Elisefarm

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Elisefarm

Post by Yorkie »

Image
Elisefarm
Elisefarm ligger omtrent midt i Skåne, og er designet at Martin Hawtree, hans bestefar la i sin tid ut Båstad Gamla banan. De Hawtree banene jeg har spillt har en fellesnevner, særdeles bra greener og greenområder, og Elisefarm er intet unntak i så måte, masse fine onduleringer som henger godt sammen med spillelinjer, og masse fine kuler rundt greene som gjør at greenmiss krever delikate chipper for å redde par.

Allerede på hull 1 skjønner man at man har en utfordring foran seg, par fire på 395 meter fra gul tee, og det spiller oppover! Hull to er også ett par fire men litt snillere, det er bare 385 meter ;)

Det som jeg også liker spesiellt på Elisefarm er fairway bunkrene, fairway sloper mot bunkerne så kjører man tøffe linjer og ikke lykkes, så har man en grei utfordring foran seg, kantene i spilleretningen er høye og med masse høyt gress, så her blir det typ ett 8 eller 7 jern ut, alt annet enn tannløse. Bunkerene er dog veldig bra å slå fra, passe faste og formet slik at ballen gjerne ruller til midt bunker, så Hawtree er litt fair også :)

Som en Svenske på "the dark side" sa det, "Elisfarm er en grymt bra bana"

Image
Elisefarm_H1

Image
Elisefarm_H1_approach

Image
Elisefarm_H2

Image
Elisefarm_H2_approach

Image
Elisefarm_H3

Image
Elisefarm_H4

Image
Elisefarm_H4_approach

Image
Elisefarm_H4_green

Image
Elisefarm_H5
Ganske typisk for Hawtree, 166 til fw bunker venstre, 200 for å carre bunkeren rett bak. Til høyre fw bunker er det 275. Langslående går rett over venstre bunker for ca 210 til green, men 20 meter fra green er det en bunker midt i fairway som venter på det litt tjukke approach slaget. Klokt spillt, utslag mot høyre bunker, transport på 160 meter for 100 meter til green (skulle ønske jeg var klok, og litt bedre til å spille golf :)

Image
Elisefarm_H5_approach

Image
Elisefarm_H6

Image
Elisefarm_H7
Morsomt utslag, 200 til bunkrene midt i bildet, klarer man å slå en liten draw så er man i penga!

Image
Elisefarm_H7_approach
Legg merke til bunkeren midt i fairway, den ligger der for de som klarte å slå en liten draw på utslaget, 230 meter til den så kanskje en spoon er riktig utslagskølle ;)

Image
Elisefarm_H8

Image
Elisefarm_H9

Image
Elisefarm_H10

Image
Elisefarm_H11

Image
Elisefarm_H11_green

Image
Elisefarm_H12
Her gjelder det! Godt utslag og godt andreslag så langt frem mot vannet som mulig, greenen litt til venstre i bildet er omgitt av vann og den er bare 20 meter i spilleretning.

Image
Elisefarm_H12_green

Image
Elisefarm_H13

Image
Elisefarm_H13_green

Image
Elisefarm_H14
Første gang jeg spillte Elisefarm var det uten baneguide, og jeg lurte fælt på om linja var høyre eller venstre for bunkeren, derfor la jeg like godt driven midt mellom (altså rett i bunkeren ;), linja er mellom masta og bunkeren!

Image
Elisefarm_H14_approach

Image
Elisefarm_H15

Image
Elisefarm_H16

Image
Elisefarm_H17

Image
Elisefarm_H18
Her slo jeg rundens beste slag (er det ikke typisk at det kommer på siste hullet :) Spoon ut, så ett utsøkt 7 jern til forkant green som rulla videre mot pinnen til 3 meter, ikke så fornøyd med en 3cm putt for par, men dog

Image
Elisefarm_H18_approach

Image
Elisefarm_H18_green
Fin uteplass i bakgrunnen, passer helt utmerket til å sitte med en kald Eriksberg etter runden

Image
Elisefarm_Bo1
Ellers kan nevnes at Elisefarm ble kåret til "Besta golfpaket" i Golf Digest. Restauranten er veldig bra og rommene ganske så luksuriøse, og i hovedhuset er det pool, jacuzzi, badstu, bar, ja det meste egentlig. 2075,- SEK for overnatting, frokost, lunch og middag og 1 runde golf p.p.n helg er også en ganske hyggelig.

Image
Elisefarm_Bo2

http://www.elisefarm.se
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Elisefarm

Post by kevin »

Knallbra rapport som alltid. Roughen der, åssen er den? så tøff som den ser ut til på bildene?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Elisefarm

Post by kevin »

Siden Yorkie ennå ikke har svart på spm jeg stillte, så fant jeg ut at jeg måtte spille denne banen selv.

For en bane :!:

Knalltøff åpning med de 2 første hullene, som beskrevet lengre opp her. Harde fairways med god rull. Klarte knapt å slå torv i det hele tatt. Greenene er knallharde og det ruller godt. Holdt meg unna de lumske fairwaybunkerne, men måtte innom et par greenbunkere, med varierende "hell".

Teestedene var luftet nylig, og fairways så ut til å ha spor etter lufting noen steder. Men veldig bra. Sleit med å komme nære pinnen på innspillene, ballen rullet ofte av. Som på hull 12 hvor jeg spilte inn fra ca.148m, i medvind. Landet rett før pinnen og rulla av i bakkant. Ble liggende 1m fra vannkanten. Utrolig kult hull, med et meget tøft innspill over vannet.

Image

Elisefarm var ranket som nr.10 i Sverige i 2012, det er den virkelig verdt. Høstgreenfee fra i dag, jeg betalte 350,- sek. Et røverkjøp :D

Hull 9
Image
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Elisefarm

Post by veggiss »

Virkelig en sjefsbane, frister med en tur dit igjen merker jeg.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Elisefarm

Post by Yorkie »

Får svare nå da, ja roughen er tøff ;)

Dritkult bilde av 12'ern Kevin :)
Briefinga til gjengen på hull 12 når vi var der nede var "her er det bare å mate på, og slå 2nd slaget så nærme vannet som dere klarer, greener er bred men smal i spilleretningen, innspill med kort jern er absolutt å foretrekke siden greenene er harde og det spretter fort ut bak, med litt flaks ikke i vannet, men en vrien chip tilbake". Har enda ikke klart å følge min egen spilleplan, men, jeg gir meg ikke før jeg har klart det :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply