Gran Canaria

Har du vært på reise, eller skal på en tur til utlandet? Ta turen innom dette forumet for å se andres erfaringer fra banene du skal besøke.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Gran Canaria

Post by kevin »

Da nærmer det seg avreise til Gran Canaria,reiser fredag morgen. Har bestillt tid på Anfi Tauro golf til mandag morgen,og til Meloneras onsdag morgen.
Kommer tilbake med mer info etterhvert banene,spillet osv. :D
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Gran Canaria

Post by stooy »

Ta noen bildet og sleng med også da! :D
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Gran Canaria

Post by kevin »

Jepp,will do that. Linker til hjemmesidene:

Anfi Tauro
http://www.anfitauro.es/golf_eng.html
Meloneras
http://www.lopesanhotels.com/en/golf-hotel-6.html
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Anfi Tauro golf Gran Canaria

Post by kevin »

Jeg spillte denne banen mandag 16.03,i ball sammen med et hyggelig dansk ektepar. Jeg bestillte tee-time ca.1 uke i forveien,på mail. Fikk raskt svar,og alt ble ordnet på mail. Fikk tid kl.08. Noe av grunnen til at jeg valgte så tidlig var varmen midt på dagen,men også for å få billigere greenfee. Vanligvis er det 94-104 euro for å spille inkl golfbil,men sunrise greenfee (før kl.0830) var 75 euro inkl bil.

- enkel å komme til,ligger i tauro-dalen. Ca.7min fra Puerto Rico
- finnes villa/leiligheter å leie kloss inntil banen(ble litt for dyrt for oss)
- hyggelig betjening
- liten og effektiv proshop/resepsjon
- betaling med kort er ok
- liten cafe med småretter og det meste av drikkevarer :D
- bra driving range
- har en par 3 bane også
- helt grei treningsgreen med 6 hull og onduleringer
- starteren gjorde klar bilen,ga med en flaske vann og ga nyttige tips om kjøring etc.
- kjøring på fairway er lov frem til 20m før green
- god merking til tee-steder. Ikke så mye info om hullet ved tee.
- kupert bane hvor jeg vil anbefale bil,men mulig å gå for den spreke
- nytt av året er endring av hull 2,var par 4 og endret til par 5. Hull 12 er forlenga med 50m opp mot fjellet
- utrolig mange tee-steder,virker som de skal ha 6-7 stk per hull(!)
- fortsatt noe arbeid med banen men ikke til hinder for spillet

greener var luftet for 2 uker siden cirka,og hadde en stimphastighet på 9,5. Raske,jevne og harde. Fairways er meget faste og man får mye rull på lange drives. Kan "lett" slå 250-280m på enkelt av hullene med god rull. Banen har et Arizona preg,med fjell og wastelands rundt fairways. Fantastiske bunkre med veldig mye sand. En nydelig bane som jeg kommer til å spille igjen. :D

Bilder kan sees på http://www.flickr.com/photos/31113454@N05/
Her er noen utvalgte

Bilde fra tee nr 4:
Image

Bilde fra hull 18,tatt litt ovenfor fairway venstre side:
Image

Bilde fra hull green på hull 1
Image
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Meloneras Golf 18.03

Post by kevin »

Jeg spillte denne banen mandag 18.03,i ball sammen med to skotter,begge singel-hcp. Jeg bestillte tee-time ca.1 uke i forveien,på mail. Fikk raskt svar,og alt ble ordnet på mail. Fikk tid kl.0820. Noe av grunnen til at jeg valgte så tidlig var varmen midt på dagen,men også for å få billigere greenfee. Vanligvis er det 105-120 euro for å spille inkl golfbil,men sunrise greenfee (før kl.0830) var 78 euro inkl bil.

Image

- enkel å komme til,ligger i nærheten av Maspalomas/Meloneras
- finnes et spa-hotell like ved,Lopesan Meloneras
- hyggelig betjening
- meget bra klubbhus,resepsjon og proshop. Samt garderober og toaletter
- betaling med kort er ok
- flott restaurant,og med uteservering
- meget bra driving range,i begge retninger og med overbygg
- meget bra treningsgreen
- starteren gjorde klar bilen,ga med to flasker vann. Bilen hadde en meget proff GPS med stor skjerm. Og bilen var typen elektrisk som er kjapp og ikke lager noe lyd omtrent. Behagelig å kjøre :D
- kjøring på fairway er lov frem til 20m før green
- god merking til tee-steder. Ikke så mye info om hullet ved tee.
- første 9 er utrolig flotte,endel av hullene ligger ved siden av hverandre,åpent område med flott beplantning. Siste 9 dreier mer ned mot havet og er en utfordring hvis det blåser,spesielt de hullene med raviner. Men var lite vind denne dagen og det var flotte forhold
- meget jevne,harde og raske greener,samt områdene rundt greenene. Fairways og bunkere var perfekte,som tee-stedene også.

Image

En utrolig flott bane med varierte hull,alt fra passe lange par 5 på ca.460m til et par korte par 3 på rundt 100m. Det var perfekte forhold denne dagen,og banen ble vannet godt hele morgenen. Alt i alt synes jeg banen var hakket bedre enn Anfi Tauro,både kvalitetsmessig og design. Jeg brukte som sagt bil denne dagen,men er sikkert grei å gå. Er relativt flat,men noen litt lange transportetapper fra green til neste tee. Denne skal jeg garantert spille igjen neste gang jeg er der nede.

Til slutt vil jeg si at Gran Canaria er absolutt å anbefale som golf-reisemål. Begynner å bli flere virkelig bra baner der nå,kontra for bare 3-5 år siden når det var bare 2-3 stk. Nå har man meget bra baner som Anfi Tauro,Meloneras,Maspalomas,Salobre og Bandama å velge mellom. Prisene er stive på vinteren(des-jan),men normaliserer seg utover i sesongen og på sommeren er det ganske rimelig. Spill sunrise eller twillight golf,da blir prisen betydelig lavere.

Image

Image

Image
Last edited by kevin on 23 Nov 2011, 22:45, edited 2 times in total.
ernie
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 02 Jan 2009, 12:04

Re: Gran Canaria

Post by ernie »

Dette ser ut som ei fantastisk bane! :)

Grei greenfee også, med bil inkludert. Reiste du på ein arrangert tur, eller berre på eige initiativ? Tips til reiseselskap evt? Kunne tenke meg ein tur..
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Gran Canaria

Post by kevin »

Jeg reiste på egenkomponert tur med familien (og golfbagen :) ). Vi fløy med SAS,var ikke så veldig rimelige billetter men helt greit. Leide leilighet privat(ca.7min med bil til banen) for 2500,- for en uke,gjennom bekjentskap. Men det finnes utrolig mye til utleie der nede. Og hvis man reiser sammen flere stykker kan man evt leie villa/leilighet rett ved golfbanen. Bare å google etter til leie på Gran Canaria :)

Ving legger ut happy hour billetter hver torsdag(eller var det fredag kanskje?). Da pleier det å dukke opp billige billetter hvis man kan reise på litt kort varsel. Reiser man alene kommer man vel billigst unna med charter av noe slag. Mens drar man mange sammen er det nok billigere å finne billige flybilletter,og så leie villa/leilighet utenom. Vi titta på noen villaer som ligger rett ved banen,de var på 250kvm og med eget basseng. Kosta så mye som 10 000,- for en uke,men er man 4 stk f.eks så er det en utrolig godt alternativ. Men finnes mye billigere alternativer også
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Gran Canaria

Post by kevin »

For de som er interessert i å se hva golf.se (golfskolan) sier om Meloneras,se reportasjen fra Meloneras her http://www.golf.se/extra/pod/?action=po ... nstance=12
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Gran Canaria

Post by kevin »

Golfskolan på golf.se har lagt ut en ny video som omhandler golftrening. Den er tatt opp på Meloneras og man får se endel av banen og området på den også. Bra treningstips er det også.

Golfskolans treningstips på Meloneras
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Gran Canaria

Post by kevin »

Nå nærmer det seg vinterdepresjon her hjemme og da er det kanskje på tide å friste med noe bedre. Kanskje en tur til Gran Canaria?

Jeg var der de 2 første ukene i september. Normalt er det varmest i august og september der nede og det hadde vært hetebølge flere ganger i forveien. Da vi kom dit lå det på 28-32 grader, og det var knallvær hele tiden. Var et par morgener hvor det var litt skyer, men de forsvant fort.

Vintersesongen starter snart der nede og da reiser solhungrige skandinaver nedover, enten på ferie i en kort periode eller for et langtidsopphold over vinteren. Da går også prisene på golfbanene opp. Fremover vil de nok ligge på 100-120 euro.
Bor man på et av Lopesan gruppens hoteller er prisene en god del lavere. De har også rabatterte priser hos de andre golfbanene. En av fordelene med å bo på et av disse hotellene er at det går gratis shuttlebuss mellom hotellene og banen 1 gang i timen. Evt så koster ikke taxi mer enn 5 euro.

Vi ordnet alt selv denne gangen også. Flyturen og hotell ble bestilt for 1 år siden. Bodde på et av de nyeste hotellene der nede, og definitivt et av de beste. Lopesan Baobab resort, et 5 stjerners hotell, med afrikansk tema. Fantastisk hotell som har det meste. Nesten 700 rom, 8 bassengområder, noen rom har private basseng(=dyrt), flere restauranter, fantastiske uteområder og masse aktiviteter.

Image

Hotellet tilhører Lopesan Hotel group. De har bygget ut mye på Meloneras området og har 3 virkelig bra hoteller der, Baobab resort, Costa Meloneras og Villa del Conde. De har også bygget ut shopping/restaurant-området langs sjøen, og området har generelt mye høyere standard enn det man finner andre steder på øya. Det planlegges også mer utbygging og riving av gammel på øya, og Lopesan gruppen er aktiv i det også.
Bestiller man hotellet god tid i forveien får man mye bedre pris enn om man bestiller senere.

Lopesan eier også Meloneras golfbane, som ligger kun 5min fra hotellet vi bodde på.

Banen er nevnt lengre opp i tråden, fra forrige gang jeg spilte her. Noen har kanskje sett instruksjonsvideoer på Viasat golf, med Rafael Cabrera-Bello. De er spilt inn der. Blant annet fra hull 12, et par 3 på ca.150m.

Image

Booket ingen golfrunder på forhånd, men booket det på hotellet. Da ringte de og reserverte tid, man betaler til hotellet og får med en voucher som man leverer i resepsjonen på banen. Normal pris fram 30.09 er 65 euro, men for hotellenes gjester er prisen 42 euro. Går man ut før 0830 (sola gikk opp 0745) koster det kun 30 euro. Så den første runden betalte vi 42 euro. Og siden de hadde holdt på med vedlikehold i noen uker(lufting og dressing av fairways/greener) så fikk vi med en kvittering på at vi fikk neste runde gratis, for begge oss :D.

Den førsterunden var ikke greenene så bra, ujevne og mye sand. Mens på de 2 neste rundene var de blitt veldig bra.

Spilte en morgenrunde alene og betalte da 30 euro, fikk golfbilen med gratis (normalt 30 euro). Først ut på banen og med bil, 18 hull unnagjort på knappe 2t. Digg start på dagen

Hull 3 fra den dagen, eneste hullet jeg gjorde birdie på i løpet av turen. Par 3 på 155m, og bare vann mellom tee og green omtrent

Image

Sisterunden spilte jeg og fruen sammen igjen, da spilte vi gratis som nevnt og fikk med bilen på "kjøpet". Bilene er utstyrt med svært avansert GPS system, hvor det er lagt inn automatiske sperrer for hvor man kan kjøre. Kommer man for nære skråninger og raviner sier gps`n ifra og til slutt så går den ikke framover. Da må man rygge tilbake. Kjører man ned litt bratte bakker går den over i safety-mode og reduserer farten selv et stykke, det samme i krappe svinger. Kjører man for nære greenene får man beskjed og ignorerer man de stopper bilen til slutt, da får man rygge tilbake litt før man svinger av riktig. Det er også "hole fly-by" som kommer automatisk når man kommer til tee, hvor man får en beskrivelse både visuelt og med stemmer( på det språk man har valgt).

Det er fantastisk bra service på Meloneras, kan absolutt anbefales. Hadde planlagt å spille minst en annen bane, men servicen, prisene og transporten gjorde til at jeg holdt meg til Meloneras.

Image
Last edited by kevin on 01 Nov 2012, 10:11, edited 3 times in total.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Gran Canaria

Post by GunnarBull »

Artig å se at Meloneras-området har blitt så etablert. Tipper det er snart 15 år siden de begynte å prosjektere banen, vurderte faktisk å kjøpe et feriehus der. Men årene gikk, og det skjedde ingen ting. Kun konturer av noen hull og noen få boliger. Men så fikk de fart på sakene tydeligvis. Tror det er fire-fem år siden jeg var der, og da var banen oppe, men fortsatt ikke helt etablert. Spilte bare front (som jeg syntes var litt kjedelig) før jeg dro til Tauro istedet.

Nå har jeg ikke vært på GK siden da, men etter hva jeg har hørt så er backnine den desidert mest spennende delen av Meloneras. Så der gjorde jeg en tabbe.

Neste gang du drar til GK bør du besøke Tauro også, som er en fantastisk kult designet bane.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Gran Canaria

Post by kevin »

Tauro er nevnt lengre opp i tråden, fra da jeg var der sist ;)

Backnine er mer spennende ja, flott utsikt og ganske mye mer vindutsatt. Nå er vel ikke Meloneras noen "mesterskapsbane", men jeg liker den av mange grunner.

Området Meloneras har som sagt blitt bygget ut mye. Hotellet vi bodde på er fra 2009 og jeg vil tro at de restaurant/shopping områdene ved stranda er ganske nye de også.

Det finnes en plan om å ruste opp store deler av de populære turistområdene, spesielt der det er veldig slitt. Det skal brukes milliarder, les mer om det på VG reise

Tror det kan bli veldig bra, området vi var i var ihvertfall veldig bra
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Gran Canaria

Post by GunnarBull »

Ajajaj, fikk pluselig lyst til å se igjen Gran Canaria ja :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Gran Canaria

Post by Santa »

Jeg spilte selv begge disse banene i sommer. Gled deg! De holder høy kvalitet og gav i hvertfall meg et par gode utfordringer. Favoritten er kanskje Anfi altså, stor fan av ørken baner;-)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Gran Canaria

Post by kevin »

Ble ingen tur til Tauro denne gangen dessverre, får bli neste gang. Og da må jeg få spilt Bandama også, har sagt det noen ganger men har aldri blitt noe av.
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Gran Canaria

Post by heikkih »

Anfi Tauro kan absolutt anbefales.

Bodde like ved hull 7 og fikk 3 gode runder der i forrige uke.

Var også et par turer innom treningsområdet og range som var bra. Inkluderte en treningsrunde på par-3 banen som både var morsom og hadde overraskende gode greener.
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
Andreas88
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 17 Jul 2014, 19:58

Re: Gran Canaria

Post by Andreas88 »

Er nybegynner(hcp 35,5) og har lyst til å dra på golftur i høst. Har tenkt på Las Palmas, men finner lite relevant informasjon, da det står lite på hjemmesidene dems, og er dårlige til å svare på mail.
Er det krav om hcp på banene der? Har hørt at en del baner i Spania også har kleskode der shorts ikke er lov. Hvis dere mer erfarne golfere ikke anbefaler Gran Canaria for nybegynnere; er det noen steder dere anbefaler, der det er godt og varmt i sep/okt?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Gran Canaria

Post by kevin »

Jeg har aldri blitt spurt om bevis ang hcp på noen baner der, men har aldri spilt Bandama(Las Palmas). Tviler på at de krever noe bevis, men kan hende de spør når du booker tid. Flere baner i Spania og de spanske øyene opererer med et hcp krav, i teorien.

At det ikke er lov med shorts er også nytt for meg, har alltid spilt i shorts. Men de tillater nok ikke bermudashorts/badeshorts. Så en finsk golfer bli nektet med det på fastlandet en gang. Måtte kjøpe seg golfshorts.

Gran Canaria er ikke noe problem for nybegynnere. Anfi Tauro kan være litt tøff om man ikke har spillet helt. Mens Meloneras og Maspalomas er absolutt nybegynner-vennlige.

I sept/Okt burde det være godt og varmt både i Spania og Portugal også
Andreas88
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 17 Jul 2014, 19:58

Re: Gran Canaria

Post by Andreas88 »

Dersom de spør, og kravet er lavere, blir man bortvist da tror du? Var visst på fine klubber i Spania det ikke var lov med golfshorts, men da regner jeg med at det ikke er noe problem på GC:) Hvordan fungerer booking av tid der?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Gran Canaria

Post by kevin »

du sjekker evt hva kravet er(ligger ofte på 28), og hvis de spør sier du 28 :)

Finnes vel noen bookingsider for baner i Spania, men har selv aldri brukt noen. Jeg har enten ringt, sendt mail eller booket via hotellet jeg har bodd på. Bor du f.eks på et av Lopesan-gruppen sine hoteller på GC, får du veldig mye billigere greenfee på Meloneras/Maspalomas, og gratis shuttle til banene
Post Reply