Viken - Helsingborgs GK

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Viken - Helsingborgs GK

Post by Yorkie »

Helsingborgs Golfklubb eller Viken som den heter i Sverige. Takk til Jan Espelid og Magnus Bjuggren (Ordförande i Värnamo golfklubb) for å fått denne perlen på lista mi!

Altså, fakta; åpnet i 1933, 9 hull lagt ut av Mr. Hester, klubbens første professional, ligger mellom midt Helsingborg og Höganäs i Viken. Greenfee (kontant takk, dårlig med betalingsautomater ;) 250 SEK for 18 hull. Iflg klubben ble det spillt golf på området tidligere, det finnes f.eks ett bilde fra 1898 i banguiden. Og, den er altså en av de 246 "True Links" iflg The Links Association http://www.migrantgolfer.com/the-true-l ... the-world/

Legger man moderne designprinsipper til grunn er det helt galskap. Teeboksen og andre greener i spillelinjen på flere hull, banen er veldig kort, og det er en samling av merkelige hull, men hu a meg så morsomt, ekte links, og skikkelig old school, og som ett medlem vennlig påpekte, "har man koll på sin golf ettikett så är det inga problem att spela Viken på ett säkert vis"

Image

Image
Viken_clubhouse

Image
Viken_H1
Hull 1 og 3 deler fairway, man slår altså ut, venter til de på 3 har slått ut, spaserer så frem til ballen, hilser vennlig på hull 3 gjengen og spiller så inn til green.

Image
Viken_H2

Image
Viken_H3
Rett over matta skimter man ett rødt flagg, det er altså green på hull 1 som man slår over. Ytterst på odden i bakgrunnen ligger forøvrig Mölle, også ett utmerket bekjentskap http://www.golfsnakk.no/viewtopic.php?f ... 6&start=40, og omtrent på midten St. Arild som også absolutt kan anbefales

Image
Viken_H4
Fairway på hull 9 til høyre

Image
Viken_H5
Greenen til høyre er hull 8, omtrent midt i bilde skimtes litt rødt som altså er der green er, eh, hvor var dette sa du, Sverige?

Image
Viken_H6

Image
Viken_H6_green
Danmark fint i bakgrunnen

Image
Viken_H7
Det er faktisk en green bak treklynga i midten hele 244 meter unna, så ett jern til fairway mellom 140 og 180 meter er lurt, og kun en wedgeflikk inn for GIR, hullet var opprinnelig 100 meter lengre med greenen til venstre, men ettersom det er en vei der ble det lagt om (den opprinnelige green er nå chip og putt treningsområde som man passerer på vei til hull 8, og da forstår man omleggingen)

Image
Viken_H8
Kort par tre, tee litt beskyttet for vinden inne blant trærne ;)

Image
Viken_H9
Greenen til høyre er hull 5. Når man slår ut, og plutselig ser en ball som farer i rasende fart mot høyre, så er det mest sannsynlig ikke en kjempeslice, men at ballen bak har slått ut på hull 8 :)

Er man på disse kanter av Sverige, så sett av 1 1/2 time for Viken, særdeles morsomt!

http://www.helsingborgsgk.com/
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Viken - Helsingborgs GK

Post by kevin »

Flott rapport, denne skal jeg definitivt prøve en gang :D
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Viken - Helsingborgs GK

Post by kevin »

Det tok meg 7 år før jeg fikk kommet meg hit. Men nå er det gjort. For et sted :!:

Det er tidlig på sesongen og banen spilles nok endel mykere nå enn vanligvis. Det blåste godt, så det tørket greit opp. Greenene var ikke på sitt beste, men helt greit å putte på. Morsomt å spille linksgolf, hvor man må beregne vinden på innspillene.

Siden Yorkie skrev rapporten sin har prisen på greenfee steget til 300,- sek. Men det er det absolutt verdt. Reiser gjerne tilbake senere på sesongen når det er grønnere, hardere i bakken og når "roughen" har vokst opp igjen

Image

Image
Post Reply