Yorkies påsketur 2011

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Yorkies påsketur 2011

Post by Yorkie »

Dro altså til Sverige i påsken. Søndag til onsdag med to kompiser og dro videre sørover frem til lørdag alene.

Vi startet med å spille Torreby, trenger vel ingen nærmere presentasjon, men for de som ikke har spilt den enda, en veldig fin parkbane ca midtveis mellom Strömstad og Uddevalla. (Vær så snill, dra eller hit eller Fjällbacka enn den kortere turen til Dyne...) Fabelaktig klubbhus, hvor det er mulig å overnatte en gjeng til en svinbillig penge (restauranten er veldig bra)
Image
(BIldet er fra en tidligere tur:)
http://www.torrebygk.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Kjørte ned til Varberg, og etter litt grilling og noen øl og en god natts søvn (leide comfortlägenhet på Apelviken, flekk nye hus med veldig bra standard og veeeldig gode senger) var det Björnhult som sto på programmet. Så veldig bra ut når vi ankom, men blei litt skeptisk etter besøket i proshoppen. Björnhult er designet av en lokal helt, og det er sjelden bra, men så feil kan man ta. Hedebane med mange links innslag, og veldig mange bra hull. Veldig bra greenområder og bra vedlihold generelt. Klar opptur i forhold til forventning.
Image
http://www.bjornhultsgk.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dagen etter var det Varberg Västra sin tur, har spilt denne banen før, designet av Tommy Nordstrøm (Borre, og høyt rankede Båstad Nya og Degeberga-Widtsköfle i Sverige m.fl.) Västra blir regnet som ”den tuffaste på Västkusten när det blåser” og jeg spilte den i 15 m/s forrige gang (ville gjerne ta revansje ;) Var vel en 6-8 m/s nå, og litt mere håndterbar. Banen er for det meste en hedebane, men det er noen skogshull i starten, lang og seig, og det er litt vann her og der man skal justere for, og endel ganske hårete greenområder hvor man bør lande rett for å unngå tre-putt (gled dere til hull 18 ;)
Image
(Bildet fra forrige tur, når det blåste ordentlig)
http://www.varbergsgk.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Siste dag før gutta returnerte spilte vi Falkenberg. Kan vel best beskrives som en åpen skogsbane, alleer med trær, er du litt skeiv er det kort rough så greit å spille videre selv om kanskje må være litt kreativ hvordan. Mange morsomme hull f.eks hull 9 kort par fire på 280 meter, men, man må legge ballen mellom 200 og 230 meter for å få åpning til green. Ikke fryktelig lang men endel opphøyde greener og snedig greenbunkering gjør at man skal tenke nøye gjennom køllevalg på innspill. Tror de aller fleste vil like seg her om man setter Falkenberg på lista si.
Image
http://www.falkenbergsgolfklubb.se/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vasatorp TC (tournament course)
Jeg dro så videre sørover og spilte så Vasatorp TC (Tournament Course) Hedebane designet av Arthur Hills og Steve Forrester som også har Hills og Sand på samvittigheten i Sverige. Sand er kanskje mere spektakulær, men jeg holder en knapp på TC foran de to andre. Banen har alt, vann, snedig bunkering, doglegger, trær, vidunderlige bulkete fairwayer og hauger og groper som på de meste klassiske links og hedebanene litt sørvest for Bergen, og greener som er fryktelig bra men også fryktelig vanskelige.
Image
F.eks hull 8 kort par 4, men, med flagget kort som her heller hele greenen ned mot vannet, står det bak venstre har du nesten ingen ting å lande på. http://www.vasatorpsgk.se/extra/pod/?id ... &navid=234" onclick="window.open(this.href);return false;

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Denne bør stå på lista for alle som har bil i rimelig avstand og spiller golf!
http://www.vasatorpsgk.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Planen var så å spille PGA National Links og Lakes. De hadde vårtilbud med greenfee på 600 (greenfee er 950 til vanlig). Booka via nettet, og når jeg ankom fikk jeg beskjed om at tilbudet gjaldt til i går! Lurte på om det gikk å være litt fleksible, men det var bare å glemme, blei muggen og avbooket begge dagene. Men, det er jo nok av baner, så jeg spilte da Barsebäck Steel Course i stedet. Samme fantastiske kvalitet som storesøster, og hadde den ligget ett annet sted, så hadde den fått mye mer oppmerksomhet, back 9 på Steel er veldig like Masters course mens front er mere åpen. Mange bra hull, men jeg spiller nok heller Masters hvis jeg først er i området.
Image

Image

Image

Image

Image
http://www.barsebackresort.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg hadde også booket Vasatorp Gamla banan siste dag. Den er fra 1973 og det har gått mange store mesterskap på den (Ballesteros, Sörenstam og Norman her vunnet her), den satte Vasatorp på golfkartet i Sverige. Gamla er en parkbane med mange vannhindere på feil plass, jeg leste baneguiden som en gal og klarte å legge ballen unna de fleste, de tre (veldig hyggelige folk fra Borås) som jeg spilte med gikk etter ”det jeg kan se metoden” og det straffer seg på Gamla siden mange av hindrene ikke kan sees fra tee. Gamla står absolutt på egne ben, men når man også har TC, en full size 9 hulls bane, og en 9 kort hulls bane, treningsfasiliteter som vel, 4 forskjellige greenområder med bunkere og approach, range med gresstee og greenområder, ett digert wedgeområde, sliter med å finne ett mere komplett anlegg noe sted som jeg har vært på, faktisk
Image

Image

Image

Image
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Yorkies påsketur 2011

Post by AkE »

Høres og ser ut som det var en knall tur, synd med litt gjerrige svensker men det er vel ikke til å komme unna! ;) Ble litt nysgjerrig på Björnhults gk når jeg satt å leste på nettet og ventet på sesongstart. Bør kanskje legge Vasatorp på lista også!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Yorkies påsketur 2011

Post by kevin »

aahhh, spennende morgenlesning. Takk Yorkie :) Har faktisk ikke spillt noen av disse banene. Utifra hva jeg har lest så skal de oppgradere Steel course enda mer slik at den blir "like bra" som Masters course, det er en offensiv holdning. Vasatorp skal visst også oppgradere gamla banan.

Smålig service av PGA National, bra du "straffet" de :-)

Herlige bilder. Når man ser bildene fra TC så kjenner man igjen designerne ganske fort, karakteristiske bunkere, vannhinderne, tee-stedene etc.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Yorkies påsketur 2011

Post by veggiss »

Droppet du Vallda?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Yorkies påsketur 2011

Post by Smilende Sam »

Bra reisebrev Yorkie. Inspirerende.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Yorkies påsketur 2011

Post by Yorkie »

Du følger usedvanlig godt med Kevin :) Og du har helt rett, spilte Steel med to medlemmer, og de fortalte at det hadde blitt jobbet mye med endringer i vinter (tynning av trær, nye bunkere osv) og det var planlagt mange flere endringer. FW og greenkvalitet er det vel ikke mye å gjøre med siden de er likt bygd og vedlikeholdt på begge (og det er jo som fløyel allerede :)

Vasatorp Gamla skulle de visst stenge etter sommeren og bygge om greener og områdene rundt, kan skjønne det på ett par av hullene, synes ikke det var nok bulker rundt, og greenene var også relativt flate, så det var vel to-tre som var litt uinspirert.

Måtte endre planene Veggiss, skulle booke Vallda og fant da ut at "Öppnas efter påsk". Men jeg tar den med på sommerturen sånn at den er vel kontrollert før Wide Open :)
(som en anekdote, stoppet på hjemturen for å ta noen bilder til top100golfcourses av Stenungsund (siden vi faktisk ikke hadde noen) og tusla rundt på fire fem hull, og nå var greenene helt på G, grønne og fine og greit raske, og kun noen små soppskader her og der :?
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Yorkies påsketur 2011

Post by kevin »

veggiss wrote:Droppet du Vallda?
Vallda skulle visst ikke åpne før etter påsken, sikkert derfor
Post Reply