Trenger tips om reisemål

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
fossegrim
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 14 Mar 2017, 01:42

Trenger tips om reisemål

Post by fossegrim »

Hei,

Jeg ønsker å ha muligheten til å spille golf et par ganger i løpet av vinteren i kombinasjon med jobb og ønsker tips om steder som kan passe disse kriteriene:

-Varmere klima
-Gode flyforbindelser (lavest reisetid/pris foretrekkes)
-Godt utleiemarked. Tenker det kan blir et par uker i slengen så ønsker å leie en liten rimelig leilighet via f.eks airbnb fremfor hotell
-Nybegynnervennlig og muligheter for booking på kort varsel

Er det Spania som gjelder? Eventuelt Gran Canaria og Tenerife for varmere klima? Mer spesifikke tips mottas med takk!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trenger tips om reisemål

Post by furu »

Fly til steder som Malaga eller Alicante er trolig det mest økonomiske valget. Været er ustabilt i januar til mars, men det kan være veldig bra. Utleiemarkedet er vennlig i Spania. Sikkert noen her inne som har leilighet eller kan sette deg i kontakt med noen pålitelige. Airbnb funker fint. Det er så vanvittig mange baner og potensielle bosteder at det skal være null problem.

Portugal er avhengig av hvor du bor. TAP flyr vel fremdeles direkte til enten Lisboa (?) og Norwegian har kanskje direktefly til Faro også i vinter. Har ikke sjekket. Kvaliteten på bosted og golfbaner er generelt bedre i Portugal. Min mening. Været er stort sett det samme som Spania gjennom vinteren, men faktisk med litt flere soldager. Lisboa er litt kjøligere enn Algarve. Jeg har tidligere kunne skaffe leilighet på golfanlegg helt ned i €25 per natt, men prisene har gått opp litt. Portugal har vært ekstremt populært i ett års tid, så alle satt prisene opp litt.

Du kan ha dager med 25 grader i Portugal i februar. Har vært der ofte på den tiden. Du kan også få dager med 12-14 grader, og om natten ned i 4-5 grader. Fra midten av februar og utover stiger nattemperaturen betrakelig.

Kanariøyene er tryggere på vær. Til og med lille Lanzarote har jo noen baner. Kjenner for lite til golfen på Kanariøyene til å uttale meg.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Trenger tips om reisemål

Post by kevin »

Kanariøyene er nok litt dyrere når det kommer til greenfee enn fastlandet og Portugal. Men veldig værsikkert, men også lengre å reise. Går jo an å sjekke longstay-pakker også, bruker å være ganske prisgunstig det.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Trenger tips om reisemål

Post by liverglimt »

Hidden jam: Fuerteventura og Lanzarote. Ligger nær hverandre så ingen problem å kombinere. Lavere priser enn utrolig dyre GC og TF.

Har direktefly til begge øyer.

Fastlandet så ville jeg nok siktet rundt Barcelona. Mange baner og lite press på vinter. Jepp det er litt kjølig, men det er bedre å fryse i BCN enn i Marbella. Hus og hotell har ordentlige varmeanlegg. Det er mangelvare i sør.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Trenger tips om reisemål

Post by eivaan »

furu wrote:Fly til steder som Malaga eller Alicante er trolig det mest økonomiske valget. Været er ustabilt i januar til mars, men det kan være veldig bra. Utleiemarkedet er vennlig i Spania. Sikkert noen her inne som har leilighet eller kan sette deg i kontakt med noen pålitelige. Airbnb funker fint. Det er så vanvittig mange baner og potensielle bosteder at det skal være null problem.

Portugal er avhengig av hvor du bor. TAP flyr vel fremdeles direkte til enten Lisboa (?) og Norwegian har kanskje direktefly til Faro også i vinter. Har ikke sjekket. Kvaliteten på bosted og golfbaner er generelt bedre i Portugal. Min mening. Været er stort sett det samme som Spania gjennom vinteren, men faktisk med litt flere soldager. Lisboa er litt kjøligere enn Algarve. Jeg har tidligere kunne skaffe leilighet på golfanlegg helt ned i €25 per natt, men prisene har gått opp litt. Portugal har vært ekstremt populært i ett års tid, så alle satt prisene opp litt.

Du kan ha dager med 25 grader i Portugal i februar. Har vært der ofte på den tiden. Du kan også få dager med 12-14 grader, og om natten ned i 4-5 grader. Fra midten av februar og utover stiger nattemperaturen betrakelig.

Kanariøyene er tryggere på vær. Til og med lille Lanzarote har jo noen baner. Kjenner for lite til golfen på Kanariøyene til å uttale meg.

Det er vel ikke riktig ang. været....Algarve vs Alicante....ikke min mening, FAKTA!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trenger tips om reisemål

Post by furu »

Sjekket litt. Akkurat Alicante har faktisk fire soltimer mer enn Faro i februar.

Faro har 10-20 flere soltimer enn feks området rundt Barcelona og Valencia. Lenger sør enn Alicante har de faktisk litt færre soltimer enn forventet. Litt mer enn Barcelona og færre enn Faro.

Oppfatningene om været i Portugal er en myte.
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Trenger tips om reisemål

Post by eivaan »

En ting er soltimer.....men det regner mye mere også, det er enda mere vesentlig spør du meg!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trenger tips om reisemål

Post by furu »

Igjen er det kun Alicante som er lavere. Det er et tørt område. Snittet i februar er kun 20mm regn. Det er lite. Veldig lite. Jeg leste litt om Alicante. Området er unormalt tørt, selv etter Middelhavsstandard. Området representerer altså ikke normalen.

Malaga har 55mm i snitt.
Faro har 50mm i snitt.

Min-max temperatur for Alicante er 7-17.
Faro er 10-16.

Det regner altså litt mer i Faro enn i et av de aller tørreste områdene langs hele spanskekysten. Det er korrekt. 30mm mindre i løpet av 30 dager i februar.

Jeg er helt enig i at Spania er et enklere og mer praktisk reisemål for golf, men å si at været er så mye bedre der er ikke riktig. Det er minimale forskjeller. Har vært på La Manga i 6 dager i februar. Det regnet litt hver eneste dag og blåste like mye som i Portugal.

Spania er også rimeligere på leie av leilighet. Hotell vet jeg ikke. Levekostnaden - ut på restaurant feks - er lavere i Portugal.

Totalen blir at mer taler til fordel for Spania. De positive tingene jeg har til fordel for Portugal er mer subjektive.

Portugal er litt mer utforskende. Mange blir skuffet i Portugal første gang de reiser. Det krever litt innsats fra din side for å få full uttelling. Spørre folk som kjenner landet (som meg), så er sjansen stor for at du får en fin tur :)
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Trenger tips om reisemål

Post by eivaan »

Sikkert heilt topp i Portugal, men jeg tenker at vi må forholde oss til fakta når vi skal formidle....Nå har jeg hus i Alicante og har vært der 2-4 uker i året siden 2006. Har ikke vært i Portugal siden 1997, så har ikke helt oversikt over ting nå...da jeg var i Lisboa/Algarve/Faro i mai/juni blåste det MYE og var 17-18 grader i havet, i Alicanteområdet er det 23-25 på den tiden!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trenger tips om reisemål

Post by furu »

Jeg hentet nedbørs- og temperaturtall fra værsider på nett. Jeg har som nevnt over også hypotetiske alternative fakta som egne opplevelser å forholde meg til :)

Har vært i Portugal i februar og hatt 27 grader. Har også hatt 12 grader.
Portugal i oktober 2017 var det regelmessig langt over 30 grader. Hadde 28 grader der 10.november i fjor. Husker dagen godt.
Det endrer ikke på snittene i statistikken.

Vanntemperaturen i havet er mer avhengig av strømmer i Portugal. Derfor er det til tider lave temperaturer. Siden vi er inne på anekdotiske fakta - hver sommer de siste 15 årene har vi hatt pisselunkent hav i juni på Algarve.

Du har vært i Alicante i 12 år og liker det. Jeg har reist til Portugal rundt 50 ganger siden 2002 til alle årstider og liker meg der. Fakta er - med henvisning til værsider med statistikk på nett - at områdene er tilnærmet helt like, med Alicante som abnormal. All annen synsing om at "det blåser mye" eller at "været var dårlig da jeg var der" er jo bare nettopp synsing fra vår side.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trenger tips om reisemål

Post by furu »

Når alt dette er sagt - til slutt er Alicante-området et tryggere reisemål. Det krever litt av deg hvis du vil prøve Portugal. Drit i været. Det er nesten det samme. Flyet er billigere til Spania. Det går garantert noe direkte hver eneste dag i uken hvis du bor i en by litt større enn Volda. Om det er VG og trønderfår i butikken og du møter halve Sandnes på rangen vet jeg ikke, men du kommer sikkert ikke til å se tilbake på det og angre.

For meg handler golf litt mer om eventyr. Når jeg kan spille baner som West Cliffs, Praia d'El Rey, Oitavos og Laranjal er jeg fornøyd. Selv om det regner litt.

Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Trenger tips om reisemål

Post by eivaan »

furu wrote:Når alt dette er sagt - til slutt er Alicante-området et tryggere reisemål. Det krever litt av deg hvis du vil prøve Portugal. Drit i været. Det er nesten det samme. Flyet er billigere til Spania. Det går garantert noe direkte hver eneste dag i uken hvis du bor i en by litt større enn Volda. Om det er VG og trønderfår i butikken og du møter halve Sandnes på rangen vet jeg ikke, men du kommer sikkert ikke til å se tilbake på det og angre.

For meg handler golf litt mer om eventyr. Når jeg kan spille baner som West Cliffs, Praia d'El Rey, Oitavos og Laranjal er jeg fornøyd. Selv om det regner litt.


Så veldig bra ut, jeg trekker deg litt også her Furu...jeg har venner som liker seg veldig godt i Portugal, og vi driver å tullekrangler om grader, vind og regn heile tia!! I januar 2017 hadde jeg med meg et par som dro til Portugal rett etterpå, de likte seg veldig bra begge steder og opplevde tilnærmet samme temp og vær/vind!
fossegrim
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 14 Mar 2017, 01:42

Re: Trenger tips om reisemål

Post by fossegrim »

Takk for mange bra tips og råd. Jeg skal en liten tur til Alicante i mars så det blir en liten prøvetur. Blir boende på resort denne gangen men planlegger å bruke f.eks airbnb og ordne mer sjøl når man har blitt litt kjent. Om man ikke kommer over noen knalltilbud på lengre opphold på resorts da naturligvis.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Trenger tips om reisemål

Post by furu »

Skal du booke baner på forhånd? Kan være verd å sjekke med noen som har vært der rett før du booker. Høre om banen du vil spille er i god stand. Om de jobber mye der for tiden.

Spør her på forumet når den tid kommer. "Alle" reiser dit hele året, så det bør være enkelt å få noen tilbakemeldinger.
Instagram @christianfuru
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Trenger tips om reisemål

Post by yuran »

Har spilt Praia d`El Rey og den var veldig bra! Var litt uheldig med morgendis som tok noe av sjøutsikten på front, men alt i alt en veldig positiv erfaring. Håper å få til en tur i april, og tror jeg kommer til å se nærmest på Alicante selv. Pris blir nok avgjørende, og tror jeg foretrekker å ta med eget sett framfor å leie når det blir noen runder, selv om hardcase er noe upraktisk dritt på tur :)
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
Post Reply