Golf i Sør-Sverige

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Har vært og spillt St.Arild i dag her i Skåne. Banen ligger litt nord for Helsingborg. Den ble ranket som nr.25 i sverige av Golf Digest i 2010

Var knallsol, +7 grader, men minst 2-3 køllers vind jevnt. Det bød på problemer.
Image

Anlegget ligger ute på Kullahalvöen, litt i ingemannsland spør du meg. Når man tar av motorveien blir bare veien dårligere og smalere ettersom man nærmer seg og man er skikkelig ute på landet. Der dukker plutselig anlegget opp. Det er et flott anlegg, don`t get me wrong :) Spesiellt imponerende var driving rangen hvor de har 10-15 matter under tak, med skikkelig vegger. Nesten som et langt buss skur i glass og moderne design. Skikkelige rangeballer også, Callaway practice. Treningsgreener ved klubbhuset og 1 ekstra borte ved tee 1 også. Veldig bra fasiliteter og ikke minst skilting og "fika-steder"/toaletter. Har neppe sett noen annen bane som har så mange og så bra.
Image

Banen er så og si helt flat, blanding av park og seaside bane. Endel trær langs sidene, noen hull har også skog i spill. En god del vannhindre og godt bunkret rundt greenene. Ikke veldig store greener og heller ikke veldig mye onduleringer, men designet i litt forskjellige former. Områdene rundt er relativt sjenerøse, ihvertfall nå før det blir rough. Men bunkerne fanger mye, noe jeg merket i dag.

En annen betydningsfull faktor er vinden, her kan det blåse ganske hardt. I dag blåste det en god del og sleit litt med det, spesiellt på innspillene.

Tees: var helt ok, tørre og fine. Og vår-gule
Fairways: helt tørt og fint, fikk ikke en gang gjørme på skoa eller buksa. Ganske hardt og fint, men litt ruglete gress selvfølgelig
Bunkere: stort sett bra, men litt lite sand i enkelte, gjorde det vanskelig å slå skikkelige bunkerslag
Greener: luftet og dresset tidligere i uka. Gresset har begynt å grønnes, litt humpete ved putting enkelte ganger. Men ganske bra for å være så tidlig
Image

Banen er passe lang med sine 5810m fra gult, enkel å gå. Eneste stedene det var avstander å gå var 11->12(se bildet) og 12->13
Image

Jeg likte den godt, men kanskje er den ikke variert nok eller spennende nok for bedre spillere enn meg. Men den er kjent for veldig bra kvalitet året rundt stort sett.

Se presentasjonsfilmen av området/banen på klubbens hjemmeside
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by TinCup »

Flott inlegg Kevin!
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by sumo »

det så ikke annet ut enn veldig deilig og være der. en bane som hørtes forholdsvis enkel ut. sikkert herlig der i juli. varm sønnabris som kan by på litt utfordringer, men det er nok helt ok på denne banen.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by AkE »

Misunnelsen begynner å bli stor her nå kevin! ;)
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Yorkie »

Takk Kevin, fikk noen gode minner fra hull 15 :) Ser ut som du hadde en fin tur, likte meg veldig godt på St. Arild. Er en par hull som jeg husker godt, hull 4 lå jeg driven i den skog-haugen til høyre, slo en mirakuløs punch fra oppoverleie gjennom en 30 cm åpning, og klarte så å slå gapwedgen rett i vannhinderet til høyre for green ;) Jeg tror nok banen er tøff nok for alle, jeg opplevde den som behagelig på de hullene hvor jeg la ballen der jeg tenkte, og vrien når jeg var litt skeiv (da var plutselig bunkringa, skog og vannhindre enda mere i spill).

Jeg var som deg ganske skeptisk når jeg kjørte lenger og lenger ut i intet og veiene ble smalere og smalere, var overbevist at GPS'en min hadde mista tråden helt.

Neste gang må du få deg med Mölle (om du ikke har spilt den enda) Morsom bane med god trening i å slå fra skråplanet ;)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Det stod mellom St.Arild og Mölle faktisk denne gang, har ikke spillt den ennå. Hadde vel egentlig den som førstevalg på turen, men det ble St.Arild.

Hull 4 ja, det var en grunn til at jeg prøvde å spille det strategisk....ikke spesiellt lett hull nei :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

etter å ha svelget skuffelsen over at årets Wide Open tur forrige helg gikk i vasken for min del pga sykdom og sykehus-besøk, måtte jeg gjøre litt opp for det i dag. Skulle nedover hit i dag og ville spille en bane på veien. Leste litt gjennom tråden her og kom til at jeg har tenkt på Båstad mange ganger og nå var det kanskje på tide. Denne uka har de spesielt tilbud på greenfee, 240,- sek for en hel dag. Da kan man evt spille begge banene. Men på gamle banen var det endel som hadde booket, mens på nye banen var det nesten tomt. Så da booket jeg den. Værmld så bra ut, ikke for mye vind....trodde jeg

Registrerte meg resepsjonen samtidig med en skåning og han spurte om vi skulle gå sammen, så da ble det slik. Veldig hyggelig fyr forresten

Nye banen er veldig åpen og fin, men noen hull har OB langs høyre siden og det er endel vann i spill også. Fairwayene er på typisk jordbruksgrunn og siden de også har hatt en våt sommer så var de veldig myke og og man fikk ingen rull. Greenene derimot var helt perfekte :)

Var i mange bunkere og de var relativt faste, ikke veldig mye sand. Men funket fint å slå fra de. Det foregikk endel dreneringsarbeid og høstarbeid generelt på banen, uten at det var til sjenanse.

Men det blåste jo helt forferdelig og den åpne banen tar villig i mot vinden. Slo 4`er jern på noen av par 3 hullene som var rundt 150m lange, endte opp 20-30m kort :!:
Mens på hull 6 som er 141m par 3 og nedover slo jeg PW i medvinden, nådde helt fram til midten. Slo 9`er jern på hull 10 som er 155m nedover, i kraftig sidevind.
Fikk ikke drivene/wood utslag særlig langt ut og med ingen rull ble det en tung dag. Men moro for det, til tross for elendig score

Flott anlegg på Båstad, 2 18-hullsbaner, bra treningsmuligheter, overbygget range etc etc. Nye banen er regnet å være vanskeligere enn gamle banen og signaturen er vel de opphøyde greenområdene, og godt bunkret rundt

Hadde ikke med kamera og fikk ikke tatt bilder, men "rappet" noen fra hjemmesiden deres :)

Image

Image

Stort pluss for at baneguiden er gratis, og den er veldig bra
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by veggiss »

Vi spilte gamle banen på Wide open i fjor...fantastisk fin bane!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Kaffekannen »

Morsomt at du trakk frem denne tråden igjen. Måtte lese mitt tidligere innlegg og blir litt fascinert over hvor ferskis jeg var for bare to år siden :D Båstad Gk har to fine baner, men jeg foretrekker nok nye om jeg måtte velge.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Yorkie »

Båstad Nya i sterk vind Kevin, det er nok ganske tøfft det! Er ikke mye som skjermer for vinden på det området :)

@Kaffekannen, for to år siden var jeg enig din betraktning, Nya var en bedre bane, men nå er jeg ikke enig med meg selv lenger ;) Etter at Hawtree den yngste var å flikka på banen til bestefar så er den blitt veldig veldig bra, to nye hull (og det litt endring på ett par andre også) justering og shaping og endel nye bunkere er Gamla den jeg foretrekker. Eller muligens, kanskje bare gjøre det enklere, hvis man først er i området, spill både Gamla, Nya og ta med Torekov også, (Kevin unntatt selvsagt, han er jo opp eller ned forbi området der omtrent hver tredje time virker det som :) blir uansett ikke feil, 1 stk moderne mesterskaps-design, 1stk klassisk engelsk parkbane, og 1 stk klassisk seaside.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Torekov er en perle. Han jeg spilte med bodde i Falun men hadde sommerhus ute ved sjøen på Torekov, gangavstand fra banen der. Heldiggris :)

Hadde vel lovet meg selv å spille Mölle så da blir det vel den neste gang, men frister litt å spille Båstad gamle også nå
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Endelig har jeg fått vært på Mölle Gk, og for en opplevelse :D

Image

En nydelig dag og helt vindstille. Men ikke spesielt varmt på morgenen

Treningsgreenen og med vertshuset i bakgrunnen
Image

Rangen var ikke spesielt stor, ikke så mange utslagssteder. Men de har også noen som er under tak, det er positivt.

Greenene har vært toppdresset ikke for veldig lenge siden, men de var jevne og fine å putte på. Manglet litt på hastigheten men det må nok lav temp og litt dugg ta skylden for
Fairways var naturlig litt "høstmyke", bløte her og der. De har startet med lufting av de nå og skal dresse de og må. Men med ballplassering var de helt fine å spille på.
Bunkerne ser ut til å ha fått påfyll med sand, og var flott preparerte. Banemannskap var ute og klippet greener, tees og luftet fairways.

Banen ligger utrolig flott til ut mot havet og fra 16 av 18 hull kan man se sjøen. Det er noen fantastiske omgivelser

Hull 6, det smale par 5 hullet som ender opp ut mot havet
Image

Tee 7, for en utsikt :!:
Image

Man ser Danmark på en skyfri dag
Image

Greenen på hull 7
Image

Green på hull 9 sees der oppe, bildet tatt fra hull 10
Image

På backnine får banen et mer utpreget park-preg, hull 13
Image

Langt par 3 som avslutningshull, med utsikt mot sjøen til høyre
Image

Banen er ikke mer enn drøye 5200m fra gult og absolutt mulig å score bra på. Eneste jeg ikke likte helt er de stedene hvor "neste tee" er nærme greenen man kommer fra og i noen tilfeller krysses spillelinjene, da må man være litt obs

Denne banen anbefales på det varmeste og jeg skal helt klart spille den igjen, men da under perfekte sommerforhold. Men da blåser det helt sikkert ;)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Yorkie »

Endelig en tur på skråplanet Kevin :) Ser jo ut til at du hadde fantastisk høstvær på runden din. Fabelaktige bilder og flott rapport :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

For folk på østlandet som lengter etter grønt gress nå når snøen daler ned, kan jo evt sette kursen mot Skåne-regionen. Det er nok ikke veldig varmt der nede, men på Ljunghusen klippet de greener i dag. Så det er nok ikke så verst :D Rönnebäcks greenkeeper skriver at de skal klippe i morra

Bildet er sendt inn til golf.se av greenkeeper på Ljunghusen
Image
Molly
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 01 Dec 2011, 14:14
Hjemmeklubb: Losby

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Molly »

Da er planene å reise nedover om 14dager.
Bare finne fram stillongsen da.. :D
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by GunnarBull »

Hvis man vil spille vårgolf men synes det blir for langt å dra til Skåne, så kan jo Sotenäs (ca 45 minutter fra grensen) være et alternativ. Vi spilte banen i går, samme dag som de åpnet, og det var en (stort sett) hyggelig opplevelse.

Sotenäs er en relativt åpen parkbane med varierte hull. Terrenget minner mye om Strømstad, altså svensk skjærgård, men i motsetning til Strømstad er dette en fullvoksen bane. Akkurat passe dose med skog og vann er i spill. Den vennlige layouten er sånn sett midt i blinken for meg, der jeg gikk og koste meg gjennom 18 hull midt i mars sammen med gode kompiser.

Banedesignet bærer preg av typisk nordisk 80- eller 90-tall, dog uten at jeg har sjekket det. Ulempen med denne "perioden" er en masse skjulte bunkere og småpussige/kjedelige greener. Fordelen er en bane som har satt seg og hvor de fleste svakheter og designtabber er rettet opp.

Gode forhold etter årstiden (mye bedre enn Dynekilen), og definitivt en bedre bane å besøke hvis man kan sette av to-tre kvarter ekstra til kjøring.

Må nesten nevne et par irriterende ting også (heter jo Gunnar BULL). Klubben har satt opp vintergreener på hvert hull, som man skal spille på i tilfelle frost. De riktige flaggene er røde, mens vintergreenflaggene er røde og sorte! Særdeles tåpelig for alle gjestespillere, men det gjelder vel bare en kort periode. Banen er også dårlig merket og det kan være vanskelig å vite hvor man skal gå. Vi hadde heldigvis med en kjentmann som loset oss trygt gjennom de fleste fellene... Ikke alle :-)

Anbefales definitivt fremfor Dynekilen og Strømstad.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by mully »

Jeg og en kompis har tenkt oss en tur til Sverige i sommer. I fjor var vi på Bärseback, og det er noe slikt vi er på utkikk etter.

Vi tenker oss torsdag - søndag, med 6 runder.

- 2 baner
- sove på stedet
- nogenlunde samme kvalitet som Bärseback

Noen som har noen gode tips?
TaylorMade
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Bokskogen gk:
- har to baner på anlegget. Gamle banen har flere ganger vært ranket topp-10 i sverige. Men er nok ikke like bra som Barsebäck
- man kan leie Bokstugan på anlegget
- man kan bruke Viasat golf kortet på greenfee, blir ganske rimelig

PGA of Sweden National:
- har to klassebaner med ganske forskjellig karakter, en links og en lakes course
- kan bo på anlegget
- høyt prisnivå

Barsebäck har vel et juli-tilbud som er ganske bra om jeg ikke husker feil.

Ellers har jo Halmstad gk to baner, men ingen overnatting på området tror jeg. Vasatorp har 2 baner + 9 hullsbane, men ingen overnatting på området.
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by mully »

Takk for fint svar Kevin.

Frister mye med PGA of Sweden National, ser nydelig ut.

Likte helt "pakka" med Bärseback. 2 fine baner, bo rett ved i feriehus. Passer oss perfekt, da det ofte blir endel drikke på slike turer.

Har du erfaringer med å legge slike turer på hverdager istede for helg?
TaylorMade
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Yorkie »

Bokskogen og PGA er absolutt to gode alternativ (dog må nevnes at New på Bokskogen sjelden beskrives som ett "must"). Båstad har to fabelaktige baner og ett hotell på området (og Torekov 10 minutter unna med bil). Halmstad to fantastiske baner og samarbeider med Hotel Tylösand, 300 meter fra klubbhuset. I Skanör er det en rekke overnattingsmuligheter med pakker på Ljunghusen, Falsterbo og Flommen, alt innen rimelig gåavstand. Elisefarm har riktignok bare en bane, men regnes som en av Sveriges besta golfpaket, og dersom man ikke MÅ drikke seg sveiseblind hver kveld er det ikke langt til Kristiandstad (Åhus Östra og Västra) og Degeberga-Wiltsköfle som alle er baner som definitivt er verd å ta med seg.

På Öland finner dere Ekerum resort med to Nordwall baner (og kort vei til Kalmar GK som også har to flotte baner, men såvidt jeg vet ikke boende på banen)

Sjekker du flickr signaturen min så finnes det bilder og lenker til alle over
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply