Miklagard juli spesial

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by GunnarBull »

Tydelig nok!

Artig diskusjon uansett, Yorkie :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

Smilende Sam wrote: Å komme trekkende med motorveien ved Mikla er lite konstruktivt. den tenker jeg like lite over som jeg gjorde for gjødsellukten på hull 6 i Stavanger.
SS, Jeg ønsket å parkere motorvei argumentet, jeg har sett det dratt fram i tidligere tråder, og jeg synes faktisk det er ett helt irrelevant argument. Miljøet utenfor banen er utenfor banen, det kan hverken designer eller klubben gjøre noe med. Og for meg personlig, så ser jeg de når jeg spiller Miklagard, men legger ikke merke til de.
Altså ett ikke-tema i diskusjonen.

Jeg oppfatter ikke påstander som:

"Banen krever dog mye av spillet, og jeg kan forstå at de som ikke har et spill som er i henhold til banens design mht lenge etc kan oppleve banen som anonym og kjedelig"
"Slår du ikke så langt, spiller du rett og slett ikke etter banens designprinsipper.."
"for de som ikke spiller banen fullt ut"

som spesiellt saklige ei heller spesiellt velfunderte. Å påstå at man må slå over en viss lengde for å kunne forholde seg til ett design, faller i min verden på sin urimelighet, og er på godt Norsk ganske så tåpelig.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

GunnarBull wrote:Tydelig nok!

Artig diskusjon uansett, Yorkie :-)

Hehe, enig der Bullen :lol:

Men, jeg lurer fælt på hva du og sirandrew skal gjøre om en 10 års tid når bjørkene rundt om kring på Miklagard har grodd seg store og flotte. Ett nattlig raid med motorsag kanskje, eller flytter dere til Skottland og bare spiller treløse linksbaner :D
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by sirandrew214 »

Hahaaaa. :-) må har jeg da sagt at det kan bli fint med noe utfylling her og der da.og de områdene med små bjørk som er der blir helt ok. ;-)
Godt å se at du ikke er sur lengre da. :-*
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

Har da aldri vært sur. Tillegger man meg meninger som jeg faktisk ikke har eller ramler inn med subtile hersketeknikker så tar jeg igjen jeg, blir absolutt ikke sur av den grunn. Litt temperatur må det være for at det skal være en god diskusjon :)

Men jeg tror du blir litt overrasket over "små bjørkene" dine ;)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by sirandrew214 »

Tja,jeg har sett store trær over there,så 20-25m høye bjørker skal jeg nok klare. ;-)
Og, jeg evner altså å være subtil? Takk, det tar jeg som et kompliment! I tillegg har jeg hersketeknikker jeg ikke visste om. Nice!
User avatar
Tron
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 09 Aug 2009, 13:01
Hcp: 7.8
Hjemmeklubb: Salten GK, Bodø
Location: Bodø
Contact:

Re: Miklagard juli spesial

Post by Tron »

Flott tilbud, som jeg skal nyttegjøre meg av da jeg er i Osloområdet i juli. HAr ikke spilt Miklagard ennå, så det må jeg vel gjøre denne runden da :-)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Miklagard juli spesial

Post by Smilende Sam »

Ja ja Yorkie, du er en grei fyr, men jeg er fortsatt uenig med deg i at det er særlig smart å kalle barce for håpløs og tåpelig bare fordi han er uenig med ditt syn på en bane.

Vi får konstatere at Miklagard er høyt rangert av diverse guider med godt renommé og at gjester synes den er en flott bane. En portugiser jeg hadde besøk av der oppe mente det var en av de beste banene han hadde spilt og som golfdirektør på en meget god bane vil jeg tro at han har litt peiling. Jeg spurte ham faktisk om omgivelsene og åpent landskap - han svarte at hvert landskap har sin egen sjarm og at trær kunne han se mange av. Om de skulle være en del av banen var opp til designer og at trær ikke skulle være en del av designet på denne typen baner.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Tron
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 09 Aug 2009, 13:01
Hcp: 7.8
Hjemmeklubb: Salten GK, Bodø
Location: Bodø
Contact:

Re: Miklagard juli spesial

Post by Tron »

Da kan vi legge "krangelen" død, Gentlemen, så skal jeg komme med fasiten etter å ha testet Mikla i løpet av juli ;-) He he
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Miklagard juli spesial

Post by barcentrale »

Yorkie wrote:
Smilende Sam wrote: Å komme trekkende med motorveien ved Mikla er lite konstruktivt. den tenker jeg like lite over som jeg gjorde for gjødsellukten på hull 6 i Stavanger.
SS, Jeg ønsket å parkere motorvei argumentet, jeg har sett det dratt fram i tidligere tråder, og jeg synes faktisk det er ett helt irrelevant argument. Miljøet utenfor banen er utenfor banen, det kan hverken designer eller klubben gjøre noe med. Og for meg personlig, så ser jeg de når jeg spiller Miklagard, men legger ikke merke til de.
Altså ett ikke-tema i diskusjonen.

Jeg oppfatter ikke påstander som:

"Banen krever dog mye av spillet, og jeg kan forstå at de som ikke har et spill som er i henhold til banens design mht lenge etc kan oppleve banen som anonym og kjedelig"
"Slår du ikke så langt, spiller du rett og slett ikke etter banens designprinsipper.."
"for de som ikke spiller banen fullt ut"

som spesiellt saklige ei heller spesiellt velfunderte. Å påstå at man må slå over en viss lengde for å kunne forholde seg til ett design, faller i min verden på sin urimelighet, og er på godt Norsk ganske så tåpelig.
Kjære Yorkie..

En bane har ikke et primærdesign for alle slaglengder. Det er f.eks. ikke risk & reward for alle spillere uansett lengde.. Miklagard fra normal herretee (husker ikke nummeret) er en LANG bane å spille med hensyn til risk & reward.. Det er et faktum! Miklagard krever ca. 230-250 meter for å oppnå en reward. Bogstad fra herretee ligger på ca. 210-220 på de fleste hullene. På hull hvor design tilsier at driver bør hvile i baggen - opererer Miklagard med en reward på 220+ meter. Bogstad 190-200 meter. Jeg opplever Miklagard som ekstremt varierende, og at du finner den monoton kan jeg ikke begripe. For øvrig var min kommentar til motorveien ikke rettet mot deg (hadde faktisk ikke sett at du nevnte det i en tidligere tråd)..
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

Smilende Sam wrote:Ja ja Yorkie, du er en grei fyr, men jeg er fortsatt uenig med deg i at det er særlig smart å kalle barce for håpløs og tåpelig bare fordi han er uenig med ditt syn på en bane.

Altså, Smilende Sam, du får LESE hva jeg skriver før du tillegger meg meninger som jeg ikke har.

A) Jeg har aldri kalt Barce håpløs eller tåpelig
B) Ei heller har jeg kalt hans syn på Mikla for håpløs eller tåpelig

Det jeg har gjort er å kalle argumentene som Barce har brukt for hvordan og hvem som er i stand til å vurdere Miklas eller andre baner sitt design som nokså håpløse og tåpelige ift

1) "Banen krever dog mye av spiller, og jeg kan forstå at de som ikke har et spill som er i henhold til banens design mht lenge etc kan oppleve banen som anonym og kjedelig."
Å hevde at man må slå så og så langt for å ikke oppleve Mikla som litt anonym og kjedelig er, ok, la meg bruke ett litt mildere utrykk, litt søkt. Hvis Mikla hadde vært så dårlig designet at hindrene ikke er like relevante fra alle teesteder, så ville kanskje argumentet holdt litte grann vann. Men, nå har det seg faktisk slik at Mikla er designet av en av verdens mest anerkjente designfirmaer, og de gjør rett og slett ikke blemmer av sånne dimensjoner.

2) "Slår du ikke så langt, spiller du rett og slett ikke etter banens designprinsipper." Igjen akkurat samme som over, hindrene er lagt akkurat der de skal være i forhold til de forskjellige gruppenes spillestyrke og har akkurat lik relevans, og det er jo akkurat sånn det skal være på en godt designet bane.

3) "Jeg tror Miklagard er spesielt utsatt for å bli mislikt pga det estetiske for de som ikke spiller banen fullt ut". Er det slik at hullene faktisk kun er vakre hvis de spilles fra championship tee???

Det som jeg oppfatter med denne argumentasjonen er at "hvis du ikke er en god, langtslående spiller, så er du ikke i stand til å vurdere Miklagard" Og, det er mildt sagt ett merkelig argument å bruke på en bane fra en så anerkjent designer. Parallelen her er "Du må ha vært Tourspiller på høyt nivå for å kunne designe en bane", det er riktignok mange gode baner som er blitt designet av tidligere spillerprofiler, men majoriteten av baner er faktisk designet av folk som har studert banearkitektur og har det som en profesjon. Og det er også ganske søkt i forhold til folk som kanskje har spillt golf i mange år og spillt mange baner, tror faktisk at de er i stand til å vurdere kvaliteten på en bane rimelig greit selv om de ikke banker ballen 270 meter av gårde.

Og jeg er helt enig, det er ikke smart å kalle noen håpløse eller tåpelige, og det har jeg heller ikke gjort, det er argumentasjonen som er litt søkt for å si det mildt
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

barcentrale wrote: En bane har ikke et primærdesign for alle slaglengder. Det er f.eks. ikke risk & reward for alle spillere uansett lengde.. Miklagard fra normal herretee (husker ikke nummeret) er en LANG bane å spille med hensyn til risk & reward.. Det er et faktum! Miklagard krever ca. 230-250 meter for å oppnå en reward. Bogstad fra herretee ligger på ca. 210-220 på de fleste hullene. På hull hvor design tilsier at driver bør hvile i baggen - opererer Miklagard med en reward på 220+ meter. Bogstad 190-200 meter. Jeg opplever Miklagard som ekstremt varierende, og at du finner den monoton kan jeg ikke begripe. For øvrig var min kommentar til motorveien ikke rettet mot deg (hadde faktisk ikke sett at du nevnte det i en tidligere tråd)..
Aha, da begynner tidligere argumenter å gi litt mere mening!

Mye her jeg er enig i, går man langs primærlinje for maks reward så er det flere hull på Mikla som krever mer enn normal lengde i forhold til "vanlig" lengde fra de forskjellige tee's på de fleste andre baner i Norge, absolutt, men det som jeg synes er bra er at Hr. Charlton (mener å ha lest at det var han som var primary) har lagt inn alternative linjer, og jeg opplever disse som "fair" i forhold til trade off. F.eks hull 2, over bunkerne på toppen spiller vel 220 fra 59, men det er jo såvidt kort hull at alternativ linjen mot bunkerne senter er fair, ok man gir da bort en synlig pin, men hullet er så kort at man allikevel har ett kort innspill som bør være greit selv om det er blindt. Hull 17, her er det mye tøffere, maks reward over høyre bunker spiller 230 eller så, men her har man ihvertfall to linjer til fra 59, over venstre side av senterbunkeren, og ett veldig langt innspill, eller så nærme høyre bunker som man tør, man har da satt både fw og greenbunker i spill, men det er i mid iron avstand, fabelaktig tøft hull, faktisk min favoritt på Mikla.

Og, litt monoton, altså, det er i forhold til opplevelse av landskapet. Monoton i forhold til shot variation, absolutt ikke, jeg må dra frem de aller fleste klubbene i baggen når jeg spiller Mikla, og det er gjerne ett tegn på ett meget godt design.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by GunnarBull »

17 er mitt favoritthull på Mikla også, Yorkie :-)

(Tenkte bare jeg skulle si fra om noe vi var enige i)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Miklagard juli spesial

Post by barcentrale »

Det er bra vi er litt enige Yorkie :) Hvis du med monoton esklusivt sikter til det estetiske ved landskapet, er jeg til dels enig. Men Miklagard er som gutta i Axe Men og Deadliest Catch! En bane som ikke kler pyntelige og sjenerte trær (se for deg palmer og azaleas'er). Måtte vært noe vilt og brutalt.. Eneste som faller meg inn er små tjukke kaktuser med si(r)klende gribber..

Fra 59:

1. Dette hullet krevet et slag på 210 meter cirka for å få oversikt over greenen. Alt kortere gir hullet lite mening! Dette er ikke et hull hvor driver bør benyttes!
2. Med et slag på 200 meter på nedsiden har man ca. 100 meter inn. Denne siden av fairwayen har ingen reward da greenen er langt vanskeligere fra den siden.. Det fins med andre ord ingen reward for de som ikke slår 220-230+ og legger seg på venstresiden.
3. 225 carry for å komme over bunkerene. Her ligger reward ift enklere linje innpå green + stort landingsområde. Alle andre alternativer kortere har ingen reward (høyre side) da bunkeren til høyre for green vil spille inn og greenen spilles smalt.
4. Her er det i realiteten ingen reward, så lenge man ikke slår carry over 260 meter.. Drive mellom 150 og 220 meter er safe. Så kommer bunkerene med i spill.. Eneste reward med å ligge langt framme er at fairwaybunkerne som ligger klare for andreslaget i større grad settes ut av spill..
5. Par 3
6. Reward med drive carry over 200 meter.. Brede fairway og over bunker.. Alt kortere har ingen reward.. En drive på 220+ setter også fairwaybunkerene ut av spill på andreslaget..
7. Par 3
8. Reward på drive over 235 meter carry (elevert tee) over bunker. Bredere landingsområde (og vann ut av spill).. Drive på rundt 200 meter har bunkere, vann og smalere fairway å hanskes med.. Over bunker gir også reward på riktig linje inn på green.. Drive til høyre for bunker får bunker i forkant av green i linjen.
9. 210 carry over høyre bunker på drive. God linje inn på green er fra høyre side av fairway, og man bør derfor slå over bunker. Slår man kortere enn 200 meter er designet på hullet ikke veldig godt..
10. Par 3
11. Reward hvis du legger deg lengst ned mot vannet.. Flatere og bedre inngang på green.. Lengde gir bare kortere innspill..
12. Kort av venstre bunker eller mellom bunker og vannet.. Her er det lite å hente på å være dristig da greenen foretrekker et innspill fra venstre side av fairwayen. Over bunkeren er det ca. 260 meter carry..
13. Safe her er drive på 210 meter ca. Men da kan man glemme å komme enkelt inn på to. 230 meter og man får rull og kan nå opp.. Men her er fairway smalere..
14. Over 230 for å være safe fra venstre bunker. Rewarden ligger i å ligge til venstre på fairway ift green.. Å slå kortere enn 220 her er bare risk uten reward..
15. Par 3
16. Kun mindre hazards hvis du slår 230+ carry.. Ellers blir det å safe på 170 meter.. Fra en drive på 170 meter er et preferert tredjeslag inn på green bare å glemme (krever 260 meter).. Riktig drive her gir andresalg på 210 og perfekt inngang på green..
17. 225 carry for å slippe bunkerne og få masse fairway på kjøpet.. Venstre side av fairway må til for å få riktig inngang på green.. Alternativet er drive på 180 meter, men da trenger du 190 meter inn (+ blindt som ødelegger hullet)
18. 200 meter carry å foretrekke her.. Reward er å ligge litt på høyresiden, hvor bunkeren også ligger.. Ingen reelle safe slag her for de som slår kortere..

Comments?
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Miklagard juli spesial

Post by kristianffs »

Jeg vurderer å prøve Miklagard. Må bare komme meg ned 1,7 til i handicap først haha.

Er det ingen forskjell på pris for junior på Miklagard? 400 er kanskje greit uansett.

Skal iallfall prøves i løpet av dette året. Har gått litt rundt og sett et par ganger og ser iallfall bra og vanskelig ut!
Golf.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by sirandrew214 »

Så flere ting barce, men umiddelbart så er det faktisk en reward på å slå 240 mot høyre bunker på hull 4. Da har man åpen bane inn mot greenen. Det var også flere linjer jeg så du kunne gjort annerledes, men hvis utgangspunktet er 200-210m drives så bør man kanskje vurdere 55. Da vil man få andre linjer å tenke på. Det er en uting på mikla at alle skal spille59. Det er lengre enn de fleste baner fra gult. hvis målet er å ha det moro og en fin tur, hvorfor ikke gå fra en kortere tee? Selv lurte noen meg med på 68 igår, og det ble etterhvert stygt, med våt bane og vind...hadde nok hatt en bedre dag fra 59/63...
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Miklagard juli spesial

Post by barcentrale »

Ja, jeg er enig andrew ang hull 4.. Sikkert mye jeg har misset her.. Poenget mitt er at opplegget for risk & reward fra 59 fordrer driver på rundt 230 meter carry. Slår man kortere, bør annen tee velges - noe som for en mann med hår på brystet neppe er et alternativ..

Image
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

barcentrale wrote: Hvis du med monoton esklusivt sikter til det estetiske ved landskapet, er jeg til dels enig.
Måtte vært noe vilt og brutalt.. Eneste som faller meg inn er små tjukke kaktuser med si(r)klende gribber..
Comments?
Det var det estetiske ja.
Jeg har vel nevnt at sånne flotte sølvfargede furuer (som på bildet fra Trysil tidligere itråden) hadde vært fint, hadde selvsagt blitt enda bedre med sirklende gribber! Men, akk, jeg tror ikke engang gribbene er nok til at Bullen og SA begynner å like trær ;)

Glimrende analyse! Noen kommentarer

1. Enig, ett typisk spoon hull for de som har bra lengde, jeg må dog ty til driver for å få oversikt ift at det faktisk er litt upphill drive. Synes vel egentlig ikke at det er ett godt åpningshull
2. Enig, men som tidligere nevnt, alternativ linje er grei iom at det er ett såpass kort innspill.
3. Delvis enig, reward er såvidt liten ift green og g.bunker og med en direkte linje mot h.fw bunker har man bare ett fullt kort jern. Faktisk marginal ift å stå der på 80 meter å pirke med en wedge selv om man har en noe mer åpen green, m.a.o helt avhengig av pin placement, og setter man championship pin i høyre hjørne så blir det uansett marginalt
4. Enig, litt "show off" hull, liker lineup av bunkerne som gjør at det ser fryktelig vanskelig ut, men, i realiteten 210 til h.fw, jern mot h.fw og så ett mid jern mot green, siden green er såpass stor (og det i tidligere år har vært relativt håpløs rough bak og venstre green)så er det faktisk approach som er utfordringen. Er dog ikke noen stor tilhenger av såpass mye slope på fw
8. Litt svakt hull egentlig, spoon/hybrid mot venstre kant bunker, og fullt mid jern inn. Har man lengde nok til å gå over bunkeren står man med en halvwedge avhengig av pin m.a.o ingen reward
9. Filler hole...
10. Mesterlig par 3 som ser så uskyldig ut fra tee, nesten helt køl i havet hvis man ikke har spillt det før, ihvertfall hvis course manager har vært helt kødd og plassert pinnen i de umulige høyre hjørnene :)
11. Mnja, her har man en slope-counterslope som er veldig uvanlig på par fire. Legger man seg høyre for å ta vannet mest mulig bort, så sloper green såvidt mye høyre at den naturlige pullen omtrent blir utjevnet, nærmest litt vel mye hjelp fra designeren
12. Bunkeren er ikke penal ift normal spillerstyrke fra 59, det blir en directional bunker, sikt på høyre bunkerkant og "grip it and rip it". Men nå har de visstnok flyttet 59 så bunkeren er blitt penal.
15. Blindt par 3 nesten uten visual cues, mnja
16. Enig. Synes vel bunkeren er noe svakt plassert ift 59 ihvertfall. Høyre for bunker er blir veldig percentage ift vannet m.a.o man blir nesten tvunget til å slå en spoon/hybrid kort selv for en som carrer 230. Mon tro at man egentlig tenkte bunkeren 15 kortere og mot høyre?
17. Enig, men som tidligere nevt, tre linjer, så hvor tøff er man,? Helt fair
18. Enig, ingen reel reward her, eller i beste fall ganske marginal
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by sirandrew214 »

Jeg klarer ikke å skjønne hvilke driver-lengder dere går utifra gutter. Men dere diskuterer utifra tee 59, så da går vi utifra det. For å ta det fra mitt ståsted da, som ihvertfall slår 2-3 meter lengre enn Yorkie, så blir det slik på en fornuftig lagt opp runde:

Hull 1 (er da ingen upphill drive, samme hvilket teested du står på, mulig 43, har ikke spilt den i det siste.) Der slår man jern 3/4, for å ligge på ca 120-130m, flatt.
Hull 2 avhengig av pinneplassering, samme hvor den står er det fint å ligge venstre FW, står den den høyre, går jeg for venstre, står den venstre ser jeg an vinden
Hull 3 HELST gå over bunker til venstre FW, da ligger man noenlunde flatt, og har 70-80 m til pinnen, med fri linje inn. For mye høyre her, og du står i nedoverbakke, mot en kort green.
Hull 4 er som sagt fint hvis man klarer en 240 drive på høyreside. Da har man god bane mot green på 2, og man ligger faktisk ganske flatt der borte (gå innom der engang Yorkie, mellom slag 2 og 3 ;) )
Hull 5 er langt og ...langt, og bailout er helt naturlig høyre
hull 6 En 230-240-250 driver er Laaaaangt over bunker, og det er mye fairway å jobbe med. litt avhengig av vind om man prøver på 2, hvis ikke legger man seg opp på 90 (for meg ihvertfall)
Hull 7 er tja...
Hull 8 Driver 230 over bunker, da har man ca 80 til pinnen, hvis man ikke er i driverslag, kun kort av bunker og kort jern inn
Hull 9 er for meg et av "vanskeligste" hull. Enten driver over bunker, for å ha et kort innspill, eller så må jeg legge meg kort av bunker, 190 meter, og ha et relativt langt slag oppover. Har prøvd begge deler, og ingen av måtene har vært noen stor suksess...
Hull 10 er veldig pinneavhengig.
Hull 11 er bra. 240 driver med hook er i vann. Driver for mye høyre blir (ofte) hengende, og man slår fra 160 meter over vann stående skjevt. Men slår man 240 ganske rett fram ligger man flatt og har 110 til pinnen! Ved tørr FW (håper jeg får det én gang til før jeg dør) så er ofte 3 jern/hybrid nok, da ligger man nede i dumpa, og har tatt vannet ut av spill.
Hull 12 er Drive over bunker, hvis ikke for mye vind i mot. (59 er flyttet fram i år. 220 over ca?)
Hull 13. God drive på 240 som ikke drawer for mye har sjans på green i 2. Hvis ikke kan man like godt slå hybrid/jern ut på toppen, legge seg kort av bunker i bunn, og ha 100 m inn.
Hull 14 Helt avhengig av pinnen. Står den på platået venstre har ihvertfall ikke jeg sjans fra nærmere enn 75. Står den der er nesten det beste å slå en 3 wood.
hull 15. Teestedet nede til høyre suger. Ser ingenting, kun oppover.
hull 16 Drive 230, og man er vel over bunker i midten, til generøst fairway. Jo lengre høyre man klarer å smelle den, jo kortere vei inn, for de som vil prøve på 2.
Hull 17 Samme som 16. Mye FW å gå på over bunker. 1 kølle mer oppover bakken til pinnen som kan stå snilt på venstre, eller noe mer tricky på høyre.
Hull 18 Drive blir ofte liggende litt i nedover og rough høyre. Bedre å slå litt forbi 150m pinnen, og stå flatt i FW, med kort jern inn.

Dette er min spilleplan, gid jeg klarte å slå som jeg tenker...
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

sirandrew214 wrote:(gå innom der engang Yorkie, mellom slag 2 og 3 ;) )
Det skal jeg jaggu meg gjøre neste tur på Mikla, blir vel ikke før i Juli, men absolutt, den linja må sees! Takk for tipset "Tin Cup" ;)
110 til pinnen! Kremt, host, hark :twisted:
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply