Marbella Spania

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
Post Reply
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Marbella Spania

Post by spiderboy »

I juli går turen til Marbella, nærmere bestemt Calahonda. Det vil nok for det meste bli badeferie med familien, men regner med å få tid til et par runder golf også. :D
Den nærmeste banen er Cabopino Golf. Men det er jo et vell av baner å ta av i nærheten.
Spørsmålet er for det første om noen har vært der og har noen spesielle baner å anbefale eller ikke anbefale.

Jeg har aldri spilt golf i spania, og har heller ikke vært der i begynnelsen av juli, så jeg vet ikke om det da er uutholdelig varmt. Har skjønt at det er lavsesong på denne tiden av året, men betyr det at banene er i dårlig stand eller er det rett og slett varmen som gjør det?

Jeg tenkte å booke tid først når jeg kom dit, men om noen har erfaringer på dette så gi gjerne tilbakemelding. Lønner det seg å bare møte opp, booke tid lenge på forhånd eller forhåndsbooke mens man er der nede?

Image
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Marbella Spania

Post by kevin »

Misunner deg turen dit. Pleide å reise til Marbella hvert år på guttetur,men de to siste årene har det ikke blitt noe av.

Ja,juli er som oftest ganske varmt :D Og det er lavsesong. De som spiller da vil gjerne gå ut tidlig for å unngå verste heten. Men det er også gode muligheter for ettermiddags spill,såkalt twillight til ganske reduserte priser. Og i lavsesongen er det allerede ganske lave priser i forhold til resten av året. Hvis du vil ut om morgenen kan det lønne seg å booke tider,de går nok først.

Vi har brukt Image til å bestille greenfee,et firma som drives av noen svensker. Proffe,god oversikt,god service og gode priser.

Banene kan nok være litt tørre ja,kommer an på været. Har opplevd tørke,men banene blir sjelden dårlig men de kan nok tørke litt ut midt på sommeren

Cabopino
- har spillt denne ihvertfall 3 ganger. En bane man enten elsker eller hater. Ingen mesterskapsbane,relativt kupert og anbefaler bil(ofte tilbud på pakke). Har noen hull som er verdt turen alene,som f.eks hull 3 som er par 4 på 288m og utslaget er laaaaangt oppe...mulig å drive greenen med et bra "svev"
Image

Image

Rio Real
- ligger ikke så langt unna den heller,en flott bane med stort sett brede nydelige fairways og store greener. Fantastiske grunnforhold og spilleflater. Ligger ved et 5-stjerners hotell hvor lunsj på terrassen anbefales på det varmeste :D En av mine absolutte favoritter der nede. Ganske lang bane men ingen problem å gå,lite kuperinger foruten et par steder. Har noen svake hull, men stort sett bra
Image

Image

Santana
- litt lengre unna,men absolutt verdt turen. Jeg rangerer den på høyde med San Roque og endel andre mesterskapsbaner der nede. Bermudagress,fantastisk layout og spilleflater. Ganske flat,kan fint gåes men bil er å anbefale pga varmen på sommeren. En herlig opplevelse


Image
Last edited by kevin on 19 Aug 2017, 22:53, edited 2 times in total.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Marbella Spania

Post by spiderboy »

Takk skal du ha Kevin, nå kjente jeg at det begynte å krible ganske greit her. Spesielt når jeg kikker ut av vinduet og ser den drøye halvmeteren med snø som har kommet her oppe i løpet av den siste uka. :lol:

Det blir definitivt en runde på Cabopino da. Smal, kupert og med lei rough og skog ligner det litt på min hjemmebane. Så regner med den faller i smak. Twilight er selvsagt en mulighet. ellers tenkte jeg å snike meg ut mens familien fortsatt sover noen og spille noen av dagene. Det er vel mest humane temperaturer på morgenen også.

Jeg var i området for 3 år siden også, og kikket litt på banen - men da spilte jeg ikke golf - så fikk aldri forsøkt meg utpå. Denne turen blir det garantert annerledes. :D

Jeg kommer sikkert tilbake med noen spørsmål når det nærmer seg. Skal sjekke ut firmaet du nevnte også.
Hvis jeg bare får spilt en annen bane, anbefaler du da Rio Real? Det er som sagt en familietur, så å kjøre langt avgårde for å spille er ikke spesielt populært.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Marbella Spania

Post by kevin »

Jeg trodde Calahonda var i motsatt retning fra Malaga,eller har jeg misforstått? Vi har bodd i Elviria der nede. Hvor langt er det fra der dere skal bo til Cabopino da? Mener vi har brukt ca.10min til Cabopino. Ellers så ligger jo Rio Real bare 5min videre fra Elviria,og den kan jeg absolutt anbefale. Vi har bodd like ved Santa Maria golfbane,type 2min å gå til banen. Det er en typisk "fjell/dal" bane hvor bil er å anbefale. Første 9 starter veldig fint nede ikke langt fra klubbhuset,men slynger seg oppover i dalen,før den svinger nedover. Mange flotte hull,men ingen designperle eller av den ypperste kvalitet. Men en morsom bane synes jeg,men ville anbefalt Rio Real lenge før den. SM er normalt ganske billig,men på sommeren er stort sett alle billige i forhold til resten av året.

Santana ligger litt nærmere Malaga,i et område hvor det også kryr av baner. Så hvis du kommer fra den siden så ville jeg heller stoppet der :D

Men igjen,det er et enormt utvalg...bruk maps.google.com,da finner du greit hvor alt ligger i forhold til hverandre
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Marbella Spania

Post by kevin »

Var visst flere steder det het Calahonda,men antar det er her som jeg har markert på kartet? Da ser du jeg har markert til de nevnte banene,og Santana er ikke lengre unna enn Rio Real. De 2 er mine to klare førstevalg,men både Cabopino og Santa Maria har sin sjarm,men er nok litt ujevnere på kvalitet enn de to andre,og ikke like bra layout,mer kuperte
Spania-tur.JPG
(236.71 KiB) Not downloaded yet
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Marbella Spania

Post by stooy »

Internet Explorer.... :cry:
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Marbella Spania

Post by spiderboy »

Da er årets spaniatur over. Tenkte jeg skulle legge inn noen erfaringer med banene jeg spilte mens vi var der nede.

Miraflores
Første bane ut, og definitivt en bane som er verdt et besøk akkurat nå. Gode, relativt raske greener.
Miraflores ble åpnet i 1990, designet av Folco Nardi, og er relativt kort med sine 5030 meter fra gul tee. Den er likevel rimelig utfordrende - spesielt med en vinterrusten sving. Anbefaler å tenke nøye gjennom køllevalg fra tee, mange av hullene er ganske korte, men man fristes fort av driveren likevel.
Hull 15 er et kort-hull i litt TPC sawgrass light versjon. Hull 18 er 240 meter i sterk oppoverbakke, men her er det mulig å kutte dogleg og gå for greenen. En del vann på noen hull, men vannet er lite i spill.

Fin restaurant, med uteservering der man kan se deler av banen og hull 18. Kjip drivingrange og helt grei puttegreen.
Jeg synes kanskje at villaene ligger ubehagelig nær enkelte av hullene på banen. En av drivene mine endte i svømmebassenget til en unødig sint dame. Hva forventer man egentlig når man har bygd poolen 10 meter til høyre for OB-stakene?

Santana
Andre bane ut, og den beste jeg spilte der nede. Cabell Robinson design, og en par 72 parkbane.
Fantastisk layout, og noen uforglemmelige hull. Jeg spilte den beste runden under oppholdet, med 87 slag. Inkludert 2 trippelbogeyer etter leie turer i vannet. Ikke spesielt imponerende golf altså.
Jeg vetsynes banen er utfordrende å spille bra, men man mister sjelden baller. Roughen er akkurat så høy at den straffer deg hardt om du havner der, men du finner ihvertfall ballen. Et par veeeldig lange hull, driver - wood - hybrid er ikke hverdagskost for meg for å komme fram på et par 5-hull. Men når det er nesten 600 meter fra tee til green krever det sin mann.
Santana er også en av de få banene i området som ikke plages av kjipe villaer inntil banen. Her er det vakre grønne åser og trær istedet. Deler av runden får man nesten følelsen av å være alene på banen, noe som er godt gjort i og med at trøkket er såpass stort på spilletidene der.
Vi klarte aldri å få testet ut rangen eller puttegreenen, da restauranten og baren var alt for bra :lol:
Santana er en bane som definitivt anbefales å gå. Den er mye bedre å gå enn å kjøre, da veiene er lagt godt rundt alle fairwayer og du gjerne får langt å gå til ballen fra bilen.

Marbella Golf & Country club
Marbella imponert på noe og skuffet på andre ting. Designet av Robert Trent Jones Sr og med 5602 meter fra gul tee har den likevel noen Mikke Mus-hull og en hel del fantastiske. Helt ok greener, men kjipe bunkere med mye stein og fairwayer og utslagssteder som nok kunne vært bedre. Flere høydepunkter på front enn på back. Og noen hull der man har benyttet seg av naturlige raviner for å lage innspill der man må carre helt til green eller slå ny ball. Også et par spektakulære risk reward hull der man kan velge om man vil ha et kort innspill men da får en vanskelig drive, eller sikre seg med et enkelt utslag men få et lengre innspill. Og et par 4 der man kan drive greenen viste det seg, til gruppen foran sin store overraskelse. :roll: Veldig vakkert, og sikkert bedre til neste år enn i år. Jeg synes banen var noe overpriset, men det skal også nevnes at vi betalte twilight-greenfee etter at vi vennlig nok ble opplyst om at hvis vi ventet en halv time ville vi få spille til nesten halv pris.

Treningsfasilitetene derimot var det ingenting å si på. Gressutslag på rangen og stooor puttegreen foran klubbhuset - som forresten også var utrolig flott. Helt klart bygget i en tidsepoke der golf var på vei til å vokse inn i himmelen. :lol:

Marshallene på banen var utrolig hjelpsomme, da det var flere enormt trege flighter denne dagen. Vi ble rett og slett loset igjennom de trege gruppene på en svært smidig måte. Veldig bra.
Vi testet ikke maten i restauranten, men ølet var godt. Og utsikten fra terassen til hull 9 og 18 var flott den.

Rio Real
Åpnet i 1965 er Rio Real en gammel og moden bane. Rimelig dyr og kanskje man kan diskutere om den er verdt prisen. Jeg synes det. Jeg fikk ikke testet rangen (den ligger et lite stykke unna), men nærspillsfasilitetene er fantastisk bra.
Knallbra greener, mange supre hull og på mange av dem er Rio-elven i spill. Et par av par 3-hullene virket litt som fyllstoff, men alt i alt veldig bra og anbefales på det varmeste.
Vær obs på at det kan veldig tregt her. Vi brukte over 5 timer på runden, noe som spolerte for lunsj etterpå. Mulig de har litt for tette tee-times. Det ble ihvertfall myyye venting på tee for vår del med 3 i flighten.

Ellers var vi på den lokale par tre-banen i Calahonda. En bane som trygt kan forbigås i stillhet. Ingen høydare hverken designmessig eller vedlikeholdsmessig.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Marbella Spania

Post by GunnarBull »

Artige observasjoner, Spiderboy. Personlig har jeg bare spilt Santana og Rio Real av disse, og jeg liker Santana MYE bedre enn Rio Real, som jeg oppfatter som trang, småblind og vanskelig å lese greenene (masse gress som snudde seg med sola). Santana hadde mer "norske" greener, og er en flott bane til å spille på seg litt selvtillit på våren når slagene går i hytt og pine.

Jeg kan prøve å supplere info angående rangene, Santana hadde såvidt jeg husker en stor, flat og åpen range og puttinggreen, med gode forhold for trening. Tror det var gressrange, men husker ikke sikkert. Rio Real har en kraftig oppoverbakkerange med matteutslag og typisk spanske gule gummiballer. Santana vinner også her, gitt :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Marbella Spania

Post by spiderboy »

Enig i at Rio kan føles trang på enkelte steder. Var heller ikke så imponert over hull 10 som blir hauset opp som et superhull, men egentlig bare er et litt kjipt hull der du er død om du ikke når dogleg på førsteslaget.
Var også et par blinde insspill ja, spesielt et av par-5 hullene, der man etter førsteslaget må over en bakke uten å kunne se hvor langt det er på baksiden....sikkert greit den femte gangen du spiller der, men kjipt ellers.

Jeg er enig med deg i at jeg heller spiller Santana enn Rio Real.

Av andre artigheter kan det nevnes at Marbella Golf og Country club har den definitivt mest hårete bagtagen av de banene jeg spilte. En litt ekkel myk, grønn gummidings med logoen og et stort tre på, til den nette sum av 8 euro. Den henger nå stolt på trallebagen. :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Marbella Spania

Post by Yorkie »

spiderboy wrote:Da er årets spaniatur over. Tenkte jeg skulle legge inn noen erfaringer med banene jeg spilte mens vi var der nede.
Santana
Vi klarte aldri å få testet ut rangen eller puttegreenen, da restauranten og baren var alt for bra :lol:
Fabelaktig rapport spiderboy, rimelig enig vurderingen dine på Santana og Marbella Club, Miraflores og Rio Real har jeg ikke spillt enda men skal vel få dem med meg etterhvert. Santana er en av mine favoritter (holder dog Sotogrande og San Roque banene foran). Men det jeg altså lurte noe så innmari pokker på er altså denne rangen på Santana. Har spiltt den tre år på rad, og har pleid å varme opp på Mijas (siden det bare er 5 minutter unna) betyr det at de endelig har fått range på Santana, eller er det jeg som har vært usedvanlig sløv å ikke fått det med meg at den har kommet tidliger (første gang for tre år siden vet jeg positivit at de ikke hadde, siden jeg spurte og fikk beskjed at nei det hadde de ikke, og kjørte så ned til Mijas, eller, rettelse jeg skulle kjøre ned til Mijas, og siden jeg hadde spillt Mijas ett par dager før, og hadde kjørt forbi den på veien til Santana, så grep overmotet meg, og jeg kjørte ivei uten GPS'en på, og rota meg noe gruelig bort, når jeg endelig tok til fornuften, og slo på GPS, var oppvarmingstiden over, og jeg måtte bare kjøre tilbake til Santana, fryktelig anekdote det der :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Marbella Spania

Post by GunnarBull »

Enig med deg, Yorkie, i at Sotogrande er bedre. Gjelder vel også La Reserva og Valderrama, de er liksom i en klasse for seg selv. Gamle San Roque har jeg ikke spilt, men jeg har spilt den nye to ganger. Den synes jeg er skuffende, med mye opp og ned og blinde slag, synes ikke den kan måle seg med de andre toppbanene.

Når det gjelder rangen på Santana, så var jeg der for ett år siden sammen med noen Mikla-folk. Santana var den første banen vi spilte, på samme dag som vi reiste nedover. Minnet er litt uklart, men jeg mener å huske at rangen lå litt nedenfor klubbhuset, ikke så langt fra første tee. Det eneste jeg er helt sikker på er at jeg chippet og puttet litt på en green der, jeg skal ikke garantere det med drivingrangen.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Post Reply