3er wood, like langt som driver ++

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

3er wood, like langt som driver ++

Post by Procli »

Er ganske fersk spiller, men føler forbedringer nesten for hver dag jeg er på rangen nå. Sist gang lærte jeg meg å slå bra med 4hybriden fra range-matten.. før der var det 4er jern.. artig når man får til med nye køller! :)
Forøvrig så får jeg ikke til å slå hybrid kølla på banen, kun fra matte.. topper den, ballen går som regel 10 meter og 30 grader til venstre.. :?

En annen ting:
Har ikke hatt min 3er wood så lenge. På bane har jeg kun slått den ettpar ganger fra fairway på par5 hull - har fungert helt okei det.
Prøvde å pegge den opp på rangen - fungerte jo overraskende bra - faktisk like langt som jeg slår drivern min.. og langt mer stabilt!
Er det vanlig at slike spillere som meg (høy hcp spillere), slår 3W like langt som driver?

Kan jo legge til at jeg ikke slår driver så veldig bra... mitt første driverslag ever, tok jeg i juli i år. Har en 12.5 grader... men får den ikke veldig høyt opp i luften. Tror jeg har nogenlunde kontroll på grep, oppstilling og ball plassering (er mye på youtube for å se etter tips), prøver å tilte høyre skuldren min litt ned. Fikk et tips om at jeg skal prøve å pegge høyere - er dette måten å gjøre det på? Slår veldig rolig.. men ruller jo ganske langt... ca 170-190 meter totalt med rull - har åpnet nye muligheter for meg... kan jo nå inn på 2 slag på par4 hull! ;)

Stooy: får håpe du ikke sletter denne posten min også... :lol:
(mulig denne posten min ikke burde ligge i "Treningstips", men hvor)
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3er wood, like langt som driver ++

Post by furu »

Treningstips er sikkert et ok sted å poste den. Er du usikker så er "Generelt" et ganske sikkert valg :D

Det er ikke overraskende at en 3w går like langt som driver. Sistnevnte har kanskje 10.5* loft, 3w din er vel 15-16*. Eller? Da har du 1-2 køller forskjell mellom dem hvis du tenker loft i forhold til jern. Nå kommer selvsagt også skaftlengde inn i bildet og driveren er litt lenger enn 3w. Når du behersker driver fullt vil du nok kunne få litt ekstra lengde i forhold til 3w.

Det er ikke noe problem å spille med kun 3w. Jeg gikk min beste runde på Fana med kun 5w og 5i på utslagene. Det er sjelden man møter ekstreme hull her i Norge.

Flott at du har fremgang :D Du kan jo lage en treningsdagbok. Hjelper å fortelle verden hvordan det går. Sjelen blir litt lettere :D og man kan få noen fine tips.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: 3er wood, like langt som driver ++

Post by spiderboy »

Imponerende at du slår 3-wood fra fairway, det er ikke noe enkelt slag.
Ellers må jeg henge meg på Furu, det er ganske vanlig å slå vel så langt med en kølle med høyere loft. Dette er rett og slett fordi man skal ha en viss svinghastighet for å få utnyttet en driver fullt ut, med det relativt lave loftet den har.
Mer loft vil også motvirke tendenser til sidespin i ballen (oftest slice ut til høyre for ferske spillere). Og mange opplever derfor at en wood er lettere å få til enn driveren.

Det er ikke noe problem å spille med 3-wood som driver en stund. Jeg spilte hele fjoråret med en 4-wood som utslagskølle, noe som fungerte fint. I år er teknikken blitt bedre og svinghastigheten er blitt bra nok til at jeg kan utnytte driveren litt bedre.

Scoren kan ha godt av at driveren brukes på treningsfeltet og at du velger en annen kølle ved spill på bane. Dette prøver jeg å fortelle meg selv av og til også, men så er det jo fordømt artig å bruke den store kanonen da :lol: Når det går bra vel og merke.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: 3er wood, like langt som driver ++

Post by Procli »

Skal tenke på treningsdagbok.. men sesongen er vell over snart her i Tromsø.. :( Kommet frost allerede om natta og om ikke lenge kommer vell den forbaska snøen!!!! :x
Får meg en runde på lørdag - skal prøve 3w istedenfor drivern fra tee!

Må nevnes at de 2 hullene jeg slår 3w fra fairway, er begge hull med nedover-bakke og det ene har veldig bred fairway!
Bra forum dette.. mye gode tilbakemeldinger! :)
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: 3er wood, like langt som driver ++

Post by Long-Hit-Wonder »

At man til tider opplever at 3w går omtrent like langt som driver skjer alle spillere, og er ikke noe man skal bekymre seg over med det første.

Det som etter mitt syn er viktigst som nybegynner er å fokusere på grepet. Det å ha et godt og nøytralt grep betyr veldig mye for å kunne utvikle seg raskt.

Når du trener på rangen med woods, så anbefaler jeg at du primært trener uten å bruke peg. Ikke dra til med alle krefter når du slår, proffene bruker som hovedregel ikke mer enn 70% av sin kraft. En litt morsom oppvisning jeg har for nybegynnere er å slå et slag med full baksving, for så å slå det samme slaget om igjen, men da med en halv baksving. Det man da ser er at ballen går omtrent like langt.

Jeg bruker woods flittig, både fra tee og fairway, og noen ganger fra rough dersom ballen ligger ok.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: 3er wood, like langt som driver ++

Post by Procli »

Før jeg lærte meg å slå de lange jerna, så brukte jeg 5w endel.. kunne nå inn fra 150-160 meter.. men så som så med retningen.
Fikk tips om at jeg burde lære meg å bli flink med jerna.. føler at det går bedre her. Ikke så mye topping som før.

Long-hit-wonder: Jeg tenker at jeg i 95 % av gangene jeg slår wooder, så slår jeg de fra tee. Er det fortsatt lurt å ikke pegge opp da?
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: 3er wood, like langt som driver ++

Post by Long-Hit-Wonder »

Fra tee er det lov å bruke peg selvsagt. Jeg bruker peg på utslag stort sett. Hender dog at jeg slår uten peg fra tee, dette er enten fordi jeg ikke har en brukbar peg tilgjengelig eller dersom underlaget er veldig godt.

EDIT: Uansett er det en god vane å vende seg til å ikke slå med peg, siden man ikke har lov til å pegge opp ballen foruten når man slår utslag fra tee.

På rangen er det kun driveren jeg pegger opp ballene for, alt annet slår jeg rett fra matta.
Last edited by Long-Hit-Wonder on 23 Sep 2010, 23:57, edited 1 time in total.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: 3er wood, like langt som driver ++

Post by Procli »

Slår jern slag og hybrid uten pegg fra tee... funker for meg! :)
Slår man lenger med å pegge opp egentlig?
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: 3er wood, like langt som driver ++

Post by Long-Hit-Wonder »

Man slår ikke lenger, men det er lettere å få ballen opp i lufta og lettere å få gode treff på ballen.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: 3er wood, like langt som driver ++

Post by furu »

Det var vel Leadbetter som sa at golf er vanskelig nok. Når du får muligheten til å gjøre det litt enklere så grip den. Tee opp når du kan :D
Instagram @christianfuru
Post Reply