Golf Digest Sverige - 50 Bästa banor 2012

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Golf Digest Sverige - 50 Bästa banor 2012

Post by kevin »

Rankinglisten for svenske baner kom sent men godt :)

Har linket til de "reviews" som har vært skrevet tidligere om de banene. Kanskje kan man hente litt inspirasjon i vintermørket

I år regner jeg med at nyrenoverte Ullna som åpner igjen, kommer inn på listen. Jack Nicklaus står bak renoveringen og bare det gjør vel at den blir aktuell ;)

Nye inn på lista i år er: Isabergs, Upsala, Flommens, Katrineholms, Kungsbacka, Hooks og Sölverborgs. Noen av de har nok vært inne tidligere, men ikke i 2011.

1. Bro Hof - Stadium course
2. Visby gk
3. Falsterbo gk
4. Halmstad gk - Norra
5. Bro Hof - Castle course
6. Sand gc
7. Barsebäck gc - Masters course
8. Vasatorp gk - Tournament course
9. PGA of Sweden National - Lakes course
10. Elisefarm gc
11. Ljunghusen gk
12. Frösåker gc
13. PGA of Sweden National - Links course
14. Hills gc
15. Vallda gc
16. Vidbynäs gc - South course
17. Bokskogens gk - gamla banan
18. Kristianstads gk - Åhus östra
19. Rya gk
20. Lanna lodge golf resort
21. Grönhagen golf links resort
22. Kalmar gk - gamla banan
23. Svartinge gk
23. St.Arild gk
25. Kallfors gk
26. Torekovs gk
27. Ekerum golf & resort - Långe Jan
28. Isabergs gk - Östra banan
29. Ombergs golf
30. Upsala gk - gamla banan
31. Halmstad gk - Södra banan
32. Flommens gk
33. Falkenbergs gk
34. Woodlands cc - Cedar+Pine
35. Forsbacka
36. Varbergs gk - Västra banan
37. Degeberga-Widtsköfle gk
38. Arlandastad golf - Masters banan
39. Göteborgs gc
40. Ringenäs gk
41. Barsebäck g&cc - Donald Steel course
42. Sturup park golf
43. Katrineholms gk
44. Kungsbacka gk - Gamla banan
45. Mälarö gk Skytteholm
46. Fjellbacka gk
47. Hooks gk - Park banan
48. Landeryds gk - Vesterby
49. Vårgårda gk
50. Sölvesborg gk

@Yorkie: du får si ifra om jeg har glemt noen linker :D
Last edited by kevin on 04 Jan 2013, 17:06, edited 1 time in total.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golf Digest Sverige - 50 Bästa banor 2012

Post by Yorkie »

Var å sjekka lørdag på Narvesen men da hadde de ikke fått det siste nummeret, så du var litt raskere :)

Mente du skrev ett topic med Forsbacka for en stund siden, http://www.golfsnakk.no/viewtopic.php?f=4&t=917

Ikke så mange overraskelser på listen, gledelig med Visby selvsagt, og også Sölvesborg, en liten perle faktisk, der nede i Blekinge.

To rankinger jeg ikke helt forstår, Grönhögen på 21, den har liggi omtrent der på GD's liste de fire siste årene vel, og, god bane for all del, men jeg synes ikke den er noe å skrive hjem om. Og Vårgårda på 49, i samme område ligger Skövde og Vara-Bjertorp som etter min mening er bedre baner, i bedre stand, og som er morsommere å spille, mulig at jeg må ta meg en tur tilbake for å se om det var noe jeg ikke forsto når jeg spilte den i sommer. Det blir litt merkelig når man ser at Vidbynäs South course på 16, og søsterbanen ikke har fått plass på listen. Vidbynäs Axa er altså bygd samtidig, samme designer, entrepenør, shapers, samme vedlikeholdsregime osv. osv. mulig at det har gått litt fort i svingene når de har satt sammen rapportene fra de forskjellige distriktene.

Og så er det ett digert høl i lista, Kungliga Drottningholm mangler, men regner vel med at det skyldes nyåpning ganske sent på sesongen og at den er på plass neste år sammen med Ullna.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf Digest Sverige - 50 Bästa banor 2012

Post by kevin »

Jeg var på Narvesen på Skøyen i går, da skulle de få det inn i løpet av dagen. Så da svingte jeg innom etter jobb :)

Har lagt til Forsbacka nå. En bane mange nordmenn spiller i løpet av året.

Vårgårde scorer godt på "kondition/finish", er vel der de henter inn det meste. En av få baner som holdt seg ganske tørr i sommer visstnok. Husker du sa den var skuffende.

Det står som en ekstra kommentar ang Kungliga Drottningholm at den ikke ble vurdert i 2012, den er nok med neste gang ja.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Golf Digest Sverige - 50 Bästa banor 2012

Post by Snowman »

kevin wrote:Har lagt til Forsbacka nå. En bane mange nordmenn spiller i løpet av året.
Er Forsbacka den eneste topp-50 på "Vänern rundt"-kortet? Eller er det noe jeg overser her?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golf Digest Sverige - 50 Bästa banor 2012

Post by Yorkie »

Jupp, men, det betyr ikke all verden. Har spillt Arvika, Dömle, Billerud,Forsbacka, Karlstad, Läckö, Mariestad, Onsjö og Årjäng blant Vänern rundt banene. Den eneste jeg ikke vil anbefale er Dömle, resten er utmerkede baner selv om de ikke er blant topp 50 i Sverige (det er ca 350 18 hulls baner i Sverige)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golf Digest Sverige - 50 Bästa banor 2012

Post by kevin »

Forsbacka er beste bane i Bohuslän, foran Fjellbacka. Begge er inne på topp-50, men det er kun Forsbacka som er med på Vänern rundt kortet.

Titter man på distriktskåringen for Värmland, så er Karlstad ranket som beste bane der, foran Hammarö. Begge de er med på Vänern kortet, men ikke på topp-50. Karlstad er meget bra og ikke mye dårligere enn Forsbacka. Sistnevnte scorer nok mye på beliggenhet og omgivelsene.

Andre Vänern baner er Bryngfjorden og Årjäng, de er nr.5 og 6 i Värmland. Mens Läckö og Onsjö er henholdsvis nr.5 og 7 i Västergötland, og med på Vänern.
Post Reply