Golf i Sør-Sverige

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by mully »

Takker for et flott svar Yorkie. Utrolig hvor mange baner du har spilt:)

Etter å vurdert disse ulike alternativene, ble vi enige om Halmstad.
TaylorMade
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Yorkie »

mully wrote:Takker for et flott svar Yorkie. Utrolig hvor mange baner du har spilt:)

Etter å vurdert disse ulike alternativene, ble vi enige om Halmstad.
Kongevalg! Norra er en av mine absolutte favoritter, og Södra er også meget bra! Skulle dere få det over dere er også Haverdal, Ringenäs, Bäckavattnet og Holms gode baner og under 20 minutter med bil fra Tylösand. (Og jeg bare nevner det, Båstad GK er ca 40 minutter:)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by mully »

Yorkie wrote:
mully wrote:Takker for et flott svar Yorkie. Utrolig hvor mange baner du har spilt:)

Etter å vurdert disse ulike alternativene, ble vi enige om Halmstad.
Kongevalg! Norra er en av mine absolutte favoritter, og Södra er også meget bra! Skulle dere få det over dere er også Haverdal, Ringenäs, Bäckavattnet og Holms gode baner og under 20 minutter med bil fra Tylösand. (Og jeg bare nevner det, Båstad GK er ca 40 minutter:)
Bra:) Halmstad ser fantastisk ut. Hva kan du si om banene der nede? Også, tusen takk for andre gode tips. Sjekket ut de banene, ser ut som turen blir noe lengre enn planlagt :)
TaylorMade
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Mine tips var basert på at dere ikke skulle farte rundt. Hvis dere først skal bevege dere litt fra "basen" så kan det også være verdt å ta turen ned til Helsingborg, og til Vasatorp TC. Kanskje noe av det allere beste som finnes i Sverige.

Leste dette review i dag, og det sier vel det meste

Golf Digest sin topp-50 liste gir også en pekepinn, den finner du her
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by mully »

Er jo bare herlig å poste innlegg her inne, med så mange hjelpsomme mennesker:)

Vasatorp TC skal spilles, ser rå ut!
TaylorMade
User avatar
Xo1
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 104
Joined: 06 Apr 2011, 21:47
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Miklagard GK
Has thanked: 2 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Xo1 »

Jeg ville tatt en tur innom Vallda G & CC på vei opp eller ned, fantastisk bane :D
TaylorMade M3 Driver
TaylorMade M1 3 Wood
TaylorMade P730 3i - Pw
TaylorMade Milled Grind HI-TOE 52' 58' 64' Wedger
TaylorMade Ghost-Spider-Putter
Titleist PRO V1
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by veggiss »

Xo1 wrote:Jeg ville tatt en tur innom Vallda G & CC på vei opp eller ned, fantastisk bane :D
Definitivt!! Kanskje min favoritt av de banene jeg har spilt i Sverige til nå.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Yorkie »

mully wrote:Hva kan du si om banene der nede?
For å sitere en av deltagerne fra fjorårets høsttur.
"HALMSTAD NORRA!!!!
Endelig et gooood teknisk bane! trodde ikke jeg likte skogsbaner, men der tok jeg feil. en fantastisk skogsbane!"

Vi spiller 4 baner på en langhelg, typ Vallda, Barsebäck, Vasatorp, Båstad etc. etc. mens Norra har stått fast på programmet de siste 5 åra....

En tanke; Vallda og Varberg Västra på tur/retur. Ett par runder på Norra og Södra, og en avstikker nedover for å få med Vasatorp, og så mynt og kron for enten Båstad Gamla eller Torekov.
Da får dere ett godt snitt av baner, to open country, to skogsbaner, en parkbane og så valget mellom en klassisk park eller en klassisk seaside
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Yorkie »

Kom til å tenke på to ting mully.

Se bort ifra min siste setning, kanke velge mellom Båstad Old og Torekov, spell begge!!

Og, på Vasatorp, TC er selvsagt, men Gamla er en fabelaktig bane som absolutt anbefales, men ikke i år. De holder på å renovere banen, så de tar 9 hull i år, og 9 hull neste, så de bruker Allee banen som reserve sløyfe. De har jo 2x18 og 2x9 på Vasatorp (og de beste treningsområdene jeg har sett) så det funker sikkert bra, men Gamla bør liksom spilles sånn som den er:)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by mully »

Takk for kjempefine svar Yorkie! Har falt ned på følgende, så langt:

Søndag: Vasatorp TC
Mandag: Norra og Sødre Halmstad
Tirsdag: Norra og Sødre Halmstad
Onsdag: Vallda
TaylorMade
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Yorkie »

Skjønner ikke helt routinga eller tellingda ;) Planen var vel 4 dager og 6 runder m.a.o det må bli noen 36 hulls dager (tøft! jeg foretrekker 18 pr dag for å få tid til å slenge noen kjøttstykker på grillen og få rehydrert kroppen, har kun en 2x18 med bærebag i beina, og da vart je sliten gitt :)

Vel, uten å vite helt hvor dere kjører fra, Helsingborg fra f.eks Oslo er ett godt stykke m.a.o dere må stå opp midt på natta for å rekke ned, spille, og så komme dere tilbake til Tylösand. Sånn rent praktisk ville jeg nok heller spillt Vallda på turen ned søndag, mandag/tirsdag Norra og Södra, så onsdag Vasatorp TC litt tidlig før retur onsdag. Uansett, 4 gode baner, skulle dere være uenige, så får dere bare kjefte løs etter hjemkomst ;)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Når man reiser til Sverige og Skåne spesielt, har man kanskje en tendens til å velge de mest kjente og kanskje beste banene. Jeg liker derimot å prøve noen andre baner også og leter litt etter noen skjulte perler.

Leste ganske nylig om Sjöbo gk på en dansk golfside, hvor den fikk mye skryt. Bestemte meg derfor å ta turen forrige mnd. Banen ligger ute i ingenmannsland, ca.35min fra Malmø. Midt ute i skogen, like ved endel militære områder, ligger denne skogsbanen :D

Image

Tydeligvis en veldig lokal klubb, lite og enkelt klubbhus med en liten proshop og restaurant. Greit med treningsområder og driving range.

Banen har knallharde fairways som gir masse rull, de er bygget på skikkelig sandområde, noe som gir svært gode forhold nesten hele året. Greenene var stort sett veldig fine, typisk sånne man finner på skogsbaner a la denne. Hvert hull har sin egen lille lomme i denne tette skogen og oversiktsbildet viser dette veldig godt. Fairwayene er ganske brede og normalt skal man være ganske skjev for å være i skogen. Noen hull har trær plantet midt i fairwayene også, greit å holde seg unna de.

Banen måler ca.6400 fra hvit, og 5800 fra gult. Den er stort sett helt flat og jeg gikk 18 hull på ca.2,5t alene :D

Hull 1 approach
Image

Hull 9 approach
Image

Det koster 320,- sek å spille her, men etter kl.14 alle dager er det 280,- sek. Det er billig det :)

Vil du prøve en litt annerledes bane i forblåste Skåne, ta gjerne turen ut på landet og spill Sjöbo.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by TheBigEasy »

Supert tips. Vi er en kompisgjeng som ofte drar til Jylland og spiller i mai/juni. Men Halmstad/Skåne er nok noe vi bør utforske. Sparer en del tid (og penger) på å droppe ferge t/r Danmark også.
Play your best.
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by mully »

Noen som vet om en fin side som viser banestatus for Sør-Sverige? Sikler etter å få spilt noe golf merker jeg.
TaylorMade
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Du kan bruke denne fra golf.se. Er ikke alle som er like flinke til å oppdatere men den er ikke så verst.

Ellers kan du jo surfe deg rundt geografisk og værmessig på golfvader.nu
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by mully »

Takk for svar Kevin. Ser for meg en tur neste helg, med overnatting og 2 - 3 runder.
TaylorMade
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by kevin »

Bare hyggelig :)

Og du kan jo følge med på alle webcams som finnes på denne siden. Gir en bra pekepinn på værstatus nedover
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by mully »

Flott!

Veldig fin oversikt på golf.se, er jo plenty av muligheter i Sverige:) Noen som anbefaler noen baner?
TaylorMade
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by Yorkie »

Hvor langt er du villig til å kjøre :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Golf i Sør-Sverige

Post by mully »

Jeg er villig til å kjøre 1 time sør for Gøteborg:)
TaylorMade
Post Reply