Hjelp med Drivern.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Hjelp med Drivern.

Post by hanso87 »

Hei:)

Jeg har en TM r9 og sliter VELDIG med å treffe bra for tiden. Har sykt god følelse med hybrid, 3wood/5wood, jern. Treffer stuerent og ballen går dit jeg ønsker (stort sett:P)

Men har ett kjempeproblem når jeg tar tak i TM r9. Får en "frykt" og er veldig redd for å slå med den og 1/10 baller går bra. I fjor sesongen slo jeg ballen bra og opp mot 220+, da hadde jeg følelsen.

I år har jeg ikke hatt noe følelse med drivern, og lurer på å gi opp drivern. Har vurdert protime(student og dyrt + lite penger. så spørs), men det blir nok ikke før etter ferieturen til budapest isåfall.. Så tenkte om å spørre om dere hadde noen tips først.

Typiske ting med slagene
-VELDIG lave (høy hastighet) de går ofte nokså rett. men snakker VELDIG lavt (20m-30m over bakken, trolig ballen for mye i midten av stancen og det kan fikses. Men igjen er problem 2 og 3 som virkelig er krise) Ville skruer ut til sidene.
-Rett høyde men ballen "pushes" ut mot venstre, snakker 20-30m ut mot venstre fra sikte sted.
-Når jeg tar i og ikke vil ha ballen til venstre kommer en fade like stor.
Så jeg klarer ikke å få ballen rett og i rett høyde.

Driveren har vært på både draw og fade i innstillinger, men nå på nøyral for å se hvor problemet ligger. Tror det store problemet er "frykten" jeg har for å slå ett dårlig slag.

What to do...?? :?: :?:
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hjelp med Drivern.

Post by JanB »

Det er nok langt enklere å instruere deg med kinestetisk læring, slik jeg vanligvis gjør, enn å forsøke å beskrive hva du skal gjøre. I tillegg skal du forstå det jeg skriver. Det er derfor svært få blir vesentlig bedre av å lese bøker alene. Men la oss forsøke.

Først vil jeg se at du har et riktig grep. Et grep der begge hender arbeider som en enhet (ref JaSol Golf Coaching )
Dernest må du ha riktig ballplassering og positur. Ballplassering ved helen av ditt framre ben. Vekten med 65% på bakre ben. Du skal senke bakre skulder slik at du "heller" litt til siden. Vinkelen lærer du deg ved å gjøre følgende. Stå loddrett med ryggen, og litt foroverbøyd (omtrent som din vanlige oppstilling med et 8 jern). Hold driveren din intil kroppen ved midten av kroppen din foran. Sett klubbhodet på driveren under haken din og grepet ned. Den skal gå fra haken og forbi buksesmekken. Grepet på kølla rekker deg omtrent ned til knærne nå. Så tilter du over mot siden (høyre for høyrehendte). Når skaftet treffer innersiden av ditt lår på venstre side, har du en riktig vinkel.
Med grep, ballplassering og positur skulle du nå i praksis være klar til å gjøre en sving med driver.

Så vil jeg at du skal huske en av mine læresetninger: Du har god tid, ballen ligger å venter på deg


Når du nå skal gjøre ditt golfslag vil jeg at du tar 2 baller og slår 50 meter med driveren. Ja, kun 50 meter.
Deretter tar du 2 baller og slår kun 100 meter. Så 2 baller på 150 meter.

Alle slag skal du gjøre en pen og riktig sving. Stå i finish helt til ballen lander.

Det viktigste med driverslaget er å beholde hodet bak ballen hele tiden, også når du treffer. Du har selvsagt skrudd opp hoftene og er allerede igjennom idet du treffer ballen. Overkroppen henger etter og har fått en torsjonsvridning som gir kraften til ballen.

Hensikten med disse små løse slagene med driver er å tvinge deg ned på tempo og samtidig få deg til å beholde vekten bak relativt lenge.
Lykke til
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Hjelp med Drivern.

Post by hanso87 »

Stikker på ferie i morgen. men skal se på dette når jeg kommer hjem. Takk for tipsene.:)
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Post Reply