Eda Golfklubb

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Eda Golfklubb

Post by Hagen »

Tok en tur til Eda Golfklubb i går. Må si jeg blei meget positivt overrasket. En flott park og skogsbane som ligger mellom Charlottenberg og Åmotfors. Banen ligger på en halvøy, så det er vann i spill på flere av hullene. Bla, et fint par 3 hvor en må slå over en liten vik for å nå green og et par 5 med 145 meter over vann fra utslaget.

Var fine forhold, raske greener med fine onduleringer. Passe brede fairwayer, men om man bommet på fairway og rough kunne en glemme å finne igjen ballen. Ikke den lengste banen, men fine utfordringer. Skal jeg klage på noe, må det være at det var litt langt å gå mellom noen av hullene. Siden dette var dagen derpå og 25 grader i skyggen, ble de første 9 hull en tung affære. Da var det fint å gå innom kroa for litt grillmat og en kald øl, før de siste 9.

Kan også bo på "herregården" banen ligger på. De leide ut båter og kanoer om en vil ta en fisketur etter runden. Veit ikke hvordan standarden er på de, men husene så litt slitne ut utvendig.

Synes det er rart at de kan ha en så fin bane i ingenmannsland. Bor jo ikke så mange mennesker i Eda, og banen ligger jo heller ikke langs noen hovedvei. Var til og med automatisk vanningsanlegg, mulig dette er noe de fleste baner har, men jeg synes nå det var imponerende at de har lagt ned såpass med ressurser der.

Alt i alt en flott bane som er fin å kombinere med litt harryhandel i Charlottenberg, eller en helg med Arvika, Eda og Kongsvinger feks.

http://www.edagk.com/

Utslag hull 17:
Image

Fairway hull 16:
Image

green hull 13, med automatisk vanning. Gikk og slo ut på hull 14, som er et kort par 3, så gjorde vi ferdig puttingen på hull 14 og 13.
Image

Green hull 12, vi hadde feige men tørre utspill.
Image

De feige utslagene på hull 12, med fairway hull 11 til høyre.
Image
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Eda Golfklubb

Post by kevin »

Flott rapport :D
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Eda Golfklubb

Post by Yorkie »

Spilte med en svensk greenkeeper(som jobba på en eller annen klubb i Norge, husker ikke helt:) på Elverum for endel år siden, og han anbefalte Eda som en trivelig bane. Får vel ta den med på en eller annen tur :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Eda Golfklubb

Post by Hagen »

Absolutt verdt turen synes jeg, kan en jo bunkre opp med snus og kjøtt fra Edakjøttmarked. Jeg skal dit en gang til iløpet av sesongen. Så blir det Karlstad og Arvika om to uker.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Eda Golfklubb

Post by kevin »

Spilte Eda i helgen. Ligger fint ved Edasjøen. Litt mer kupert enn jeg trodde, og ganske langt mellom noen av hullene. Er heller ikke veldig glad i å slå innspillene mot greener som ligger mye høyere opp i terrenget.

Fairways var ganske bra, greenene likeså. Noe trege. Det skulle være turnering samme dag, og da er det litt merkelig at de ikke har preparert alle bunkerne. Noen hadde regnskader og det så ikke ut som de var raket på en stund.

Noen ganske fine og spennende hull, noen ikke så bra. Drøye par 3 hull, f.eks hull 11 som er 188m fra tee 57. Og vann foran hele veien. Spektakulert og fint, men ikke helt min favorittdesign, spesielt siden greenen er utformet som den er. Blir fort at man må opp med mye våpen og slå seg til venstre for greenen.

Image

Ingen vits å bruke penger på rangeballer her før de bytter de ut. De var ikke bra.

Veldig pene omgivelser, grei bane men ikke mer, synes jeg. Spilte Arvika dagen etterpå og hadde valgt den 9 av 10 ganger før Eda.

Brukte Golfhäftet og betalte kun 175,- i greenfee. Grisebillig, og sånn sett verdt pengene i massevis. :D
Post Reply