Anbefalte langhelger i Sverige

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Anbefalte langhelger i Sverige

Post by Snowman »

Man kjøper først Golfhäftet, som gir 50% på runder på en mengde golfbaner i flere land. Deretter kommer man unna med ca SEK 200 i gjennomsnitt pr greenfee. Det viktige er å sette sammen pakker hvor man spiller torsdag/fredag på baner hvor Golfhäftet gjelder bare hverdager, og deretter lørdag/søndag på baner hvor heftet gjelder alle dager.

Dette er mine anbefalinger til billig golf på gode baner, hvor man samtidig kan bo i sentrum av en by:

HALMSTAD
Torsdag og fredag spilles Holms GK og Haverdals GK. (Men vi prøvde først å booke på Ringenäs GK før vi gikk for Haverdals, men Ringenäs sin bookingløsning ville ta penger av kreditkortet der og da, til fullpris, og vi skulle jo ha rabatt ut fra Golfhäftet.) Lørdag ble det Tönnersjö GK, siden der funker kortet i helgen. Søndagens bane tok vi på hjemveien ut fra en anbefaling, og det var Ale GK langs E45 nord for Göteborg.

TROLLHÄTTAN
Vi kunne i og for seg like godt bodd i tvillingbyen Vänersborg, men valgte Trollhättan fordi vi der fant det beste hotellalternativet i sentrum. Her er anbefalingen for valg av baner: Torsdag spilles Koberg GK, som ligger nærmest hotellet, og fredagen en virkelig godbit som heter Vara-Bjertorp GK. Lørdag spilles Vårgårda GK, og søndag tas hjemturen med Dynekilens GK før Harry-handel.

KARLSTAD
Her får man den beste billigturen hvis man har Viasat Golf Card, for da kan man ta med seg Forsbacka GK torsdag på vei bort og legge inn Karlstad GK på lørdag. Fra Golfhäftet plukker man så Hammarö GK på fredag og Årjängs GK på vei hjem søndag. (Hvis man ikke har Viasat Golf Card, kan man heller kjøpe "Golf-rundt-Vänern"-kortet.)

Det var 3 stk anbefalinger fra meg, og så ønsker jeg å få en tilbake. Er det noen som kan foreslå en god 4-dagerspakke fra Golfhäftet hvis man vil overnatte i Göteborg? Jeg fortjener vel et godt Göteborg-tips tilbake etter å ha delt tips for Halmstad, Trollhättan og Karlstad, eller hva? :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by Yorkie »

Av banene i GB området som er i golfhäftet har jeg bare spillt Lysegården og Lycke, og de er begge helt ok
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by Snowman »

Yorkie wrote:Av banene i GB området som er i golfhäftet har jeg bare spillt Lysegården og Lycke, og de er begge helt ok
Takk for tips! Ser at heftet gjelde også i helgene på Lysegården, så da har man jo en lørdagsbane. Lycke må da spilles på hverdag.

Trenger 2 tips til for å sy sammen en billig Gøteborghelg, hvorav den ene banen må være et sted kortet gjelder alle dager.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by Yorkie »

Hva med Öijared, har ikke spillt noen av banene der (de har tre), men har fått den anbefalt av flere som jeg har spillt med/møtt i sverige. Den står på lista over Viasatkortet http://www.viasat.se/content/viasat-gol ... tuniversum
http://oijared.se/
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by kevin »

Gullbringa har 27 hull og ligger ikke langt unna Lycke(10 min). Området ved Marstrand er veldig fint og mye besøkt på sommeren.

St.Jörgen Park ligger sentralt i GB, og har et spa-hotell tilknyttet seg. Skal visst være en ganske bra bane
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by stianm »

Har planer om en langhelg i Sverige ila August. Tanken er å bo i hytte om mulig og spille ettpar forskjellige (gode) baner. Regner med litt kjøring men ikke noen maratonopplegg. Noen som har noen tips om hvor jeg burde begynne å sjekke ? Tenker 2-3 timers kjøring fra Oslo
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by Snowman »

kevin wrote:Gullbringa har 27 hull og ligger ikke langt unna Lycke(10 min). Området ved Marstrand er veldig fint og mye besøkt på sommeren.

St.Jörgen Park ligger sentralt i GB, og har et spa-hotell tilknyttet seg. Skal visst være en ganske bra bane
Takk, da er en gunstig Gøteborg-helg fra Golfheftet konstatert. St.Jørgen og Lycke på hverdag, deretter Lysegården og Gullbringa i helgen, siden heftet gjelder alle dager på to sistnevnte. Den kjører jeg på enten i september eller til våren.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by Snowman »

stianm wrote:Har planer om en langhelg i Sverige ila August. Tanken er å bo i hytte om mulig og spille ettpar forskjellige (gode) baner. Regner med litt kjøring men ikke noen maratonopplegg. Noen som har noen tips om hvor jeg burde begynne å sjekke ? Tenker 2-3 timers kjøring fra Oslo
Du kan jo starte med baner nevnt under Trollhettan og Karlstad i første innlegg her (Halmstad er jo lenger unna enn 2-3 timer). Hvis du ikke vil bo på sentrumshotell slik vi gjorde, så fins det faner med "boende" på flere av klubbenes hjemmesider, for den som heller vil på på hytter etc ved en bane.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by Yorkie »

Hadde satsa på GB/Kungsbacka området, litt lengre å kjøre men der har du Vallda, Kungsbacka og Forsgården, og også Hills og Göteborg innenfor 15min. Alle er veldig bra baner, men ikke med i f.eks golfhäftet. Banene som finnes i Golfhäftet finner du ikke i GolfDigest eller Rolex sine rankinger for å si det sånn. Det er nok mer den jevne svenske klubbane, når det er sagt, det er ofte veldig bra nivå på de også, har spillt Holms, Haverdal, Ringenäs, Vara-Bjertorp, Forsbacka, Årjäng og Karlstad som snowman nevner og det er bra baner. F.eks viewtopic.php?f=4&t=3718
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by Snowman »

Yorkie wrote:Banene som finnes i Golfhäftet finner du ikke i GolfDigest eller Rolex sine rankinger for å si det sånn. ... ofte veldig bra nivå på de også, har spillt ... Ringenäs, Vara-Bjertorp ...
Litt forsiktige rettelser her :)

Joda, det fins topp-50-baner fra siste GolfDigest-liste i Golfhäftet, bl.a. Ringenäs, som du har spilt. Men mer interessant er dette:

Vårgårda, som står i Golfhäftet, den er også på den topp-50-lista (se ditt eget innlegg fra 29. desember), og den ligger kort vei fra Vara-Bjertorp, som var på GolfDigest-lista 4 år på rad i perioden 2007-2010. Så det å reise kort vei øst for Uddevalla, da kan man altså kombinere Vårgårda og Vara-Bjertorp, og det er to baner på øverste hylle.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by Yorkie »

Du har selsagt rett Snowman, burde nok stått "finner du i hovedsak ikke i" eller noe i den retning. Forsbacka er en utmerket bane (med unntak av det noe svake 18nde). Ringenäs har jeg ikke spillt etter ombygginga, men den var bra før, og Fulke kan sine ting, så tror begge fortjener sin plass hos GD.
Vårgårda er jeg og GD noe uenige om ;) viewtopic.php?t=3725&p=54719

Men, nivået i Sverige er bra, så om de er på rankingene eller ikke, så får man nok en fin opplevelse for det. Etter ca 120 spilte baner i Sverige, er det kun tre jeg ville kjørt fort forbi om jeg var i nærheten og hadde tid til en runde.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by kevin »

Vänern rundt-kortet er vel noe av det beste tilbudet man kan finne for billig og bra golf.
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by heikkih »

Stikker på en Gøteborg-helg om noen timer.

St:Jörgen i morgen, Roger Waters på lørdag og The Hills på søndag. Tror det skal bli en fin kombinasjon.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by kevin »

Så du noe til Stanley cup trofeet der da? Blackhawks Viktor Stålberg har hatt det med seg dit

Image
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by heikkih »

kevin wrote:Så du noe til Stanley cup trofeet der da? Blackhawks Viktor Stålberg har hatt det med seg dit
Fikk dessverre ikke med oss det, nei.

Slet nok med å holde hodet oppe i motvind, regn og bakker.

Neste gang jeg skal spille Hills blir det bil :)
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
Fumlern
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 14 Mar 2012, 12:16

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by Fumlern »

Skall du till Karlstad området, rekommenderar jag att du även kollar (förutom Hammarö) Billerud, Arvika och om det passar in i planen skall ni även besöka Kongsvinger på vägen (samtliga banor är med i Golfhäftet).

Kan ni tänka er en lite längre resa rekommenderar jag en tur till Stockholmsområdet och vill ni hålla nere greenfee priserna så är följande banor med i Golfhäftet och alla värda ett besök:
Kungsängen (Kings) - koupperad skogs/park bana med stora ytor, (tidigare Scandinavian Masters bana).
Arlandastad (Masters) - parkbana, (också tidigare Scandinavian masters bana).
Mälarö - fantastisk bana av links karaktär.
Botkyrka - Kuperad skogsbana med fin layout och vackra hål.
Kyssinge - fin bana av park/skogs karaktär (par 74).
IGA - utmanande skogsbana med stora ytor.

Förutom banorna som är med i golfhäftet så har ni här 3 banor i absolut topp klass som bör spelas (om plånboken tillåter).
Bro Hof (Stadium och Castle) - rankad topp bland Europeiska banor
Ulna - flott park bana (nyligen ombyggd med helt nya greenområden)
Drottningholm - parkbana med Stockholms bästa greener (även denna nyligen ombyggd).
God tur!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Anbefalte langhelger i Sverige

Post by Snowman »

Snowman wrote:TROLLHÄTTAN
Vi kunne i og for seg like godt bodd i tvillingbyen Vänersborg, men valgte Trollhättan fordi vi der fant det beste hotellalternativet i sentrum. Her er anbefalingen for valg av baner: Torsdag spilles Koberg GK, som ligger nærmest hotellet, og fredagen en virkelig godbit som heter Vara-Bjertorp GK. Lørdag spilles Vårgårda GK, og søndag tas hjemturen med Dynekilens GK før Harry-handel.
Nå har jeg også spilt Ekarnas i Grästorp, som også er i samme distriktet. Den kan absolutt anbefales, dvs. vi fant den helt i klasse med hvilken som helst av de andre der.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply