Himmerland Golf & Country Club

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
User avatar
East
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 123
Joined: 02 Jan 2009, 16:43
Location: Oslo

Himmerland Golf & Country Club

Post by East »

Hei.

Jeg er førstereis på en guttetur til dette stedet senere i mai. I den sammenheng hadde det vært gøy å høre hva slags erfaringer forumets brukere har til dette stedet. Selv vet jeg svært lite om stedet og banene (bortsett fra det par-6 hullet som alle snakker om da...)

Anyone?
East

Hcp: 11,6 pr. 1. jan. NÅ: 10,1
I Baggen:
Driver: Titleist 909D3 (9,5)
Wood: Titleist 909F3 (15)
Hybrid: Cobra baffler (18)
Jern: KZG Cavity Back III (4-PW)
Wedger: Titleist SM, 52,56,60
Putter: Scotty Cameron, SS Newport 1,5
Ball: Pro V1X
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by norrbaggen »

Jag har varit på Himmerland.

Jag kommer nog aldrig att åka tillbaka dit. I mina ögon är det en av de mest överskattade golfanläggningarna i norra Europa. Boendet på hotellet är helt ok men de två banorna är högst mediokra. De dom ska ha beröm för är att dom lyckats otroligt bra med sin marknadsföring.
User avatar
East
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 123
Joined: 02 Jan 2009, 16:43
Location: Oslo

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by East »

Jasså, det var ikke så mye å glede seg til...
East

Hcp: 11,6 pr. 1. jan. NÅ: 10,1
I Baggen:
Driver: Titleist 909D3 (9,5)
Wood: Titleist 909F3 (15)
Hybrid: Cobra baffler (18)
Jern: KZG Cavity Back III (4-PW)
Wedger: Titleist SM, 52,56,60
Putter: Scotty Cameron, SS Newport 1,5
Ball: Pro V1X
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by stooy »

East wrote:Jeg er førstereis på en guttetur...
Tipper dere får det helt greit der jeg :)
ckleiv
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 22 May 2009, 10:57

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by ckleiv »

Vi er en gjeng som for 3. året hadde første del av påsken på Himmerland...
Vi bor da i de fantastiske villaene på banen;=) De er helt greie da vi bare sover der.
Vi kommer søndag formiddag og går rett ut, mandag og tirsdag spiller vi to runder hver av dagene og hjem onsdag morgen! De som jobber der tar oss imot med et smil hvert år. I år fikk vi norske flagg på 1. tee som de tok ned igjen da vi hadde slått ut. Det er sånne detaljer som blir satt pris på!

Himmerland har jo både Old og New course i tillegg til Betty course som i beste fall kan kalles en treningsbane! Personlig er Old Course min favoritt og den er også litt mer beskyttet mot vind (og vind er det ganske mye av ) Laveste runde jeg har spilt er nettop her og kanskje den 80 runden er grunnen til at jeg liker den banen;=)

Hadde vært moro å høre flere innspill fra andre som har vært der!
C. Kleiv
hcp. 13,4
RGK
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by kevin »

Gleder meg til å høre East`s erfaringer med Himmerland,ser han har registrert runder der hele uka. Og tydeligvis spillt Lübker banen også,den skal visst være en av de nye superbanene i Norden.
Eirik
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 17 Jun 2009, 00:10

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by Eirik »

Hei!
Er to karer som skal legge golfferien til Danmark i sommer, hovedmålet med turen er Himmerland (6 runder). En annen bane vi også vil besøke er Lübker, noen som har spilt denne (east?), og kan si litt om den?

Vi har tilsammen 4 dager der vi kan velge hvilken som helst baner vi vil, er det noen anbefalinger å komme med? Evt noen vi bør holde oss unna? (Vi holder oss i NordJylland).
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by stooy »

Lübker er jo en relativt ny bane (?) som høster godord fra mange hold, så denne ville jeg absolutt prøvd dersom dere tar turen.. Jeg har ikke spilt denne selv.

Ville kanskje også tatt turen innom Aalborg GK (Hjemmeside). En av de eldste banene i Danmark...
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by kevin »

Etter å ha gått rundt på Himmerland i 4 dager og sett andre spille golf, føler jeg at jeg har brukbart grunnlag for å uttale meg om banen. Har aldri spilt den og vet lite om hvordan den så ut før ombyggingen.

Banen er i fantastisk kondisjon nå ifbm Europatouren. Jeg snakket med en av de som har re-designet banen og iflg han skal de holde samme klippelinjer og stand på banen i ca.2mnd, om det er mulig. De vil gjerne at folk skal komme og spille banen, nesten som den var i forrige uke. Greenene rulla rett under 11" på stimpen, raskere enn det kan de ikke ha de. Fairways var kanonbra, bunkerne så nydelige ut.

Den er jo ganske kupert, går mye opp og ned. Og ganske lange avstander noen steder.

Hull 6
Image

Green 11
Image

Jeg fikk iallefall veldig lyst til å spille banen :D
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by TheBigEasy »

Egentlig har kompisgjengen siktet oss inn på Himmerland/Jylland i mai neste år, men etter å ha sett på TV og ikke minst de flotte bildene, så har lysten på å prøve seg tidligere blitt forsterket... ;)
Play your best.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by Yorkie »

Himmerland har både bra og ikke så bra elementer. Oppgraderingen av banen var ny cap på fairways, drenering, nye bunkerskjemaer og nye greener og områder, og de elementene er veldig bra.

Noen ganske svake hull, 9, 14 og 17. Som slik som de ble spillt under turneringen fungerte de godt, men når de spilles vanlig så er de ikke akkurat høydepunkter.
Sekvensen 4,5,6,7 er alle veldig bra hull.

Det største drawbacket med banen er alle de svære høyspentmastene, ikke særlig pent, men det kan man leve med, men når strømledningene er i spill (på tvers av 7 hull) så kan det bli tilløp av innbitt banning når man banker ut en kanondrive som treffer ledningen, og da må man spille ny ball (uten straffeslag selvsagt) som kanskje ikke er like kanondrive.

Om man ikke har spillt Lübker allerede så ville jeg heller spillt den enn Himmerland
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by eivaan »

Yorkie wrote:Himmerland har både bra og ikke så bra elementer. Oppgraderingen av banen var ny cap på fairways, drenering, nye bunkerskjemaer og nye greener og områder, og de elementene er veldig bra.

Noen ganske svake hull, 9, 14 og 17. Som slik som de ble spillt under turneringen fungerte de godt, men når de spilles vanlig så er de ikke akkurat høydepunkter.
Sekvensen 4,5,6,7 er alle veldig bra hull.

Det største drawbacket med banen er alle de svære høyspentmastene, ikke særlig pent, men det kan man leve med, men når strømledningene er i spill (på tvers av 7 hull) så kan det bli tilløp av innbitt banning når man banker ut en kanondrive som treffer ledningen, og da må man spille ny ball (uten straffeslag selvsagt) som kanskje ikke er like kanondrive.

Om man ikke har spillt Lübker allerede så ville jeg heller spillt den enn Himmerland
Tja...er vel ikke helt enig i dette Yorkie, jeg syns 14 er bra..litt risk and reward, 9 er et glimrende par5 hull, men jeg synes 17 er bedre en 15 for min del, selv om dette kanskje er litt farget av eagle og flere birdier..;) Jeg syns faktisk hull 8 og 15 er de som trekker ned. Uansett så er det 2 meget bra 18 hulls baner på et sted...dette er det ikke mange som kan skilte med..syns forøvrig Old coursen også er blitt mye bedre. Er helt enig i at Lubker er knall, men vil også trekke fram Silkeborg, Holstebro og Lyngbygaard som kanllbaner :) Yorkie...har du riktig oversikt....tror det er hull 6 du mener med de høyspent mastene...disse er også i spill på hull 4..tror nok også at du mener hull 8 er dårlig og ikke 9...de har jo byttet om etter at de lagde det nye par 3 hullet som er blitt hull 10 og tatt bort det gamle hull 17, samt ny layout på hull 18 som går der det gamle hull 18 var på Old course....
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by kevin »

Jeg vet ikke hvordan 15. var tidligere, men det var et av de hullene designeren trakk fram. Mer dramatisk nå, ganske mye trøbbel rundt greenen der, spesielt høyresiden. Men det oppleves nok ganske forskjellig når tourspillere spiller det, kontra oss hackere.

Hull 17 ble jeg ikke helt klok på. Det ble nesten drivable, stort sett alle endte opp nederst i bakken og hadde en lett og kort pitch mot greenen. Den i seg selv er ikke lett. Oppleves nok ganske annerledes for oss. Kan fort bli stående veldig skrått i nedoverbakke når man skal slå innspillet. Men de fleste av oss blir vel liggende rett før kanten der, og har da kort- eller mellomjern inn.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by eivaan »

kevin wrote:Jeg vet ikke hvordan 15. var tidligere, men det var et av de hullene designeren trakk fram. Mer dramatisk nå, ganske mye trøbbel rundt greenen der, spesielt høyresiden. Men det oppleves nok ganske forskjellig når tourspillere spiller det, kontra oss hackere.

Hull 17 ble jeg ikke helt klok på. Det ble nesten drivable, stort sett alle endte opp nederst i bakken og hadde en lett og kort pitch mot greenen. Den i seg selv er ikke lett. Oppleves nok ganske annerledes for oss. Kan fort bli stående veldig skrått i nedoverbakke når man skal slå innspillet. Men de fleste av oss blir vel liggende rett før kanten der, og har da kort- eller mellomjern inn.
Har fulgt utviklingen siden første gang jeg var her i 2008(har vært her 1-3 ganger i året siden), hull 15 er ikke mye forandret(var tidligere hull 14). Litt mere tricky som du sier da det ikke er mye å gå på høyre side..men omtrent slik har det alltid vært. Når det gjelder 17(tidligere hull 16) så er det som du sier, legg deg fram med et jern/wood til toppen for enklere innspill eller gå for det...jeg velger det siste og har vært heldig og ligget på/eller i bakken front av green. Dette er vanskeligere nå, da bunkerene beskytter mere en tidligere..Den største omleggingen er det nye hull 10, hull 16 og hull 18. Ellers så er det oppgraderte fairwayer, greener og bunkere.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by Yorkie »

Tja, enig at 8 og 15 ikke er så veldig bra, men i forhold til 9 og 14, vel. Hull 9 par fem, helt kurant fra tee, og passe tricky approach, men, med en fairway som skråner så mye at det er omtrent umulig å få andreslaget til å bli i fairway. På turneringen ble det altså spillt som ett par fire fra 56 tee
Hull 14, ser ikke noe risk/reward i det hele tatt, for å carre gropa kreves det 250 meter fra klubbtee, og 350 meter fra backtee, ellers er det å slå seg så nærme gropa som mulig (170 meter fra klubbtee) og så stå igjen med ett ganske langt innspill. På turneringen ble det spillt fra 52 tee... Men, men,noen liker mora og noen liker datteren :)
Var kanskje litt uklar i beskrivelsen av ledningene, poenget er altså at de krysser tvers over 7 hull, på hull 3,4,5,11,12,13 og 14.

Silkeborg, Holstebro (og Esbjerg) er kanskje mine favoritter, er litt svak for "gamle" baner, men både Stensballegaard og Lyngbygaard er absolutt verdt å ta med (og 350 og 450 i greenfee er jo latterlig billig for de)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by eivaan »

Yorkie wrote:Tja, enig at 8 og 15 ikke er så veldig bra, men i forhold til 9 og 14, vel. Hull 9 par fem, helt kurant fra tee, og passe tricky approach, men, med en fairway som skråner så mye at det er omtrent umulig å få andreslaget til å bli i fairway. På turneringen ble det altså spillt som ett par fire fra 56 tee
Hull 14, ser ikke noe risk/reward i det hele tatt, for å carre gropa kreves det 250 meter fra klubbtee, og 350 meter fra backtee, ellers er det å slå seg så nærme gropa som mulig (170 meter fra klubbtee) og så stå igjen med ett ganske langt innspill. På turneringen ble det spillt fra 52 tee... Men, men,noen liker mora og noen liker datteren :)
Var kanskje litt uklar i beskrivelsen av ledningene, poenget er altså at de krysser tvers over 7 hull, på hull 3,4,5,11,12,13 og 14.

Silkeborg, Holstebro (og Esbjerg) er kanskje mine favoritter, er litt svak for "gamle" baner, men både Stensballegaard og Lyngbygaard er absolutt verdt å ta med (og 350 og 450 i greenfee er jo latterlig billig for de)
Ok, men ser ikke at ledningen går over hull 7 par 3 hullet, men krysser hull 6 par 4 hullet..anyway, på hull 9 (63)pleier jeg å legge meg over bunkeren/kutter over røffen på høyre side..renner selvsagt ned noen ganger, slår alt fra 4 jern/5 wood og er nære/på green. Det er nesten alltid medvind på dette hullet men trangt. På 14 avhenger dette hvor tee stedet står, i sommer var 63 bak og selvsagt umulig å nå over, når det står oppe er det god mulighet for å gå over revna, ofte medvind her også. Men hvis ikke, som du sier er det et lang innspill, dog litt nedover mot hull og jeg pleier da å slå 6 jern inn. Lyngbygaard er litt mere skjermet mot vind en Stensballegaard, men begge har vel samme designer og er kjempefine :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by Franz »

eivaan wrote:
Yorkie wrote:Tja, enig at 8 og 15 ikke er så veldig bra, men i forhold til 9 og 14, vel. Hull 9 par fem, helt kurant fra tee, og passe tricky approach, men, med en fairway som skråner så mye at det er omtrent umulig å få andreslaget til å bli i fairway. På turneringen ble det altså spillt som ett par fire fra 56 tee
Hull 14, ser ikke noe risk/reward i det hele tatt, for å carre gropa kreves det 250 meter fra klubbtee, og 350 meter fra backtee, ellers er det å slå seg så nærme gropa som mulig (170 meter fra klubbtee) og så stå igjen med ett ganske langt innspill. På turneringen ble det spillt fra 52 tee... Men, men,noen liker mora og noen liker datteren :)
Var kanskje litt uklar i beskrivelsen av ledningene, poenget er altså at de krysser tvers over 7 hull, på hull 3,4,5,11,12,13 og 14.

Silkeborg, Holstebro (og Esbjerg) er kanskje mine favoritter, er litt svak for "gamle" baner, men både Stensballegaard og Lyngbygaard er absolutt verdt å ta med (og 350 og 450 i greenfee er jo latterlig billig for de)
Ok, men ser ikke at ledningen går over hull 7 par 3 hullet, men krysser hull 6 par 4 hullet..anyway, på hull 9 (63)pleier jeg å legge meg over bunkeren/kutter over røffen på høyre side..renner selvsagt ned noen ganger, slår alt fra 4 jern/5 wood og er nære/på green. Det er nesten alltid medvind på dette hullet men trangt. På 14 avhenger dette hvor tee stedet står, i sommer var 63 bak og selvsagt umulig å nå over, når det står oppe er det god mulighet for å gå over revna, ofte medvind her også. Men hvis ikke, som du sier er det et lang innspill, dog litt nedover mot hull og jeg pleier da å slå 6 jern inn. Lyngbygaard er litt mere skjermet mot vind en Stensballegaard, men begge har vel samme designer og er kjempefine :)
Menijøssenavnagitt...

...han skriver ikke at det går over hull 7! :)
Det går over syv av hullene, skriver han.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by sirandrew214 »

Franz wrote:
eivaan wrote:
Yorkie wrote:Tja, enig at 8 og 15 ikke er så veldig bra, men i forhold til 9 og 14, vel. Hull 9 par fem, helt kurant fra tee, og passe tricky approach, men, med en fairway som skråner så mye at det er omtrent umulig å få andreslaget til å bli i fairway. På turneringen ble det altså spillt som ett par fire fra 56 tee
Hull 14, ser ikke noe risk/reward i det hele tatt, for å carre gropa kreves det 250 meter fra klubbtee, og 350 meter fra backtee, ellers er det å slå seg så nærme gropa som mulig (170 meter fra klubbtee) og så stå igjen med ett ganske langt innspill. På turneringen ble det spillt fra 52 tee... Men, men,noen liker mora og noen liker datteren :)
Var kanskje litt uklar i beskrivelsen av ledningene, poenget er altså at de krysser tvers over 7 hull, på hull 3,4,5,11,12,13 og 14.

Silkeborg, Holstebro (og Esbjerg) er kanskje mine favoritter, er litt svak for "gamle" baner, men både Stensballegaard og Lyngbygaard er absolutt verdt å ta med (og 350 og 450 i greenfee er jo latterlig billig for de)
Ok, men ser ikke at ledningen går over hull 7 par 3 hullet, men krysser hull 6 par 4 hullet..anyway, på hull 9 (63)pleier jeg å legge meg over bunkeren/kutter over røffen på høyre side..renner selvsagt ned noen ganger, slår alt fra 4 jern/5 wood og er nære/på green. Det er nesten alltid medvind på dette hullet men trangt. På 14 avhenger dette hvor tee stedet står, i sommer var 63 bak og selvsagt umulig å nå over, når det står oppe er det god mulighet for å gå over revna, ofte medvind her også. Men hvis ikke, som du sier er det et lang innspill, dog litt nedover mot hull og jeg pleier da å slå 6 jern inn. Lyngbygaard er litt mere skjermet mot vind en Stensballegaard, men begge har vel samme designer og er kjempefine :)
Menijøssenavnagitt...

...han skriver ikke at det går over hull 7! :)
Det går over syv av hullene, skriver han.

Hahahah! :D Så får man bygge over hull 7 også da!
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Himmerland Golf & Country Club

Post by eivaan »

Hmmm...ikke alltid våken, ser jo det nå..;) Beklager Yorkie!!!!!!
Post Reply