Klær på golfbanen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Klær på golfbanen

Post by furu »

Norsk Golf hadde en artikkel om klær og golf.

Er dette virkelig et problem i norske klubber? Er det mange steder man blir sendt bort hvis man har "feil" klær? Noen er det nok, men er det nok til å omtale det som et problem?

Jeg har sett alt mulig rart. For en stund siden møtte jeg en i slitt cargo shorts med hull i og en Levis t-skjorte. Og joggesko. På Fana. Hvis man kan gå med det på Fana da går alt unntatt Speedo hos dem.
På Bjørnefjorden er det mest minneverdige han som spilte med Man United drakt og 3/4 lang dongeri av den svært smale typen.

Men ikke noe galt med det. Ser på det som deres "tap" at de ikke gidder å kle seg litt annerledes og bra på golfbanen.

Tilbake til poenget - er virkelig kleskodeks et problem? Er ikke dette bare å grave fram et gammelt problem som golfen har vokst fra for lenge siden?
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Klær på golfbanen

Post by spiderboy »

Jeg tror kanskje dette er et problem i et svært begrenset omfang på noen få baner. Kleskoden er forskjellig på forskjellige steder. På Trondheim golfklubb er det vel helst enten noe fjelltur-aktig eller cordfløyel/dressbukse og lignende som er normen blant den eldre garde. Og heller en høyhalset genser enn pique-skjorte (det er tross alt trøndelag, det er begrenset med godværsdager her oppe)
Jeg har også inntrykk av at man fnyser og ler mer av folk i Loudmouth-bukser enn av dongeri..... Noe som er helt på sin plass spør du meg. Golf har vel dårlig nok rykte om man ikke skal se ut som man kommer rett fra Merano. ;)

I Trøndelag møter folk uansett opp i det aller meste. Det er slett ikke uvanlig med dongeri på banene her, og jeg har ikke noen erfaring med at man møter negative reaksjoner på dette. Jeg spilte selv i dongeri en del det første året etter grøntkort-kurs. Men når man har spilt et par runder med dongeri i enten stekende sol eller høljeregn finner man fort ut at det er et lite funksjonelt plagg på en golfbane. Jeg tror dette derfor i stor grad er et nybegynner-fenomen og at man etter hvert både sosialiseres inn i kulturen og finner ut hva som fungerer på golfbanen.

Jeg vet imidlertid at det er skrevne kleskoder på f.eks. Bogstad, noe jeg oppfatter som både latterlig, unødvendig og ekskluderende. Dette er helt klart myntet på å unngå at bestemte grupper får adgang på golfbanen, slik at man kan omgås folk fra sin egen subkultur - eller i det minste tvinge de som egentlig ikke passer inn til å bli likere seg selv.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Klær på golfbanen

Post by Grønne greener »

På Fana gikk det forleden dag en eldre kar rundt i shorts og bar overkropp ! :o
Det er jo et "problem" at golfere er kritthvite på venstre hånd og i pannen og ikke får noe sol på kroppen.
Tror forresten ikke at noen så meg for noen dager siden. Har ikke fått tilsnakk ihvertfall 8-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Klær på golfbanen

Post by furu »

Reglene er åpenbart ganske lite strenge :lol: Jeg har ikke noe problem med folks klesstil. Håper jeg ikke framstår som hoven og arrogant i innleggene mine. Det jeg vil fram til er at hos 9 av 10 norske klubber så kan man spille i akkurat det man vil. Hvorfor drar Norsk Golf fram problemstillingen?

Har noen av dere opplevd å bli bortvist grunnet klær? Eller blitt bedt om å skifte?
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Klær på golfbanen

Post by Keyser »

spiderboy wrote:Jeg har også inntrykk av at man fnyser og ler mer av folk i Loudmouth-bukser enn av dongeri..... Noe som er helt på sin plass spør du meg. Golf har vel dårlig nok rykte om man ikke skal se ut som man kommer rett fra Merano. ;)
Har bare fått positive tilbakemeldinger på Loudmouth-buksen min...ingen fnysing ennå, men gode doser smil :-)

Shorts skulle vært forbudt for alle over 45 - mye stygge, bleike, hårete bein med åreknuter der ute. Og spill med bar overkropp! ;)

<Keyser/>
<!--har bare et par år igjen med shortsspill-->
</Keyser>
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Klær på golfbanen

Post by Knut »

Loudmouth-buksen er fin den.
Blir mye brukt av spillere som kamuflerer dårlig golf med kule klær...
Covn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 110
Joined: 23 Apr 2009, 23:04
Location: Porsgrunn

Re: Klær på golfbanen

Post by Covn »

Jeg har blitt litt mer avslappet mht kleskodeks ettersom jeg har spilt en stund. Før så var det vel utelukkende piquet og khakis. Nå kan jeg fint stikke opp en tur etter jobb i olabuksa, uten å bry meg nevneverdig om det. Synes fremdeles det er kleint med tskjorte på banen men. Piquet burde være minstekrav.
King Cobra Speed LD
Callaway X-18 4-pw i
Titleist Spin Milled Wedge Vokey Design (54, 60)
Cobra Baffler TWS 3,4
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Klær på golfbanen

Post by Solaar »

Jeg har aldri dømt noen utifra hva de har på seg på golfbanen og reagerer aldri på det heller. Jeg snes imidlertid det er gøy med litt mer spesielle golfklær. Desverre er jeg på studentbudsjett for tiden så jeg har ikke råd til å bruke mye penger på klær lengre.

Det irriterer meg fortsatt at curlinglandslaget brukte loudmouth-bukser, buksene gikk dermed fra å være ekstremt kule til å bli harry...
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Klær på golfbanen

Post by Kaffekannen »

Jeg er litt todelt på emnet. Jeg liker å gå kledd for golf. Skjorte med krage og en fin bukse gjør at jeg føler meg som en golfer selv jeg ikke spiller som en 8-) Samtidig kunne jeg godt tenke meg treningsrunder med en fotballshorts og en vanlig t-skjorte uten at noen skal bry seg. Det jeg er litt "redd" for er at hvis det slippes helt løs på klessiden så blir det frowned upon de som vil kle seg fint.

Edit: Fana Golfklubb har følgende på sin hjemmeside under "Etikette"

Vi ber om at det ikke brukes dongeribukse, jogge dress, singlet og shorts av type badebukse/fotballshorts på banen.

Dette er det ingen som bryr seg om
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Klær på golfbanen

Post by Grønne greener »

Jeg tar alltid hensyn når jeg skal på golfbanen.
Spiller aldri i dongeri selv om det har hendt. (jada, KK. En liten selvmotsigelse her 8-) )
Spiller i vide bukser med gode lommer. Kjøpte meg to par bukser i forfjor på Dressmann til 50,- stk. Disse buksene er helt supre å bruke når jeg spiller golf.
Det viktigste for meg er at jeg prøver å ha på meg rene klær. Ikke om T-skjorten har krage eller stolpe eller reklame.
Covn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 110
Joined: 23 Apr 2009, 23:04
Location: Porsgrunn

Re: Klær på golfbanen

Post by Covn »

Jeg og har en del dressmann bukser til rundt hundrelappen som funker helt fint til golfing. Ingen grunn til å kjøpe bukser til tusen kr, hvis ikke du har veldig lyst.
King Cobra Speed LD
Callaway X-18 4-pw i
Titleist Spin Milled Wedge Vokey Design (54, 60)
Cobra Baffler TWS 3,4
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Klær på golfbanen

Post by Long-Hit-Wonder »

Så langt jeg har erfart, så er ikke kleskoden på banen et stort problem i Norge. Det er sjelden at det blir reaksjoner på folks klesvaner på golfen, men det har hendt at noen få har fått klager for å ha gått i bar overkropp i sommerheten. Uten om dette er det ingen som reagerer.

For min del kan folk få kle seg slik de selv lyster.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Klær på golfbanen

Post by furu »

Det er altså ingen som har erfart at de selv har blitt "offer" for klesregler? Eller har sett andre bli det?

Kan vel nesten fastslå at det ikke er rare problemet Norsk Golf har grepet tak i her.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Klær på golfbanen

Post by Grønne greener »

De gangene jeg drister meg til å gå med bar overkropp er om formiddagen på frontnine på Fana. Der går jeg som oftest alene.
Er vel kun på hull 6 og 7 man risikerer å treffe på andre spillere.
Når dette er sagt så må jeg også få lov til å si at jeg har veldig sans for at folk kler seg ordentlig.
Syns det er stilig når folk kler seg stilig.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Klær på golfbanen

Post by JanB »

Legger merke til at ingen har skrevet noe om annet enn bukse og en eller annen form for overdel.
Selv har jeg sterke meninger når det kommer til sko (les sikkerhet). Gikk bak en firerball en gang der jeg så en mindre begavet spiller hakke rundt iført SANDALER. Da fikk jeg nok og fortalte etpar Pauli ord om sikkerhet. Hun så ut som et spørsmålstegn, men etter en liten demonstrasjon av "golfball mot pannen", forstok hun budskapet og satt seg pent i sin boogey.

Ektehustruen har en gang blitt tilsnakket for å ha på en overdel uten krage og armer. Det som såret caddymaster var nok dette med kragen. Beskjeden var at "neste gang ...". Det var en relativt ny bane. Har inntrykk av at "ferske" baner forsøker å sette et litt mer status-stempel. Dette glir av med tiden når det er pengene som rår. Etter en stund spør man heller ikke om HCP kort eller noe som helst. Trist men sant.
Ser alt for ofte at i en 4 ball er det 2 som kan spille og et "vennepar" som har kommet på besøk og er med og spiller. Vertene lar disse selvsagt spille så mye som mulig og vi som kommer bak opplever både 10 og 15 slag på hullet. Tror du de plukker opp ballen? Det er ofte vanskelig nok å få spille igjennom.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Klær på golfbanen

Post by Grønne greener »

Opplevde noe rart og merkelig på Fana i dag.
Skulle spille Pink Cup og fikk nesten ikke lov til å spille fordi jeg hadde feil shorts!
Brukte en dyr shorts som tilhører dommerdrakten min men den var ikke god nok fordi den ikke hadde glidelås foran.
Så der kan dere se. Kleskoden gjelder fremdeles her i landet.
Jeg fikk lov til å spille likevel.
Foranledningen var at en nederlandsk greenfee-spiller snudde i døren fordi han (ifølge ham selv) ikke hadde pene nok bukser på seg til at han kunne gå rundt på en golfbane. Vet ikke om han spilte eller ikke.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Klær på golfbanen

Post by furu »

Det var da voldsomt GG. På Fana? Klesregler?
Var shortsen rosa ? :lol:

Jeg har altså tatt feil. Myten er bekreftet. Jeg har ingen problemer med å innrømme det.

Syns dere det bør være en sammenheng mellom hcp og klær/sko? Jeg får en del rare blikk der jeg står på tee med knallblå Peak bukser, hvit pique og grå vest. Og hvite sko selvsagt. Kan ikke spillere med høyt hcp også kle seg fint? Eller er det forbeholdt dem med solide balltreff? Er det dumt av meg å kle meg bra? De hvite grepene mine hjelper tydeligvis heller ikke........

Er enig med deg JanB. Gode sko er veldig viktig og noe altfor mange ikke bryr seg om.
Når det gjelder ektehustruen din så kan hun henvise til LPGA og LET. Der går de i slike overdeler til stadighet.

Hva syns dere forresten om slike trøyer som dette? Nike Mock, gjort populære av Tiger Woods. Er en t-skjorte helt greit dersom den er laget av dri-fit eller annet teknisk materiale? Jeg mener selvsagt at en t-skjorte er en t-skjorte, samme om den er laget av gull eller bomull. Og om den har L.O.G.G fra HM eller TW på ermet.
Image
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Klær på golfbanen

Post by Grønne greener »

Hvis jeg hadde eid en rosa shorts så hadde jeg selvfølgelig brukt den i dag.
Hadde dessverre ikke noen rosa klær i klesskapet og stilte i rødt. Både genser og T-skjorte (med både krage og stolpe) var røde.
Men altså sort shorts og sorte ankelsokker.

Nå anser jeg forresten veddemålet som oppgjort da jeg brukte diverse rosa barbie-baller av helt elendig kvalitet. (Sist jeg spilte med Furu og KK skulle taperen av veddemålet spille neste turnering med crap-baller).

Det bør absolutt ikke være noen som helst sammenheng mellom hcp og bekledning. Da er vi 100 år tilbake i tid.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Klær på golfbanen

Post by furu »

Det var Hello Kitty baller som skulle brukes av taperen. Men rosa Barbie-baller er helt ok :lol: Og det var vel egentlig jeg som skulle spilt med det :oops:
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Klær på golfbanen

Post by Kaffekannen »

Hva syns dere forresten om slike trøyer som dette? Nike Mock, gjort populære av Tiger Woods. Er en t-skjorte helt greit dersom den er laget av dri-fit eller annet teknisk materiale? Jeg mener selvsagt at en t-skjorte er en t-skjorte, samme om den er laget av gull eller bomull. Og om den har L.O.G.G fra HM eller TW på ermet.
Mener du at det ikke er greit? Jeg har ikke noe problemer med hva andre går med, men jeg trives generelt sett rundt folk som går med rene klær...
Opplevde noe rart og merkelig på Fana i dag.
Skulle spille Pink Cup og fikk nesten ikke lov til å spille fordi jeg hadde feil shorts!
Brukte en dyr shorts som tilhører dommerdrakten min men den var ikke god nok fordi den ikke hadde glidelås foran.
Så der kan dere se. Kleskoden gjelder fremdeles her i landet.
Nå skal det sies at det ikke var yngste karen som har jobbet i en proshop som ga deg beskjed, og han sa det med et smil rundt munnen. For min del har jeg aldri sett GG så pent kledd på en golfbane :lol:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply