Elprice

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Elprice

Post by furu »

Noen her som har handlet hos Elprice? Hatt reklamasjoner hos Elprice?

Jeg hjelper foreldrene mine med en sak nå. De kjøpte en Acer laptop i slutten av 2007. Har bare vært problemer med den. Skrivemarkøren hopper rundt, den blir vanvittig overopphetet uten at man gjøre noe som helst og den takler noen ganger kun en nettleser oppe (ingen program samtidig og kun en fane). Det er åpenbart noe galt med den.

Uansett, vi har levert den inn i butikken fire ganger og alle gangene har de sagt at de skal fikse den. Visste dere at hos Elprice så teller det som service kun når de sender maskinen til produsenten? At det ikke teller som service dersom de fikser den på stedet? Det er helt hinsides all fornuft at de kan gjøre det slik. Forbrukerrådet har også sagt at det ikke er lov. Les denne saken, det er nøyaktig det samme som skjer med oss nå.

Jeg vil advare alle når det gjelder reklamasjoner og Elprice. Få dokumentert alle innleveringer. Eller aller helst - unngå å handle der :D

En annen ting. Jeg har hatt problemer med en Lexmark skriver. Skulle levere den inn men neida, det ville ta for lang tid så de mente jeg skulle kontakte Lexmark direkte på et 800-nummer......... I Acer-saken mener de at vi må ta reklamasjonen direkte med Acer.... Vi har jo ikke kjøpt pc hos Acer! Vi har kjøpt hos Elprice!

Jeg liker ikke måten de driver på. Har kontaktet både Forbrukerrådet og selvsagt også dinside.no. Butikksjefen i Fana skrev til meg i dag;
Jeg bruker litt tid på disse mailene. Hvis alle 100 som skal levere pc på service hver måned sender meg 5 mail, så har jeg ikke tid å ta meg av noen lenger. :-)
Spørs om de kommer til å bruke så mye mindre tid på saken nå 8-)
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Elprice

Post by hanso87 »

Jeg jobber på Elkjøp og er ikke første gang jeg har hørt at det både er krøll med Acer men også hvordan Elprice håndterer slike saker.. Jeg vet at Elkjøp og Lefdal har mye bedre rutiner på håndtering av service. MEN det kan ta tid til tider, men tar det for lang tid heves ofte kjøpet og kunde får nytt produkt.
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Elprice

Post by hanso87 »

Jeg jobber på Elkjøp og er ikke første gang jeg har hørt at det både er krøll med Acer men også hvordan Elprice håndterer slike saker.. Jeg vet at Elkjøp og Lefdal har mye bedre rutiner på håndtering av service. MEN det kan ta tid til tider, men tar det for lang tid heves ofte kjøpet og kunde får nytt produkt.
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
abflex

Re: Elprice

Post by abflex »

Har aldri hatt reklamasjoner hos Elprice,kun handlet der 1 gang. Men det høres ut som de løper fra ansvaret helt klart.

Elkjøp har sine egne problemer for tiden...
sirandrew21

Re: Elprice

Post by sirandrew21 »

Elkjøp har bare et problem for tiden (mulig de har flere, men hvis vi fokuserer på prissettingen nå), og det var en dum uttalelse fra Sjefen, som ikke turte å si at vi lever i en markedsstyrt økonomi, men i stedet kom med en latterlig bortforklaring!
Hvorfor skal man ikke heve prisene når folk kjøper? Det er jo hele prinsippet?? Den prisen publikum er villig til å gi, er den rette? Eller?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Elprice

Post by furu »

Elkjøps problem er egentlig at en av sjefene deres tror nordmenn er idioter. Innleid julehjelp fører til høyere priser :lol:

Det har alltid vært slik hos Elkjøp og Lefdal. Jeg har alltid sagt til familien min at de skal unngå de to butikkene de siste 10-14 dagene før jul fordi prisene da er høyere enn ellers i året. Skal man handle der så må man i det minste bruke Collect @ store og få nettpriser.

Markedet styrer prisene ja. Det er jeg enig med deg sirandrew. Det som faktisk er et stort problem i dag er reglene for annonsering. De bruker samme type "grafikk" for å illustrere det som er fastpris og tilbudene. Da jeg jobbet hos G-Sport reagerte jeg ofte på tilbudsavisene våre som egentlig var mer å regne som informasjonsaviser. Prisene var svært ofte ikke tilbud men bare de prisene vi hadde hele året. Meget bra eksempel i begynnelsen av desember; G-Sport annonserer med flott "reklameboblepriser" en Helly Hansen sko til 1.199,-. Denne skoen selges normalt til 999,- hos G-Sport Laguneparken :lol: Heldigvis satt de ikke prisen opp.........
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Elprice

Post by veggiss »

vel det er slik det fungerer hos de, de må sende pc-en til acer som må godkjenne heving av kjøp pga a) for mange reklamasjoner b) 3 ganger samme feil. uten denne godkjenningen så får ikke elprice pengene tilbake, og da gidder de selvfølgelig ikke å betale deg på forskudd heller.

ang reparasjoner i butikk så gjør ikke elprice det, men mulig de gjennoppretter pc-en til fabrikktilstand via software (noe kunde kan gjøre helt fint selv også). hva de har gjort i ditt tilfelle aner jeg ikke, så det kan jeg ikke kommentere :)

er bare å stå på kravene hvert fall, det løser seg til slutt.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Elprice

Post by furu »

Har forstått det slik at Elprice må få godkjenning av leverandør før de kan heve kjøpet. Du har rett i det veggiss. Det er dette vi kan kalle å ha et drittdårlig forhold til leverandørene :lol: Opplevde aldri noe slikt hos G-Sport. De stolte på oss og vi var gode kunder hos dem.
Instagram @christianfuru
GB

Re: Elprice

Post by GB »

For min del har jeg desidert best erfaring med å handle på Elkjøp. Riktignok ikke pc'er, de pleier jeg å kjøpe fra en lokal it-sjappe.

30-dagers "åpent kjøp"-garantien til Elkjøp er så bra og uproblematisk å bruke at det føles dumt å handle hos butikker som ikke har den. Spørs selvfølgelig litt hva du kjøper, men jeg har kjøpt flere ting jeg ikke har vært fornøyd med etter et par ukers bruk, og fått tilbake pengene etterpå. Uten spørsmål. Det er ganske imponerende at de får det til.

Ulempen med en slik garanti er kanskje at det blir nesten umulig å konkurrere for mindre aktører?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Elprice

Post by veggiss »

furu wrote:Har forstått det slik at Elprice må få godkjenning av leverandør før de kan heve kjøpet. Du har rett i det veggiss. Det er dette vi kan kalle å ha et drittdårlig forhold til leverandørene :lol: Opplevde aldri noe slikt hos G-Sport. De stolte på oss og vi var gode kunder hos dem.
det fungerer ikke slik i elektrobransjen dessverre, alle følger mer eller mindre samme prosedyrere som elprice gjør her, men noen er bedre enn andre på å få ting til å skje.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Elprice

Post by kevin »

En ting skal de ha diverse aktører i elektronikkbransjen, de er utrolig kreative. Og de tjener godt med penger på sin måte å drive butikk.

- salg eller tilbud uten å annonsere med førpriser. Ikke lovlig og flere har blitt bøtelagt flere ganger
- i fjor kom et nytt sprell hvor man annonserte med "nå-pris" og "pris etter nyttår". Hvor de påstod at f.eks tv`er skulle bli dyrere etter nyttår. Yeah right, se hvordan det gikk
- i år er det samme som tidligere, man annonserer som oftest uten førpriser og i tillegg setter man opp prisene før jul
- i tillegg ble en annen liten godsak nylig avslørt: man setter opp prisen før jul, setter den ned i romjula slik at de som evt bytter inn ting er med på å bidra til økt omsetning. Eksemplet med brødristeren til 249,- normalt, satt opp til 399,- til jul, så ned til 249,- i romjula og når folk bytter inn en sånn er det for verdien 249,- og butikken kan selge varen på nytt, samt at de tjente 150 kr :!: Det er kreativt :!:

Da har man råd til å ha prisgarantien de opererer med. En jeg kjenner kjøpte et hjemmekino anlegg hos lefdal en stund før jul, og uka etter kom elkjøp avisa med pris på samme produkt som var 1000,- billigere. Han ringte butikken og knapt uten å gi noe særlig mer info så sa de at de skulle sette inn 1000 kr på kontoen hans. Og det ble gjort :!: Bra service iallefall
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Elprice

Post by veggiss »

kevin wrote:En ting skal de ha diverse aktører i elektronikkbransjen, de er utrolig kreative. Og de tjener godt med penger på sin måte å drive butikk.
vel, å si at de tjener godt med penger er å ta i, i forhold til omsetningen sitter de igjen med smuler, og det er kun elkjøp og expert som tjener penger av de.
kevin wrote: - salg eller tilbud uten å annonsere med førpriser. Ikke lovlig og flere har blitt bøtelagt flere ganger
- i fjor kom et nytt sprell hvor man annonserte med "nå-pris" og "pris etter nyttår". Hvor de påstod at f.eks tv`er skulle bli dyrere etter nyttår. Yeah right, se hvordan det gikk
- i år er det samme som tidligere, man annonserer som oftest uten førpriser og i tillegg setter man opp prisene før jul
- i tillegg ble en annen liten godsak nylig avslørt: man setter opp prisen før jul, setter den ned i romjula slik at de som evt bytter inn ting er med på å bidra til økt omsetning. Eksemplet med brødristeren til 249,- normalt, satt opp til 399,- til jul, så ned til 249,- i romjula og når folk bytter inn en sånn er det for verdien 249,- og butikken kan selge varen på nytt, samt at de tjente 150 kr :!: Det er kreativt :!:
annonsering uten førpriser var et problem tidligere, det skal ikke være noe issue nå med de store aktørene, det er værre i møbelbissnissen for å si det slik. at de setter opp prisene før jul ser jeg ikke problemet med, det handler om tilbud/etterspørsel. hvis du har en vare du vet du kan få 100 kroner mer for, så tar du 100 kroner mer for den. det er jo ingen som tvinger noen til å handle. elkjøp/lefdal og siba har åpent kjøpt i 30 dager, så da får du igjen hele kjøpesummen selv om produktet er på tilbud i romjulen btw.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Elprice

Post by furu »

Problemet med de høyere prisene i julen er at det er umulig for folk å se forskjell. De skrives på samme plakater som vanlige priser ellers i året, dette er også samme som de bruker til tilbudspriser. Jeg har jobbet så mye i butikk at jeg vet at kjedene spekulerer i hvordan de skal få folk til å oppfatte ting som tilbudspris selv om det ikke er det.

Det jeg ønsker er at de må vise klarere hva som faktisk er tilbud og hva som er ordinære priser.

At de ikke har lov til å annonsere førpriser er faktisk en uting. Alle tilbudsvarer skulle vært merket med den anbefalte utsalgsprisen selv om de aldri faktisk har solgt den til denne prisen.

Min mor kjøpte en smørbrødgrill til min søster i år. Jeg fant den til 249,- hos Coop Obs!. Den kostet 499,- hos Elkjøp :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Elprice

Post by veggiss »

veiledende utsalgspriser er helt håpløst å operere med, de har ingen rot i virkeligheten uansett.

de har lov til å annonsere med førpriser, men det stiller visse krav. varen skal bl.a. være solgt til oppgitt førpris i 6 uker før tilbudet etc.

i mitt varehus så var det lett å se hvilke priser som var annonserte varer, da alle varene var merket stort med "Annonse"...det er derimot ikke gitt at det er nedsatt pris.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Elprice

Post by furu »

veggiss wrote:veiledende utsalgspriser er helt håpløst å operere med, de har ingen rot i virkeligheten uansett.
Hvorfor?

Slik det er i dag så peprer butikkene oss med aviser der varene har samme pris hele året. I en typisk tilbudsavis regner jeg med at 3 av 4 varer ikke er nedsatt i denne perioden men faktisk har samme pris også ellers i året. Unntatt i julen, da er jo alt dyrere :lol: Poenget er at førpris var den eneste faktiske indikatoren vi hadde på at noe faktisk var på tilbud. Jeg er fullstendig klar over at veiledende utsalgspris er en pris som knapt brukes av noen på noe som helst. Alle ligger selvsagt under, bortsett fra Playcom som helst ligger litt over :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Elprice

Post by veggiss »

Fordi INGEN aktører i elektronikkbransjen følger de veiledende prisene til importørene. Canon EOS 550D 18-55IS har f.eks. en veiledende pris på 8499,-...den selges i butikk for 5995,-. Jeg vil heller påstå det er villedende å bruke veiledende priser som førpris, da det kan gi et feilaktig inntrykk av at varen er på tilbud.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Elprice

Post by Solaar »

Jeg skulle ønske forbrukerrådet satte samme fokus på sportsbransjens prissettinger som de gjør mot el-bransjen. Er det en bransje som er helt texas når det kommer til bevisst villedende priser så er det sportsbransjen, og alt er ivrig støttet av importørene/leverandørene.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Elprice

Post by Matshino »

Solaar wrote:Jeg skulle ønske forbrukerrådet satte samme fokus på sportsbransjens prissettinger som de gjør mot el-bransjen. Er det en bransje som er helt texas når det kommer til bevisst villedende priser så er det sportsbransjen, og alt er ivrig støttet av importørene/leverandørene.
Nå jobber jeg kun i en liten lokal sportsbutikk i Sport1 kjeden, men jeg føler at prisene våre er ganske like veiledende priser, på alt fra jakker til golfkøller, at importører og leverandører setter prisene skyhøyt på noen varer er ikke noe vi som enkeltbutikk kan gjøre noe med. Blir litt vanskelig for oss å kjempe mot Nike for eksempel.
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
Post Reply