Jönköping

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Jönköping

Post by Yorkie »

Jönköping ligger i kupert terreng, og den er gammel (1936) altså før man flytta masse i noe særlig omfang. Det er derfor endel hull som ville vært litt underlige på en moderne bane, men du a meg så morsomme å spille. Banen er veldig kort, bare 5300 fra gul, men det er på ingen måte en enkel bane å score bra på for det. Man står sjelden flatt, det er litt doglegger og trær som gjør at man må plassere ballen rett, og siden innspill gjerne er litt oppover eller nedover er det plenty av utfordinger. La meg si det sånn, typisk shot-makers course, jeg slo driver på 6 hull (og jeg slår ikke spesiellt langt), blei mye spoon og hybrid ellers, heldigvis spilte jeg med to medlemmer som hadde traska rundt på banen i +30 år, så jeg fikk gode linjer

Image

Image
Jonkoping-4th

Image
Jonkoping-11th
Signaturhullet. Par tre med toglinje langs venstresiden, og høyresiden faller skarpt ned mot hull 17. her må man rett og slett lande ballen på green :)

Image
Jonkoping-12th view towards tee
Her har man ett dilemma, med en normaldrive har man ett langt andreslag for å komme opp dit bildet er tatt fra og bare en halvwedge inn, men det er trøbbel på begge sider, slår man ett mere normalt andreslag er innspillet langt og helt blindt.

Image
Jonkoping-14th view from green
Ett av de mere spesiellt par fem jeg noen gang har spillt. For å kommer frem til kanten (der hvor man kan skimte folka i ballen bak) må man drive 260, da går man greit over treet med ett mellomjern. Slår man kortere på utslag blir andreslaget blindt (rett bak treet (altså fra green som bildet er tatt på) er det ett stort flatt område å lande på, men da må man altså legge ballen høyre eller venstre for å unngå å ligge i blokk for ett kort innspill. Golf er ikke fair :)

Image
Jonkoping-16th

Klassiker som bør spilles, utrolig morsom kontrast til moderne baner.

http://www.jonkopingsgk.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Jönköping

Post by kevin »

Spilte denne nylig og den kan virkelig anbefales. Veldig bra kvalitet på fairway og greener. Spennende design, og nok av trøbbel om man ikke bruker hodet. Husker ikke hvor mange ganger det passerte tog inne på banen, men det var vel minst ett i timen, enten persontog eller godstog.
Post Reply