Chantilly

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Chantilly

Post by furu »

Noen som har spilt Chantilly? Ser ut til at jeg skal spille der om noen uker. Har inntrykk av at det er svært eksklusivt, lurer litt på hva jeg kan forvente meg. Om jeg gleder meg? Litt :D

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Chantilly

Post by furu »

Pressetur til Golf de Chantilly er unnagjort. Utrolig bane designet av Tom Simpson. Han har en del kjente baner på samvittigheten - Cruden Bay, Morfontaine, Royal Antwerp, Royal Lytham & St.Annes, Sunningdale, Ballybunion - alt fra totalt design til råd og redesign. Det hører med til historien at klubben på 80-tallet bygget nye hull designet av Donald Steel og valgte å bruke tre av dem i Vineuil. Dette gjorde de for å få raskere spill og mer naturlig rekkefølge.

Chantilly har to 18-hulls baner. Vineuil er mesterskapsbanen av Simpson fra 1909. De arrangerte French Open første gang i 1913 og har hvert eneste år både profesjonelle og amatørturneringer. Klubben er forøvrig rangert som en av de mest "prestisjefylte" i Europa, kanskje hele verden. Kun 400 medlemmer, jeg våget ikke spørre om det var med vilje de holdt tallet lavt eller om folk ikke hadde råd til å bli medlem. Chateau de Chantilly ligger to minutter unna. Et enormt slott som ble brukt i James Bond "A view to a kill". Det kryr av polobaner og ganske eksklusive eiendommer, et litt spesielt strøk 50 kilometer utenfor Paris.

Vineuil er 5630 meter fra gul, 5935 fra hvit og 6494 fra sort. Vi var så heldig at de hadde trukket flere hvite utslag bak til sort.......

#1 er 402 meter par 4. Tøft åpningshull, spesielt i motvind. Fra første øyeblikk legger man merke til den vanvittige roughen. Her snakker vi 50-70cm (og kanskje høyere) gress, tornebusker og generelt alt som golfere ikke liker. Selv de beste superspillerne på turen måtte bare hakke seg ut. Legg også merke til fairwaybunkeren til høyre. Kanten er veldig karakteristisk for banen, du får svært få "lette" slag fra disse bunkerne.

Image
Image

#2 er et pent par 4 på 304 meter fra hvit. Fullt mulig å nå green med bra drive, du får nemlig litt sprett nedover bakken. Høyresiden er håpløs, venstresiden er beskyttet med et tre så slaget er vrient. De fleste slår bare ut med jern. Som dere ser er også green bra beskyttet. Stor høydeforskjell på høyresiden.
Image

#3 er et pent men vanskelig par 3 på 155 meter. Ikke det helst store øyeblikket, greit hull.

#4 er kort par 4 på 315 meter med dogleg venstre. Mulig å lande veldig nær greenen men fairwaybunker på høyresiden plukker opp mange av dem som prøver. Stor green, flate bunkere. Trenger en god wedge her for å ikke bruke både 3 og 4 slag rundt greenen.

Image

#5 er par 4 på 371 meter. Ser langt ut men spilles kortere. Nedover mot green og bra med plass. Skog på begge sider like bak marerittroughen så presisjon er på sin plass. Bunker høyre og venstre og du kan ikke gå langt. Kort er bedre, lang og stor green.

Image

Så til #6, kanskje det vanskeligste par 3 hullet jeg har sett. 175 meter fra hvit men de hadde trukket den bak til sort og det målte 195 meter. Ingenting å lande på kort. 180 meter carry - minst. Bildet viser utsikten fra tee. Ja, det er umulig å se flagget. Green er inne blant trærne til høyre, nesten en liten dogleg. Tuller ikke. Dette var index 17, uten at noen av oss kunne skjønne hvordan de klarte å få til det.

Image
Image

#7, par 4 på 353 meter. Pent hull, ekstreme fairwaybunkere på tvers 100 meter fra greenen så alle som kutter den lille doglegen til høyre har noe å slite med.

Image

De neste hullene var greie. Har ikke bilde av #8, dessverre. Egentlig et veldig bra hull. 9, 10 og 11 var strengt tatt ikke helt på høyde med de andre hullene.
#8 - Par 5 på 478 meter. Nok en gang fairwaybunkere på tvers. Lett på lengden men det gjelder å velge riktige kølle på utslaget hvis du slår 270 + med driver.
#9 - Par 5 på 457 meter. Ganske enkelt hull, store problemet er skogen tett inntil venstresiden og noen trær langs høyre. Jeg havnet selvsagt bak et tre og slo andreslaget rett i treet.....
#10 - Par 4 på 329 meter. Enkelt hull. Slo 3w ut og hadde 90 meter inn. Dro den til venstre og som alltid her blir det problemer når man misser greenen.
#11 - Kjedelig par 3 på 167 meter.

#12 var overraskende nok index 2. Par 5 på 410 meter. Smalt nedover og et par skikkelig stygge bunkere, men allikevel. Slo 3w til roughen, hakket ut med 7i og var kun 50 meter fra green på to. Green sett fra fairway.

Image

#13 er et spesielt hull. Par 4 på 390 meter og vrient utslag. Du må ha minst 180 meter carry fra hvit for å komme over fairwaybunkerne. De er utrolig dype, umulig å se hva som skjuler seg bak når du står på tee. Blindt utslag, en i gruppen slo glimrende drive - trodde vi. Misset tydeligvis fairway med et par meter for ballen var borte. Hadde ikke tid til å ta godt bilde, men dere ser gruppen min gå fra tee uten at man kan skimte fairway.

Image

#14, enkelt par 4 på 350 meter.

Image

#15 er dogleg høyre par 4 på 343 meter. Umulig å hente seg inn med slag til venstre eller høyre. Viktig å kjenne lengdene sine her og legge seg opp. For å illustrere hvordan roughen er.....Når gresset er like høyt som bagen så sliter du. Dette er høyresiden av #15.

Image

#16 er et spesielt hull. Kraftig dogleg venstre med dyp kløft. Faktisk mulig å drive seg ned dit og for de langtslående nesten opp til greenen men stort sett alle legger seg opp med jern. 50-60 meter forskjell på å legge seg opp på høyresiden av fairway framfor den farlige venstresiden. Ingenting bak eller til høyre for green, best å slå kort.

Image
Image

#17 er en liten perle. Stor høydeforskjell til et par 3 på 180 meter. Veldig vrient køllevalg. Bra med plass rundt green og spesielt kort. Fikk ikke tatt bilde på tee da vi valgte å flytte oss når gruppen bak slo et innspill til #16 som landet mellom oss. Bildet er fra fairway på #18, høydeforskjellen fra tee på #17 er den samme. Tee er til venstre her.

Image
Fra green til tee.
Image

Veien opp til #18 er bratt. De trakk nok en gang hvit bak så hullet var omtrent 400 meter den dagen. Stort sett alle hullene var lengre enn det jeg har skrevet her, alle lengdene er fra hvit. Utslaget er over kløften med liten dogleg høyre. Godt beskyttet green. Greit avslutningshull. Veien opp til tee.

Image
Green med bunker til venstre for dem som ikke våger å gå langs høyresiden.
Image

Jeg er ikke spesielt bereist som golfer. Dette var en opplevelse for meg. En flott bane med masse personlighet. Noen få svake hull men svært mange som sitter godt plantet i hjernen. Etter en dårlig bane husker jeg ikke hullene. Fra Chantilly husker jeg til og med de "dårlige".

Klubbhuset. Grå morgen men nydelig vær utpå dagen.
Image

Gressrange.
Image
Instagram @christianfuru
Post Reply