Fana Golfklubb

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
Post Reply
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Fana Golfklubb

Post by Kaffekannen »

Baneomtale Fana Golfklubb

Beskrivelse: Min hjemmebane er plassert sentralt i Fana bydel sør for Bergen sentrum. Banen er en skogs/parkbane med mye vann i spill. Banen er kort, men utfordrende, og man skal være presis for å forsvare handicapet sitt. Banen er bygget på betydelig mer sand enn det som er vanlig grunnet de store nedbørsmengdene som området opplever. Dette gir veldig god drenering, men gir samtidig problemer med tørke når regnet en sjelden gang holder seg vekke flere uker i strekk.

Selv om banen er kort er den lang å gå. Store avstander mellom noen av hullene, spesielt på front ni, gir god mosjon. Det er planer om å bygge ut banen med flere 6 ekstra hull slik at man får alle 18 på sørsiden av flyplassveien. Dette vil korte ned gåavstanden betydelig og vil nok gjøre banen mer tiltrekkende for besøkende.

Banen har hatt problemer i mange år, faktisk lenge før den ble bygd, med naboer som protesterer mot alt som blir gjort. Spesielt konflikten med Siljustøl(Harald Sæveruds gård/museum) har vært mye omtalt i media. Konfliktene er der fremdeles og noen av dem har blusset opp før sesongen 2010.

Klubbhus
Image

Tørre fakta:

4829 meter fra gul tee
Par 70

Baneoversikt:
Image
Hulloversikt. Lengdene er fra gul tee

Hull 1. Par 4. 251 meter. Hcp 11

Fana starter med et pent og relativt lett åpningshull. Tee er plassert høyt og man har bred fairway ca. 200 meter fremover hvorav siste 50 meter er på flat mark. Hold deg noenlunde rett her siden venstresiden er vannhinder og høyre er lett skog. Green har vann på hele venstresiden og steinvegg på høyresiden, men den fanger godt.

Min mening: Unngår man vannet er det stor sannsynlighet for par på dette hullet.

Image

Hull 2. Par 5. 445 meter. Hcp 5

Etter ca en kilometers gange kommer man til et mye tøffere hull, men man er i alle fall god og varm. Par 5 med sidevannshinder langs hele høyresiden og OB på hele venstresiden. I tillegg har man to kryssende vannhinder på vei mot green.
Utslaget bør være 170 meter + for å komme på normal spilleflate. 200+ meter er betraktelig bedre. Fairway ser egentlig ganske bred ut, men vannhinder på høyre suger til seg alle som får en liten slice på ballen.
Det neste slaget er typisk risk/reward. Fairway smalner hele veien fremover og jo lenger man prøver å gå på andreslaget jo større sannsynlighet er det for å besøke vannet. Ca. 90 meter før green er et fint område å lande på.
Innspillet er tøft nok med vann i front og på venstre side av green. Flagget står irriterende ofte på venstre side på det smaleste området. Anbefaler uansett å gå mot høyre side for å holde ballen i spill.

Min mening: Hull 2 er det suverent vanskeligste hullet på banen for undertegnede og bogey her skaper jubel.

Hull 3. Par 4. 359 meter. Hcp 3

Merkelig lav index på dette hullet som har mye vann i spill, men ellers er ganske rett frem. Utslaget er på en stor flåte og gjør hullet ganske unikt. Ca 150 meter carry fra utslag må man ha for å komme seg trygt over vannet og inn på fairway. Landingsområdet for utslaget er stort, men en relativ åpen skog på høyre side stjeler noen baller. Får man utslaget over 210 meter ned fairway får man god mulighet til å sette ballen nær pinnen. Stor bunker på venstresiden er ikke veldig vanskelig å spille seg ut fra. Greenen er på to nivå og heller tilbake mot spillefeltet.

Min mening: God par(birdie) mulighet med altfor lav index

Hull 4. Par 3. 128 meter. Hcp 13

Elevert tee gjør at man må ned minst en kølle. Greenen er beskyttet i front og til høyre av en liten elv. Venstresiden er rough som er fullt spillbar. Lunefull vind kan gjøre hullet vanskelig.

Min mening: Det hullet i Norge jeg har vært nærmest HiO. To ganger…

Hull 5. Par 4. 359 til 200 meter? Hcp 1

Det er et årlig spenningsmoment hvordan hull 5 ser ut Problemer med naboer gjør at tee har blitt flyttet rundt omkring. Den opprinnelige utformingen gjør hullet svært vanskelig, men slik det var satt opp i 2009 så var det en halvveis dogleg hvor 9i, wedge, putt var greieste løsning.

Min mening: Gjør noe permanent med hullet, bli enig med naboene og slope banen på nytt. Gjør det eventuelt til et 180 meters par 3.

Hull 6. Par 4. 228 meter. Hcp 15

Kort par 4 frister noen til å dra frem driveren. Jeg har til gode å se det lykkes, men jeg har hørt historier. Spill deg heller ned på flaten ca 130 til 180 meter fra tee. Er ett vannhinder til høyre og en liten dam ca 50 meter før green. Et tre har en tendens til å havne i spillelinjen på innspill, mens en bunker i forkant av green stjeler noen slag. Green er grunn og heller ”alle veier”. Har sett mye treputting på denne greenen.

Min mening: morsomt hull. Er man presis med wegde kan man fint hente en fugl.

Hull 7. Par 3. 152 meter. Hcp 7

Utfordrende par 3 hull til elevert green. Spilles en del lenger enn sine oppgitte meter og man blir straffet for alle slag som er mer enn 5 meter fra green. Vannhinder til venstre, OB langt, tett kratt til høyre og tøff, ustelt rough kort.

Min mening: Par på dette hullet er en svært god opplevelse for de fleste.

Hull 8. Par 3. 110 meter. Hcp 17

Greit par 3 hull. Bunkers til høyre for green og vannhinder til høyre for den kan gi problemer. Er man kort går det helt greit. Venstre er også ok. Green er relativt flat, men stiger fra front til back.

Min mening: Burde vært index 18

Hull 9. Par 4. 302 meter. Hcp 9

Litt merkelig hull. Skog til høyre og vannhinder til venstre hindrer de villeste forsøkene. Ideelt sett skal man legge seg på kammen 90 meter fra tee. Er du kortere går det greit. Går man forbi skogen til høyre kan man være heldig å få en fin åpning til green. Green er på to platå og er en av de største på banen. Tøff rough rundt green

Min mening: Egentlig et ganske vanskelig hull. Langt fra banens beste.

Hull 10. Par 4. 321 meter. Hcp 2

Dogleg venstre. Stor landingsflate og man har mange angrepsmuligheter på hullet. Gå langt med driver for 100 meter inn, slå en spoon rett frem for ca 150 meter inn eller kutt over dogleg med spoon eller jern. 2 Fairwaybunkers kan straffe de ambisiøse. Det er innspillet som er utfordringen her. De siste 90 meterne er rough med en bunker og skog på høyre side og vannhinder på venstre. Det er bra stigning opp mot green og den er ondulert slik at man lett triller av.

Min mening: Tøft og godt utformet hull, men det plager meg at de siste meterne før green er så dårlig vedlikeholdt.

Mot green på hull 10
Image

Hull 11. Par 5. 384 meter. Hcp 12

Kort par 5 som absolutt kan nåes på 2 slag. Fairway er smal hele veien og har langhårete skotske rygger på venstresiden og bunkers på høyre. Green er elevert. De fleste spiller hullet driver, høyt jern, wedge. Slem bunkers i forkant av green som man ikke ønsker å havne i. Vann til venstre og skog til høyre siste 50 meter.

Min mening: Godt klippet er dette et flott hull som belønner eller straffer de som går aggressivt til verks. God birdiemulighet

Hull 12. Par 4. 320 meter. Hcp 10

OB langs venstre siden. Mange velger å sikre utslaget ved å gå mot fairway på hull 12. Flere fairwaybunkere kan stjele et slag. Husk å sjekke flaggplassering når man er på tee 11 da green er avlang og det kan skille 2 køller fra front til back. Green på to nivåer og er ganske tøff.

Min mening: Par gir en god følelse. Litt rart med flere roughflekker midt på det som burde være fairway.

Hull 13. Par 3. 121 meter. Hcp 16

Åpent par 3 hull hvor man gjerne vil på green. Høyresiden er tøff rough og trær og venstresiden er bunker. Man klarer seg fint om man går kort. Høyresiden av green heller høyre og kan skape trøbbel for de som har en liten fade(les: meg).

Min mening: Bør være grei skuring, men er ikke alltid så…

Hull 14. Par 4. 241 meter. Hcp 14

140 meter carry over vann rett over eller 200 meter carry over vann mot hull. Fairway tar godt i mot slag fra 100 meter og inn. Går man for langt havner man i en relativt åpen skog. Green er ondulert og relativt stor. Flere går med driver for green. Det er absolutt mulig, men straffen for en liten bom er ball i vannet.

Min mening: Mitt favoritthull på banen. Liker designen og utseendet samt at fairway alltid er godt vedlikeholdt.

Hull 15. Par 3. 117 meter. Hcp 18

Vann på venstresiden fra tee til green. Ny bunker i front i tillegg til en til høyre skaper kanskje trøbbel. Ikke gå for langt. Green fanger godt.

Min mening: Ikke banens enkleste hull

Hull 16. Par 4. 343 meter.

Ca 160 meter carry over vann til fast grunn. Smalt landingsområde etter ca 190 – 210 meter med tøff rough venstre og OB høyre. Treffer man fairway her er mye gjort. Mange velger å spille seg oppover bakken mot green på 2 slag.Green er stor og på to nivå. Lett å dra på seg en treputt hvis man havner feil.

Min mening: Banens nest vanskeligste hull etter hull 2, men kjempegøy når man får det til.

Hull 17. Par 5. 444 meter. Hcp 8

Stor fairway ber om en god drive. Man har ca 270 meter til elven som deler hullet i to. Ikke gå til høyre på utslaget. Der er rough, OB, vei og boliger. I den rekkefølgen og jeg har truffet alle deler. Etter utslag har man i praksis tre valg:
1. Gå på fairway til høyre
2. Gå mot rød tee på hull 18 for en åpning inn mot green
3. gå over skogholtet mot green
De fleste velger alternativ 1, men alternativ 2 er nok egentlig enklere for de som har lengdekontroll med wedger. Alternativ 3 er for ”de andre”

Min mening: Ett fint golfhull som er utfordrende og morsomt.

Hull 18. Par 4. 338 meter. Hcp 6

Flott avslutningshull som har krevd sine ofre. Skal man rett mot hull fra utslag må man ha carry på minst 180 meter og her er det ofte motvind. Alt kortere enn det er vann og det finnes ikke dz. Alternativt kan man gå til høyre mot bred fin fairway, men da får man lengre innspill og dårligere vinkel. Har hørt om noen som brukte 18 slag på dette hullet i turnering. Green er avlang, men fanger godt. Bunkers til venstre. Ved fint vær kan det være ok tilskuermengde på altanen ved klubbhuset som følger med avslutningen din.

Min mening: Avslutter runden flott og par her gir en god klatring de siste meterne mot hull 19

Hull 18
Image
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana Golfklubb

Post by furu »

Fin omtale kk.

Jeg savner først og fremst to ting på Fana;
1. At de definerer fairway og klipper den deretter. Bakken opp mot #10 er latterlig. Uklippet fairway rett og slett. Hvis problemet er mangel på lys så får de heller tynne ut trærne litt. #11 og 12 lider av samme problem.
2. Finne ut hva de skal gjøre med #5.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Fana Golfklubb

Post by kevin »

Fin omtale. Har familiemedlemmer som er medlem på Fana,men har aldri spillt der. Får prøve og få det til neste gang jeg er på de kanter
g0lf
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 21 Dec 2008, 22:44

Re: Fana Golfklubb

Post by g0lf »

Noen som er godt kjent med Fana? Skal spille turnering der i mai, 19-20. Hadde satt pris på litt tips fra noen som kjenner banen. :)
Post Reply