NM 2020/Garmin Norgescup

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2020/Garmin Norgescup

Post by kevin »

Daffinrud måtte dessverre trekke seg pga en betennelse i hånda i dag. Karoline Lund imponerer og leder med 3 slag nå, foran Skarpnord og Borge.

Arnøy leder fortsatt blant herrene, men det er veldig tett bak med Krogh, Bertheussen, Halvorsen og Skogen.

Unge Braadlie hadde dagens beste runde på 64 slag
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2020/Garmin Norgescup

Post by kevin »

Siste spilledag er i gang og sendinga er i gang på GolfTv og Eurosport N
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: NM 2020/Garmin Norgescup

Post by Freud »

Jeg har fulgt hele sendingen i dag. Jeg har jo ikke greie på golf, men plasker ut i dammen her, og sier at maken til dårlig putting har jeg aldri sett. Både fra damene og herrene. Dårlig nærspill generelt sett. Det var ikke de to beste som vant disse NM, men de minst dårlige. Det småregnet under det meste av dagens runde, men det så ikke ut til at gikk ut over spillet. Kommentatorene sa også at det var som vanlig å putte på disse greenene.
Siden Holtsmark er min hjemmebane, så var det svært artig å følge slagene fra en annen vinkel, fra spillere som er hundre ganger bedre enn meg.

Vinneren KKJ er ikke sympatisk, også fordi han var den eneste (?) som ikke la tilbake oppslått torv. Ikke et smil å se under hele runden fra hverken damer eller herrer. Og hvor ble det av seiersgleden? En Kongepokal i golf er stort.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2020/Garmin Norgescup

Post by kevin »

Hvis du så hele sendinga burde du fått med deg at begge vinnerne uttalte i intervjuene sine at de ikke visste at puttene de satte var for å vinne. Derav manglende jubel/seiersglede. De hadde ikke full kontroll på hvordan ståa var.

Jeg har også sett alt, og har sett noen smil. Men helt klart mer nerver i dag og fokus siden mye stod på spill. Dessuten fikk vi bare se noen få spillere i tillegg til lederballene.

Det var IKKE dårlig spill, det var mange bra scorer. Kan ikke si at de var minst dårlig når man vinner på -21 for herrene. Det blir useriøst! Men flere av de slet på greenene og puttet ikke bra. Krogh har spilt fantastisk tee til green hele uka, og med "normal" putting hadde han vunnet overlegent. I dag misset han mange korte.

Banen var nok satt opp litt for lang for damene og dermed ble det ofte litt langt inn på endel hull. Tee 58 på Holtsmark er bittelitt kortere enn banen Scottish Open skal spilles på om et par uker. Men mange missede putter her også. Det var endel tricky pinneplasseringer også, som påvirker både innspill og puttingen.

Supert opplegg av Eurosport, veldig gøy å se god norsk golf på tv. Hadde vært tilstede om det hadde vært åpent for vanlig publikum
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: NM 2020/Garmin Norgescup

Post by sirandrew214 »

Velger å overse idioter som mener -21 på en våt, tung og lang bane, med til dels tøffe pinner, er dårlig golf.

Hadde gleden av å jobbe på direktesendingen i dag. Og som alle andre golfere, så har også disse spillerene sine ups and downs.
VI trodde seriøst at Krag hadde rotet det bort når Kofstad begynte sin opphenting, men de 4 birdsene på rad der var jo helt suverent!

Og angående damene. Som Thorp sa, DETTE er slik banene blir satt opp når de skal ut og spille de, så dette var en reell test.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: NM 2020/Garmin Norgescup

Post by Freud »

Jeg har ikke skrevet at det var dårlig spill, bare dårlig putting.
Latterlig at ingen av spillerne var orientert om stillingen da det gikk mot slutten. Nok av folk rundt dem som kunne ha sagt det. Men det er kanskje best slik. Er det slik på de store turneringene også? Eller er det slik at de som leder ikke vil bli fortalt hvordan de ligger an?
RoughBoy
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Jun 2011, 18:52
Hcp: 36
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: NM 2020/Garmin Norgescup

Post by RoughBoy »

Er nok på vei inn i kategorien gammel grinebiter selv, men koste meg skikkelig med dagens sending fra NM. Mye godt spill, mange veldig bra slag og selvsagt en del nervøse putter. Som det skal være når noe står på spill. Takk til både spillere og Eurosport.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2020/Garmin Norgescup

Post by kevin »

Jeg synes avslutningen ble veldig spennende, mye pga superrunden fra Kofstad. Den putten han misset med en cm eller to på siste, jeg trodde han satte den og tenkte at det ble umulig å ta han igjen. Krogh spilte fantastisk mot slutten.

Ekstra spennende siden jeg hadde tippet både Krogh og Borge som vinnere i konkurransen hos Norsk golf. Sikret meg ett par greenfeebilletter der :D

Positivt NM og opplegg med tv-sendinger, håper man fortsetter å satse på det. Spesielt viktig i år når man ikke kunne være der som vanlig tilskuer, men tror at et videre opplegg kan utvikles og gjøres enda bedre til framtidig NM. Det vil være med å øke interessen, men samtidig vil det kanskje ikke være sånn at de beste proffene deltar igjen. Da må man bruke mer tid på å la golfinteresserte bli mer kjent med de unge og lovende spillerne. Det fantes spillere der som jeg vil påstå er minst like talentfulle som Hovland var på den alderen. Skogen og Mjaaseth er ett par av de, og det var noen andre nye navn også. Stormo i dameklassen imponerte, og vil tro at hun fortsetter å utvikle seg. Kommer fra en knallperiode på college og var svært høyt ranket på WAGR før hun ble proff. Borge har et kjempepotensiale og har delvis vist det på Symetra tour. Jeg har sett hvor målrettet hun har jobbet dag ut og dag inn på treningsfeltet på Vestfold gk, min hjemmeklubb.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: NM 2020/Garmin Norgescup

Post by Freud »

Kanskje tar jeg feil, men ut fra det jeg kunne se på TV, så slår Borge atskillig kortere med driver og wood enn de to andre i samme ball. Likevel vinner hun. Å spille presist og rett er kanskje viktigere enn å slå langt? Stormo fikk en dobbelbogey på det "lette" hull 13, da hun slo ballen i skogen og måtte slå en provisorisk. Der røyk kongepokalen.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2020/Garmin Norgescup

Post by kevin »

Stemmer ganske bra det, ble også nevnt under sendinga. Hun var kun nr.126 på driving distance på Symetra tour i fjor, snittet 246 yards fra tee. Men var nr. 43 på driving accuracy, ca.75% accuracy.

Skarpnord var nr.29 på LET i fjor med snitt i driving distance på 260 yards. Men bare nr.107 på accuracy, kun 55.56%.

Vet ikke hva Stormo har for tall, men vet hun slår langt
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: NM 2020/Garmin Norgescup

Post by Freud »

Jeg har problemer med å akseptere disse tallene for lengde fra tee. Virker å være for høye. Det kan da ikke være et vanlig gjennomsnittstall for alle utslag i alle runder?
Er det med eller uten rull?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: NM 2020/Garmin Norgescup

Post by kevin »

Hvorfor skal ikke de stemme? Det er selvsagt med rull. Men det har vært vanlig på f.eks Europatouren at touren velger ut to hull som de regner snittet på og så oppgis det som snitt. Til tross for at de måler opp alle utslag. Da har de også tatt hensyn til motvind og medvind, for å få mest mulig realistiske tall. Men om en spiller velger å slå ut med jern eller annet enn driver, da kan det bli misvisende. Hva Symetra eller LET gjør, må du nesten spørre de om. Helt eksakt vitenskap blir det uansett ikke, altfor mange variabler. Men en pekepinn, på samme måte som at man kan se det når man ser de slå ut. At Borge ofte lå lengre unna enn de andre. Men det kan jo også innvirke hvor langt hun vil slå. Alle svinger jo ikke 100% hele tiden
Post Reply