Svenske baner

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Svenske baner

Post by kevin »

Mellom Malmö og Göteborg finnes det noen bra baner som er med i heftet:

Haverdal og Ringenäs, som begge ligger ved Halmstad. Jeg synes Haverdal er best av de to.

Varberg, västra. Tøff og meget bra bane. Topp-50 i Sverige

Uten kortet:
- PGA sweden national i Malmö. Både Lakes og Links course. Relativt dyre, men meget bra baner
- Barsebäck, masters course, evt Donald Steel course.
- Vasatorp TC, en av mine absolutte favoritter. Evt classic course som også er bra
- Halmstad Norra og Södra.
- Vallda ved Kungsbacka, anbefales også. Kanskje den mest prisvennlige av disse toppbanene.

Evt kan dere vurdere Rya ved Helsingborg, flott seasidebane. Topp-25 i Sverige.

Båstad har 2 veldig bra baner også.
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: Svenske baner

Post by champ »

Tusen takk, Kevin! Dette er helt nydelig. Nå ser vi forøvrig også på muligheten på å ta båt til Fredrikshavn og så fra København til Gøteborg. Rett og slett for at tilbudet på Lubker golf virker vanvittig bra. Ikke lett det her!
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Svenske baner

Post by kevin »

Lubker er fantastisk bra, anbefales også. En kompis var der nylig og bekreftet at den fortsatt er det. Nei det er ikke lett, veldig mye å velge mellom. Et greit utvalg av baner i DK også hvor man kan bruke kortet.
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Svenske baner

Post by Owee87 »

Hei dere. Jeg og fruen har hatt en fantastisk tur nordover hvor vi har spilt på Sorknes, Bodø, Lofoten og Karlstad, Årjeng og Høgbo. Skal prøve å få skrevet litt om vår opplevelse på disse banene snart.

Viktigst nå er å få tips fra dere. Vi vurdere en spontan ekstra ferietur til helga med golf. Helst ikke alt for mange timer unna.Planen er to overnattinger (lørdag-mandag) på hotell pluss golf. Har foreløpig overnatting med frokost, golf og inngang til spa til kr 1300 per/pers i Kragerø som det beste norske alternativet.

Har der tips? Selvsagt ute etter å få mest mulig for pengene; fint hotell (gjerne med SPA), koselig sted/by (kan ikke bare være golfen i fokus [FACE WITH TEARS OF JOY]) og selvsagt bra bane.

Sverige er kanskje enda mer aktuelt/spennende.
Har dere for eksempel erfaring med Øijared og Bjertorp? Fant hotell og golf på Øijared for halvparten av Kragerø. 1300kr til sammen for begge to med overnatting og golf. Sommertilbud med 2 for en.

Fant også Strømstad med golf,
Middag, overnatting og spa til 1645 per/pers. Kan velge mellom fire baner: Strømstad, Dynekilen, Mjølkerøds og Fjallbackas. Hvilken er best? Dette ser kanskje ut som det beste tilbudet for oss mtp hvor vi bor og tilbud utenom golf.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Svenske baner

Post by sumo »

alle de banene er fine å spille. men skulle jeg valgt en favoritt, så måtte det blitt fjellbacka. dynekilen er i fantastisk bra stand nå om dagen. beste greenene jeg noen gang har spilt på. de ligger på rundt 11-12 på stimpen. lynraske, grønne og kortklipte. ikke valset ned, men seriøst tett og kortklipt gress. helt rått. selve banen er litt tricky. ganske trangt noen steder.
mjølkerød og strømstad er også fine baner. mjølkerød er litt som dynekilen, en park/skogsbane. mens strømstad og fjellbacka er mer seaside baner.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Svenske baner

Post by TJW »

Owee87 wrote:..Har dere for eksempel erfaring med Øijared og Bjertorp? Fant hotell og golf på Øijared for halvparten av Kragerø. 1300kr til sammen for begge to med overnatting og golf. Sommertilbud med 2 for en.
Hei - faktisk så har jeg litt erfaring med Øijared da fruen og jeg spilte der i fjor. Vi er relativt ferske innenfor golf, så vi spilte "safe" ved å ta parkbanen to ganger. Digget den. Man slår ut fra taket på hotellet/klubbhuset på ett kort par 3, og videre er det en ganske klassisk parkbane. De har også "nye banen" og "gamle banen" så man har totalt 3 stk 18-hulls baner å spille.

Fasilitetene er kjempebra, fine rom og som du sier - ett knallbra juli-tilbud. Vi skal dit i slutten av Juli igjen, og har parkbanen og nye banen på spilleplanen. For 2 pers med 1 overnatting, frokost og 2 runder golf betaler vi 1895,- TOTALT. Kan ikke klage på det :)

Hvor fant du Strømstad tilbudet? Kunne tenkt meg å prøvd en av de banene selv. Hva anbefales for en mid-handicaper? Dynekilen eller Fjellbacka?

TJ
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Svenske baner

Post by kevin »

Har ikke bodd på Bjertorp, men det ser veldig fint ut der. Banen er veldig bra, den har jeg spilt. Jeg vil si at den er mye bedre enn alle de du nevner. Du kan evt kombinere med å spille Ekarnas på veien dit(faktisk deles banen av veien :) ), eller på hjemreisen. Ligger ikke langt unna. Fin parkbane og alltid med gode greener.

Tilbudet på Öjarred er bra, har tittet på det selv, men datoene har aldri passet når de har hatt sånne tilbud
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Svenske baner

Post by Owee87 »

Hjertelig takk for forslagene gutter! Nå skal jeg sjekke hva som faktisk er ledig og ta en beslutning på bakgrunn av de gode tipsene fra dere :)
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Svenske baner

Post by Owee87 »

Var ingenting som var ledig is Strømstad til helga...Men fant det her: http://stromstadspa.se/paket/golf-och-spa


Hvor fant du Strømstad tilbudet? Kunne tenkt meg å prøvd en av de banene selv. Hva anbefales for en mid-handicaper? Dynekilen eller Fjellbacka?

TJ[/quote]
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Svenske baner

Post by Owee87 »

Hei igjen dere. Hadde egentlig bestemt oss for Ôijared fra lørdag - Mandag for 4000kr med 2x greenfee, overnatting og frokost. Viste seg å bare være ledig fra Søndag - Mandag. Fant så St. Jørgen Park til 4600kr for to dager med to greenfee (to hver), inkludert middag, inngang til spa osv. Altså samme som Ôijared, men også med middag.

Eneste er at jeg har hørt veldig lite om den banen. Også etter å ha skummet gjennom forumet her. Noen som har erfaring? Et pluss er jo også at den ligger rett ved Gøteborg sentrum hvis man vil utforske noe annet enn golfbaner.

Ps! Vi skal selvsagt ringe å forsikre oss om dette, men når det står at det er inkludert to greenfee i pakken for to netter; man mener vel da to greenfee til hver person? Står nemlig også to greenfee for en natt. Greit å ikke gå på en blemme her :D

http://www.sanktjorgenpark.se/vara-pake ... mmerdrive/
http://www.sanktjorgenpark.se/vara-pake ... ve-deluxe/
http://www.oijared.se/boka/paket/sista-minuten
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Svenske baner

Post by Owee87 »

Spilt "nye banan" på Øijared. Herlig og etter mitt skjønn ganske enkel bane. På vei hjemover nå hvor vi skal spille en runde. Blir en langs veien mot Moss. Kanskje Fjellbacka. Rapport kommer i kveld [SMILING FACE WITH SMILING EYES]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Svenske baner

Post by Jumper »

Owee87 wrote: Ps! Vi skal selvsagt ringe å forsikre oss om dette, men når det står at det er inkludert to greenfee i pakken for to netter; man mener vel da to greenfee til hver person? Står nemlig også to greenfee for en natt. Greit å ikke gå på en blemme her :D
Min erfaring fra andre steder er to stk totalt. Perfekt, da jeg får to runder mens kona er på spa :D
TeddyK
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 29 May 2011, 10:44
Hcp: 19,0
Hjemmeklubb: Land GK

Re: Svenske baner

Post by TeddyK »

Har spilt Koberg og Onsjö, to veldig koselige og fine svenske baner like ved Vänersborg. Koberg nydelig natur nede ved vannet!
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Svenske baner

Post by TJW »

Spilte Dynekilen, Mjölkeröd samt Park og Nye Banen på Öijared i ferien, alle banene var i god stand og gøy å spille :)
krishanssen
Forumvant
Forumvant
Posts: 57
Joined: 29 Jun 2016, 09:50
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Been thanked: 6 times

Re: Svenske baner

Post by krishanssen »

Hei!

Vi skal spille Öijared i september, og har i utgangspunktet booket alle tre banene. Men jeg ser at den ene (Parkbanan) er en pay-and-play-bane, og da blir jeg usikker på om vi heller skal prioritere kun å spille gamla og nya banan? Vi skal totalt spille fire runder, så det blir enten 2+1+1 eller 2+2 ganger på hver av banene.
Callaway Rogue ST Max
Titleist 816 5W og 4H
Takomo 101T 4-PW, C-Taper Lite
Titleist Vokey SM9 50,54,58
Garmin Approach X40
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Svenske baner

Post by kevin »

Spilte Lysegårdens gk i juni. Banen ligger litt nord for Gøteborg, avkjøring fra Kungälv. Dette var i den tørre perioden, så kvaliteten forventes å ha blitt enda bedre på spilleflatene. Klubben er med på golfheftet/golfamore

De har både en 18-hullsbane og en 9-hullsbane. Har tilogmed et svømmebasseng ved klubbhuset, bassenget var ikke åpent når jeg var der.

Banen starter med et litt merkelig par 3 hull, svakt oppover. Deretter ett par hull i skog, før man kommer ned til hull 4 som er et kort par 3 med kraftig høydefall. Ekstremt stor green der

Image

Etter det kommer man ned til et mer parklignende område og noen litt kjedelige hull på resten av front. Backnine er finere, har noen bedre hull og noen veldig fine hull med flotte vann. Men man avslutter med et høyst merkelig par 4 rett opp en bakke opp mot klubbhuset.

Image

Det var litt ymse kvalitet i starten, men etterhvert ble det bedre. Pent klippede fairways, noe ugress her og der. Ganske bra greener, grei rull.

Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Svenske baner

Post by kevin »

Spilte følgende baner i Bohuslän for kort tid siden:

Mjölkeröd
Strömstad
Dynekilen

Alle var i bra stand og ikke spesielt påvirket av alt regnet som har vært den siste tiden. Dynekilen var vel litt våt her og der, men stort sett bra
Post Reply