Golfbaner rundt Alicante

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Arnevas
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 23 Mar 2017, 15:29

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by Arnevas »

Hei. Er i Alicante frem til 22 april. Noen som kunne tenke seg å gå en runde eller fem på noen av banene her nede?
mlgm
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 27 Mar 2017, 12:59

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by mlgm »

En liten oppsummering av mine opplevelser av forskjellige baner i Murcia/Alicante. Rankert fra best til dårligst.

Las Colinas – Den beste av banene vi spilte. Fantastisk vedlikeholdt. Alt fra fairway til bunker var perfekt. Greenene var de kjappeste i området. Rimelig kort bane som det er mulig å få en god score på. Eneste minus er at det var mye folk på banen hver gang jeg spilte den. Men kommer til å spille den hver gang jeg er i området

Hacienda Riquelme – En tydeligvis ukjent perle. Nesten ingen som nevner denne banen. Utrolig morsom og gøy bane å spille. Nesten hvert eneste hull ligger for seg selv. Selv om det er brede fairwayer er det ikke alltid lurt å banke løs med driveren. Hvert hull er omringet av både strategisk plasserte fairway bunkere og dype green bunkere. Dette er en bane mann sparer mange slag på å tenke seg godt om før utslaget. Det er en godt vedlikeholdt bane med gode og raske greener og fin driving range ( med gressutslag ).

Sauriness de la torre – Nok en relativt ukjent bane virker det som. En veldig gøy bane med ørken preg. Istedenfor rough var det ørken. Så lenge mann holder seg unna vann er det vanskelig å miste baller. Mye vind kan gjøre banen utfordrende (anbefaler å spille tidlig om morgenen) Området rundt er under bygging, men det gikk ikke ut over golfopplevelsen eller kvaliteten på banen. Fairway og green var det meget god kvalitet på.

El Valle – Kanskje den mest kjente banen av de 6 Nicklaus banene i området. Men for meg var det ikke den beste. Meget bra vedlikeholdt bane og mange fine og gøye hull. Men et par hull ødelegger total opplevelsen for meg. Sikkert mange som er uenig med meg, men jeg vil heller spille både Riquelme og Sauriness før El Valle.

Lo Romero – Synes dette var en gøy bane å spille. Litt uheldig med kvaliteten når vi var der, men det tror jeg bare var uflaks. Har hørt fra flere andre at det ikke er normalt for den banen. Det som ikke var uheldig var maten de serverte. Halvstekt Dr.oetker pizza holder ikke. Skal absolutt spille her igjen, bare ikke spise der 

La Finca – Spilte her for første gang for 5-6 år siden. Må innrømme at jeg ble litt skuffet denne gangen. Kan være forhåpningene mine var for høy, men sammenlignet med de andre banene så var kvaliteten på fairwayen ganske dårlig. Kan være vi var uheldig her og, men som sagt så ble jeg skuffet. Synd, for banen har mange fine hull.

Font del Llop – Virkelig den mest skuffende opplevelsen i fjor. Hadde spilt her 2 ganger året før og var kjempe fornøyd. Utrolig gøy bane med mange utfordrende hull. Hadde virkelig gledet meg til å spille igjen. Booket på forhånd 2 dager med golf her, men etter første dagen avbestilte vi siste dagen. Kan være jeg er vanskelig og kravstor, men når du må leite etter et sted for å pegge opp ballen pga høyt gress på tee stedene så er ikke det bra nok. Fairwayene var heller ikke like god som året før. Håper de har fått orden på dette, for dette er en virkelig gøy bane å spille. Stort potensiale.

El Plantio – Egentlig en ok layout på banen. En del hull som går i hverandre men ellers helt ok. Det som ikke holder mål er kvaliteten på gresset. Verken fairway eller green. Hjelper heller ikke at det ikke gikk ann å kjøpe verken vann eller øl til å ha med på runden. Kommer ikke til å spille denne igjen.
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by stooy »

mlgm wrote:En liten oppsummering av mine opplevelser av forskjellige baner i Murcia/Alicante. Rankert fra best til dårligst.

...
Velkommen til forumet, og takk for en knallbra første-post! :)
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by Rotten »

Spilte nettopp Las Colinas og El Plantio. Sistnevnte var helt ok. Førstnevnte var veldig bra. Anbefales! God øl etterpå var det også [GRINNING FACE WITH SMILING EYES]

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by Jumper »

En liter oppdatering på forholdene på Font del Llop nå på sommeren. Kort oppsummert, aldeles strålende! Var turnering senere i dag, så banen ble preppet etter alle kunstens regler, med bl.a klipping og valsing av greener. Når det i tillegg var vindstille, 26 grader og overskyet, ble resultatet den beste runden min noengang. :D

PS. Spraying av hullkanter er sexy, men ikke når man går ut som førstemann og knokene og ballen blir fulle av mailing :lol:
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by Jumper »

Har tatt er par dagers utflukt til Valencia. Mens kone og barn dro på Europas største akvarium, spilte jeg El Saler. Rå bane som er ranket langt oppe blant de beste banene i Europa. Alle hullene ligger for seg selv, i enten skog eller nede blant sanddynene. Bommer man fairway har man ikke mye å gå på før du ligger i skog, kratt, høyt gress eller tjukke fettplanter. Hadde en dårlig dag med utslagene, så det gikk en del baller. Veldig gode forhold, og greenene er veldig fine og jevne. Kan absolutt anbefale en runde her, og med golfhäftet er det halv pris på greenfee.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by Jumper »

Hadde meg en runde på El Plantio i dag. Det er banen som ligger nærmest tilholdsstedet mitt, og en bane jeg ønsker skal være i god stand. Det har den vel ikke akkurat vært de siste årene, og heller ikke nå. Greenene er bra, og de fleste fairwayene er brukbare, selv om de er litt gule og har noen områder med dårlig vekst. Hull 3 og 15 hadde forferdelige forhold, da de har frest opp mye av fairway for å så nytt. Jeg landet på den kvadratmeteren med gress på hull3, og bommet fairway på hull 15. Helt grei bane til 42 euro inkl buggie nå på sommeren. Får håpe veksten kommer seg der de har frest opp også...

PS. De har ikke gressutslag på rangen nå, og har noen litt slitte matter. Ikke allverden å trene på, men har nå vært borti noen skikkelig dårlige matter hjemme også.
User avatar
Vegar
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 27 Jul 2017, 11:50
Hjemmeklubb: Borre GK

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by Vegar »

mlgm wrote:En liten oppsummering av mine opplevelser av forskjellige baner i Murcia/Alicante. Rankert fra best til dårligst.
Savner La Marquesa på listen, ligger 10 min. vest for Guardarmar (v/Rojales).
Banen har noen kjedelige, flate hull til å begynne med, men så tar den seg opp. Vi spiller alltid den når vi er på "hytta" (hvis det ikke er for varmt).
http://lamarquesagolf.es/

Vi er medlem av Den Norske klubben i Gran Alacant (mellom Alicante og Santa Pola), og der har nå golfgruppen gjenoppstått, og de har nå avtaler med Alenda golf og El Plantio (Campo 2).
norhawk
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 164
Joined: 24 Apr 2013, 21:51
Hcp: jepp

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by norhawk »

Da er turen booket, reiser ned siste helgen i november.
Siden vi skal bo ved siden av Alhama Signatur blir det 2 runder der.


Har tidligere spilt Mar Menor og El Valle i området, noen andre baner innen en times kjøring som anbefales?

Nickent 3DX hybrid 20*
TM RBZ Stage 2 hybrid #4
TM Burner 2.0 6 - PW
Vokey SM5 50, 54 og 58*
Bobby Grace Amazing Grace putter / Cleveland HB 6
Bushnell Tour V2
Paraply, håndkler +++
Inn og ut av bagen; Driver!
User avatar
hemmi
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 295
Joined: 04 Jun 2009, 14:49
Hcp: Stigende
Hjemmeklubb: Nes Golf Klubb
Location: Oslo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 11 times

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by hemmi »

Norhawk
Lo Romero ca 1 time
Las Colinas ca 1 time og 10 minutter
La Finca ca 1 time og 15 minutter
Alle tre kan anbefales
Las Colinas bør være i kjempegod stand på den tiden. De arrangerer European Tour Qualifing School Stage 2 i begynnelsen av november
I bagen:
Driver Cobra Radspeed
Woods Cobra F9
Hybrid TM Jet Speed
Jern Cobra F9 One Length
Wedger Cobra F9 One Length
Putter TM Spider Ghost
Pluss noen gode slag innimellom de dårlige
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by Jumper »

Spilte Alenda på torsdag og Las Colinas i går. Begge i god stand med gode fairways og greener. Las Colinas selvsagt vassere, men så koster den også en del mer. 92 euro for to inkl buggie på Alenda og 135 på Las Colinas. Synes egentlig det er rart at Colinas er så lett slopet. Den er ikke særlig lang fra gult, men den har jo haugevis av bunkere med myk sukkersand hvor ballen synker litt ned.

Skal du spille Colinas på høsten bør du være klar over at de klargjør Q-school finalen ved å reså fairways og ofte la det vokse litt lenger enn normalt.
Buster
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 140
Joined: 05 Mar 2014, 15:38
Hcp: 18.2
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 25 times
Been thanked: 19 times

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by Buster »

Hacienda Riquelme ligger ikke så langt fra Ell Valle og er en bra bane.
norhawk
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 164
Joined: 24 Apr 2013, 21:51
Hcp: jepp

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by norhawk »

Takk for tipsene :D

Nickent 3DX hybrid 20*
TM RBZ Stage 2 hybrid #4
TM Burner 2.0 6 - PW
Vokey SM5 50, 54 og 58*
Bobby Grace Amazing Grace putter / Cleveland HB 6
Bushnell Tour V2
Paraply, håndkler +++
Inn og ut av bagen; Driver!
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Golfbaner rundt Alicante

Post by TheBigEasy »

Litt unna, men 1 t nord for Alicante ligger La Sella. Design av Olezabal. Hadde fornøyelsen av å spille der sammen med en stor gjeng nylig. Været var strålende og ca 25 C hver dag.
Tre sløyfer a 9 hull. Naturskjønne omgivelser. Bodde på resorten rett ved banen. Det var veldig greit.
ImageImage
Image
Image
Image
Image
Play your best.
norhawk
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 164
Joined: 24 Apr 2013, 21:51
Hcp: jepp

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by norhawk »

En uke til avreise :D

Noen med status for Alhama Signature og La Torre?

Nickent 3DX hybrid 20*
TM RBZ Stage 2 hybrid #4
TM Burner 2.0 6 - PW
Vokey SM5 50, 54 og 58*
Bobby Grace Amazing Grace putter / Cleveland HB 6
Bushnell Tour V2
Paraply, håndkler +++
Inn og ut av bagen; Driver!
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by stooy »

Blir ny golftur etterhvert, og tenkte å prøve noen litt nye baner som jeg ikke har spilt før. Base i Torrevieja, men en biltur på 1-2 timer er ingen hindring. Er det noen som har prøvd, eller har formeninger om disse:

- Mar menor
- Alhama signature
- Hacienda del Alamo

?
User avatar
hemmi
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 295
Joined: 04 Jun 2009, 14:49
Hcp: Stigende
Hjemmeklubb: Nes Golf Klubb
Location: Oslo
Has thanked: 40 times
Been thanked: 11 times

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by hemmi »

Sånn!
Da var julegolfen i boks :D
1 x Lo Romero
1 x Las Colinas (Lenge siden sist)
2 X La Finca

Blir deilig med gress under skoa igjen :lol:
I bagen:
Driver Cobra Radspeed
Woods Cobra F9
Hybrid TM Jet Speed
Jern Cobra F9 One Length
Wedger Cobra F9 One Length
Putter TM Spider Ghost
Pluss noen gode slag innimellom de dårlige
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by eivaan »

stooy wrote:Blir ny golftur etterhvert, og tenkte å prøve noen litt nye baner som jeg ikke har spilt før. Base i Torrevieja, men en biltur på 1-2 timer er ingen hindring. Er det noen som har prøvd, eller har formeninger om disse:

- Mar menor
- Alhama signature
- Hacienda del Alamo

?
Har spilt Alhama signature flere ganger, veldig bra bane og layout...men det blåser ALLTID voldsomt og er veldig ute i ingen mannsland, dårlig med fasiliteter og mat osv...! Så den gidder jeg ikke, langt er det også. Hacienda var veldig bra sist, men jeg hadde nok heller spilt Riquelme. Vi var litt uheldig med at de hadde dresset greenen når vi var der, men jeg likte banen godt. Mar menor har jeg ikke spilt, bodde der merkelig nok uten å få spilt da jeg var der med unger og hushjelpa....Liker jo også El Valle, men den har du kanskje spilt. God tur
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by stooy »

Thanks @eviaan.

Noen bra rundt Benidorm-området da, eller kanskje Valencia om vi skulle ta en skikkelig langtur en dag?
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Golfbaner rundt Alicante

Post by eivaan »

stooy wrote:Thanks @eviaan.

Noen bra rundt Benidorm-området da, eller kanskje Valencia om vi skulle ta en skikkelig langtur en dag?
Rundt Benidorm, så er jo Villaitana bra, Font del llop er bra selv om den ikke ligger så langt nord. Ellers så er det vel rundt 1.45 time fra Alicante til El Saler ved Valencia, den er ranket nr 2 i Spania. Anbefaler også Alicante banen hvis ikke du har spilt den, flott litt old school bane!
Post Reply