Golf i Sør-Sverige

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Golf i Sør-Sverige

Post by Solaar »

Jeg er oppvokst i Skåne og har hatt gleden av å spille på veldig mange baner der nede. Skal ned en uke i sommer og få med meg så mye som mulig. Noen andre her som har forelsket seg i det varierende utvalget av baner man finner i Skåne?

Forutenom de mest kjente banene som Falsterbo GK, Bokskogens GK og Barsebäcks Golf & Country Club så vil jeg anbefale disse kanskje litt mindre kjente perlene:

Ljunghusens GK og Flommens GK er to seaside baner som ligger aller lengst nede på sør-vest kysten like i nærheten av Falsterbo. Så er du i nærheten har du en glimrende mulighet til å oppleve noen av Europas flotteste baner, alle innenfor en halvtimes biltur fra Malmø. Ljunghusen er vel en av de eldste banene i Sverige, og er en ekte links-bane. Det florerer av vann og bunkrer på alle banene så sørg for å ha med nok baller!

Kommer med mer en annen dag :)
Last edited by Solaar on 03 Jul 2009, 16:18, edited 1 time in total.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Har planlagt tur nedover til Malmø i uke 27,hotell er bestillt og hvilke baner vi skal spille er på tankestadiet. Har lenge hatt lyst til å spille alle de banene du nevner,og spiller nok minst 2 av de den uka,muligens 3 eller 4. Digger linksbanene,har selv spillt seaside banene Rya(Helsingborg) og Torekov (v/Båstad).
Flommen ser utrolig spesiell ut,med mye vann i spill på alle hull. Mens de andre er ranket som noen av de aller beste i sverige.

PS! Fikk 3 netter(dobbeltrom) på Scandic St.Jørgen Malmø for 1659,- SEK!! Mye billigere enn når jeg bor der i jobbsammenheng :D
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Kaffekannen »

Dette er like mye en forespørsel til Solaar som noe annet. Vurderer å hive meg i bilen sammen med en kompis like over helgen og svippe over til Sverige i noen dager i neste uke for å spille mest mulig golf. Kunne du anbefalt et område hvor vi kan kjøpe greenfee-billetter til grei pris(gjerne klubber med samarbeidsavtaler o.l.) og hvor vi muligens kan finne litt uteliv på kvelden. Trenger ikke å være topp-topp baner, men man vil jo gjerne ha litt kvalitet når man først skal utenlands. Det er også greit hvis det er buggy tilgjengelig da man fort klarer 36 hull for dagen kontra 18(litt dårlig form)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Solaar »

Høres ut som en god idé! Hvor langt kan dere tenke dere å reise da?
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Kaffekannen »

Vi hadde ikke tenkt oss lengre enn sverige :D Og helst ikke så langt etter vi har kommet frem. Mao. vil vi gjerne holde oss på samme sted i 2-3 dager slik at vi får spilt masse golf.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Solaar »

Hehe, var kanskje litt kort spørsmål fra meg, det jeg mente var hvor langt inn i Sverige kunne dere tenke dere å reise?

Jeg anbefaler uansett alltid Skåne fordi der er det størst variasjon på banene og alt ligger innen veldig korte avstander.

For å sammenligne så er Skåne et fylke som i areal er omtrent dobbelt så stort som Oslo og Akershus, mens befolkningstallet er omtrent det samme. Godt over halvparten av befolkningen bor i Malmø/Lund-området, og resten av befolkningen er konsentrert langs vestkysten. Alikevel har Skåne mer enn dobbelt så mange golfbaner som Oslo/Akershus og jeg vil driste meg til å påstå at laangt flere av de er i mye bedre kvalitet enn det vi er vant til her i nord.

Golfpakker finnes det flere av, faktisk så mange at det er umulig å holde oversikt. Man må nesten gå inn på hver enkelt klubbs hjemmeside for å finne ut av det. Man kan også kjøpe noe som heter "Golfhäftet" som gir deg billigere greenfee på flust av baner i Sverige, Danmark og Tyskland. Det koster fra 450,- til 390,- alt etter hvor mange man kjøper. Rabattene du får sparer du fort inn etter 2-4 runder. Les mer her

Siden jeg selv ikke har spilt på særlig mange baner nord for Skåne så skal jeg ikke si for mye om det, men her finner du en liste over golfbaner i Sverige, hvert fylke er representert og jeg anbefaler at man holder seg til vestkysten, både fordi det går raskest å komme seg dit, og fordi det er størst variasjon og tetthet av baner. Langs hele kysten ligger det også mange steder med godt uteliv om sommeren. Kjører dere fra Oslo så er fylkene i tur og orden fra sør til nord: Bohuslän, Göteborg (ca 2 1/2 time fra Oslo), Halland (3t) og Skåne (4-6 t).

Så til mine anbefalinger i Skåne-området: De beste og mest kjente banene skrev jeg om i det første innlegget i denne tråden, og skal man gi det klareste svaret så er området sør for Malmø det mest spennende. En tre-netters tur hit gir dere muligheten til å spille Ljunghusen, Falsterbo og Flommen + en annen bane i nærheten. Velger dere f.eks Barsebäck på vei hjem så er turen komplett. Det lover jeg. I dette området er det også et kjempebra natteliv om sommeren og strendene er bare helt vidunderlige (ofte finere enn det man finner i Syden). Se f.eks et bilde av kyststripen der de tre banene jeg nevner ligger:

Image

Image

Men det koster jo en del penger å spille på disse banene så derfor synes jeg kanskje at det er bedre å f.eks stoppe på Bjärehalvön. Her er det masse fine baner som alle er litt rimeligere. Byen Båstad er kjent for å ha et sydende natteliv om sommeren, men mye av menneskene som er der på denne tiden av året kan være litt "uptight", mye rikinger. Fordelen med dette området er at det ligger lengst nord i Skåne og at det derfor ikke tar alt for lang tid å komme seg dit. Rundt 4-5 timer fra Oslo.

Äppelgården, Båstad GK og Torekov GK er fine baner i dette området. Bor man i Båstad så anbefaler jeg sterkt at man tar seg tid til å reise ca en time for å spille en runde på Mölle GK, den er en av mine personlige favoritter i Skåne. Mange mener at denne banen har de fineste greenene i hele Sverige. En greenfee på 400,- SEK er heller ikke avskrekkende. Husk å snu dere rundt når dere er på tee på hull 8 (tror jeg det var). Her har dere et stup rett ned og det er gøy å pegge opp en ball og dra til for å se ballen flyge mange hundre meter rett ut i havet :) Bare pass opp slik at dere ikke treffer noen av fjellklatrerne eller dykkerne som holder til ved bunnen av klippene.

Klubben ligger lengst ute på tuppen av et naturreservat hvor man betaler penger for å komme inn, men det trekkes fra i Greenfee'n. Midt på golbanen ligger det et gammelt vertshus som har overnattingsmuligheter, der får dere gode tilbud på golfpakker. Kullagårdens Wärdshus

Her er et luftbilde som viser Mölle GK, i bakgrunnen på andre siden av bukta ligger Bjärehalvøya.

Image

Image

Orker man å reise litt rundt i Skåne så finnes det mange fine baner hvor man får mye for pengene. Av perler vil jeg anbefale Bedinge GK, Romeleåsen GK, Rya GK og Lilla Vik (Österlens GK)

Håper det ga deg litt hjelp, og at dere orker å reise de ekstra timene. Jeg vet at det absolutt er verdt det, men jeg er kanskje litt partisk da ;)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by JanB »

Kjempebra innlegg Solaar. Hadde jeg bodd litt nærmere hadde jeg definitivt tatt turen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Solaar »

Takk :)

Gleder meg nå, skal ned dit om bare en uke. Reiser med broren og madammen min, hun spiller ikke golf så da passer det fint med seaside-baner hvor hun kan slappe av på stranden mens vi nyter golfingen. Skal bo ved Bedinge så jeg spiller nok et par runder der også blir det forhåpentligvis en runde ved Skanør/Falsterbo og med litt overtalingsevne, en tur til Mølle som jeg alltid forsøker å spille når jeg er der.

Har jeg mulighet så kan jeg legge inn noen ord her når jeg har spilt banene på nytt.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Kaffekannen »

Vet ikke hva jeg si Solaar. Dette er uten tvil det beste svaret jeg noensinne har fått på internett :D Kommer det noen noen kåringer blir det nominert som årets innlegg fra undertegnede. Det er for øvrig printet ut allerede :D

Det vil ta litt tid å sette seg inn i alt, men jeg har allerede snakket med kompisen og det blir nok Skåne. Det ser ut som vi reiser fra Bergen mandag ettermiddag og kjører kveld/natt til vi kommer frem. Han jobber natt nå så det passer hans døgnrytme perfekt, og jeg sover godt i bil.

Er det vanlig med pris pr. runde eller pr. dag i Sverige? Vi satser egentlig på 2 runder pr. dag.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Solaar »

Takktakk :)

Når jeg bodde der så var det vanlig med dagspris, men jeg vet at det har forandret seg med årene. Noen klubber har det sikkert fortsatt men da tror jeg det er best å ringe og spørre først.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Solaar har svart på det meste på en meget god måte,men jeg kan supplere med info fra vårt nylige besøk i Skåne:

- som nevnt over her så bodde vi på Scandic St.Jörgen,3 netter for ca.1600,- SEK. 2 pers i db rom

Rönnebäck GC:
Her spillte vi på onsdag denne uka. Et fantastisk anlegg,med en meget vakker og super parkbane med noen litt mer kuperte hull. Banen ligger ca.15 min fra Malmø sentrum og er enkel å finne(spesielt med gps i bilen :lol: ). Vi hadde bestillt med golfbil siden min sambo hadde fått skikkelige gnagsår på hælene etter runden dagen før. Golfbil kosta 200,- SEK mens greenfee var 450,- SEK.

Banen var i kanonbra stand,greenene var helt supre,faktisk noe av det beste jeg har spillt noen gang. Den dagen målte de 9,5 på stimpmeteret,var helt grønne,jevne,raske etc.
Fairwayene var også helt utrolig bra,grønne og fine,kortklippte og som fløyel å bevege seg på(også med bil :lol: ). Det er en herlig design med relativt åpne og fine hull,vann og bunkere i spill.
Absolutt en bane å anbefale,og helt klart en bane jeg skal spille igjen ved en senere anledning

Hull 8 fairway,skrått oppover til green
Image

Fra tee hull 9 og utover(green hull 8 rett nedenfor)
Image


Ljunghusen GK
Her spillte vi på torsdagen. Banen ligger lengre sør enn Malmø,ca.30min med bil ut mot Falsterbo.
Ligger nære havgapet i ekte linksmiljø med flott og vill natur,samt et rikt dyreliv.
Vi måtte ha bil pga gnagsårene til sambo igjen,men de leier bare ut bil mot legeerklæring. Vi ringte og sjekket og forklarte situasjonen og fikk dermed leie bil allikevel,god service.
Å leie bil kosta bare 150,- SEK og greenfee var 500,- SEK.
Dette er en av sveriges absolutt beste baner,rangert som nr.5 av golf digest de siste årene. Anlegget består av 27 hull,fantastiske treningsområder,et utrolig flott klubbhus med alle fasiliteter. Vi spiste lunsj i restauranten,på terrassen,etter runden. Dagens var biff stroganoff med ris,brød og inkl.lettøl/ramløsa vann til den nette sum av 85,- SEK. Maten var utrolig bra,servicen ligeså.

Banen,som sagt en ekte linksbane med ganske tøff natur rundt. Knalltøffe bunkere,mange pottebunkere(også på fairway). Roughen var blanding av halvhøyt siv/gress,lyng og andre buskvekster. Var man utenfor fairway kunne det bli skikkelig tøft(ja jeg var der ofte). Greenene var jevne,raske og fine. Fairways var ikke så estetisk fine alltifd som på Rönnebäck,men kortklippte og flotte å spille fra. Ganske harde med god rull. Vinden spiller også en stor rolle her,det blåser godt inn fra havet her og det å bedømme vinden kan være ganske vanskelig. Som f.eks når jeg fikk medvind på hull 17 og slo over 150m med 8`er jernet...bomma green med 30m :twisted:. Ellers kunne det være tungt å komme inn på to slag på par 4 som ikke var spesielt lange,her gjaldt det å ta ekstra jern i motvind og slå lavere.
Det ble litt for tøft for oss denne dagen,men banen og området er utrolig flott og anbefales på det varmeste

Hull 17(bildet blir litt forminsket her)
Image

Ellers så var vi innom på Flommens GK og titta. Den ligger nede ved Falsterbo,og like ved den ligger en utrolig flott strand.
Solaar: du burde la dama dra på stranda der mens du spiller Flommens eller Falsterbo
Last edited by kevin on 04 Jul 2009, 08:29, edited 1 time in total.
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Solaar »

kevin wrote:Solaar: du burde la dama dra på stranda der mens du spiller Flommens eller Falsterbo
Det er det som er planen ;)

Flott skrevet og gøy å høre at du likte banene. Det er ikke tvil om at links-banene ved Skanör-Falsterbo er vanskelige, men vakre er de. Det er vel det nærmeste vi kommer ekte links-baner i Skandinavia, og som du sier så er vind og dermed harde og kjappe fairways og greener en ekstra utfordring. I tillegg har man vanskelige bunkere og mye vann. Spesielt på Flommen lønner det seg å ha med et par dusin baller hehe :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Tok et par bilder fra området ved Flommens GK,det er vann overalt. Håper å få spillt den neste gang jeg skal nedover

Tatt bak et teested
Image

På andre siden av vannet ligger driving rangen
Image

Stranda rett til venstre for rangen
Image
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Kaffekannen »

Tusen takk for både bilder og beskrivelser Kevin:) Fikk veldig lyst å besøke Rönnebäck. Det virket også fristende med et opphold på Bjärehalvön og da med en tur til Mölle. Vi skal sette oss ned og lage en plan i morgen, men det betyr ikke at nødvendigvis holder oss til den.

Skal ta med speilrefleksen og ta masse bilder.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Kjøpte siste nr av Golf Digest i går og der var det en annonse for Bjärehalvön og Båstad.I headingen står det "golfpaket 117 hål inom 11 minutter". Pakker fra 575,- sek pp i delt dobbelrom,frokost og greenfee,alt inkludert. Les mer på http://www.bastad.com/
Da kan du velge mellom Åkagården,Båstad nye/gamle,Torekov og Äppelgården.

Båstad arrangerte nylig Challenge tour og er en toppbane. Torekov er også en super seaside bane som jeg har spillt i år,ranket som nr.13 i Sverige.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Kaffekannen »

Kom over den der, men man måtte bestille min. 7 dager i forveien. Blir nok til at vi bor i området likevel.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Kaffekannen »

Da har jeg hatt en "arbeidsuke" i Båstad. kjøring gjorde vi på natten og det ble 7 runder på tre dager. jeg kommer tilbake med fyldig reisebrev og kommentarer på banene og området generelt etter at jeg har sovet ut. Har akkurat kommet hjem etter 12 timer på veien.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Solaar »

Det blir spennende å lese, selv drar jeg ned om to dager :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by furu »

Bare syv på tre dager? Trodde det var golftur vi snakket om her :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Kaffekannen »

Visste ikke helt hvor jeg skulle poste dette, men endte opp her fordi man får litt info om golfbaner i Sør-Sverige. Jeg mangler dessverre flesteparten av bildene da de befinner seg på det andre kameraet som kompisen min har.

Vi reiste fra Bergen mandag kl. 20:00 og satte retningen mot Skåne, eller nærmere bestemt Båstad. Vi vekslet litt på å kjøre og greide med 3 små stopp turen på 11 timer. De siste timene(de morsomme i 120km/t grensen) kjørte jeg og jeg vekket kompisen min parkert i nydelig vær med utsikt over Båstad GK

Vi fant ut at vi tilsammen hadde minst 3 timers søvn og bestemte oss for å gå rett på banen. Båstad GK har to baner. Gamle og Nye. Gamle banen er en ren parkbane hvor trær, rough, bunkers og OB er hindringene som er. Jeg gikk faktisk denne banen 3 ganger på 3 dager og mistet kun 1 ball. Den var samtidig utfordrende og gøyal og man fikk godt betalt for smart spill og gode enkeltslag. Fairways var bra(strålende sammenlignet med hjemme) og greenene var raske, ondulerte og jevne. Roughen var høy, men tynn. Dette fører til at man finner ballen, men som oftest må slå et kort hjelpeslag ut. Mao. slik jeg mener rough skal være. Gamle banen er visuelt veldig fin med bl.a. denne gamle vindmøllen i bakgrunnen på veldig mange hull.
DSC_0519.JPG
Vindmølle
(1.45 MiB) Not downloaded yet
Vi ønsket egentlig å gå ut på gamle banen på første runden da den skulle være snillest, men grunnet juniorturnering fikk vi bare kaste oss rett på den nye. Det angrer vi ikke på. Den nye banen ble åpnet i 1990 og er også en parkbane, men med mye mer vann i spill. Uken før vi ankom ble det arrangert "The Princess her og rough, fw og spesielt greener var i topp-topp stand. Det er generelt mye vind i spill på banen og hvis den kommer fra riktig(?) retning blir banen veeeldig lang.

Det er ballrenne før klokken 07:00 :D og overraskende mange mennesker som er oppe før fuglene fiser for en runde golf. I det vi står klar på tee kommer det en rødkledd kar i femti-årene halsende til tee. Det viste seg at han var lokalt bosatt nordmann som hadde sett våre navn og vår klubbtilhørighet i meldeboken og gjerne ville være med oss på runden. Han var veldig hyggelig og kunne fortelle oss masse om både banen og Båstad generelt. Han spilte på hcp 10, men jeg tror det er noen år siden han oppnådde det ;) . Jeg husker litt lite fra runden ettersom vi led av noe som ligner på jetlag, men jeg endte på 30 poeng i relativt kraftig vind på ny bane og var godt fornøyd.

Etter runden spurte vi i resepsjonen etter anbefalinger for hotell og vi fant oss ett hyggelig pensjonat i øst-enden av byen. De hadde golfpakke som inkluderer heldags-greenfee på alle baner på halvøyen(10?), overnatting m/frokost + tre-retters middag til 1295,-. Rommene var helt ok, maten var ok og personalet hadde topp innstilling. Vi innvilget oss et par timer på puten før neste runde.

Rundt 15:00 var vi klar for neste runde og vi kjørte på båstad GK hvor vi kjøpte heldagspass tidligere på morgenen. Denne gangen leide vi golfbil og lærte fort at det er slik golf skal spilles. Runden gikk unna på under 3 timer og jeg endte på 95 slag og 35 poeng. Godkjent, selv om jeg ikke fikk puttingen til å stemme. Jeg merket også at savnet av min gapwedge begynte å tære på meg og bestemte meg for å se etter en ny dagen etter.

På kvelden hadde vi store planer om en tur ut og en liten bris. Det ble med tanken siden vi etter middag omtrent sovnet med bordet. Om Båstad kan jeg si at for et sted å reise hvis man er singel. Det var Swedish open i tennis den uken vi var der og jeg tror ikke jeg overdriver hvis jeg setter andelen hunkjønn i byen til 80%. Fryktelig mange av dem i 20-årene, solbrune, blonde og med svært korte skjørt og fristende lår... Vi satt litt på terrassen utenfor pensjonatet og drakk en øl, og vi talte over 50 festglade ungjenter på vei inn til byn.

Onsdagen var vi til frokosten 07:00(de åpnet ikke tidligere) og på Torekov GK 07:55. Ble fascinert av "ball-henteren" på rangen:
DSC_0510.JPG
Whatever works
(1.45 MiB) Not downloaded yet
Første ledige tee-off var 09:25 og vi brukte tiden til å få litt info om Torekov og jeg kjøpte meg min heftigste kølle: Titleist Vokey spin-milled 50grader 8 bounce. Proen var veldig hyggelig og hjelpsom og ga et helt annet inntrykk av kompetanse enn hva jeg er vant med fra Norge. Han fortalte oss også mye om Torekov`s historie. Kort fortalt er torekov en linksbane bygget i 1924 av noen briter som brukte halvøyen som feriested. Banen er ranket som nr 12 i Sverige andre året på rad og har massevis av utfordringer og morsomme hull. Vi leide golfbil mtp at vi så for oss to eller tre runder i løpet av dagen. Denne banen passet meg mye bedre og jeg spilte første runden på 39 poeng. Jeg følte at jeg flere ganger fikk bruk for de "forskjellige slagene" jeg har i bagen. Kompisen min var ikke så fornøyd, og det har nok noe med at han ikke har noe forhold til links. han kommenterte at fw var på et helt annet nivå på Båstad og at banen generelt var i bedre stand. Jeg syntes Torekov var veldig spennende og mye mer variende enn Båstad. Vi nådde kun en runde til den dagen da banen var ganske full. til gjengjeld var den andre runden spennende nok.

Vi begynte ut i trafikk. 4-ball foran som brukte allverdens tid. Etter 5 hull med tregt spill kom det et uvær relativt kjapt inn fra vest. Lyn og torden er ikke særlig kult med golfkøller i hånden så vi gikk i skjul sammen med noen svensker i en rasteplass langs banen. Denne var delvis åpen ut mot banen og hadde toalett og sitteplasser. Svenskene hadde med seg jæger og det ble en hyggelig halvtime ute av regnet. Når vi så kom ut igjen på banen hadde de fleste rømt og vi hadde nesten Torekov for oss selv 8-) Det hadde blåst litt opp så forholdene var ganske tøffe. Jeg endte på 33 poeng med mitt nye hcp (21,3) og var nok en gang førnøyd. kompisen måtte skrive seg opp for andre gang den dagen og var mindre fornøyd. Det var fremdeles lyst og siste runden gikk så kjapt at vi satte ut på en ny runde. Dessverre begynte golfbilen å gå tom for strøm på hull 4 og vi resignerte for kvelden. Heller ikke den dagen ble det annet enn rett på rommet og deilig søvn.

Torsdagen var vi ferdig pakket, utsjekket og mett klokken 08:00. Etter mye om og men og en heftig stein/saks/papir endte vi opp på Båstad GK en gang til. Jeg ville gjerne prøve en tredje bane når vi først var der, men kompisen likte Båstad så godt, og var såpass skuffet over Torekov at han ville ta det sikre foran det usikre. I tillegg var det 2 baner der slik at vi fikk litt variasjon innenfor samme dag.

Denne dagen var det klubbturnering på nye banen og vi ble henvist til gamle banen hele formiddagen. De hadde vedlikehold frem til klokken ni og vi var første ball ut. Etter ni hull hadde vi tatt igjen banepersonalet og en oppgitt skåning jobbet som svetten rant, mens han ytret noe om nordbagger som ikke kan holde normalt tempo. hele tiden med et smil om munnen :lol: Det gikk såpass kjapt at vi nådde to runder før klokken var 15 med god pause mellom. Begge rundene var helt ok og jeg gikk på 30 og 35 poeng. Noe som er greit med den vinden vi hadde:
DSC_0533.JPG
Det blåste litt
(1.33 MiB) Not downloaded yet
På kvelden gikk vi en siste runde på nye banen, men da hadde vinden tatt helt av. Vi bestemte oss før runden at denne ikke ble hcp-tellende og det var fornuftig. Jeg hadde makstreff med driver som gikk like under 110 meter. På den andre siden slo jeg ca 300 meter på neste utslag :D Runden var ferdig ca 20:00 og vi satte oss rett i bilen og kjørte 12 timer hjem til Bergen. Grunnen til den ekstra timen var omkjøring i Gøteborg og en ulykke i Gudvangen.

Alt i alt var dette en flott og intensiv golfferie som absolutt anbefales. Spesielt hvis man bor på østlandet er det ikke mange timene i bil. Båstad og Bjärehalvøyen er nydelig og med 10 golfbaner innenfor 11 minutters kjøring blir det ikke kjedelig. Greenfee er helt ok og varierer i absolutte høysesong fra 250,- til 550,- for heldagspass. 18 hull på de dyreste banene er 450! kombiner dette med litt harryhandel og en helgetur ned her koster ikke allverden. Golfutstyr var ikke noe særlig billigere men jeg kjøpte likevel litt smått. Vokey-en har jeg fortalt om og den er herlig. Jeg kjøpte også en Orlimer 3w fury til 450 kroner i en restekasse. Den køllen liker jeg svært godt og når jeg ser at prisen på golfsmith er 169$ så må jeg si meg fornøyd med kjøpet.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply