Miklagard juli spesial

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by kevin »

Jeg synes juli-tilbudet er bra og skal spille den et par ganger i juli.....trær eller ikke trær ;)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by sirandrew214 »

Edit:dobbeltpost
Last edited by sirandrew214 on 22 Jun 2011, 09:27, edited 1 time in total.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by sirandrew214 »

Yorkie wrote: Og, sirandrew, jeg la faktisk inn en anbefaling helt først, ikke min skyld at Bullen tok helt av :mrgreen:

Sorry Yorkie. Da jeg skrev det innlegget, så kom denne linjen i ditt innlegget inn i mellomtiden. Derfor la jeg inn min kommentar på slutten av innlegget mitt, som jeg egentlig var ferdig med. Det var ikke meningen å antyde noe som helst om din dumhet eller andre ting. Hvis du ikke tok spøken beklager jeg det.

Jeg synes banen er best uten trær plassert vilkårlig rundt omkring. Hvis du synes du diskuterer MER saklig ved å si at banen blir bedre av å ha et tre her og der enn meg når jeg sier at banen ikke blir det er litt uforståelig for meg...
Nuvel, jeg skal ut og spille Norges beste bane idag, uten videre begrunnelser. Ha en fin dag.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by GunnarBull »

Yorkie da. Du er så opptatt av argumentasjon. Dette handler vel mer om smak og behag? Du liker trær og det har du selvfølgelig lov til, men det må da være lov å være uenig med deg også?

For øvrig: Når du fjerner et tre fra et bilde hvor treet er en vesentlig del av komposisjonen uten å sette noe annet der istedet, så sier det vel seg selv at bildet vil "mangle noe". Hadde du erstattet treet ditt med en vakker bunker eller en bekk, ville bilde-eksemplene dine vært en smule mer saklige.

Som sagt, det er helt greit at du og andre mener at det burde være flere trær der, men jeg er sterkt uenig og det må vel være lov å si uten å få slengt "forsvars-kortet" i trynet. Såvidt jeg har hørt så er heller ikke de som designet banen enig med deg.

Trær?!? Phøy :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Miklagard juli spesial

Post by barcentrale »

Enig med hr. Bull her! Greit med trær, men Miklagard har et gjennomført unikt design hvor et eller annet oppsatt forfjamset tre ville gått i kategorien "finn 5 feil". Mikla er en hardcore bane for de som setter golfen foran en som regel irriterende spasertur.
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

Jaja, da kan vi konkludere med at Hr. Bull og SirAndrew er medlemmer på feil bane, de skulle egentlig vært skåninger og vært medlemmer på Flommens GK
http://www.flickr.com/photos/jannor/481 ... hotostream" onclick="window.open(this.href);return false;
Kjemisk fritt for trær, og mange sånne "bekker" og bunkere som Hr. Bull er så glad i ;)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

barcentrale wrote:Enig med hr. Bull her! Greit med trær, men Miklagard har et gjennomført unikt design hvor et eller annet oppsatt forfjamset tre ville gått i kategorien "finn 5 feil". Mikla er en hardcore bane for de som setter golfen foran en som regel irriterende spasertur.
Ser ikke helt at det er "unikt design" på Miklagard, bra design, absolutt, men en veldig typisk Trent Jones Jr. bane. Og, det finnes mange forskjellige "hardcore baner", med trær, uten trær, mye vann, lite vann osv osv. At en bane er open country gjør den ikke til "hardcore"
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by GunnarBull »

Hehe, dette har vi diskutert før, Yorkie. Det at du ikke ser noe, betyr ikke at det ikke er der. Det betyr bare at du ikke ser det :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Miklagard juli spesial

Post by barcentrale »

Yorkie wrote:
barcentrale wrote:Enig med hr. Bull her! Greit med trær, men Miklagard har et gjennomført unikt design hvor et eller annet oppsatt forfjamset tre ville gått i kategorien "finn 5 feil". Mikla er en hardcore bane for de som setter golfen foran en som regel irriterende spasertur.
Ser ikke helt at det er "unikt design" på Miklagard, bra design, absolutt, men en veldig typisk Trent Jones Jr. bane. Og, det finnes mange forskjellige "hardcore baner", med trær, uten trær, mye vann, lite vann osv osv. At en bane er open country gjør den ikke til "hardcore"
Vel, jeg kan være enig i at den kanskje ikke er unik på verdensbasis, men avgrenset her i Norge vil jeg påstå at den fremstår som unik. For øyet kanskje inntrykksløst, men for golfspillet gjennomgående interessant, utfordrende og komplekst. Banen krever dog mye av spillet, og jeg kan forstå at de som ikke har et spill som er i henhold til banens design mht lenge etc kan oppleve banen som anonym og kjedelig.

Jeg er medlem på OGK. Her er vektskiftet langt mer i retning av det estetiske. Skulle jeg spilt en eneste bane resten av mitt liv her i Norge, ville jeg uten tvil valgt Miklagard framfor Bogstad!
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

"Banen krever dog mye av spillet, og jeg kan forstå at de som ikke har et spill som er i henhold til banens design mht lenge etc kan oppleve banen som anonym og kjedelig."

Makan til tøvete argument, hvis man ikke slår langt så vil en bane være monoton, herreminhatt for noe pølsevev.

En godt designet bane gir spillere av alle kategorier en spillelinje, ett virkelig godt design gir spillere av alle kategorier flere spillelinjer, altså i forhold til forskjellige tee's, hvordan hazards er plassert osv. En god bane SKAL kreve mye av spilleren. Og nettop derfor er Miklagard en virkelig god bane.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Miklagard juli spesial

Post by barcentrale »

hmm.. hadde alle spilt fra teested preferert etter spillestyrke hadde jeg kanskje vært enig. Men det er jo bare å innse at så og si alle spiller fra normal "herretee". Her er forventet lengde på utslag mht design ca. 190-210 meter med jern/hybrid og ca. 220-240 meter med driver.. Slår du ikke så langt, spiller du rett og slett ikke etter banens designprinsipper..
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

barcentrale wrote:hmm.. hadde alle spilt fra teested preferert etter spillestyrke hadde jeg kanskje vært enig. Men det er jo bare å innse at så og si alle spiller fra normal "herretee". Her er forventet lengde på utslag mht design ca. 190-210 meter med jern/hybrid og ca. 220-240 meter med driver.. Slår du ikke så langt, spiller du rett og slett ikke etter banens designprinsipper..
Ja, og så? Argumentet ditt med at hvis man ikke slår langt nok så oppleves en bane som kjedelig og monoton er fremdeles akkurat like tøvete.

Ett godt design vil gi en spiller som slår litt kortere en alternativ rute, og spillere som slår litt lengre kan da velge tøffere linjer, det er derfor det heter risk/reward...
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

Men, nå begynner vi å bevege oss inn på en diskusjon om "shot-values" og den tar jeg ikke nå, det får bli vinter-lektyre. Så jeg lar det ligge der.

Der vi begynte var at Miklagard kan bli en enda bedre bane, ikke i denne forbindelse i forhold til design eller spillekvalitet, men i forhold til totalopplevelse visuellt og estetisk. Jeg har en oppfattning om at dette kan oppnås med litt selektiv og velfundert beplantning av busker, trær, kanskje noen velplasserte "aesthetic"bunkere eller..... Jeg registerer at d'herrer GunnarBull og Sirandrew er svært uenig dette, og det er helt greit, det forandrer ikke min oppfatning, og jeg er rimelig sikker på at herrene ei heller er overbevist den andre veien :D
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
barcentrale
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 156
Joined: 02 Jan 2009, 15:52
Hcp: 6.1
Hjemmeklubb: Oslo GK
Location: Oslo

Re: Miklagard juli spesial

Post by barcentrale »

Yorkie, greit det.. men for å avslutte.. Jeg tror Miklagard er spesielt utsatt for å bli mislikt pga det estetiske for de som ikke spiller banen fullt ut... Hvis man trekker fram motorveien som et negativt element, så er det et eller annet vedkommende ikke har fått med seg..
"Golf and sex are the only things you can enjoy without being good at them." - Jimmy DeMaret
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by GunnarBull »

Yorkie, vi er enige om en ting, og det er at Miklagard - i likhet med alle andre baner i verden - har et forbedringspotensiale.

Det vi diskuterer her er det estetiske, og jeg ser av din siste setning at du fortsatt sliter med å akseptere at andre kan ha andre meninger enn deg selv. Det er greit.

Jeg kan forsikre deg om at det finnes mer enn nok av amatørgolfbanearkitekter blant medlemmene der oppe, og diskusjoner om forbedringer av ulik art er om ikke dagligdags så forekommer de ihvertfall relativt hyppig. "Flere trær" har jeg sånn sett hørt før, men det er, såvidt jeg erfarer, ikke noe flertall for dette der oppe på Kløfta, verken blant medlemmene eller i administrasjon/styre.

Foreløpig har både administrasjon og styre som grunnholdning at kvaliteten skal prioriteres fremfor det estetiske. Og så lenge pengepungen ikke akkurat bugner av gyllen Euro, så er det vel begrenset hva som blir brukt til estetiske forbedringer. Flere trær blir det uansett neppe. Det støtter jeg som medlem fullt ut.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

barcentrale wrote:Yorkie, greit det.. men for å avslutte.. Jeg tror Miklagard er spesielt utsatt for å bli mislikt pga det estetiske for de som ikke spiller banen fullt ut... Hvis man trekker fram motorveien som et negativt element, så er det et eller annet vedkommende ikke har fått med seg..
Mulig at det er fordelaktig å faktisk lese hva jeg skriver....

Og jeg siterer meg selv;
Yorkie wrote: Men, hvis vi da ser bort i fra omgivelsene som på en måte man bare må akseptere (og det plager ikke meg nevneverdig at det er noen motorveibruer som kan sees fra enkelte hull) så er min hovedobservasjon at Miklagard blir litt monoton.
Mitt poeng i denne diskusjonen har da vært at Miklagard, som er en veldesignet bane med fortreffelige utfordringer for spillere på alle nivåer, spilleflater i Europatoppen, og mange visuellt flotte hull, kunne blitt ENDA bedre ift til totalopplevelsen.

Og, argumentasjonen din blir mere og mere håpløs, "for de som ikke spiller banen fullt ut", du mener altså at hvis man ikke har lengde nok til å spille en bane fra championship tees, så kan man ikke forholde seg til ett design. Tåpelig vås er vel det nærmeste jeg kommer i forhold til det.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

GunnarBull wrote: og jeg ser av din siste setning at du fortsatt sliter med å akseptere at andre kan ha andre meninger enn deg selv.
Kjære Gunnar.
Kan du forklare når jeg skriver "og, det er helt greit" hvordan det indikerer at jeg sliter med å akseptere at andre kan ha andre meninger enn meg selv?
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Miklagard juli spesial

Post by Smilende Sam »

Yorkie wrote:Og, argumentasjonen din blir mere og mere håpløs, "for de som ikke spiller banen fullt ut", du mener altså at hvis man ikke har lengde nok til å spille en bane fra championship tees, så kan man ikke forholde seg til ett design. Tåpelig vås er vel det nærmeste jeg kommer i forhold til det.
Jeg tror ikke nødvendigvis det skaper forståelse å kalle andres argumenter tåpelig vås etc. Jeg synes barce er saklig her og tror Yorkie enten bare er ute etter å fyre opp eller sliter med å akseptere uenighet. For min del må Yorkie gjerne ønske seg noen trær på Mikla og en tilnærming mot de mer "klassiske" banene, som han liker best. Jeg utelukker ikke at det er forbedringer av estetisk karakter som kan gjøres men tror kanskje det er andre ting enn trær jeg ville prioritert høyere, f.eks å underbygge, aksentuere og forbedre det som allerede er der. Pyntebunkere er jeg ikke tilhenger av og andre pyntegjnstander ville også kledd Mikla dårlig.

Noen liker det ene og andre det andre - jeg liker Mikla, men jeg liker Stavanger og Oslo og. De har sin sjarm alle tre og utfordrer forskjellige sider ved spillet. De er også estetisk forskjellige - jeg synes alle tre har en flott estetikk. Å komme trekkende med motorveien ved Mikla er lite konstruktivt. den tenker jeg like lite over som jeg gjorde for gjødsellukten på hull 6 i Stavanger.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by GunnarBull »

Yorkie, denne setningen var grunnen til det:
Yorkie wrote:...det forandrer ikke min oppfatning, og jeg er rimelig sikker på at herrene ei heller er overbevist den andre veien :D
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

GunnarBull wrote:Yorkie, denne setningen var grunnen til det:
Yorkie wrote:...det forandrer ikke min oppfatning, og jeg er rimelig sikker på at herrene ei heller er overbevist den andre veien :D

Oki da, jeg får prøve å være enda tydeligere. Jeg mener noe om mange baner, at andre mener noen annet enn meg er helt greit, har absolutt ikke noe problem med det, og jeg prøver så godt jeg kan å forstå argumentasjoen, jeg tar feil som alle andre av og til, og da klarer jeg faktisk å forandre mening, og sette derfor pris på god argumentasjon som gjør at jeg kanskje lærer noe, eller får tilført elementer som jeg kanskje ikke har tenkt på.

Tydelig nok?
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply