Golfbaner Danmark

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
jossi90
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 22 May 2011, 12:08
Hcp: 36
Hjemmeklubb: Solastranden GK

Re: Golfbaner Danmark

Post by jossi90 »

Takk for tilbakemeldinger. Himmerland droppes nok. Århus og Silkeborg er notert. Håper vi får til å teste Lübker også. LJeg er usikker på hvor mange baner vi ønsker å spille på på en uke. Prøver dere å være innom flest mulig baner når dere er på reis? Eller holder dere til minst mulig, slik at dere får tid til å bli kjent med banene?
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Golfbaner Danmark

Post by TinCup »

Prøver å spille flere baner, men spiller typisk banen nærmest bostedet to ganger for å bli kjent med den samt slippe altfor mye kjøring.. (så lenge banen er god).

Ville undersøkt stand på banene så godt som mulig før dere drar da danske baner i år (og sist år) har slitt med senskader på grunn av snø. De fleste dansker (og golfklubber) har misforstått og tror de er en del av sydeuropa, ikke skandinavia. Spilte fx Benniksgaard i påsken og da var greenene der dårligere enn de fleste baner på Fyn. Sjekk ut forumet (debat) på golfonline.dk der oppdateres det på banestand rundt om i Danmark. I øvrigt god oversikt over golfbaner på teetime.dk.

Lübker har rabattert greenfee i juli. Skal være en klassebane, som jeg har planer om å få spilt i løbet af juni. Kevin spilte den i fjor sommer han går nok god for den :-)
jossi90
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 22 May 2011, 12:08
Hcp: 36
Hjemmeklubb: Solastranden GK

Re: Golfbaner Danmark

Post by jossi90 »

Takker for info. Skal ta meg en tur innom de danske nettsidene.
Vidar
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 31 May 2011, 08:41
Hcp: 14,3
Hjemmeklubb: Borre

Re: Golfbaner Danmark

Post by Vidar »

Hei

Var å spilte Aalborg og Løgstør i begynnelsen av Mai.

Disse 2 banene er absolutt å anbefale.

Aalborg en bane med 27 hull, riktignok var bare 18 av de spillbare når jeg var der.
Banen har endret seg noe de siste årene, de måtte gjøre en fornyelse i forbindelse med et kraftig uvær som ødela noe av banen.
Banen fremsto som meget bra, fairways og teesteder var noe bedre enn hva de er her hjemme nå.
Greene var litt trege, men veldig jevne. Men de danske karene jeg gikk sammen med fortalte at greene foreløpig ikke var klippet helt ned.
Regner med at i skrivende stund så blir de klippet på riktig lengde.
Ellers så er banen en blanding av park og skog, mange varierte hull, og som alltid er vind en faktor som kan være lei å beregne.
Klubbhuset var fantastisk, og de som jobbet der var meget hyggelige og imøtekommende.
En flott opplevelse og en bane som jeg kan anbefale.

På min runde på Aalborg golfbane, gikk jeg sammen med 3 danske karer, alle medlemmer på banen.
Jeg spurte om anbefalinger av baner i nærheten (rundt Limfjorden).
De var ganske klare på at Sebbekloster var en bane som man burde få med seg.
Det de sa at banen er i god stand, mange morsomme hull, som setter krav til strategi. Kan vinne mye med å ta sjanser, kan tape mye om man bommer.
Men det de var mest opptatt av på denne banen var utsikten og område banen lå i.
Noe vakrere var vanskelig å finne. Banen er ikke flat, stor variasjon.
Dessverre var det turnering på denne banen den dagen jeg hadde mulighet, så jeg reiste til Løgstør.

Løgstør, en bane som betegner seg som en linksbane. 18 hulls fin bane, en åpen, bra med hindringer i form av vann og bunkere.
En selvbetjent bane, uten restaurant og proshop. Men meget billig. De hadde 50% på greenfee, betalte kr 160.- for en runde.
Kvaliteten på banen var meget bra, jevne greener med bra hastighet, flotte fairways. Bommer man på fairways, blir det seigt, meget seigt.
I og med det er en "linksbane", Limfjorden kommer greit tett på noen av hullene. Så er vinden en avgjørende faktor.
Når jeg spilte den i begynnelsen av Mai, så blåste det noe helt sykt. Så det ble en stor utfordring, og det satte krav til tålmodighet og tenke litt lurt.
En bane i meget god stand, og som jeg kan anbefale.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golfbaner Danmark

Post by Kaffekannen »

God førstepost Vidar. Velkommen til forumet!
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golfbaner Danmark

Post by kevin »

Skal en tur til Århus i ferien og får kanskje slengt inn en golfrunde. Noen som kjenner til noen av banene i nærheten?
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Golfbaner Danmark

Post by Smilende Sam »

Ligger en bane rett utenfor byen som heter århus golfklubb, parkbane med litt skog, nydelig for 10 år siden ;-) mener å huske at Kalø og Silkeborg også er bra. Ebeltoft er itt'no.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Golfbaner Danmark

Post by kevin »

Har tittet litt på den og den er nok den nærmeste. De arrangerer DM 29-31.juli, kan kanskje bli vanskelig å få spillt der den uka. Får sjekke det etterhvert
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Golfbaner Danmark

Post by spiderboy »

Jeg skal til København om 2 uker. Noen som vet hveilke baner som er verdt turen i nærheten av byen. Jeg flyr nedover, så er avhengig av å leie køller og å komme til og fra banen med enten taxi eller offentlig transport. Det blir bare 1 runde, så det er litt råflott å slepe køllene opp og ned på fly.
Vurderer Brøndby http://www.brondbygolf.dk/ Virker som en god bane, men er litt usikker på akkurat hvor langt unna byen den er, og hvor tilgjengelig når jeg mangler bil.

Ved flyplassen ligger en bane som egentlig har alt jeg trenger http://www.dragor-golf.dk
Men den skal visstnok være rimelig pregløs og kjipt plassert. Så jeg styrer helst unna, om ikke noen har gode erfaringer derfra.

Andre tips tas imot med takk :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golfbaner Danmark

Post by Yorkie »

Hvorfor ikke spille København Golf klubb istedet? Danmarks eldste bane, og ranket topp 10 i Danmark. Oppgradert i 08/09 av Mackenzie & Ebert

http://www.kgkgolf.dk/

Ligger rett ved Dyrehaven og man kan ta toget (20 minutter fra K. hovedbanegård og ca 10 minutter å gå til banen fra stasjonen)

eller Rungstedt, fra 1936 designet av Charles MacKenzie (altså broren til Alistair), #4 i Danmark, toget går også til Rungsted (jernbanesporet går faktisk gjennom banen) (ca 30 minutter fra K. hovedbanegård og ca 27 sekunder å gå fra stasjonen ;) http://g.co/maps/kknv8

http://www.rungstedgolfklub.dk/
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Golfbaner Danmark

Post by spiderboy »

Supert :)
Skal sjekke om det er mulig å leie køller på noen av banene. Glimrende tips.
Har du spilt noen av dem?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golfbaner Danmark

Post by Yorkie »

Har ikke rukket å få med meg Danmark enda, alt for mange bra baner igjen i Sverige, så om ett par år :)

Men, rankinger gir ofte en bra indikasjon, og du spurte om baner i Kbh området med grei tilgang uten bil, og da burde vel Rungsted og Kbh være greit, ihvertfall hvis du liker "the classic era" type design på banene.

Rungstedt er "kjent" siden jeg har spillt en annen C. MacKenzie bane endel ganger, Fulford, http://www.golfsnakk.no/viewtopic.php?f=4&t=1904, og den henger ihvertfall veldig bra på greip

MacKenzie & Ebert som gjorde oppgraderingen på Kbh er også kjent, de jobbet begge for Donald Steel før de startet eget, Martin Ebert designet f.eks Byneset, og de har vært delaktige i oppgraderinger av Killeen, Liphook, Woking og Noordwijkse, så jeg er rimelig sikker på at det er litt mer enn grei kvalitet på oppgraderingen :)
http://www.mackenzieandebert.co.uk/#

Tror nok at det skal la seg ordne med kølleleie også, og 30 minutter med tog med en skopose bør jo være rimelig :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Golfbaner Danmark

Post by eivaan »

Hei, jeg har spillt mange baner i Danmark gjennom årene, men topp 3 er udiskutable fra mitt syn :) 1.Stensballegaard(Horsens) 2.Lubker(Djursland) 3.Lyngbygaard(Århus) Detter er topp internasjonale baner med høy kvalitet. Styr unna Himmerland før "nye" New Corse åpner i august 2012, oppskrydt anlegg med mye fyll, dårlig mat, service og overpriset i forhold til kvalitet.
EspenWoods
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 05 Jan 2012, 14:55
Hcp: 11,5
Hjemmeklubb: Stavanger

Re: Golfbaner Danmark

Post by EspenWoods »

Noen som har opplevd trehøje?
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Golfbaner Danmark

Post by kristianffs »

Smilende Sam wrote:Ligger en bane rett utenfor byen som heter århus golfklubb, parkbane med litt skog, nydelig for 10 år siden ;-) mener å huske at Kalø og Silkeborg også er bra. Ebeltoft er itt'no.
Skal til Ebeltoft neste uke. Er Ebeltoft golfklubb bare å styre unna?
Golf.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Golfbaner Danmark

Post by eivaan »

kristianffs wrote:
Smilende Sam wrote:Ligger en bane rett utenfor byen som heter århus golfklubb, parkbane med litt skog, nydelig for 10 år siden ;-) mener å huske at Kalø og Silkeborg også er bra. Ebeltoft er itt'no.
Skal til Ebeltoft neste uke. Er Ebeltoft golfklubb bare å styre unna?
Hvis du skal til Ebeltoft, så bør du spille Lubker :) Ellers så anbefaler jeg Lyngbygaard utenfor Århus, Stensballegaard i Horsens eller Silkeborg golfbane. Dette er topp baner av høy kvalitet.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Golfbaner Danmark

Post by kristianffs »

Takk! Har veldig lyst å ta turen innom Lübker! Ser fantastisk ut :D
Golf.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Golfbaner Danmark

Post by kristianffs »

Spilte på Kalø Golfklubb, som var ganske bra. Veldig mye opp og ned til å være Danmark, og en del blinde utslag. Ikke favorittbane å spille på første gangen i masse vind. :P


Fikk også med meg Sand Sky course på Lübker. Helt syk bane! Det var ikke ett dårlig hull! Denne her er verdt de 500 kronene den koster. Veldig bra service også.


Image

Image

Image
Golf.
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Golfbaner Danmark

Post by Yorkie »

Han derre Kevin fyren liker visst også Lubker, hmm, rekker jeg en tur til Danmark ila høsten mon tro...
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Golfbaner Danmark

Post by eivaan »

Da er jeg tilbake etter 4 dager i Danmark :) Vi spilte Silkeborg 2 dager og Stensballegaard 2 dager. Begge banene er veldig bra, både i kvalitet og layout. De har begge 27 hull. Silkeborg er litt mere skogsbane en Stensballe som har litt linkspreg. Stensballe er litt mere utsatt for vind da den er åpen, noe vi fikk erfare lørdagen...kommer definnitivt til å dra tilbake til disse banene, Silkeborg er hvistnok ranket på 2 plass i Danmark for tiden og alle 27 hull var i fantastisk kondisjon :) Anbefales på det sterkeste.
Post Reply