Miklagard juli spesial

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Miklagard juli spesial

Post by sirandrew214 »

For de som ikke har tenkt seg på ferie i juli er det mulighet til å spille (en av) norges beste baner ganske rimelig.
http://miklagardgolf.com/nyheter/nyheter.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er også julisalg på aksjer, 2500 inkl fri range. Sjekk linken over.
have fun. 8-)
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Miklagard juli spesial

Post by AkE »

Da skal man iallefall få testet Miklagard i løpet av juli!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

AkE wrote:Da skal man iallefall få testet Miklagard i løpet av juli!
Spilte Kløftajordet på søndag og greenene var helt der oppe, bomma man putten var det enten feillest eller dårlig slått, supre! Selv med så mye vann som hadde ramla ned fra oven var det bra hastighet. Bruk muligheten tll å få med dere en runde eller to på Mikla, anbefales!

Hr. Bull og undertegnede skal nok klare å fortsette den estetiske disputasen ;)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Miklagard juli spesial

Post by AkE »

Det er lite som slår en saklig estetisk disput ;) , høres bra ut gode greener er en ting jeg har savnet mye i år iallefall!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by GunnarBull »

Yorkie wrote:Spilte Kløftajordet på søndag og greenene var helt der oppe, bomma man putten var det enten feillest eller dårlig slått, supre! Selv med så mye vann som hadde ramla ned fra oven var det bra hastighet. Bruk muligheten tll å få med dere en runde eller to på Mikla, anbefales!

Hr. Bull og undertegnede skal nok klare å fortsette den estetiske disputasen ;)
Å diskutere estetikk med en dølagamp er helt uinteressant, så takk og pris at du ikke er en hest Yorkie. (hehe, den rodde jeg vel bra i land?)

Det er noe typisk norsk over dette "Miklagard-er-stygg"-begrepet som på en måte har blitt en slags sannhet for mange, rett og slett fordi det blir sagt ofte nok.

Miklagard ligger i et bølgende jordbruksområde som er typisk for indre østlandet. Selv om jeg kommer fra Molde, som er atskillig mer kjent for vakker natur, så trives jeg også godt i "öppet landskap". Dette er selvfølgelig smak og behag, men fakta er uansett at golf som sport egner seg bedre å utøve i åpent landskap enn i en skog. Ihvertfall hvis du spør en engelskmann eller skotte.

I Norge derimot, har de fleste startet sin golfkarriere med å spille på noen knotete hull som er trykt sammen på det området som var tilgjengelig der og da, gjerne i et alt for lite skogsområde eller på et gårdsbruk som egentlig egnet seg til alt annet enn ballspill. Derfor tror mange nordmenn at 110 graders doglegs, knehøy lyng og 20 meters høye trær er synonymt med en skikkelig golfbane.

Hvorfor blir Miklagard kalt "kjedelig", "uestetisk" og "ligger på et jorde" når ingen sier det om f.eks. Larvik og Nes? Jo, jeg kan kun finne en eneste god grunn til det, og det er fordi nordmenn ikke er opplært til å skryte av noe som helst. Og siden Miklagard - i god stand - fortsatt er et klamt hakk hvassere enn de andre banene i Norge, så MÅ man - som ekte nordmann - finne noe galt å si om den.

Selve spillefeltet på Miklagard er - etter mitt skjønn - fantastisk vakkert, på linje med Bogstad og Atlungstad. Omgivelsene rundt kan man som sagt mene forskjellig om, men når jeg ser utover banen i sen kveldssol, spesielt utover høsten med et utall nyanser av fargespekteret som skinner i gresset og vannet, omgitt av det flotte bølgende landskapet (og den "verneverdige" låven nesten borte:-), så er Miklagard rett og slett billedskjønn. Like billedskjønn som de flotte bildene fotografen Per Ervik har tatt av banen jeg elsker.

Så Yorkie, noen liker mora mens andre liker dattera, sies det.

Du liker både mora og dattera, og det koster deg dyrt. Jeg liker bare mora, men bevares, det koster det også :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

Tildels enig poenget om Nes, Haga, Larvik osv. Hvis Mikla er kjedelig, så er de andre det også i mere eller mindre grad (jeg personlig holder Larvik litt utenom i.o.m at det er litt flere partier med trær som skaper deler av banen med forskjellig karakter)

De aller fleste golfbaner kan være uforskammet vakre i det rette lyset, og når Per Ervik slenger ut på banen i morgendisen er det få som klarer å fange lyset som han. Så det, min kjære hr. Bull er ikke noe argument for at Mikla skal være noe spesiellt estetisk.

Det er mange pene hull på Miklagard for all del. Men, hvis vi da ser bort i fra omgivelsene som på en måte man bare må akseptere (og det plager ikke meg nevneverdig at det er noen motorveibruer som kan sees fra enkelte hull) så er min hovedobservasjon at Miklagard blir litt monoton.
Tenk så vakkert det hadde vært med ett lite skogholt i midten for å bryte opp landskapet og å skape en litt annen karakter på ett par tre hull midt i runden. F.eks en tre-fire lange slanke sølvaktige furuer i svingen opp til 6'ern, eller i skråningen ned mot green på hull 16/bakken på 17. Eller kanskje en mektig ask i svakka på venstresiden av hull 13. Er ikke så mye som skal til.

Bare tenk på hvordan hull 17 på Atlungstad hadde vært uten treet ute på pynten. Flott hull bevares, men altså ett enslig tre løfter hullet til noe helt spesiellt.

Ta deg en tur til Kristianstad og spill Åhus Östra så kan jeg garantere deg en opplevelse når du kommer til 14,15,og 16 http://www.kristianstadsgk.com/main.asp?menuid=81" onclick="window.open(this.href);return false; resten av banen er av ganske lik karakter som Miklagard, og de tre hullene løfter en bra bane til en helt unik karakter, som da Mikla også kunne ha hatt.

Så kunne vi ha konsentrert kranglinga om "shot-values" på enkelte hull på Mikla i stedet ;)

Og du har helt rett Hr. Bull, jeg like både mora, dattera, tanta, søstra, nabokona, kusinen og.. Jeg er fabelaktig glad for at vi kan velge mellom Byneset, Stavanger, Meland, Miklagard, Atlungstad, Kongsvinger, Trysil osv osv, og, så er det jo så kort vei til andre fabelaktige baner hos naboen
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Skjelven
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 17 Jun 2011, 01:38
Hcp: 54

Re: Miklagard juli spesial

Post by Skjelven »

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=29217690" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by GunnarBull »

Yorkie wrote:De aller fleste golfbaner kan være uforskammet vakre i det rette lyset, og når Per Ervik slenger ut på banen i morgendisen er det få som klarer å fange lyset som han. Så det, min kjære hr. Bull er ikke noe argument for at Mikla skal være noe spesiellt estetisk.
Jeg har vel aldri prøvd å argumentere med det, min kjære hr Yorkie. Jeg sa bare at FOR MEG er banen akkurat så vakker som bildene viser.
Yorkie wrote:Tenk så vakkert det hadde vært med ett lite skogholt i midten for å bryte opp landskapet og å skape en litt annen karakter på ett par tre hull midt i runden. F.eks en tre-fire lange slanke sølvaktige furuer i svingen opp til 6'ern, eller i skråningen ned mot green på hull 16/bakken på 17. Eller kanskje en mektig ask i svakka på venstresiden av hull 13. Er ikke så mye som skal til.
Vel, det er fint at du liker trær, Yorkie. Men Miklagard er en parkbane, ikke en skogsbane. Og for min del synes jeg det er viktigere hva som er på bakken enn hva som er i luften. Men nå snakker vi bare smak og behag, og det kan som kjent diskuteres men neppe forenes.

Hva mener forresten Furu om trær på golfbanen? :o
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

Men kjære vene Gunnargutten da, det er da ikke snakk om å plante trær i vilden sky! Det det er snakk om er å tilføre landskapet litt variasjon, skape litt egne rom med litt nennsom bruk av litt trær her og der, tror neppe at Miklagard blir Onsøy fordi man planter, og jeg teller 8 furutrær og 1 ask. Og dessuten, og jeg siterer fra Peugot. "Miklagard Course type: Parkland, open country and forest", og jeg må innrømme at jeg ikke helt ser "parkland" elementet her. Igjen iflg Peugot, så har de bare ranket en parkland bane i Norge, og det er Stavanger, og der er jeg 100% enig at det faktisk er Parkland. I denne tråden kan du se hvordan en klassisk parkland bane ser ut, http://www.golfsnakk.no/viewtopic.php?f=4&t=1904" onclick="window.open(this.href);return false;, altså Fulford (Alwoodley og Ganton er hedebaner, altså ikke på grunn av antallet trær, men jordsmonn og type vegetasjon)

Jeg har aldri ment at Mikla på noen måte er stygg, fordi det er den rett og slett ikke, den har sine sekvenser som absolutt står fjellstøtt, hull 17 f.eks, men jeg har fremholdt at den er litt kjedelig og monoton, argumentasjon din Hr. Bull med at Miklagard må være best og vakrest fordi DU mener det er vel strengt tatt ikke spesiellt sterk:)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by GunnarBull »

Hehe, Yorkie, du er en tre-elsker uansett hvordan du vrir og vrenger på det. Jeg har for øvrig aldri sagt at M. er vakrest, men jeg mener den er vakker fordi den er godt designet.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Miklagard juli spesial

Post by TinCup »

Dette er diskusjon. Love it. Blir bare mer og mer sugen på å få testet Miklagard jo mer jeg leser :-)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by sirandrew214 »

Hehe. Bra det Tincup, og som jeg skrev over her så er tida god nå i juli. Føler at GB og Yorkie nok muligens fjerner "litt" av fokuset bort fra det poenget jeg hadde med innlegget her dog. Mulig dere kunne lage en liten "med/uten trær, bra/ikke bra"-tråd for dere selv?!
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by sirandrew214 »

Min gode Yorkie, når du går igjennom mikla hull for hull, synes du virkelig den er kjedelig og monoton??? Er det noen av hullene som er for like for deg? Er det noen av hullene som kun kan spilles på en enkelt måte? (seff er par 3 begrenset i så måte, men det er vel relativt naturlig).
Mangler et tre i svingen på 16? Hva er det for tullprat? Et tre der ville vært malplassert! Jeg ser (kanskje) behovet for noe utfylling mellom noen hull, men poenget var (ihvertfall opprinnelig) at skulle det være noe mer beplantning, så skulle det være gorge/gorsj eller hvordan f man skriver det. Personlig er jeg glad for at DET ikke ble noe av.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

Det er ikke snakk om at det "mangler trær" ei heller om hull for hull, og hvordan de spilles ift risk/reward, det er en helt annen diskusjon (og, jeg har vel noen oppfatning om det også), man bør kunne diskutere ett moment, uten å dra inn "åh, hull 17 er så fint asså for jeg slår så langt at bunkerne ikke er i spill for meg". Poenget her var helhetsintrykket, rytmen om du vil på banen. Om det er slik at dere vil ha en helt åpen bane, fint det, men jeg mener altså at Mikla kunne vært enda bedre med litt trær, busker (gjerne gorse (selv om det hadde blitt feil, ikke på grunn av det estetiske, men, gorse vokser altså på litt sur sandjord, og det er jo leire grunn på Mikla)

Altså tenk noen slike trær i svingen opp til 6, eller mellom 16/17. De har ingen verdens overhode noen som helst ting med spillbarheten, eller trekker noe ned i forhold til hva Bruce tenkte med designet sitt, men er kun ett sukkerdryss.

Image

Og da det samme hullet uten (er ikke noen racer på bildebehandling, men med litt godvilje tror jeg de aller fleste ser poenget
Image

Eller,
Image

Og uten
Image
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

TinCup wrote:Dette er diskusjon. Love it. Blir bare mer og mer sugen på å få testet Miklagard jo mer jeg leser :-)
Mikla anbefales på det varmeste, selv om jeg mener at den kunne vært enda bedre, Det er luksus å spille på så bra fairwayer og greener (og så skal jeg holde kjeft om bunkerne) Ta turen!

Og, sirandrew, jeg la faktisk inn en anbefaling helt først, ikke min skyld at Bullen tok helt av :mrgreen:
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by sirandrew214 »

Jeg håper du mener begge de bildene uten trær er de beste, ikke sant?! For det mener faktisk jeg. ;) Men der ser du, det er umulig å diskutere smak, eller jeg korrigerer meg selv, det er umulig å bli enig om smak.

Hehe Yorkie, ja jeg vet at det finnes en dråpe av fornuft inni deg et sted.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

Oooh, "jeg har ingen argumenter lenger" så da bruker jeg hersketeknikker istedet, litt fattig den vel sirandrew ;)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Miklagard juli spesial

Post by sirandrew214 »

"hersketeknikk"?? Det blir for dumt Yorkie. Du prøver fortvilet å lage et eller annet photoshoppet greie for å "bevise" at noen stakkars trær skal pynte så mye mer opp på en bane, og jeg sier bare at det er umulig å være enig. Hadde du virkelig trodd at du skulle omvende alle med det der? Hvis det er hersketeknikk, så javel, kjør hersketeknikk!
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Miklagard juli spesial

Post by sumo »

jeg må faktisk si meg litt enig med yorkie. det hadde gjort seg med noen trær/busker for og friske opp helhetsinntrykket av banen. jeg også syntes banen kan bli litt monotom/ensformig.
men for all del, mikla er uten tvil en av de beste banene jeg har spilt. anbefales sterkt.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Miklagard juli spesial

Post by Yorkie »

Ta ballen sirandrew og ikke spilleren, hersketeknikken din fremkom når du dro "ja jeg vet at det finnes en dråpe av fornuft inni deg et sted", altså "jeg har rett, og du er litt smådum og har feil, men jeg vet du prøver så godt du kan, så jeg tilgir deg" Litt forbauset faktisk at du ikke ser den.

Angående mine "fortvilte" forsøk med photoshop. Det var altså ikke annet enn en illustrasjon av poenget, noen få, men vel plasserte trær kan gjøre en stor forskjell for karakteren av en bane. Altså ikke som du hevder ett forsøk på å omvende noen, men altså en visualisering av poenget. Også her relativt forbauset at du ikke klarer å skille snørr og barter.

Jeg tror noe av utfordringen her er at Miklagard medlemmer nesten automatisk går i forsvar når noen hevder at noe kan forbedres på banen deres. Greit, dere betaler en formue for å spille der, men det betyr faktisk ikke at det ikke finnes ett forbedringspotensiale.

Jeg har en oppfattning av hvordan man kan forbedre Miklagard, og det bør være liten diskusjon om at Miklagard er en av topp 3 i Norge, uansett hvilke banetype man preferer, men jeg hadde altså synes det hadde vært bra om vi hadde en helt klar og udiskutabel nummer 1, og det mener jeg Miklagard har alle forutsetninger for å kunne være. Det hadde da vært prisverdig om man da klarer å møte mine argumenter med saklig kritikk hvorfor de er feil. og med kvalifiserte motargumenter. Helt greit at man er uenig, men det bør være en saklig og kvalifisert begrunnelse hvorfor.

Og Sumo, takk for støtten :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply