Golftur til sør-østlandet i August

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
Niggen
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 23 Jun 2015, 17:16
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Golftur til sør-østlandet i August

Post by Niggen »

PROGRAM FOR ØSTLANDSTUREN 2020

Søndag 2.8: Sandnes - Arendal. Spill på Arendal golfbane. Overnatting Airbnb

Mandag 3.8: Sandefjord golfbane og Borre Overnatting i Åsgårdstrand

Tirsdag 4.8: Vestfold golfklubb og Nøtterøy GK Overnatting i Åsgårdsstrand

Onsdag 5.8: HOLTSMARK GK! Kanskje spill på Tjøme. Overnatting ukjent

Torsdag 6.8: Spill på ukjent bane og hjem til Sandnes

Her er mitt overambisiøse turprogram for Østlandsturen dette året. Av disse banene har jeg KUN spilt på Arendal og Omegn Golfklubb. Måtte simpelthen tilbake hit og spiller den da for tredje gang.

Spørsmålet mitt til dere er om det finnes noen helt fantastiske golfperler som ligger bortgjemt i nærheten av de banene jeg skal spille? Ønsker hovedsaklig å spille 18-hullsbaner, men regner med at det finnes noen 9-hullsperler også som ikke får samme publisitet som de større banene. Fokuset mitt er baner på vestsiden av Oslo. Nord og øst for Oslo får jeg ta en annen gang.

Siste natt har jeg satt som overnatting ukjent. Ønsker der tips til et vakkert sted å overnatte etter runden på Norges beste bane, Holtsmark. Tenker da nedover sørlandet et sted.

Så kort oppsummert; Tips til en golfperle vest for Oslo, samt tips til fin overnatting på sørrrrlandet : )

Nils
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Golftur til sør-østlandet i August

Post by eivaan »

Ang. overnatting Holtsmark bør dere overnatte i Drammen, og på hjemveien må dere selvsagt spille Bjaavann...spesielt hvis dere ikke har spilt den. Banen er i fantastisk kondisjon og topp 5-6 i Norge bak Oslo, Mikla, Kongsvinger, Lofoten...uten å være for patriotisk!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golftur til sør-østlandet i August

Post by kevin »

Tjøme kan være et bra alternativ. 9-hullsbane med 18 greener og forskjellige utslag. Morsom bane som er i veldig bra stand. Droppet dere Larvik?

Vet ikke om det finnes så mange perler nedover igjen, men dere kan jo evt vurdere Tyrifjord gk når dere allerede er ved Holtsmark. Ikke like bra design, noen svake hull, men beliggenheten og opplevelsen kan være verdt det.

Kragerø har dere vel spilt tidligere? Den er av mine favoritter.
Niggen
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 23 Jun 2015, 17:16
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: Golftur til sør-østlandet i August

Post by Niggen »

Må si at Tyrifjord så veldig innbydende ut. Der har jeg aldri spilt før. Tjøme har jeg også hørt er et godt alternativ. Får se hva det blir til. Mulig jeg bare MÅ innom Larvik på dag to og "reise kjerringa" fra sist. Da spilte jeg med ekstremt vond rygg, samt at vi fikk to lange avbrudd med vannvittig nedbør. Scoren min på 109 slag fra den gang er absolutt innen rekkevidde. Husker best den utilgivelige roughen som var er, samt slottet til Mille. Men får se hvor mye golf det blir. Kan jo ikke BARE spille.......må jo oppleve litt ting utenom også
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Golftur til sør-østlandet i August

Post by Lefthook »

Nøtterøy
Niggen
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 23 Jun 2015, 17:16
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: Golftur til sør-østlandet i August

Post by Niggen »

Da var ferieturen min ferdig, og jeg ville bare gi en kort oppsummering.

Spilte først Arendal og Omegn GK i strålende vær og perfekte forhold. Scoren der var heller ikke noe å klage over, selv om første ni er "lett" i forhold til siste ni. Hyggelige folk som viste flott gjestfrihet. 6/6

Min neste bane ble Sandefjord golfklubb. Rakk teetime med liten margin, da GPS-en i bilen først ledet meg til en bortgjemt MC-klubb : ) Flott bane uten de mest ekstreme utfordringene. Mye vann i spill og likte banen veldig godt 6/6

Dagen etter stor Vestfold for tur. Hadde hyggelig selskap av Kevin som jeg har blitt kjent med på Instagram. Han har lagt ut mange flotte bilder fra hjemklubben sin, og nå var det endelig min tur til å prøve den. Litt vått i gresset fra starten av, og alt i alt en vanskeligere bane enn Sandefjord. Liker en utfordring, og banen hadde mange kjekke hull. Litt vel mye fokus på å måtte slå langt og rett på de fleste hullene, så derfor en 4/6 (siden jeg ikke har lengde i mitt slagspill) : )

Borre ventet så med vann(!)vittige mengder med nedbør. Jeg fikk værrabatt (aldri fått det tidligere) og var også eneste spiller utpå der. Jeg liker best å spille med andre, men kanskje like greit å spille alene på Borre. Til tross for mye vær så var det lett å se at dette er en høykvalitets golfbane. De svakeste hullene (10/11) var likevel helt OK. Likte best utfordringene på første 9, og var muligens den beste front 9 jeg spilte på hele turen. MEN.......siden jeg ikke helt fikk med meg merkingen av hullene (fra 9-10 og fra hull 13-14) gikk jeg litt og surret på egen hånd. I tillegg til regnet gir jeg golfopplevelsen 4/5. Neste gang (for det blir garantert en neste gang) kommer jeg til å spille banen i fint vær.

Siste stopp på golfturen ble Drammen GK. PUH!! Hadde jeg visst hvor B R A T T den banen var hadde jeg ikke vært i tvil om at jeg skulle leid meg en golfbil. Her var nesten alle hullene bratt oppover eller bratt nedover. All mulig honnør til medlemmer av klubben som pleier å gå denne bratte banen
: ) Når det er sagt var det en veldig kjekk bane å spille, og mange hull i nedoverbakke er alltid gøy. Men dessverre var det ikke bare hullene som hadde nedoverbakke......det var også nedoverbakke i spillet mitt, for å si det sånn : ) Alt i alt karakter 3/6

Vestfold og Drammen ble store nedturer scoremessig. Borre var sånn midt på treet, mens spillet satt som det skulle både i Arendal og Sandefjord.

Det ble en fantastisk flott tur og jeg fikk gjort andre ting enn bare golf også (Tur til Åsgårdstrand, Verdens Ende, Tønsberg.....f.eks) Denne turen kommer til å sitte igjen som et fint minne, og jeg fikk spilt golfbaner jeg heller ikke kommer til å glemme. Dessverre fikk jeg ikke spilt Holtsmark (som jeg DEFINITIVT skulle spille) og Tyrifjord (som jeg fikk varme anbefalinger om å spille). Dermed MÅ jeg tilbake en annen gang og spille flere baner : ) Ikke så lei meg for akkurat det da, he, he!
Post Reply