Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by furu »

Jeg prøvde meg på dette i fjor men responsen var laber. Nå er vi betraktelig flere her inne.

Skal vi ha en uhøytidelig simulatorkonkurranse? Det blir for alle over hele landet (og utlandet). Det er altså ikke snakk om spill på samme simulator/sted, bare at vi spiller samme bane under samme forutsetninger. Man må ta et skjermbilde/utskrift/mobilbilde eller noe annet som kan sendes til meg på mail. Det bør inneholde score og oversikt over mulligans..... :!: :lol:

La oss f.eks. si at vi i desember spiller Bay Hill (regner med at kaffekannen liker det forslaget). Dere kan spille så mange runder dere vil og sender den beste til meg. Men - et stoooort men og er må dere være ærlige - det legges til et slag for hver "ekstrarunde". Sumo spiller kun en runde i desember og leverer inn med 78 slag. GunnarBull spiller 10 og leverer inn sin beste på 70 slag. Da legger jeg til 9 slag for alle de ekstra rundene og han ender på 79. Fair system? Bygget på ærlighet men det er jo egentlig alt her i livet, det er opp til hver enkelt hvordan man forholder seg til det.

Neste måned velger vi en ny bane. Disse banene må selvsagt velges ut i fra hva som er tilgjengelig men noen baner dukker vel opp over alt. Pebble Beach, Bay Hill, Doral - noen andre dere vet om?

Bergen Golfsenter har disse;
Banff Springs
Bay Hill
Doral (Blue Monster)
Harbour Town
Kiawah Island
Pebble Beach
Pinehurst Nr 2
Spyglass Hill
Casa De Campo
Torrey Pines
Troon North

Jeg har ingen premier på lager men skal nok klare å finne på noe. Beste runde totalt, månedspremier, totalseier osv. Mulighetene er mange. Hva sier dere? Noen som er interessert? Jeg prøver å dra igang dette fordi jeg vil holde interessen og aktiviteten oppe. Ikke bare her på forumet men på vinteråpne baner, golfsentre og i stuene :D Noen går i dvale om vinteren (pakket ned køllene Keyser :?: ;) ) mens andre syns det er topp å kline baller i et lerret eller at ullsokker + gule (blå) baller er bra
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by Keyser »

furu wrote: Noen går i dvale om vinteren (pakket ned køllene Keyser :?: ;)
Dvale? Hadde da opptil flere runder i simulator i fjor, blir vel et par i år også. Men satser mest på visualisering på vinteren ja (les: dagdrømming)
</Keyser>
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by GunnarBull »

Er det Fullswingsimulatorer vi snakker om, Furu?
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by furu »

GunnarBull wrote:Er det Fullswingsimulatorer vi snakker om, Furu?
Tenkte egentlig på alle typer simulator. Det eneste vi ikke tar med er Wii og PS3 :D

Gimme på 4 meter? Putting er håpløst.
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by GunnarBull »

Nå har jeg ikke spilt en eneste simulatorrunde enda i år, og ikke ser det ut til å bli så mange heller. Men putting på AboutGolf sine simulatorer er helt ok.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by kevin »

Jeg er gjerne med på en slik turnering og hvem vet, kanskje kan jeg bidra med en premie eller to hvis det blir endel deltagere :D

4m gimmie :?: Har aldri spillt med mer enn 2m og med 4 så behøver jeg vel aldri ta frem putteren siden innspillene havner så nære :lol:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by furu »

4m er bare et forslag. Noen kommer til å spille på bedre simulatorer enn andre og min erfaring er at det varierer hvor enkelt/vanskelig det er å putte.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by spiderboy »

Trondheim har også Fullswing-simulatorer. Der er det 3.05 meter som er maks gimmie... Vet ikke om dette kan stiles ulikt på forskjellige simmer?
De har den nye E6-softwaren, og kanskje kan dette ha noe å si da?

Ellers synes jeg det høres ut som en strålende ide. Jeg spiller litt simulator gjennom vinteren, og selv om det er litt dataspillaktig er det morsomt nok, men så ekstremt likt skikkelig golf synes jeg ikke det er egentlig. Men det ligner, det er sosialt og morsomt :D ihvertfall hvis man kan komme over at simulatoren ikke leser wedger på en skikkelig måte. Jeg har for eksempel slått min 60-grader nesten 100 meter. Ikke så artig når det var 50 meter til greenen. :evil:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by furu »

spiderboy wrote: Men det ligner, det er sosialt og morsomt :D ihvertfall hvis man kan komme over at simulatoren ikke leser wedger på en skikkelig måte. Jeg har for eksempel slått min 60-grader nesten 100 meter. Ikke så artig når det var 50 meter til greenen. :evil:
Jeg hadde fem forsøk med en 60* fra 50 meter sist gang jeg spilte. Alle gikk i taket og ble ikke registrert.......til slutt tok jeg 7i og slo den langs bakken :lol:

Vi kan selvsagt ha gimme på 3m. Ikke noe problem. Jeg vil bare ha en løsning som gjør at det ikke blir avgjort på putting.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by spiderboy »

Ja, puttingen virker relativt tilfeldig, bør helst ikke være det som avgjør nei.
:D

Ellers er jeg positiv til å bli med på dette jeg. Ikke sikkert jeg klarer hver uke, men innimellom skulle gå greit.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by furu »

Det fine er jo at man bare trenger en runde i løpet av hver måned. Med de nevnte ekstraslagene kan man selvsagt spille flere runder men det er ikke sikkert det lønner seg.
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by Knut »

Å spille simulatorgolf med 4 meter i gimmieavstand er like mye verdt som å ha en konkurranse på rangen.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by furu »

Knut wrote:Å spille simulatorgolf med 4 meter i gimmieavstand er like mye verdt som å ha en konkurranse på rangen.
Og? Problemstillingen er hva?

Jeg mener at putting på simulator er en konkurransen i å bare dunke ballen tilfeldig bortover kunsgresset. Jeg vil ta hensyn til dem som spiller på dårlige simulatorer , etter min mening er det ikke en drøm på putte på f.eks sim på Bjørnefjorden. Men det var bare et forslag jeg slengte ut. 2-3 meter gimme da. Er det greit nok?
Instagram @christianfuru
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by Knut »

Er man god å putte ute er man god å putte inne.

Uansett maskintype blir det latterlig lave scorer med 4 meter gimmie. 2 meter er perfekt.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by spiderboy »

Vet ikke om jeg er så enig i det. Ikke bestandig så enkelt å putte på sim. F.eks. er rekkene med registratorer, på trondheim golfsenter ihvertfall, opphøyd, og det hender ballen får en ekkel stuss over dem og spretter litt bortover. Det er også en kant ned fra mattene til gulvet, noe som vanskeliggjør jevn putting enda mere. I tillegg så er det litt verre å se linjen på en simulator enn ute, spesielt ved kraftig ondulering på greenen. Så nei, jeg vil ikke si det nødvendigvis er slik at om man er en god putter ute, så er man det også inne.

Putting på simulator er noe de fleste jeg har snakket med sliter med, og derfor er også gimmie satt til maks på alle turneringer arrangert av golfsenteret.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by Knut »

Fullswingmaskiner pleier å være god på putting.
Mulig de i Trondheim er annerledes.

Putting på simulator handler, i mine øyne, om touch.
Med litt trening lærer man speeden på simulatorne og putter deretter.
Og dette med vanlig puttestroke.

Hos oss på Bergen Golfsenter spilles alle våre turneringer med 6 fot gimme.
Dette har vi gjort fra dag 1 og det har funket greit.
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by hanso87 »

Jeg har og samme oppfattelse ang putting på simulator. Det er mye lettere å putte ute enn inne.

Få riktig følelse på en simulator. Det står det er 10m putt.. Men for min del så har jeg ikke kontroll på X antall meter men heller en følelse i forhold til hullet. Så det byr på ett problem.
Og hvordan trillen på banen er satt i forhold så er det vanskelig å få en ekte "følelse" på simulator golf. Så 3-4m gimmi er godt nok det..
Og skal man putte trenger man ingen simulator så denne konkurransen er jo ikke for å måle putteferdigheter..
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Knut
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 237
Joined: 13 Apr 2010, 08:27

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by Knut »

Jeg vil påstå at det er 8-10 slag per runde lettere å putte inne enn ute(dette med en gimmieavstand på 6 fot). (Knotete setning,men dere forstår)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by furu »

Hvis vi havner på 2-3 meter så er vel det greit for alle. Jeg heller faktisk mest mot 3 meter.

Det spiderboy beskriver har jeg forståelse for. Det er ikke bare selve simulatoren som er problemet, det verste er ofte de fysiske forholdene på gulvet der man putter. Ujevnt underlag og dårlig lys kan gjør det veldig vanskelig. Sim på BGS og enkelte andre steder holder sikkert mye høyere nivå enn det de aller fleste er vant til.
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1512
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Uhøytidelig simulatorkonkurranse i vinter?

Post by stooy »

Skulle ønske mine kompiser hjemme i ålesund kom på banen her nå :/ Vi har fått en fantastisk simulator i hjembygda, et par kilometer unna golfbanen, med tv-stue, suround-anlegg, chill-out lounge, biljardbord, range (slå inn i et nett), toalett, kjøkken og bar. Skal nevne denne tråden for de og se om de blir med :)
Post Reply