Medlemskap per måned?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Medlemskap per måned?

Post by furu »

Medlemskap per måned uten binding. Hadde det vært noe for golfklubbene?
Eller kanskje 3-måneders?

1 år på Fana koster 5.400,-. I praksis er dette vel 7 måneder med spill.
1.000,-/mnd med fritt spill? Eller kanskje 1.200,-?

Jeg bare slenger ut en tanke her :lol:
Instagram @christianfuru
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Medlemskap per måned?

Post by Drizzit »

Tror heller de burde se på ukes- og weekend- opplegg ala alpinanleggene. Gjerne i samarbeid med andre baner i nærheten.
"Jemtland rundt" er vel et konsept som baner i norge kanskje burde kikke nærmere på.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Medlemskap per måned?

Post by sumo »

liker tankegangen din her, furu. det hadde vært noe.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Wantz
Rookie
Rookie
Posts: 26
Joined: 08 May 2010, 20:44
Location: Oslo

Re: Medlemskap per måned?

Post by Wantz »

En mndspris med fritt spill, tror jeg kunne vært noe..
You'll never walk alone...
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Medlemskap per måned?

Post by Smilende Sam »

Hvem skal betale lønnen til de ansatte i desember da?
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Medlemskap per måned?

Post by furu »

Smilende Sam wrote:Hvem skal betale lønnen til de ansatte i desember da?
Fullt medlemskap på Fana med spillerett - 5.400,- per år.
Månedsmedlemskap med full spillerett i en måned - 1.200,-
Hva tror du de eksisterende medlemmene hadde valgt? Eller de som virkelig vil spille mye golf? De hadde gått for det ordinære medlemskapet.

Månedsmedlemskap er et forslag for å hente inn dem som er fjernmedlemmer, de som vil prøve golf, de som er usikker på hvilken klubb de vil velge osv. Det er ikke ment å være så gunstig at folk velger det framfor ordinært medlemskap. Det er ikke ment å erstatte dagens ordning, bare være et tilskudd som faktisk øker omsetningen.

Lønnen til de ansatte hadde blitt betalt på normal måte i desember.
Instagram @christianfuru
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Medlemskap per måned?

Post by stianm »

Tror ikke mange golfklubber er keen på en slik modell, da den er høyst uforutsigbar. Tror også at antallet som drar nytte av dette er et tall som er langt under hva som ville vært forsvarlig.

Dette kunne kanskje fungert i et land hvor det er sommer året rundt. Men her i Norge, og da østlandet, hvor _kremsesongen_ teller roughly 3 måneder tror jeg det blir vanskelig.

Og nei, tror ikke dette øker omsetningen, kun uforutsigbarheten.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Medlemskap per måned?

Post by furu »

Tror ikke dere skjønner at man i bunn vil ha de samme tallene som før. Det er ikke ment å svekke dagens medlemstall og inntekt. Trodde jeg gjorde det klart. Nye medlemmer, plukke opp nye grupper med spillere. Dette kommer i tillegg til dagens inntekt og medlemsgruppe og erstatter dem ikke.

Hvis stianm fremdeles mener at dette skaper uforutsigbarhet selv om man har de samme tallene i bunn, så mener stianm at dagens situasjon hos klubbene er uforutsigbar.
Instagram @christianfuru
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Medlemskap per måned?

Post by Grønne greener »

Et 1 mnd medlemskap tror jeg kunne fungert i fellesferien. Ihvertfall her i Bergen, for i fellesferien er det god plass på banen. Ikke hele sesongen.
En annen ting er prisen? Hvordan skal den fastsettes? Jeg tror at 1.200,- blir for lite. 1 mnd = 4 helger som igjen er minst 4 X greenfee. 4-5 X greenfee tror jeg er en realistisk pris på dette.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Medlemskap per måned?

Post by stianm »

Hvordan vil man ha de samme tallene som før ? Om jeg fant ut at jeg bare skulle spille 3 måneder neste sesong, og dermed betale mindre(det er vel poenget?), så taper hjemmeklubben penger da jeg ikke går for vanlig medlemskap m/spillerett. Må da tro at budsjett blir vanskelig å forholde seg til da fra sesong til sesong ?

Slik det er nå er det mer forutsigbart iom at de har en medlemsmasse fra tidligere år å kalkulere ut ifra

Det som kanskje kunne fungert er at spillere får mulighet til kun å leie 1 måned pr år med dårlige forutsetninger for booking o.l. Da vil det bli ett tillegg til vanlig medlemskap man har andre steder. Men prising blir jo seff interresant. Det kan ikke være for billig, men heller ikke for dyrt da folk ikke gidder det. Ta Mikla f.eks. Med GF på opptil 900 kroner i primetime må man ta mye pr.måned, kanksje fra 3000 og oppover. Da står det i stil(ish) med vanlig pris samt fritt spill i 1 måned. Men folk som vil ta et slik tilbud er sannsynligvis kronisk golfere og har medlemskap ett annet sted, da begynner golfen å koste en god sum ila året.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Medlemskap per måned?

Post by Hiks »

Må si meg helt enig her. synes det er veldig mye gammeldags tankegang i golfklubbene rundt omkring. Virker som om ting MÅ koste litt, siden det er golf.
det er veldig få klubber som har fulle baner til enhver tid, og de aller fleste klubber har mer enn nok plass til flere medlemmer som spiller litt.
en inngangsbillett til en idrett på gjerne 10-20.000 bare i andel + ett medlemsskap på 5-8000,- i året er ganske drøyt. og da har man ikke tenkt på utstyr og kurs o.l.
En del klubber har jo også en innmeldingsavgift på x-antall tusen kroner, der man ikke betaler for en andel, men bare en ekstra avgift for å få lov å være med i "det gode selskap"

har man en rimelig inngangsbillett får man som regel i lengden mer penger utav det til slutt. Tross alt blir jo de fleste som prøver golf rimelig hekta etter en stund. (noe vi alle er gode eksempler på) Og hvor mye penger legger ikke hver enkelt igjen i proshopper, greenfee, medlemsavgift og diverse rundt omkring.
Ett ekstra medlemsskap genererer inntekter utover bare årsavgiften. det må også tas med i betraktningen.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Medlemskap per måned?

Post by furu »

Jeg har full forståelse for at mange ikke ser poenget i dette. Innlegget var ment både å vise et forslag jeg hadde i hodet (samme hvor dårlig det var) men også å illustrere at man nå bør tenke annerledes. Det blir litt for enkelt å tenke at det fungerer helt greit i dag, at det er ok slik vi har det. Det er jo åpenbart ikke det. Golfklubbene går ikke så forferdelig bra, for å si det mildt. Å komme med et forslag, samme hvor tullete det i utgangspunktet kan virke, kan være første steg i en prosess for å finne gode løsninger. Man må begynne et sted.

Innmeldingsavgiften som Hiks nevner er jo helt sinnsyk i golf. Er vel bare et par år siden man i Fana måtte betale flere tusen bare for å få lov til å melde seg inn og betale kontingent + andel.
Instagram @christianfuru
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Medlemskap per måned?

Post by stianm »

Ja, men man kan da ikke forvente at andre ikke har synspunkter på saker og ting ? Topicen inkluderer et spørsmålstegn, det må da indikere at det inviteres til diskusjon ? Jeg skrev hva jeg mener, om det er feil eller ikke vet jeg ikke, men det var mitt personlige syn på saken.

Og er det egentlig så dyrt å spille golf i Norge ? Jeg betaler 7800kr totalt i min hjemmeklubb. Vet ikke om økonomien til andre klubber i Norge, men min hjemmklubb gikk med 800K i overskudd i 2010

Edit : Og nei, ideen er langt ifra dum, men noe slikt må stemme overens med vanlige kostnader og evt. ha noen grimme begrensninger, f.eks når man kan spille, hvor lenge man kan booke i forveien o.l.
Last edited by stianm on 21 Feb 2011, 22:45, edited 1 time in total.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Medlemskap per måned?

Post by furu »

Selvsagt må man komme med sine meninger. Jeg mente ikke å antyde at du ikke skal skrive at du er uenig.

800k er et pent overskudd. Tilstanden her i Bergen er ikke like bra..... Men, er det slik at et pent resultat betyr at man har utnyttet potensialet til det fulle? Bør man ikke hele tiden se på mulige måter å øke inntekten?

Tapatalk!
Instagram @christianfuru
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Medlemskap per måned?

Post by stianm »

Nå kan jeg naturlig nok kun snakke for min hjemmeklubb, men foruten noen få uker i juli måned er banen som oftest ganske full, helgebooking kan ofte minne om å fikse biletter til Birkebeineren.

Ellers er jeg enig at det alltid lønner seg å tenke fremover, og se nye muligheter. Så ideen som presenteres her er langt ifra dum, men den må utformes slik at det alltid vil være mer stas både økonomisk og fordelaktig enn månedsmedlemskap.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Medlemskap per måned?

Post by JanB »

Mange av innleggene her konkluderer med en nokså aldrende tankegang på ledere i klubbene. Det bekymrer meg, selv om jeg ikke bryr meg så mye her nede på den hvite kysten, med 315 dager sol i året. La meg forsøke å forklare hvordan situasjonen "klubber" er her.
1.) Ingen baner har noe spesifikk relasjon til en klubb. DVS at ingen klubb eier eller har leieforhold til en bane.
2.) Det finnes mange "klubber" eller det vi her klaller "societies". Dermed kan vi se at mange (optil 6 stk) societies kan adoptere en bane. De kan være opp til 800 medlemmer og ha turneringer 2-3 ganger i uken. Det betyr stor trafikk for banen.
3.) Det finnes ingen medlemsskap, men bedrifter og store medlemsklubber (slik som min) skaffer store rabatter på greenfee på kontraktsbasis.

Jeg ser at banene har mer trafikk og inntekter på denne måten enn baner som har basert seg på sin lokale medlemsmasse. Jeg ser at en åpen konkurranse banene imellom skaper bedre forhold, priser og større trafikk for alle.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply