Brabantse gc - Brussel

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Brabantse gc - Brussel

Post by kevin »

Skulle til Brussel noen dager denne uka, og sjekket mulighetene for golf i området. Fikk noen tips av bekjente, men valget falt på Brabantse gc, som ligger like ved flyplassen. Etter å ha lest meg opp litt, bestilte jeg tid pr. mail. Rask og bra respons. Hadde ikke med meg køllene, og leiesett ble også bestilt.

Banen er anlagt på et historisk sted i Melsbroek. Det var opprinnelig et slott der, men det ble totalskadet under 2.verdenskrig, og ble aldri bygget opp igjen. Men deler av muren og inngangspartiet står fortsatt igjen, samt noen av de andre bygningene, som blant annet huser klubbhuset. Banen var den første i den flamske delen av Brussel, bygget i 1985.

Image Image Image

Treningsområde er ganske spartansk, med en passe stor puttinggreen, en treningsgreen med tilhørende bunker og en veldig kort driving range på motsatt side av veien. Sliten range, dårlige matter og baller.

Klubbhuset er veldig flott, og stilen er gjennomgående i høy klasse. Reception og proshop var ganske lite, og rotete. Men hyggelig betjening, i motsetning til noen av de i restauranten. Det fantes heller ikke noe mat å ta med seg ut på banen. De tilbydde seg ikke å fikse noe heller. Var i kontakt med de etter runden også, og de var ikke veldig hyggelige eller hjelpsomme.

Banen er par 72, ganske flat og normal parkbane med trær langs alle fairways. Litt merkelig routing etter hull 8, da bruker man lang tid til å gå mellom hullene, før man kommer tilbake til hull 11.

Image

De fleste fairways er relativt brede, men det finnes noen smale også. Fairways var ganske tørre og harde, man fikk god rull. Ikke helt tipp topp, noe ugrass her og der, samt tørre partier.

Hull 16, et kort par 4 hvor det smalner inn mye før greenen
Image

Ikke mye rough å snakke om egentlig, lett å finne ballen. Med mindre du slår ut i skog, eller i dikene.

Hull 7, par 3 på ca.155m
Image

Greenene var ganske bra, men litt forskjellig hastighet på noen av de. Relativt jevne og bra gress.

Hull 9, med klubbhuset i bakgrunnen
Image

Området rundt var litt blandet, men det fantes noen fine hull nære klubbhuset og hull 15 med vannet foran greenen var også et pent hull.

Image

Noen lette hull, og noen vanskeligere hull var det også.

55 euro i greenfee på hverdager nå, og 15 euro i leie av halvsett. Et helt nytt sett, men utrolig dårlig og med skikkelig spaghetti-skaft. Ble ikke lett å spille med de. Slo kortere enn normalt, og ikke veldig rett ;)

Image

Det var endel som spilte når jeg gikk ut, men vil anta at 70% var kvinner. Kanskje det er fruene til EU/Nato-toppene som har tid til å spille golf? Ikke vet jeg.

Pga den litt spesielle routingen, tror jeg endel ikke spilte 18 hull totalt, men hoppet over noen hull innimellom.

Pent sted, ordinær bane, og sentralt om man bor i nærheten av flyplassen.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Brabantse gc - Brussel

Post by Yorkie »

Fin rapport Kevin!
Hadde nok også vært litt skeptisk om jeg fikk ett leiesett av merket SkyMax ;)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply