Alicante/Torrevieja i oktober

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Alicante/Torrevieja i oktober

Post by Sticho »

Heisann!

Vi er en kompisgjeng på 4stk fra Bergen som reiser til Costa Blanca 17-24.oktober.
Vi gleder oss som unger. Golfsesongen er jo mer eller mindre ferdig i Bergen ettersom banene stort sett står under vann, så dette blir et verdig punktum.


Vi skal spille disse banene:

La Finca x 2
Hacienda del Alamo
Peraleja
Villaitana Levante (Benidorm) (Var en i reisefølget som insisterte på at denne banen måtte være med..)
La Manga South
Roda

Vi skal bo ved La Finca-banen. Har kun spilt La Finca av disse banene tidligere, og den har aldri skuffet.
Jeg håper det er noen som kan hjelpe oss med litt input om banene? Hvordan er forholdene på disse banene nå?

Ser av værmeldingene at det har vært noen dager med regn nå. Antar at det bare er positivt for banene der nede. Bare håper det blir 20+ og sol når vi kommer nedover.
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Alicante/Torrevieja i oktober

Post by Mats »

JanB på forumet er pro der nede, han kan sikkert hjelpe :). Regner med at han titter innom denne tråden iløpet av dagen
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Alicante/Torrevieja i oktober

Post by Sticho »

Satser på det. Kan vel tenkes at han har rimelig god oversikt over forholdene. :)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Alicante/Torrevieja i oktober

Post by Kaffekannen »

Hvis Jan mot formodning ikke stikker hodet innom ville jeg nok kontaktet ham gjennom http://www.jasol.eu/ uansett. Han kan nok hjelpe med litt av hvert og kanskje skal dere ta en time eller to i fint vær?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Alicante/Torrevieja i oktober

Post by Sticho »

Er det forøvrig noen andre som har spilt disse banene, og som har noen generelle betraktninger?
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Alicante/Torrevieja i oktober

Post by stooy »

Jeg har spilt La Finca og Roda, og har vært innom og sett på LaManga South. Har forøvrig leilighet i området der, så blir mye mer spilling der de neste årene..

La Finca skuffer sjeldent nei som du selv sier. Når jeg var der nede sist gang derimot (Sept. 08, huff det begynner å bli lenge siden) så var ikke La Finca på sitt beste. Greenene var veldig svidde, og på noen hull så hadde de faktisk satt flagget ned på fairway for å spare greenene. Jeg kan ikke tenke meg at dette er en årlig rutine, så antagelig var det vel noe feil med vanningsanlegget eller noe slikt for greenene.

Roda er min favorittbane, antagelig fordi jeg spilte min livs beste runde der (+6). Den er ganske flat, men med en del vann i spill. Gled deg spesielt til hull 7 (par 3 med greenen som en øy).

La Manga South så veldig bra ut. Om dette var på grunn av anlegget rundt banen er uvisst, men jeg likte det jeg så :)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Alicante/Torrevieja i oktober

Post by JanB »

Sorry for sen ankomst. Har vært litt mye å gjøre de siste dagene.

Selvsagt er jeg tilgjengelig for hjelp av alle slag. (se forøvrig annen tråd )
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Alicante/Torrevieja i oktober

Post by Sticho »

Takker for all respons!

Gleder meg noe helt enormt til å svinge køllen i behagelig temperatur. Var 3 grader i morges når jeg satte meg i bilen, noe jeg var mindre fornøyd med. Har tatt meg fri fra jobb i morgen for å spille det som kanskje blir årets siste runde på Fana. Blir spennede å se om den i det hele tatt er spillbar.

JanB: Hørtes interessant ut det forslaget ditt, men i år blir det vanskelig for vår del. Denne turen er timet og tilrettelagt, men absolutt en tanke for neste anledning.
"Gresset er grønnere enn noensinne" gjelder det stort sett på alle banene eller? Tenker da spesielt banene på vår liste..
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Alicante/Torrevieja i oktober

Post by Sticho »

stooy wrote:Jeg har spilt La Finca og Roda, og har vært innom og sett på LaManga South. Har forøvrig leilighet i området der, så blir mye mer spilling der de neste årene..

La Finca skuffer sjeldent nei som du selv sier. Når jeg var der nede sist gang derimot (Sept. 08, huff det begynner å bli lenge siden) så var ikke La Finca på sitt beste. Greenene var veldig svidde, og på noen hull så hadde de faktisk satt flagget ned på fairway for å spare greenene. Jeg kan ikke tenke meg at dette er en årlig rutine, så antagelig var det vel noe feil med vanningsanlegget eller noe slikt for greenene.

Roda er min favorittbane, antagelig fordi jeg spilte min livs beste runde der (+6). Den er ganske flat, men med en del vann i spill. Gled deg spesielt til hull 7 (par 3 med greenen som en øy).

La Manga South så veldig bra ut. Om dette var på grunn av anlegget rundt banen er uvisst, men jeg likte det jeg så :)
Håper virkelig det ikke er snakk om noen provisoriske greener der nede nå. Da blir jeg skikkelig skuffet.

Begynner å glede meg til Roda også nå etter å ha lest her inne. Har snakket tidligere om Roda med han vi skal leie hos, og han mente at den kanskje var litt kjedelig. Vet ikke helt hva han tenkte på imidlertid. Han fremhevet La Finca (selvfølgelig, huset ligger jo inntil 5.fairway :) ) og Hacienda del Alamo som de beste banene på vår liste.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Alicante/Torrevieja i oktober

Post by Kaffekannen »

12 hull på Fana er spillbar, men det er jo sinnsykt vått. Furu og undertegnede skal spille proshopturnering der på søndag, og i følge nyhetsbrevet til Daglig leder så satser de på å åpne resten av banen igjen etter kun noen dagers tørke slik at oktober open 17/18 kan spilles på 2X18
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Alicante/Torrevieja i oktober

Post by Sticho »

Kaffekannen wrote:12 hull på Fana er spillbar, men det er jo sinnsykt vått. Furu og undertegnede skal spille proshopturnering der på søndag, og i følge nyhetsbrevet til Daglig leder så satser de på å åpne resten av banen igjen etter kun noen dagers tørke slik at oktober open 17/18 kan spilles på 2X18
Ja, leste det nyhetsbrevet. Men av langtidsvarselet er det ikke godt å se når det skal komme noen dagers tørke. :?
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Alicante/Torrevieja i oktober

Post by Sticho »

Tenkte å ta en liten oppsummering av banene vi spilte:

La Finca: Veldig bra som vanlig. Vi spilte den 3 ganger (ettersom runden på Hacienda del Alamo ble avlyst). Utslagsstedene var rimelig slitte, men FW, rough og greener var helt topp. Foran siste runden hadde de sandet en del rundt greenene, og foretatt en eller annen form for lufting. Greenene var ikke så veldig raske, men mer enn rask nok i forhold til det man er vant med her hjemme.

La Manga South: Må vel være den beste banen jeg noen gang har spilt. Kvaliteten på banen er helt utrolig, og det virker ikke som de hadde spart på noe når det gjelder vedlikehold her, ei heller visuelt behagelige detaljer i banearkitekturen. Greenene var myke ettersom det hadde regnet noen dager uken før, men likevel superraske. Hele resorten (som forøvrig består av 3 baner) virker å være helt fabelaktig, og hotellet som var tilknyttet var rimelig classy. Er faktisk mulig å kjøpe en golfpakke med en uke på hotellet (frokostbuffet inkludert) og så mye golf man vil på de 3 banene for 9.500,-. Det er kanskje litt stiv pris, men det var en flott opplevelse.

Villaitana Levante: Grei bane, absolutt ikke verd kjøreturen til Benidorm. Rimelig tørr bane, som de brukte noe inn i granskauen mye sand på.

Roda: Litt uheldig med været på denne runden, så det går gjerne litt utover inntrykket av banen. Vi fikk turens eneste regnskyll akkurat i det vi skulle slå ut på 1.tee. Skal si himmelen åpnet seg da. Det blåste noe sinnsykt den dagen, og regnet passerte fort. Det var faktisk blå himmel innen vi var kommet frem til greenen på dette par 5-hullet. Vinden la seg imidlertid aldri, så det ble en sliterunde. Banen var vel totalt sett helt grei. Ingenting å utsette på kvaliteten på underlaget, hverken når det gjelder FW, rough eller greener, men banen var ikke så veldig spennende. Er ikke helt sikker på om den blir besøkt igjen.

Peraleja: Dette tror jeg blir en skikkelig flott bane. De slet med FW på hull 1, så vi var litt redd for at det var slik det skulle være gjennom hele runden. Heldigvis var det stort sett ikke noe problem videre. Mye ødemark rundt banen, og det er nok et resultat av at bunnen har falt ut av boligmarkedet der nede. Med tid og stunder har de nok planer om å sette opp et betydelig antall hus rundt denne banen, men per nå er nok investeringsklimaet så som så. Utsikten fra restaurant-terrassen, som ligger i øverste etasje av et spektakulært klubbhus, er fantastisk.

En ting som går igjen, uansett hvilket resort vi har vært på, er hvor dødt det er der nede nå. Det virker nesten ikke som det er folk i et eneste av husene rundt banen. Oktober skulle jo normalt være en rimelig bra mnd der nede, med tanke på det flotte været. Vi bodde på La Finca, og det var nesten ikke et menneske i område. Butikklokaler stod tomme, og fryktelig lite liv på restauranter/barer. Situasjonen var akkurat den samme på La Manga Club. Så ut som de fleste restaurantene der var lagt ned, og det minnet mer om en spøkelsesby. Trist. Faktisk skikkelig trist. Har det fra en kompis av meg, som driver i reisenæringen, at mye av problemene skyldes at engelskmenn har helt sluttet å reise. Er vel pga en historisk svak pund-kurs. Slike ting er jo syklisk, og ting tar nok seg opp igjen.

Ble forresten langt dette her... :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Alicante/Torrevieja i oktober

Post by kevin »

Bra oppsummert Sticho,liker svært godt å lese om slike turer. Spania er nok inne i en ganske dyp krise og det hjelper ikke at pundet er svakt for tiden nei. Forsvinner turistene så er det ganske mørkt. Synes det er veldig synd,selv har jeg pleid å reise til Marbella men har ikke vært der de 2 siste gangene pga prioriteringer. Men håper virkelig å få reist dit neste år,spent på hvordan det er der da
Post Reply