Wide Open Classic 2012

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Wide Open Classic 2012

Post by veggiss »

Årets tur gikk som i fjor til Algarvekysten, og programmet var som følger:

Søndag: Oceanico Faldo
Mandag: Silves
Tirsdag: Vila Sol
Onsdag: Penina
Torsdag: Gramacho
Fredag: Monte Rei

Etter et par frafall var det 5 optimistiske golfere som dro. I tillegg til undertegnede var det sirandrew214 og Yorkie fra forumet, pluss Sandy-von-Krogh og Thore K. som ikke er her. Vi spilte nettoslag, med 2xpar+1 som max hullscore.

Søndag
Oceanico Faldo, gul tee. I fjor spilte vi denne banen siste dag, i regn og vind. I år var vi mye heldigere med været, men svingene var desto mer rustne. Banen har bra service, et flott treningsområde med bl.a. gressrange og fremstår high-end. Selve banen bar litt preg av at det er vinter, så greenene var litt lodne, og banen var brun, men ingenting å klage nevneverdig over. Det skal nevnes at Algarve har hatt den tørreste og varmeste vinteren på tiår.

Et par bilder:

Hull 3, kort par 4.
Image

Hull 9, kort par 4. Thore K leter etter det som blir en ølball :) Klubbhuset i bakgrunnen.
Image

Hull 18, approach. Kort par 5, med klubbhuset i bakgrunnen igjen.
Image

Scores etter dag 1:
veggiss: 79
sirandrew214: 81
Sandy-von-Krogh: 87
Yorkie: 88
Thore K. 88

Ikke så veldig mye å skrive hjem om ang scorene. Nevneverdig øyeblikk var da jeg fikk 100 meter rull...bakover på FW-treffet på hull 12 som er et par 4 i motbakke.

Mandag
Silves stod for tur, hvit tee. Dette er en av Pestanabanene som er inkl i pakken vi kjøper fra Casa Vacanze. Helt grei parkbane, med et fantastisk par 5 i hull 13. Trekker ned at det ikke er noen range der. Forholdene var fine.

Hull 1, kort par 4 oppover.
Image

Hull 3, greenområde. Par 4 som er mulig å drive med litt gusntigere vindforhold enn det vi hadde.
Image

Hull 13. Fantastisk par 5 rundt vannet.
Image

Scores dag 2:
veggiss: 75
Sandy-von-Krogh: 88
sirandrew214: 91
Thore K: 94
Yorkie: 96

Jeg spilte min beste backnine noensinne, på +1, noe som gjorde at jeg var rimelig happy etter runden. Bare synd med +18 på front...lol. Verdt å merke seg at jeg også slo sirandrew214 på slag, noe som var et mål for fjoråret, men han unngikk jo alle rundene med meg så fikk ikke slått han da, gått å få det unnagjort i år.

Runden hadde to høydepunkt. Det ene var mitt innspill på hull 13, 210 meter over vann til pinnen, 7-wood til 5 meter høyre for flagget, og enkel 2-put birdie. Det andre stod Yorkie for, som klarte å chippe OB (!!). Han pullet utslaget på hull 10 ned i en grøft. Etter å ha slått bort den provisoriske så finner han den første ballen spillbar i en grøft, og skal bare chippe seg lett ut av grøften. Han treffer murkanten, og ballen spretter i en høy bue over fyren og OB. sirandrew214 holder på å pisse på seg i fullstendig latterkrampe, jeg står lengre frem og skjønner lite, men ser en lettere muggen Yorkie trave nedover fairway for å hente seg en ny ball :D

Tirsdag
Ny bane for oss, Vila Sol (gul tee), som også er en del av Pestana. Hadde sen starttid, 12.45 og var 15 min forsinket ut fra tee, noe som satte standarden for speeden. 5.25 brukte vi rundt, noe som er helt for jævlig mye på en slik bane. Klubben unnskyldte seg med dobbeltbookinger og full bane, men det er dems egen feil. Ikke hadde de noen service i form av serveringsbil eller åpent halfway house heller, så denne banen blir ikke besøkt av oss igjen. Selve banen er en tøff, og trang skogsbane...som krever mye presisjon fra tee. Forholdene var fine, og banen var velstelt.

Hull 3, tøff par 4, dogleg venstre.
Image

Hull 6. Kort par 5.
Image

Hull ett-eller-annet-på-back, par 3, nydelig hull.
Image

Scores:
sirandrew214: 79
Thore K: 86
veggiss: 88
Sandy-von-Krogh: 92
Yorkie: 94

Ikke mye å si om scorene, det var trangt, jævlig og tok lang tid.

Onsdag
Penina (gul tee) er også en ny bane for alle, unntatt Yorkie som spilte sin første 18-hullsrunde i utlandet her, og som også har hullet ut på et av rommene på hotellet ved siden av. Banen fremsto som glimrende, bortsett fra helt elendige teesteder, vi snakker rævva norsk standard. Dette er også en skogs/parkbane, men fremstår litt mere åpen enn Vila Sol, så det gir litt mindre puls på tee. Anbefaler virkelig et besøk hit, og det kan godt være at vi inkluderer denne neste år også.

Hull 1, dogleg venstre par 4.
Image

Hull 16, par 3.
Image

Hull 18, par 5, approach.
Image

Scores:
sirandrew214: 78
veggiss: 80
Yorkie: 83
Thore K: 89
Sandy-von-Krogh: 95

Torsdag
Gramacho. Kort resortbane, en del av Pestana. Når vi stod på rangen fleipet vi om en gruppe tyskere som stod ved siden av, og at de skulle ut rett før oss. Det så faktisk ut som om enkelte holdt i en golfkølle for første gang. Vel...vi fikk rett, de gikk rett foran oss. 5 timer tok runden...noe som er helt latterlig. Det ble svinkaldt på slutten også. Banen er stort sett alltid grei, morsom bane og spille egentlig, for den er veldig variert selv om den er kort.

Hull 4, par 3.
Image

Hull 5, par 4, dogleg venstre opp bakken.
Image

Hull 12, par 5. Undertegnede i forgrunnen.
Image

Scores:
sirandrew214: 78
veggiss: 80
Thore K: 86
Yorkie: 87
Sandy-von-Krogh: 94

Dagens høydepunkt ble Yorkies andre drive på hull 11 (den første gikk i vannet). Den traff broen 50 meter foran oss, og spratt tilbake igjen 2 meter foran teestedet. Til høylydt begeistring fra oss andre, og de tre tyske damene som stod og så på.

Fredag
Monte Rei, championship tee (hvit). Årets høydepunkt. Ranket som den beste banen i Portugal, og nummer 12 i kontinental-europa. Jack Niclaus design. Ingenting annet å si enn at dette er en helt sinnsykt fet golfbane, som bør prøves. Jeg setter denne foran både Bro Hof, Valderrama og Sotogrande..beste banen jeg har spilt

Hull 1. Par 4, dogleg høyre.
Image

Hull 2, par 5.
Image

Hull 3, par 4.
Image

Hull 4, tror jeg. sirandrew214 fra bunker
Image

Hull 8, par 5. Rimelig diger greenbunker!
Image

Hull 9, par 3. Saaaand.
Image

Hull 12. Kort par 4, drittøft.
Image

Hull 13. Par 4 nedover, helt sinnsykt rått hull!!!
Image

Hull 15. Par 4. Vann hele venstre, og vann foran green. Awesome.
Image

Scores:
veggiss: 84
sirandrew214: 88
Sandy-von-Krogh 91
Yorkie: 91
Thore K: 95

Som sagt en helt fantastisk bane, som SKAL spille igjen. Jeg har noen slag å hente inn på de første 6 hullene, for å si det pent.

Totalen:
veggiss: 486
sirandrew214: 495
Thore K: 538
Yorkie: 539
Sandy-von-Krogh: 547

sirandrew214 ble best brutto, så da er det nevnt.

Gleder oss allerede til neste år!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wide Open Classic 2012

Post by furu »

Pent veggiss :D Monte Rei ja - den har stått på listen en stund nå, jeg må gjøre alvor av det.

Kult innspill du hadde på #13 på Silves. Har stått der selv og hatt samme mulighet men feiget ut til venstre :)
Instagram @christianfuru
User avatar
JonasB
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 362
Joined: 11 Oct 2011, 21:57
Hjemmeklubb: Holtsmark Golfklubb

Re: Wide Open Classic 2012

Post by JonasB »

Ble en smule misunnelig der ja... Men konge med bra bilder og bra skrevet. Gjør at man får veldig lyst til å gjøre det samme :)
Cobra AMP 10,5 regular
Cobra S2 5 wood reg
Mizuno MP-H5 4i-P
Cleveland Custom 56
Profound Ambition m/Superstroke 5.0
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Wide Open Classic 2012

Post by sirandrew214 »

furu wrote:Pent veggiss :D Monte Rei ja - den har stått på listen en stund nå, jeg må gjøre alvor av det.

Kult innspill du hadde på #13 på Silves. Har stått der selv og hatt samme mulighet men feiget ut til venstre :)
Der hadde jeg mitt tin-cup moment...3 baller i vannet. :D
Ellers kan jeg si at Monte rei skal spilles igjen, helst i noe varmere vær. Og at jeg vurderer å kjøpe en av leilighetene langs hull 16, selv om det bare var 4.5mill euro for de.... :shock: (da kunne mna få kjøpt golf medlemskap, 75000 euro for 25 år, pluss 3000 euro i året i avgift... :D )
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wide Open Classic 2012

Post by furu »

Drittbillig å kjøpe hus på Monte Rei altså! Får du gratis rangeballer med på kjøpet?

Vila Sol har noen fine hull men jeg syns ikke at banen føles komplett. Vanvittig den tiden dere brukte, med 3x9 hull burde de strengt tatt klare å styre unna slike problemer.

Når det gjelder Silves og range så hadde de så vidt jeg vet planer om det, men både den og utbygging av hotell + hus har vel ikke fått voldsom vind i seilene. Forståelig nok-
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Wide Open Classic 2012

Post by veggiss »

Det omtalte huset:

Image

Det ligger altså langs 16nde fairway på Monte Rei. Har utropspris på 4,5 mill gærninger. Svømmebasseng, med utsikt slik at du kan sitte inne, og se igjennom svømmebassenget og ut på banen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Wide Open Classic 2012

Post by Smilende Sam »

@veggiss - var det virkelig så brunsvidd som det ser ut?
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Wide Open Classic 2012

Post by furu »

Leste at hvis de ikke får regn i februar-mars så blir det ekstrem tørke i år.
Instagram @christianfuru
User avatar
AmiciSumus
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 100
Joined: 26 Apr 2011, 19:03
Hcp: 13
Hjemmeklubb: Tyrifjorden GK

Re: Wide Open Classic 2012

Post by AmiciSumus »

Takker for fine bilder og god informasjon! ... :-)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Wide Open Classic 2012

Post by Yorkie »

Hmm, la meg se, mine notater:

Faldo. Høydepunktet var vel en 21 meters putt på hull 15 for birdie, greit å ta tilbake litt for 4 putten for dobbel på hull 2. Front var rusten, men back var grei, så kom birdien på 15, fulgt av par på 16, og så meltdown på 17 med mange slag (hulla ut på 9) og, jeg traff den forp.. bekken 100 meter foran green på hull 18 (2 runder, 2 bekktreff, noe klønete på et 430 meter par fem). Thore K's drive på hull 4 var rimelig fet, par 5 på 480 meter,(perfekt draw mot venstrekant fw som rulla videre og nedover til høyre side fw), 146 meter igjen på 2nd slaget, dog, man skal ikke være kort iom at det er en diger greenbunker (som både Thore og jeg klarte å treffe ;)

Vila Sol. Jeg er ikke overbevist om at Veggiss har rett her, tror nok den kommer på planen igjen. Trang skogsbane (alstå med kork, equalyptus, osv trær som er lette å treffe, men man finner ballen og kan komme seg videre ved å tre ballen under, over eller rundt) som krever plassering av slagene, riktig mange morsomme hull. Tre høydepunkter på runden, hull6, jeg legger 3w på venstre side mot vannet, veggiss puller 1st balle mot huset, og vi hører ett smell, sirandrew legger ballen perfekt på høyre fw foran vannet, veggiss slår en prov med litt mindre pull, men det ser ut til at den hopper og spretter mot (og i) vannet. Kjører ned til venstre side og begynner å lete, og på baksiden av huset finner jeg en Srixon nr 4 på en grusgang, veggiss 1ste.... Hull 15, par tre 170 meter med ett lite vann foran tee, jeg grisekanter ballen som treffer ett tre godt på andre siden av det lille vannet, spretter tilbake ett par stuss, og ruller så sakte og pent ned i gult... Hull 16, litt trøbbel på utslaget men kommer greit videre, ligger med innspillet til venstre nede i en dal med 3 meter opp og 60 meter til green, ett tre står midt i linja mot flagget, slår en punch-chip-noe under greinene til 30 cm fra koppen, noen ganger er jeg riktig så flink."Hull ett-eller-annet-på-back, par 3, nydelig hull." er altså hull 13, nydelig og glimrende par tre. Utslag ligger høyt sånn at vinden må vurderes, men siden det er så mye trær rundt green blir det ekstra tricky.

Penina. Var en opptur,slo ballen mye bedre enn de andre rundene, men putta som ei ku dessverre. Fullstendig fraværende course management og så fullstendig fraværende hjernevirksomhet på hull 7. Kort par 4 på 270, bekk (og vann venstre) på 170 meter. Alt 1, mellomjern fremover og 120 meter til en grei green (altså god course management), alt 2, gå for green (greit for de som har lengden, les sirandrew og veggiss), alt 3, drive mot høyre side av green for en 50 flip mot green (altså, 0 reward, 100% risk). Jeg velger klokt alt 3, fader driven som spretter ut i ei grøft (rødmerket), ballen ligger greit, men jeg må stå halvvertikalt og slå ballen ut av grøfta sånn halvnedover og pulle litt, over kanten men under ei lita busk, 50 meter mot green med en diger bunker i linja, hadde det foregått noe som helst øverst på kroppen hadde jeg droppa (men måtte jo prøve...) og så dropp, legger ballen i bunkeren, greit ut men misser metern for sandsave for en fin fin trippel. Hull 8, par tre 150 meter, ei dame som sto med en eller annen veldedighetskonkurranse, 1ste premie var en tur til Vegas, vi kjøpte ingen billetter. Sirandrew legger ballen på green litt venstre for flagget, jeg lander på green litt kort av flagget og triller forbi ut til fringe, veggiss har diala inn både lengde og retning og treffer stanga! istedet for å droppe rett ned (og gå glipp av en gratis vegas tur+ kostnader til champagne) spretter ballen (heldigvis) høyre på green ca 6 meter.

Silves og Gramacho, egentlig ikke så mye å tilføre annet enn veggiss sin lille powerfade på hull 5, og igjen på hull 13 (som da er motgående hull 5), greit å leite etter ballen når man allerede er lommekjent ;) Veggiss kommentar om hull 11 stemmer rett og slett ikke, jeg slo en grei 3w til venstre semi, punktum :)

Ellers var det en opplevelse å gå i taperballen sammen med Thore K og Sandy på Monte Rei, banen var en opplevelse, og selskapet som alltid hyggelig. Vi fikk sett mye av banen :) Morsomst var dog lydnivået fra lederballen bak. Står på tee og forsøker å fokusere på slaget, og plutselig, ett høyt gjallende "Fae..." eller "Svarte f..., osv. osv, godt de kjører 15 minutter mellom ballene for å si det sånn ;)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Wide Open Classic 2012

Post by veggiss »

Smilende Sam wrote:@veggiss - var det virkelig så brunsvidd som det ser ut?
Jepp, men banene var kjempefine. Bra med rull på fairway hvert fall!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Wide Open Classic 2012

Post by kevin »

Veldig bra oppsummering av noe som virker å ha vært en flott tur.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Wide Open Classic 2012

Post by veggiss »

Du får bli med neste år Kevin!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Wide Open Classic 2012

Post by sirandrew214 »

Jeg sier bare "bermudagress"! Steike så seig den er. vet ikke hvor mange chipper som landet i fringen, det ble bråstopp gitt.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Wide Open Classic 2012

Post by sirandrew214 »

veggiss wrote:
Smilende Sam wrote:@veggiss - var det virkelig så brunsvidd som det ser ut?
Jepp, men banene var kjempefine. Bra med rull på fairway hvert fall!
Det var veldig brunt, men man kunne fint se at at det var grønne spirer på vei. Artig å få trill på utslagene ihvertfall.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Wide Open Classic 2012

Post by kevin »

veggiss wrote:Du får bli med neste år Kevin!
Jepp, er bare nødt til å få til det :)
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Wide Open Classic 2012

Post by Smilende Sam »

veggiss wrote:
Smilende Sam wrote:@veggiss - var det virkelig så brunsvidd som det ser ut?
Jepp, men banene var kjempefine. Bra med rull på fairway hvert fall!
Bare litt snodig når det var irrgrønt oppe hos oss som var to-tre timer lenger nord.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Wide Open Classic 2012

Post by sirandrew214 »

Smilende Sam wrote:
veggiss wrote:
Smilende Sam wrote:@veggiss - var det virkelig så brunsvidd som det ser ut?
Jepp, men banene var kjempefine. Bra med rull på fairway hvert fall!
Bare litt snodig når det var irrgrønt oppe hos oss som var to-tre timer lenger nord.
ikke så snodig egentlig. Der nede hos oss hadde det vært tørreste vinteren på 26 år.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Wide Open Classic 2012

Post by veggiss »

Smilende Sam wrote:
veggiss wrote:
Smilende Sam wrote:@veggiss - var det virkelig så brunsvidd som det ser ut?
Jepp, men banene var kjempefine. Bra med rull på fairway hvert fall!
Bare litt snodig når det var irrgrønt oppe hos oss som var to-tre timer lenger nord.
Det avhenger vel også av gresstype og vanning. Silves var grønn og fin, mens Faldo og Monte Rei var brune.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Wide Open Classic 2012

Post by Yorkie »

Silves og Praia D`El Rey er rye grass, Faldo og Monte Rei er bermuda. Bermuda overvintrer brun og tørr SS.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply