Nytt medlem av familien vs Golf.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Leijm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 101
Joined: 23 Jul 2010, 23:02
Hcp: 28,5

Nytt medlem av familien vs Golf.

Post by Leijm »

Godtfolk, jeg har i disse dager blitt far til mitt første barn. takker og bukker...
her dukker derfor problematikken opp, hvordan overbevise sin bedre halvdel om å bruke tildels mye tid av sommeren på golfbanen?

Er det noen andre her som har erfaring å dele rundt dette?

Noen triks man kan benytte seg av for å lette på samvittigheten?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nytt medlem av familien vs Golf.

Post by furu »

Gratulerer :D

Har en datter på 6 år. Det er ikke enkelt å bruke mye tid på golf samtidig som man skal hjelpe til så mye som mulig hjemme. Den enkleste måten å få frigjort tid til en runde er å planlegge at mor + barn tilbringer dagen med svigerforeldre eller foreldre. Pass også på at din bedre halvdel får tid til å slappe av litt på egenhånd. Oppfordre henne til å gjøre ting, ta initiativ til at du skal passe småen noen ganger. Hvis begge har et avslappet forhold til dette så slipper man at det blir anstrengt og kranglete når noen vil f.eks. spille golf.

Det er også viktig å poengtere at vi bruker så mye tid på golf slik at vi kan legge et godt grunnlag for å være en dyktig caddie/manager når barna våre blir proffer og tjener millioner 8-)
Instagram @christianfuru
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Nytt medlem av familien vs Golf.

Post by GunnarBull »

Mitt råd er at dere skifter på å passe ungen, slik at begge kan komme seg bort og treffe venner o.l. Dårlig samvittighet fører bare til ekstra mye unødvendig slitasje. Det er ikke stort tyngre å være alenepappa noen timer enn det er å være både pappa og ektefelle.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17376
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nytt medlem av familien vs Golf.

Post by kevin »

Mange gode tips fra Furu og GB allerede. Jeg har en 2-åring og en 6-åring men får spillt endel golf for det. Jeg har tilpasset meg virkeligheten og spiller så mye som det er forsvarlig å gjøre og som jeg får lov til.

- spill grytidlig på morgenen før familien våkner skikkelig og vær hjemme tidlig. Kjenner flere som går ut mellom 6 og 7 og er hjemme til frokost med familien i helgene
- tilby selvfølgelig kona å gjøre ting på egen hånd. Viktig at begge får holde på med sine interesser/hobbyer.
- evt sett opp regler for når man kan spille golf og når man ikke kan. Så er det enklere å forholde seg til. F.eks at søndag ettermiddag er det ikke lov...
- ønsk deg "klipperkort" til bursdag og jul, som gir fritak fra reglene over :lol:
- evt gi klippekort til kona som kan legge ned veto mot golf når hun ikke vil at du skal spille :lol:
- viktigste er å ha god kommunikasjon om det, og at man ikke forsaker tid med familien for mye.

Grattis forresten :D
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Nytt medlem av familien vs Golf.

Post by JanB »

Enhver hustru og mor elsker denne setningen: "Jeg har så lyst å ta med xxx ut en tur. Er det ok?"

Småtten parkerer du bak deg når du trener. Klart denne skal se sin far svinge køllene fra første dag. Det å se noe bevege seg er en fryd for et barneøye. Ungen kommer garantert ikke til å gråte.
Anbefaler så at du også drar på putting-green og legger småtten på magen helt inntil et hull. Du gjør det samme og forklarer med god visualisering at "...her, sånn skal ballen rulle ned i kommen".

Lykke til med innetreningen i vinter.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Leijm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 101
Joined: 23 Jul 2010, 23:02
Hcp: 28,5

Re: Nytt medlem av familien vs Golf.

Post by Leijm »

virkelig mange gode forslag.. jeg tenkte rett og slett jeg skulle melde på alt som både krabber og går til neste års VTG, men en fjern slektning opplyste meg om at man aldri aldri aldri måtte få dama til å begynne å spille golf, grunnet problemer med å skaffe barnevakt :)
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Nytt medlem av familien vs Golf.

Post by Procli »

Grattis Leijm! :) Er jo en fantastisk følelse å bli pappa. Ble selv pappa for ca 8 mnd siden..
Jeg trodde det skulle bli veldig lite golfing sommeren som var, men fikk meg faktisk 12-13 runder.

Fikk lagt inn mange treningsøkter etter at lille nurket hadde lagt seg på kvelden..
Snakket akkurat med fruen om dette.. hun sa at det ble lettere å si ja til at jeg kunne ta en runde golf hvis jeg tok litt hensyn.. feks noen ganger passet det bare at jeg var borte 3 timer (kun gå 9 hull).. og andre ganger gjorde jeg diverse bestikkelser... :lol:
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
Post Reply