Anbefalinger i Portugal/Algarve

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
Peakation
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 17 Mar 2009, 13:28
Has thanked: 2 times

Anbefalinger i Portugal/Algarve

Post by Peakation »

Vi er en gjeng på 16 som reiser på tur hver vår. Siste årene har vært til Spania, men lukter litt på Algarve for 2018.
Vi ønsker oss en resort med hotell med en eller helst to baner. Transfer til banene prøver vi å unngå. Nærhet til en by med greit uteliv er også viktig. Ikke mer enn 30 min i taxi, helst.

Vet det er flere her inne som har vært mye i Portugal og Algarve som kanskje har noe å anbefale?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Anbefalinger i Portugal/Algarve

Post by furu »

Vilamoura er det åpenbare alternativet. Mange veldig gode baner i forskjellig stil og prisklasse. Victoria - mesterskapsbane. Old Course - koselig klassiker. Millenium og Laguna - rimelige men gode baner. Og det finnes selvsagt flere. Alt ligger innenfor få minutter, og du kan feks bo på Victoria som jeg mener ligger et par hundre meter fra Laguna/Milleniums klubbhus. Inn til Vilamoura er det vel 15-20 minutter å gå eller betal noen få euro for taxi.

Oceanico har eid banene i mange år. Fikk en pressemelding forleden der det står noe om at Dom Pedro Group har overtatt. http://www.dompedro.com/Home/Sports/Golf/Algarve

Quinta do Lago og Vale do Lobo er golfresorter med enormt gode baner, men det er ikke noe uteliv å snakke om. Må kjøre en stund for å komme til Vilamoura, Faro eller Albufeira.

Du kan gjerne ta kontakt hvis du trenger info eller lurer på noe. Send mail til chrfuru@gmail.com.
Instagram @christianfuru
Ttelle
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 29 Jan 2018, 19:50

Re: Anbefalinger i Portugal/Algarve

Post by Ttelle »

Hvordan er de på hcp regler i Algarve? Ligger litt høyere enn 28. Kjipt om de setter seg på bakbeina når det nærmer seg tee time...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Anbefalinger i Portugal/Algarve

Post by furu »

Monte Rei
Quinta do Lago North og South
Laranjal
San Lorenzo

Det er de eneste stedene jeg kan tenke meg at noen kunne si noe. Har allikevel aldri opplevd noen sjekk av noe som helst de stedene. Amendoeira Faldo/O'Connor er kanskje i samme gruppen, men heller ikke her har jeg opplevd eller hørt at noen er sjekket.

På Algarve er de mest opptatt av at du kler deg ok, har golfsko og oppfører deg fint. Hils på starteren og vær vennlig i proshopen.

Hvor skal du spille?
Instagram @christianfuru
Ttelle
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 29 Jan 2018, 19:50

Re: Anbefalinger i Portugal/Algarve

Post by Ttelle »

Vi har ikke booket noe enda. Bare flybilletter i slutten av mars.
La merke til at de don pedro banene hadde 28 som krav, så har vi hatt en diskusjon rundt det.
Virker som at ingen opplever spørsmål om handicap generelt sett hvor som helst sørover.

Når bør vi forresten booke tee time? Fylles det opp tidlig eller er det godt med tider generelt sett?
Første golfferie så aner ikke hva jeg kan forvente:)
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Anbefalinger i Portugal/Algarve

Post by TheBigEasy »

Spilte Pinhal, Millenium m.fl. i fjor våres. Var aldri noen spørsmål.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Anbefalinger i Portugal/Algarve

Post by furu »

Du bør faktisk booke på forhånd. Algarve - og Portugal generelt - er veldig populært for tiden.

Dom Pedro banene Millenium, Laguna og Pinhal er sikkert helt greie. Ingen som kommer til å spørre om noe. Old Course skal også gå greit. Victoria er litt prestisje, og regnet som en vrien bane. Der har enkelte grupper en tendens til å være utrolig treige. Derfor kan du nok oppleve stikkprøver på handicap.

De færreste baner har god nok økonomi til å si nei til nordmenn med litt for høyt handicap. De vil ha euroene dine.

Har du booket hotell?

Kan gjerne sende meg en melding eller mail på chrfuru@gmail.com hvis du lurer på noe. Har reist til Algarve i 16 år. Baner, hotell, restauranter, shopping, leiebil - har kontroll på det meste.
Instagram @christianfuru
Ttelle
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 29 Jan 2018, 19:50

Re: Anbefalinger i Portugal/Algarve

Post by Ttelle »

Dette er veldig bra, tusen takk:)

Ene i flighten har leilighet som vi bor i, ikke så veldig langt fra Dom Pedro. Han er litt kjent, tror de har hatt den i et par år. Dog har han ikke spilt noe særlig golf der nede.

Sjekker med han, så sender jeg fort en epost:)
JSU224
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 14 Feb 2014, 14:17

Re: Anbefalinger i Portugal/Algarve

Post by JSU224 »

Hei,

Vi er noen karer som skal på høsttur. Har pleid å dra til Spania, men har nå fattet interesse for West Cliffs og Praia D'el Rey. Har noen erfaringer fra dette området? Og kanskje tips til bo i dette området? Andre baner i nærheten som er bra?
Vi vurderer oktober/november ish... ser på Yr at normaltempen er 16-17 grader. Litt kjølig men kurant nok hvis det ikke blåser for mye, men det må man kanskje bare regne med uti havgapet :-)

Ut med språket! :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Anbefalinger i Portugal/Algarve

Post by furu »

Oktober kan være nydelig i Portugal. I løpet av november kommer høsten. Vanligvis. I 2017 kom den egentlig aldri. Var sommer helt til desember. Området rundt Peniche er litt værutsatt, så noen værgaranti gir man ikke der oppe :)

West Cliffs sikter forresten mot ET turnering i fremtiden.

Jeg ville egentlig bodd på resorten når jeg spilte disse banene, men hvis dere vil ha feks Airbnb kan dere sjekke i områdene Caldas da Rainha og Obidos. Sistnevnte har golfbane med samme navn som dere bør få med dere.

Denne delen av Portugal heter Sølvkysten og er utrolig vakker. Sykling og surfing er populært her.

Hvor lenge skal dere være der? Hvis dere har litt tid og er villig til å dele opp turen, ville jeg kanskje kjørt D'El Rey + West Cliffs + Obidos der oppe, og Oitavos + Penha Longa nede rundt Lisboa.
Instagram @christianfuru
JSU224
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 14 Feb 2014, 14:17

Re: Anbefalinger i Portugal/Algarve

Post by JSU224 »

Nja..vi har 7-10 dager og begynnelsen av oktober er mest sannsynlig. Takk for gode tips rundt Lisboa. Det er veldig sannsynlig vi spiller de hvis turen blir såpass lang. Bo på resorten var stivt priset.. :-(

Greenfees? En grei samleside for å booke og betale? Portugals svar på Golfinspain.com eller lignende?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Anbefalinger i Portugal/Algarve

Post by furu »

Det finnes en haug med nettsider for greenfee i Portugal, men klubbene jobber aktivt for å nærmest kvitte seg med dem. De to siste årene har jeg alltid sjekket både klubb og nettbooking før spill, og det har konsekvent vært dyrere å booke gjennom nettside/byrå. Jeg går rett til klubb/bane.

Jeg kan sjekke litt rundt bosteder i området. Spør noen portugisere.
Instagram @christianfuru
JSU224
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 14 Feb 2014, 14:17

Re: Anbefalinger i Portugal/Algarve

Post by JSU224 »

Topp. Takk for det. Noen av banene tar muligens Golfheftet også så. Har jo sett en del ok på Aribnb også så det er håp.

Tar gjerne i mot tips seff.
Post Reply