Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by furu »

Er det noen av dere som ser på turneringer her i Norge? Det er Nordea Masters denne uken på Losby. Noen som skal se på? Eller hever vi oss over dette siden "de ikke er så veldig mye bedre enn oss" :lol: :?:

Meland arrangerer Titleist Tour i helgen. Jeg vurderte seriøst om jeg skulle ta turen ut og skrive litt om turneringen. Er det noen som helst interesse for slikt? Eller blir det for smalt? Når proguruen min nevnte at jeg burde gjøre det så visste jeg ikke helt om det var medfødt sarkasme som snakket :lol:

Jeg mener at vi må heve nivået litt. Vi må bringe turneringer på det høyeste nivået i Norge opp på et nytt nivå - eller kanskje tre. Bedre dekning fra nettsider og forbund og bedre forhåndsomtale. Det virker stort sett som om det bare er den "harde kjernen" i de enkelte klubbene som vet om disse turneringene. Kanskje vi kan begynne med oss vanlige golfere. At vi bryr oss litt mer og skaper litt mer interesse rundt temaet.
Instagram @christianfuru
rake
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 09 May 2010, 14:14

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by rake »

Jeg håper å dra på nordea masters. Har lenge hatt lyst til å se på en slik turnering.
Får se om tiden strekker til, jeg har egentlig ingen unnskyldning siden det er på min hjemmeklubb :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by furu »

Da håper jeg du kan ta et bilde eller tre og kanskje skrive noen ord om det her på forumet.
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by Knut »

Jeg mener helt seriøst at Furu og resten av golfinteresserte bergensere bør ta turen ut for å se landets beste juniorer spille.
For en gangs skyld ser det ut til å bli noenlunde vær når Meland arrangerer en toppturnering.
Tipper for eksempel Aksel Olsen er sugen på revansje etter hans choke på hull 15 under fjorårets NM.
I tillegg stiller stort sett hele juniorlaget til EM. Bedre spillere enn det som pleier å spille der ute.
Ved fint vær regner jeg med det blir en kjempeturnering.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by Grønne greener »

Her er det mye å arbeide med. Mediene må jo helt klart bli mer interesserte enn de er i dag. Dessverre så nytter det ikke å levere inn en kort rapport eller resultatliste. Derfor må vi starte på et annet nivå for å få mediene interesserte. Her kommer sider som Furu & Golf og Facebook inn. Avisene finner mye av stoffet sitt på nettet og når det blir skrevet tilstrekkelig og ofte nok om saker på div nettsider og spesielt facebook så kommer mediene etterhvert.
Når mediene er interesserte så vil også den vanlige golfer bli interessert i disse turneringene.
Aller mest vil det selvfølgelig hjelpe å ha lokale spillere helt i verdenstoppen. Ihvertfall hvis disse beærer hjemfylket med besøk i en turnering fra tid til annen.
For at den vanlige golfer skal bli interessert i å se på disse turneringene må han/hun få vite om turneringene og hva de betyr. Les annonsering.
Tilskueren må også vite på forhånd hva det koster å være tilskuer,
Hvem er de som spiller? Er det kun lokale spillere eller er det på nasjonalt plan?
Får man noe informasjon/presentasjon av spillerne?
Er det trykket opp et program?
Finnes det en nettside slik at man kan være forberedt og kanskje lære litt om spillerne?
Hvor får man lov til å bevege seg?
Hvordan man oppfører seg. Kan man gå rundt på banen som man vil, f.eks.?
Er det tillatt å følge en spesiell flight hele runden?
Finnes det noe annet tilbud enn selve turneringen?
Hva med mat og drikke ? Er det å få kjøpt?
Gjøres det noe for tilskuerne hvis været er dårlig?
Selv kunne jeg godt tenke meg å få lov til å være caddy en gang. Da er man på en måte aktiv i turneringen selv om man ikke får spille.
Å være aktiv tilskuer gir også ekstra inspirasjon til å trene eller spille mer selv. Kanskje plukker man også opp noen gode tips? Det kan være interessant å se hvordan de beste velger å spille banen. Jeg er sikker på at de mange steder velger feige (les smarte) løsninger der vi vanlige pleier å gå rett på. Og også omvendt, selvfølgelig.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by furu »

Startlister for Nordea Masters.

Info om Titleist Tour på Meland.
Marøy og Aronsen er eneste lokale spillere?

Du har rett GG. Det er for dårlig info på forhånd. Arrangørklubben burde henvende seg til alle andre klubber i området og sende ut info på mail til alle medlemmer. Det må vi kunne leve med, det er ikke å betrakte som spam.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by Grønne greener »

Dessverre blir jeg ikke å finne på Meland denne helgen.
Har faktisk tenkt å ha en hel helg uten golf. :o :shock:
Kanskje litt puttetrening bare... :?:
Det er fordi denne helgen skal jeg på festival. :geek:
Ungkarsfestival :lol: :lol: :lol:
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by Solaar »

Nordea Masters er for de beste i Norden ikke sant? Det er gamle Telia Tour eller hva? Bestilte Viasat Sport pakken tidligere i uka for å følge med fotball VM og få med meg US Open, derfor fikk jeg sett litt av Nordea Masters fra Sturup Park. Morsomt å se siden jeg spilte den banen i fjor sommer. Såg at det var "litt" vanskeligere forhold enn når jeg spilte der, treene såg jo ut til å vokse sidelengs i den vinden som var. Som om det ikke er en vanskelig nok bane fra før ...
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by Keyser »

furu wrote: Info om Titleist Tour på Meland.
Marøy og Aronsen er eneste lokale spillere?
Neida - Bjørnefjorden stiller med to jenter; Cecilie Langeland Olsen og Solveig Helgesen. Vi har pleid å ha en gutt (Alexander Heggland) med på Titleist Tour, men han hadde ikke muligheten til å reise til siste B-tour for å prøve å kvalifisere seg.

<Keyser/>
</Keyser>
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by Golf »

Pluss at Meland stiller med tre spillere. Og Julie fra Fana.
Tilsammen blir vel det åtte lokale spillere.

www.melandgolf.no har litt info.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by kevin »

Jeg har planer om å dra og se litt på Losby. Og skal se om jeg får tatt noen bilder og gitt litt info. Tror mange har godt av å se spillere på dette nivået spille. Man skal huske at dette er de absolutte beste spillerne som spiller i Sverige,sammen med noen norske. Flere av spillerne har spillt Challenge Tour tidligere,og en og annen ET.

Er helt enig i at det er dårlig profilert. Men helsvart er det ikke. Det har vært info på golfforbundet sine sider en stund,det er mye info på Losby sine sider. Golferen skriver litt om det,det samme gjør Golfsiden og golf.se,som hoster hjemmesiden til Nordea Tour. Nordea tour har også en egen facebook side for de som vil følge med der,pleier å komme en del info der. Så vet jeg ikke om Viasat golf er der i helgen og filmer slik de pleier å gjøre,da vil det kanskje komme på tv en dag også.

Så skal man huske at turneringen ble flyttet fra Miklagard til Losby i siste liten,det kan kanskje ha hatt noe å si for profileringen.
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by hanso87 »

planene mine var og å ta en tur en dag og se på de spille, men jobber 16-21 skift denne uken og får ikke tid :(
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by kevin »

Bilder fra turneringen kan sees på Nordea Tour`s facebook side,som du finner her

Synes dette bildet sier mye om hvor fin banen er nå :!: Det blir en tur i morra for å se på,helt klart

Image
rake
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 09 May 2010, 14:14

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by rake »

Jeg benyttet sjansen i dag før jeg gikk på rangen + spilte 9 hull for å se litt på turneringen.

Banen er i ekstremt god stand som dere kan se på de bildene jeg legger ut.
For meg var det morsomt å se litt på hvor god kontroll disse gutta har på slagene. De aller fleste jeg så på hadde kjempebra innspill på den greenen jeg fulgte med på, som kan være litt vanskelig.
Legger man seg opp litt for kort vil ballen trille et godt stykke nedover bakken igjen.

Litt morsomt å se spillerne på rangen også. Kan ikke si at jeg akkurat matchet de som stod ved siden av meg og slo ut baller :)
Attachments
2010-06-23 18.14.00.jpg
(1.11 MiB) Not downloaded yet
2010-06-23 18.11.37.jpg
(1.22 MiB) Not downloaded yet
2010-06-23 18.08.08.jpg
(1.1 MiB) Not downloaded yet
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by furu »

Helt nydelige forhold.

Man får sikkert et ydmykt syn på sin egen golf ved å se på disse superguttene spille.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by kevin »

Har vært og tittet i dag jeg og,noen timer på morgenen. La meg bare si med en gang at disse som spiller her er fryktelig gode,svært imponert over nivået. Nå har ikke jeg sett mange golf-turneringer live,så det var ganske interessant.
La spesielt merke til at det virker ikke å være spesielt glamorøst,her var det ikke det siste nye innenfor golfutstyr etc. Spesielt bager og traller,der var det mye "gammelt". Tilogmed endel som gikk med sånn liten 2-hjuls tralle som man drar etter seg :!: Men de er kanskje smartere enn oss hobbygolfere og bruker pengene på instruksjon,reiser og deltagelse i turneringer. Noen hadde caddie,men de fleste hadde vel ikke det. Banen var helt fantastisk fin,den har jeg fryktelig lyst å spille :D

Tok noen bilder,overskya i dag og litt mer vind i dag.

Dobbelgreenen 9/18
Image

Mer av samme green
Image

Hull 10,par 3 på 189m i dag
Image

Greenen hull 10
Image

Skjønner du hva jeg mener ang utstyret Furu? :D
Image
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by furu »

Det er nok en del av disse spillerne som må klare seg uten sponsing fra utstyrsleverandørene. Da er det sikkert en god ide å heller bruke pengene på turneringer osv. enn å bytte ut noe som fungerer bra for dem. Samtidig så ser man det jo også i proffenes bag. Så på bilder fra Travelers, var mange bager med rustne jern og wedger og gamle woods. Sjekk også Jimenez 3w og 5w i Norsk Golf. De er fra før krigen, og da snakker jeg ikke om 2.verdenskrig men den der de syns skyttergraver var en god ide.
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by hanso87 »

Var en tur og så i 12 tiden. Meget gode svinger, de sleit endel med stopp i ballene (Godt å se).
Men bra sving, syke drives. Meget imponert over losby. Blir vel en runde der i juli måned.

Var veldig få tilskuere tilstede
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by kevin »

For de som er litt interessert i golf, og som kunne tenke seg å se proffene spille, så må man huske at til uka er det Nordea Tour på Drøbak. Mandag er det pro-am og så turnering tirs-tors. Cut etter onsdagens runde.

Mange norske spillere får sjansen

Uka etter er det Ecco Tour på Mørk.

Rosinen i pølsa er Challenge Tour på Hauger i august

Bare å kjenne sin besøkelsestid. Skal skrive litt mer om Nordea Tour på Drøbak i turneringstråden for touren. Men det kan bli morsomt å være tilskuer der med en bane som innbyr til mange birdies og det som bedre er.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Er du tilskuer på turneringer i Norge?

Post by sirandrew214 »

Ja, hva tipper man beste score på en runde på Drøbak, par 70 blir? 60? 58? Det er 9-10 hull ca man kan nå på 1 under GIR, eller være svært, svært nære.
Post Reply