Golfliga 2010

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Golfliga 2010

Post by furu »

Noen som skal være med på Golfiga? Skal selv spille sammen med bl.a. to fra forumet. Håper og tror at det blir gøy.

Er litt skuffet over "administrasjonen" nå i starten. Påmeldingsfristen var satt til 3.mai men er forlenget ut uke 18. Fordi de har fått få påmeldinger? Årsaken de nevner er at mange baner har sen åpning. Litt tynt, jeg hadde heller satt pris på å få et oppsett å forholde meg til.

Uansett, det blir gøy og jeg håper å møte andre "golfsnakkere" :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Golfliga 2010

Post by Keyser »

Bjørnefjorden Hookers stiller selvfølgelig i år også . med undertegnede som El Kapitän!

Og det var litt treg administrasjon i fjor også....

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Golfliga 2010

Post by Long-Hit-Wonder »

Golfliga høres utrolig artig, men jeg har ikke noe lag å spille med. Selv om jeg får lurt med meg min bror vil det fremdeles mangle to spillere for å få et fullstendig lag. Bamble GK har vel med 2 lag i år om jeg har blitt fortalt rett, så klubben har heldigvis noen glade golfere som kan vise klubbens ansikt.

Inntil jeg finner et lag må jeg nok bare nøye meg med å stå på sidelinjen og ønske dere andre lykke til i golfligaen. :)
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by furu »

Oppsettet er klart. 4 av 5 kamper på Fana, det var litt dårlig. Og vi møter regionsvinnerne Team Cymru på Meland :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golfliga 2010

Post by Kaffekannen »

Første runde i vår pulje ble spilt i går og Røde Staker kan ikke annet enn å være fornøyd 8-) Vi vant alle matchene og det endte dermed 6-0. Fourball gutta våre imponerte og hadde vunnet kampen etter 14 hull mens Grønne Greener og undertegnede avgjorde begge på hull 17 med solide par :shock:

Dette var første gang jeg spilte match og det er virkelig gøy. Våre medspillere(les: konkurrenter) fra Rainfall var svært hyggelig selskap og gjorde runden til en morsom opplevelse fra hull 1. De var også gode golfspillere og jeg hadde nok fått grisebank uten mine ekstra tildelte slag. :roll:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by furu »

Røde Staker fikk kun 3-3 mot PGA Volunteers i vår andre kamp. Med en seier og en "uavgjort" er vi selvsagt med i toppen. Vi går vel for puljeseier :?:

Jeg må nevne at vi spilte med feil regler for hcp i fourball. Dette må dere andre som spiller Golfliga være obs på. Dette er reglene for fourball;
5.2 Four-ball match (se også regel 30)
I Four-ball match beregnes ingen differanser mellom parenes Spillehandicap. Parenes beste nettoscore sammenlignes med hverandre. Det paret med lavest nettoscore på hullet, vinner hullet.

5.2.1 Eksempel
Spiller 1 og 2 representerer lag A og spiller 3 og 4 representerer lag B.

På hull 1 scorer spillerne slik:
Spiller 1 får netto 4 slag
Spiller 2 får netto 5 slag

Spiller 3 får netto 6 slag
Spiller 4 får netto 5 slag.

Den beste nettoscore på Lag A (som er spiller 1 sin score) er bedre enn den beste nettoscore på lag B (som er spiller 4 sin score), og lag A vinner dermed hull 1 og er én opp i matchen!
I singel er det annerledes;
5.1 Single match
I single match får den ene spilleren et antall slag på motstanderen, som er differansen mellom spillehandicappene til disse to spillerne.

NB! Spillehandicap er det antallet slag man får når man leser av på ”slopetabellen”.

5.1.1 Eksempel
Spiller A har spillehandicap 16 og spiller B har spillehandicap 11. Her er differansen 5 slag.

Spiller A får dermed fem slag på spiller B. Disse fem slagene skal fordeles på hullene med indeks 1-5 ifølge scorekortet.
Det blir selvsagt ekstremt hypotetisk å snakke om hva utfallet hadde blitt, men tre hull gikk i vår disfavør grunnet dette. Det kan altså utgjøre ganske stor forskjell. Fourball-matchen endte forøvrig uavgjort.
Neste gang skal jeg ha med utskrift av reglene slik at jeg har noe å vise til når jeg hevder at jeg har rett :D
Instagram @christianfuru
Stiffa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 100
Joined: 06 Aug 2009, 23:34

Re: Golfliga 2010

Post by Stiffa »

@Furu: hvilke regler spilte dere med da?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by furu »

Vi brukte samme regler som i singel. Altså at vi tok differansen i slag og brukte en fra index 1. Noen vil påstå at resultatet blir det samme men det blir de definitivt ikke.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by furu »

Røde Staker tok en sterk seier i dag :D

Kaffekannen imponerte med seier mot to spillere i fourball. Meget godt gjort.
Grønne greener avgjorde tidlig sin match mens jeg tok min på #18.

Vi står med to seire og en uavgjort. Går for puljeseier :D
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Golfliga 2010

Post by Sticho »

Gratulerer med en ny triumf! :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by furu »

Finalespillet i Hordaland går på Bjørnefjorden. Her er oppsettet for 2010.

Vi må altså klare å være blant de to beste og vinne en semifinale med 2xfourball på BJGK. Så er vi i landsfinalen :D Det hadde vært utrolig gøy :!:

Hvordan går det med dere andre? Må jo være flere her inne som spiller Golfliga :?:
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Golfliga 2010

Post by Keyser »

Det går dårlig med Bjørnefjorden Hookers; et storseier hjemme, ble grisebanket på Voss, og gikk på et tap hjemme igjen mot gode spillere. Skylder litt på at to av spillerene kun spiller Golfliga, og driver med hhv sykling og oppussing som forberedelser. I tillegg ble den mest stabile spilleren leid ut fra jobben og har har gått store deler av vårsesongen uten å være i nærheten av en golfbane.

Men med tre seire i august (blir et slit å få avviklet alle kampene) er det håp om å gå videre.

<Keyser/>
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by furu »

Ny seier for Røde Staker :D Vi cruiser inn til puljeseier. Nei, for å være helt ærlig, det var knalltøft mot Andy Cap (Bjørnefjorden) i dag. Vi spilte hjemme på Fana og jeg trodde det skulle gi oss et overtak. Slik gikk det ikke. De spilte jevnt og stødig med imponerende utslag og nærspill. Mellom oss hadde vi 4xbirdie og man kunne bare glemme å vinne et hull på dårligere enn par.

Jeg og Kaffekannen var 3 down etter 13 hull. KK vant 14, jeg delte 15. Altså var vi 2d med 3 igjen. Rimelig tøft. Enda tøffere når de traff på utslagene sine på 16 og 17. Jeg tok 16 og KK tok 17 med en glimrende birdie. Altså likt før 18 og der vant vi matchen på min par :D Utrolig herlig!

3 seire og en uavgjort på fire matcher er bra. Vi er vel klar for finalespill i Hordalandsavd. på BJGK.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by furu »

Hakadal Elite vant Golfliga 2010.

Det har stått litt om dette på Scangolf. Hakadal Elite ble nemlig sist i semien sin. Allikevel fikk de spille finalen. Et lag fra Rogaland trakk seg og det ser ut til at Hakadal Elite erstattet disse. Hvorfor måtte de erstatte dem? Kunne de ikke spilt med 15 lag? Jo, helt klart. Det skulle de gjort.

At Hakadal GK setter sammen et lag som like godt vinner på hjemmebane - den seieren burde smake ekstremt surt. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at dersom de har alminnelig folkeskikk så skjønner de at dette var regelrett idioti.

Hakadal Elite har brukt minst 9 spillere på laget. To av spillerne i finalen har ikke spilt puljespill. Får ikke sjekket semien, finner ikke resultatene. Dette er å gjøre narr av hele konseptet med lagspill. Det er ikke om å gjøre å klare å stable på beina et lag med kjente og ukjente. Det skal være litt kontinuitet i det.

Andy Cap (som vi slo ganske enkelt i puljespillet.... :D ) ble nummer to og er helt klart den riktige vinneren av Golfliga 2010. De var kun tre slag bak hjemmelaget som - jeg gjentar - ble slått ut i semien.

Hva syns dere om dette? Er ikke det fullstendig parodi og latterliggjøring av konseptet Golfliga?
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Golfliga 2010

Post by Keyser »

Litt rart at de fylte opp feltet på en slik måte ja. Hjemmebane er en stor fordel, som f.eks på regionsfinalen på Bjørnefjorden, der begge Bjørnefjord-lagene gikk videre. Årsaken til at det var nettopp Hakadal som fikk stille lag/fylle feltet er vel ennå ikke kjent.

At Hakadal har spilt med 9 spillere viser problemet med Golfliga - det er vanskelig å stille 4 voksne på et gitt tidspunkt. Selv brukte laget "mitt" 7 spillere i rundespillet. Hadde vi gått videre til regionsfinale/norgesfinale kan jeg lett se for meg at vi måtte ha rekruttert helt nye spillere for å kunne stilt lag. Tror neppe vi stiller lag til neste år, det ble for mye ordning og fiksing for å få spilt kampene.
</Keyser>
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Golfliga 2010

Post by Knut »

Dette er selvsagt en parodi.
Stiller seg i rekken over tussete turneringsavgjørelser fra NGF.

Neste år skal jeg sørge for at finalen går på Meland, så skal jeg stille med byens beste spillere og vinne hele driten. :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by furu »

Keyser wrote:Litt rart at de fylte opp feltet på en slik måte ja. Hjemmebane er en stor fordel, som f.eks på regionsfinalen på Bjørnefjorden, der begge Bjørnefjord-lagene gikk videre. Årsaken til at det var nettopp Hakadal som fikk stille lag/fylle feltet er vel ennå ikke kjent.

At Hakadal har spilt med 9 spillere viser problemet med Golfliga - det er vanskelig å stille 4 voksne på et gitt tidspunkt. Selv brukte laget "mitt" 7 spillere i rundespillet. Hadde vi gått videre til regionsfinale/norgesfinale kan jeg lett se for meg at vi måtte ha rekruttert helt nye spillere for å kunne stilt lag. Tror neppe vi stiller lag til neste år, det ble for mye ordning og fiksing for å få spilt kampene.
Enig i det med antall spillere. Syns bare at dette med "lagfølelse" har forsvunnet helt når man bare drar inn noen nye for å fylle opp et lag man egentlig ikke skulle ha i finalen.

Er sikkert utrolig kjedelig når man må slite med å stille lag. Vi har vel vært ganske heldige i år. Kaffekannen var i tillegg både sporty og god som spilte alene i en fourball og vant :D

Den ene spilleren Hakadal tok med i finalen ligger på 3 i hcp. En slik spiller har i hvert fall fordel av hjemmebane. Med høyt hcp er det mer tilfeldigheter, men jeg har inntrykk av at så gode spillere kjenner hjemmebanen sin ekstremt godt.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golfliga 2010

Post by Kaffekannen »

Som jeg skrev på SG. Dømmekraften til NGF/spillerne fra Hakadal minner om den som en del regjeringsmedlemmer viser ift. gaver. Hvis de mente at det var bedre med 16 lag enn 15 så burde selvsagt Hakadal vært med utenfor konkurranse.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfliga 2010

Post by furu »

Debatten har gått ganske livlig på Scangolf :lol:

Det viser seg at Hakadal Elite (det opprinnelige laget som røk ut i semien) fikk tilbud om å spille men takket nei fordi de ikke kunne stille lag. Sentrale personer i Hakadal GK har da tatt saken i egne hender og laget et lag under navnet Hakadal Elite. (med bl.a. markedssjefen i klubben). Kapteinene på det opprinnelige laget var selv ikke klar over at noen spilte under lagets navn før han så resultatlisten på søndag.

Dette er helt hårreisende. Det er fullstendig latterlig gjort av arrangørklubben og NGF som har tillatt det.

I den store sammenheng (sult, krig, Furyk vinner 68 millioner osv.) så er det en fillesak, men i Golfliga-sammenheng kunne det faktisk ikke vært verre. En fin sesong med matchspill ble kronet med en vinner som har prøvd å lure alle.

Noen boikott i 2011 blir det ikke snakk om.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golfliga 2010

Post by Kaffekannen »

Hvis det som Mari helmer på SG sier er korrekt(og det tror jeg dessverre det er) så er det som er gjort veldig graverende og faktisk svært alvorlig i sportslig sammenheng. Det er brudd på turneringens bestemmelser og direkte juks. Jeg er vanligvis ganske sindig i slike sammenhenger, men i dette tilfellet bør laget straffes ved at de mister premier, Hakadal bør få en kraftig ripe og den eller de ansvarlige som tok avgjørelsen bør miste sjansen til turneringsspill i NGF regi i en lengre periode.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply