Corona og reiser

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Corona og reiser

Post by eivaan »

Jeg hører, respekterer og forholder meg til hva som er bestemt. Jeg jobber i helse og vet ganske mye om dette, men d gjør ikke at jeg ikke kan ha egne meninger og tanker om dette!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Corona og reiser

Post by kevin »

Jeg skjønner begge sider av argumentene, men forholder meg også til de råd og anbefalinger som er gitt. Jeg kunne kjørt bort på Solum gk som kun er et kvarter fra der jeg bor, og spilt golf i 10gr og solskinn. Fristende, og jeg ser at endel gjør det.

Håper det ikke blir altfor mange uker til de letter på restriksjonene.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Corona og reiser

Post by GolfMickey »

Da kom politiet og stengte Solum.. er så tåpelig at de holder åpent når de vet hva som skjer nå.. skuffende at ikke alle golfbanene hører etter og stenger alt nå som sterkt anbefalt.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Corona og reiser

Post by ShooterMacgavin »

Enig. Håper de stenger samtlige turløyper/skiløper i morgen. For ikke å glemme banlyse sykling. Da kan vi alle samles på matbutikken...
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Corona og reiser

Post by GunnarBull »

Triste, men samtidig også spennende tider. Diskusjonene minner meg litt om miljødebattene. De aller fleste meningene ligger et sted rundt midten, mens de ytterliggående skriker høyest og "fordummer" alle som ikke er enige med dem. Sånt skaper unødvendig og uproduktiv polarisering. Verden er ikke sort/hvit.

Personlig støtter jeg de valgene myndighetene har tatt, men det må da for f... gå an å være kritisk uten å bli kalt for idiot eller egoist.

Jeg synes det er skremmende, men også interessant å prøve å se for meg hva som skjer fremover. Får vi italienske tilstander, eller klarer vi å holde smittetilfellene innafor "akseptabelt" nivå?

Jeg tror det er fånyttes å bli kvitt viruset, så myndighetenes politikk om begrensning virker fornuftig. Jeg tror (eller ihvertfall håper) at tiltakene som er gjort nå vil være nok til at vi sakte, men sikkert kan lempe opp på en del restriksjoner. Når det gjelder samlebetegnelsen "organisert idrett" så virker det logisk for meg at myndighetene i utgangspunktet ikke hadde tid til å vurdere detaljer - her måtte man bare tråkke til og sette alt i samme bås.

På litt sikt tror jeg likevel at det er både naturlig og riktig å se nærmere på hvilke tiltak som er fornuftige og hvilke som ikke er det. Hvis tiltakene oppleves som irrasjonelle, risikerer vi at de - på sikt - virker mot sin hensikt.

Ønsker dere alle en god vår, vær forsiktig og vis hensyn.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Corona og reiser

Post by eivaan »

Kunne ikke sagt det bedre!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Corona og reiser

Post by Freud »

Politiet stenger Solum! Med hvilken hjemmel? Er det den nye fullmaktsloven som brukes?
NGF har bare kommet med råd, ikke påbud. Derfor kan man ikke si at man forholder seg til det som er bestemt. Det avgjøres av hver enkelt klubb.
Selv forstår jeg ikke at det å gå alene en runde på en golfbane er "smittefarlig". Men ikke på Solum, som er en av Østlandets dårligste baner.
En golfbane som holder åpent nå trenger ikke å vedlikeholdes, dersom mannskapet er engstelige. Men dette er et dilemma, for alle klubbene regner vel med at banen skal åpnes senere i sommer. Skal da banen ligge brakk i mellomtiden, eller skal den vedlikeholdes kontinuerlig, for ikke å få en helvetes jobb når den skal åpnes igjen?

Dette var Freuds bidrag til komikveld.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Corona og reiser

Post by kevin »

Det var kommunen i samråd med kommuneoverlegen som oversendte saken til politiet. De møtte opp og snakket med baneeier og forklarte hensikten med den nye forskriften i smittevernloven. Eieren stengte banen.

Kan være greit å minne om at dette er en felles dugnad, som alle må delta på, også golferne
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Corona og reiser

Post by Freud »

Det er lov å bruke huet, for alle. 1-4 personer som holder god avstand til hverandre på en golfbane i løpet av fire timer, er i tråd med forskriftene og utgjør ingen fare for andre. Regelrytteri er dumt når det er meningsløst. Det samme gjelder hytteforbudet (jeg har ikke hytte). Det finnes et utall av andre situasjoner i samfunnet akkurat nå som utgjør mye større smitterisiko, men som ingen bryr seg om å tilkalle politiet for.

Det oppfordres til å gå tur. Dersom jeg velger å gå tur på en golfbane, alene eller sammen med andre, så er det greit. Men hvis jeg har med mine egne golfkøller og slår mine egne baller, og ikke er i kontakt med noen andre på banen (ikke flaggstangen engang), og klubbhuset er stengt, så er det forbudt. Molboaktig.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Corona og reiser

Post by kevin »

Jeg kunne også sagt at JEG kan unngå smitte på mange av de stedene som er stengte, også på banen. Men dette handler ikke om det.

Pga at noen få golfbaner har valgt å holde åpent, til tross fra råd fra FHI,NIF,NGF,Idrettsråd,kommunlege og tilogmed egen klubb, så rettes søkelyset i avisene mot golfbanene og golferne. Det er ikke et positivt søkelys, hvor golfere blir omtalt som egoister, idioter og det som verre er. Dette kan ødelegge imaget golfen har, og i verste fall ramme golfen enda mer økonomisk enn det denne krisen allerede gjør.

Det kan også ødelegge for evt framtidige lettelser i restriksjonene, om det viser seg at baner/folk ikke klarer å rette seg etter de råd og lover som gjelder. Det er de færreste golfbanene i Norge som har mulighet til å ha åpent nå, så da burde det være lett å kunne holde stengt en tid for å delta i den nasjonale dugnaden. Har vi is i magen, kommer det kanskje lettelser om ikke altfor lang tid, hvor det blir mulig å spille under endel forutsetninger.

I Danmark har de akkurat samme problem, med at noen baner holder åpent til tross fra rådet fra DGU. Der har flere av de mest respekterte danske tourspillerne gått ut og oppfordret folk til å la være og spille golf nå. Det handler om å være solidarisk og vise at golf tar sin del av dugnaden.

Den siste tiden har vist at man må ha strenge regler, og selv da klarer ikke folk å forholde seg til de. Folk flokker seg mange steder, bryter sperringer, drar på hytta og driter i råd. Det beste er om alle gjør som vi blir fortalt, sånn at vi unngår et portforbud slik de har i flere europeiske land. Golf blir ganske uviktig om det ender med at vi kun kan gå på butikk eller apotek, med politivakt, og blir arrestert om vi går ute utenom akkurat de to stedene.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Corona og reiser

Post by Jumper »

Utrolig hvordan situasjonen har endret seg på de par ukene siden jeg skrev første innlegg. Så forøvrig at Sport Aberdeen stenger alle idrettsanlegg, bortsett fra golfbanene. Bare sånn for å hive litt bensin på debatten her :lol:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Corona og reiser

Post by kevin »

Nå stenges baner/klubber i minst 3 uker i UK. Ble lockdown der også
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Corona og reiser

Post by Keyser »

Sotra Golfklubb klargjør?
</Keyser>
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Corona og reiser

Post by Jumper »

kevin wrote: 23 Mar 2020, 23:32 Nå stenges baner/klubber i minst 3 uker i UK. Ble lockdown der også
Fikk beskjed om at Carnoustie stengte hele anlegget fra i dag. Jeg har en betalt starttid der på lørdag, og får booke om denne frem til 2023. Det er meldt ganske kaldt der i helga, så kanskje en høsttur blir vel så bra, selv om jeg frykter det blir et helt års utsettelse på den turen. :shock:
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Corona og reiser

Post by Keyser »

Herdla er blitt stengt av kommunen, Bjørnefjorden har stengt vinterbanen, Sotra er fremdeles åpen.

Det har vært nyheter om køer på Ikea. Lurer på hvordan det blir på hagesenterene frem mot påske, det blir vel mange som skal fikse hagen når de ikke får reist på hytta.
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Corona og reiser

Post by kevin »

Tipper det blir endel som prøver seg med å reise på hytta. Var jo så ille at enkelte booket rom på Scandic hotel Hafjell, for å sove der og oppholde seg på hytta på dagtid. Svært kreativt. Kommunelegen ba Scandic å stenge for å unngå dette.

Det virker ikke som at man kan se noe bedring heller, så det blir nok lenge før vi kan tenke på å reise og spille golf noe sted. Bortsett fra Sandnes og Sotra da :)
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Corona og reiser

Post by Jumper »

Jeg skulle ha startet sesongen her i dag: https://www.youtube.com/watch?v=P9W_sEveud4
Får sitte og se på video i stedet og slå litt i nettet i hagen. :cry:
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Corona og reiser

Post by eivaan »

Jaja...blir jo nesten d samme...! Kjipe greier
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Corona og reiser

Post by kevin »

Danmark har åpnet banene sine igjen, med restriksjoner. Men problemet blir å komme seg dit, og at man må i karantene når man kommer hjem.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Corona og reiser

Post by kevin »

Selv om det kanskje ikke er så lett å reise noe sted ennå, eller ikke anbefalt ennå, så begynner flere og flere golfbaner å åpne opp igjen i disse tider.

Portugal åpner opp rundt 4.mai, mens Frankrike åpner sine fra 11.mai. I USA har også banene begynt å åpne og ganske mange av de er åpne nå.

Åpent i Dubai også, men der må man ankomme med maske på og man får temperaturen målt før man får lov til å spille.
Post Reply