Golfmesse

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmesse

Post by furu »

En liten tanke - Er det noen av menneskene som sitter på rettigheter her i Norge som er udugelige? At de ikke gidder å utvikle merket eller noe som helst i forbindelse med golf? De er fornøyd med tingenes tilstand og driter i framgang og utvikling? Det jobber mange flinke mennesker innen golfbransjen, men jeg har på følelsen av at det også er mange der som vi gjerne kunne klart oss bedre uten.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golfmesse

Post by veggiss »

Er vel hevet over enhver tvil at det er mye udugelighet ute og går hos norske utstyrsdistributører. Er jo bare å se på tallene til TWT f.eks., synkende omsetning og dundrende underskudd.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmesse

Post by furu »

TWT - firmaet som jeg har mailet fire ganger siden desember angående tre saker. Spurte om info om Mashie hybriden. Ville faktisk kjøpe her i Bergen men vet ikke hvor de har den. Sendte mail til TWT siden de tross alt har Cleveland. Den korte oppsummeringen er at de driter i potensielle kunder og nå handler vi alle sammen Mashiene våre på internett :D
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golfmesse

Post by veggiss »

Jepp...ser ikke ut til at de ønsker å drive i pluss for å si det slik.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Golfmesse

Post by Golffreak »

Noen nevnte at callaway, srixzon, cobra, cleveland var representert. Tror nok Taylormade, Titleist og Nike kommer imorgen, de skrev også på sine nettsider at kanskje ikke alle produsentene var der fredag. Ping tror jeg aldri har vært på denne messen men mulig jeg tar feil. Skulle vel ikke være noen av de store merkene vi har glemt da? Var og slo litt, og testet littegrann etterpå. Det tristeste var kanskje for de ungdommene som stilte opp som modeller på moteshowet, var bare en håndfull mennesker som stod der. Med det sagt så hadde de nok ikke regnet med så mange på fredag heller. Senteret og messen stenger tross alt kl. 18, og jeg var der bare fordi jeg jobber på Fornebu.

Testet litt Cobra køller, de hadde tre matter og mye utstyr med samt at tre hyggelig svensker hadde tatt turen! Baffler hybriden var en veldig bra kølle, mindre offset og føltes veldig bra. SG3 jernene likeså.

Det er jo trist at de ikke svarer på henvendelser engang. Om de mener noe er en dårlig ide, eller at de ikke kan stille opp, så er det dårlig service å ikke svare nei.. Jeg er overbevist om at de må være ute der kundene er, hjelpe sine forhandlere i konkurransen fra andre merker og andre salgskanaler/land. De må være bedre på service enn ved å handle på nett. Får de for dårlig priser/betingelser til å kunne konkurrere, så må de jo presse fabrikantene men dette avhenger jo også av volum.

Har handlet en kølle i Norge, og det var da fordi jeg fikk god hjelp og tok en "custom-fitting" med høyhastighetskameraer/radar etc. Det er vanskelig å få til over nett, og synes Custom golf på Sandaker der har en god forretningsmodell (koster 500 kr for testene, som du slipper/får refundert hvis du kjøper kølla der). De som burde hatt demokøller og "custom-fit" fra alle merkene er jo proshopen på Fornebu, men har ikke sett at de tilbyr dette. Det er ihvertfall ikke annonsert verken i butikken eller på nettsidene.. Når jeg har vært i USA, så har jo ALLE golfbutikker med et lite snev av selvrespekt demosenter/simulator inne i butikken. Der kan kundene teste ALLE modellene de tilbyr i butikken, og selgerne oppfordrer kunden til å slå noen baller. De vet hva som selger.. Tror at det er en golfbutikk i Bærum som har gode demomuligheter, men har ikke vært der selv.

Har skrevet en del om hva jeg synes klubber og utstyrsleverandører bør gjøre i Norge, men har inntrykk av at sistnevnte har "gitt opp" littegrann..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmesse

Post by furu »

Golffreak wrote:Noen nevnte at callaway, srixzon, cobra, cleveland var representert. Tror nok Taylormade, Titleist og Nike kommer imorgen, de skrev også på sine nettsider at kanskje ikke alle produsentene var der fredag. Ping tror jeg aldri har vært på denne messen men mulig jeg tar feil. Skulle vel ikke være noen av de store merkene vi har glemt da? .
Adams
Mizuno

Er ikke overrasket over at Ping ikke er der :lol: Herlig fyr :roll:
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Golfmesse

Post by Golffreak »

Skylder på ølboksen her for at jeg glemte Mizuno.. De tror jeg var der ifjor, og mulig de også er der i helgen. Synes messen har vært helt OK jeg tidligere. Litt "lættis" å skulle ta inngangspenger, for dette er tross alt en salgsmesse (skal de som kommer kun for å trene også betale inngang?). Uansett, bruker som regel en femtilapp på kaffe og vaffel hver gang jeg er der så hvis jeg tar turen på søndag så får jeg heller droppe det...;-).

Overhørte de som drev proshopen/messen der ifjor. Sitat: "det er noen vi har gitt opp å ringe og jobbe sammen med". Dette da fra en av de største proshopene/kundene deres i Norge. Vet ikke hvilket merke det gjaldt, men godt mulig du er inne på noe Furu..

Hvis man ikke er på demodager/messer og heller ikke besvarer mail, hva gjør man da i hverdagen?

Jeg hadde bestemt meg for ny driver ifjor, testet mange på golfmessen og likte en Taylormade driver godt (snakket også litt med Taylormade representanten), fikk god hjelp hos Custom Golf og testet mange drivere i en "custom-fit" og handlet der. Er godt fornøyd, selv om jeg sikkert kunne spart noen kroner ved å handle på nett. Driveren før der handlet jeg på nett etter kun å ha lest litt om kølla og robottester i blader. Det var feil specs for meg, da jeg ikke har svingen til roboten.. Test, touch and feel er jo den store svakheten til netthandel! Det må de utnytte, men virker som de tror de selger utstyr som i "gamle dager"..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmesse

Post by furu »

Bransjen klarer ikke å modernisere seg. De holder en annen takt enn golfsamfunnet. Eller står helt i ro.

Tilstedeværelse.
Moderne nettsider med informasjon - hvorfor har ikke Nike, TM og andre merker egne norske sider? Minimale kostnader å sette opp og drive.
Tenke nye konsepter.
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Golfmesse

Post by Golffreak »

Ift nettsider så er importørene styrt av produsentene. De kan ikke bare uten videre lage sine helt egne nettsider med URL nike.no eller callaway.no. Noen importører har nettsider, med link til produsentens nettsider. At de ikke finnes med norsk språkopsjon er fordi vi er et lite land/marked. De tar utgangspunkt i en master, og oversetter alt fra engelsk til lokale språk. Man kan se en del morsomme oversettelser blant en del internasjonale selskaper, da de gjerne bruker programvare og/eller byråer/mennesker uten særlig fagkompetanse eller norskkunnskaper.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmesse

Post by furu »

Jeg lurer veldig på prisene på utstyr her i Norge. Hvor havner profitten?

TaylorMade R11
- 3.195,- + frakt i Norge.
- 2.400,- inkl. frakt, mva og gebyr fra USA. Fra de dyrere nettbutikkene får man den fremdeles inn under 3.000,-

Poenget er ikke å illustrere hvordan man sparer 200,-, men hvor havner pengene? Jeg har hørt at en norsk butikk som selger denne driveren til 3.200,- knapt tjener penger.
Hvis den koster under 2.000,- i butikk i USA så må det jo være mulig for en norsk leverandør å få en lavere pris inn til seg. I hvert fall litt lavere. Jeg er sikkert litt naiv her, men jeg syns det er tåpelig hvis det firmaet som har agenturet på et merke her i Norge skal tjene 1.000,- på en driver mens butikken tjener 200,-. Er det derfor de er så fornøyd med seg selv?

En norsk butikk kan kjøpe utstyr direkte fra ebay, selge videre her hjemme og fantastisk nok tjene mer penger. Forbrukerkjøpslov osv. jada. Legg på noen kroner ekstra på hvert produkt så er man dekket.
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Golfmesse

Post by Friedman »

@Sumo: Hadde de 2011 Nike-sko? Har kjøpt et par Lunar Control fra USA. BEST.SHOES.EVER! Hvis de har de nye 2011-modellene kjøper jeg glatt et par til i en annen farge.
No laying up
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Golfmesse

Post by Golffreak »

Vel, Golfsmith som har mange butikker i USA tar ca 400 USD for R11 som er litt over 2200 NOK (eks. mva). Nå er det ekstremt lav dollarkurs, og selv om den har gått veldig opp og ned i finanskrisen så kan vi regne litt en litt mer "normalkurs" på ihverfall 6 kr. Da blir prisen 2400 NOK sånn ca. Tror R11 vil være i mange butikker i Norge til 3495 inkl. mva/2796 eks mva. Enkelte norske nettbutikker tar kanskje 3195 inkl. mva/2556 eks mva. Da kommer frakt i tillegg selvsagt.

Hvor fant du R11 til 2400 inkl. norsk mva, frakt og fortollingsgebyr? Det var veldig billig, og forskjellene i prisene med "normalkurs" og eks.mva. som i regnestykket over er max 400 kr. Staten tar en ekstra hundrings i mva også, slik at diffen blir 500 NOK inkl. mva. At det er penger å spare er det ikke tvil om, men når noen bestiller EN wedge til 100 dollar på nett (fordi butikken i Norge skal ha 1000 NOK) så har mange forregnet seg.. Legg til frakt, mva og fortollingsgebyr og det er hipp som happ som regel.

Generelt så tror jeg prisdifferansen er en blanding av at norske importører får dårligere priser enn i USA (pga volum, frakt/fortolling, produsentene gir litt "blaffen" i de små landene), mulig proshopene slipper distributørleddet i USA?, høyere marginer til importør/distributør i Norge enn i mange andre land (faste kostnader må deles på mindre volum, prøver å ta høyere margin i høy-kostland), høyere marginer i proshoper av samme grunner og til slutt så har du den norske momsen. Sistnevnte øker jo også prisdifferansen med 25% etter man har lagt til mva.

Det som virkelig lønner seg er å handle når man er i USA alternativt England. Lovlig (eller ulovlig hvis det er over 5000 kr eller noe slikt) så betaler man da mva i delstaten (som regel godt under 10%), og man slipper naturligvis frakt og fortolling. Ved større handler så kan du også forhandle om litt ekstra rabatter.

Når jeg tenker meg om så er mine 16 køller kjøpt i hhv Norge (2 st: Wedge og driver), butikk i USA (10 st: 8 jern, hybrid, wedge), nettbutikk (4 st: 1 jern, wedge, wood, putter). Har kjøpt tidligere sett på nettet som jeg har solgt også. Har blitt mer opptatt av å teste utstyr skikkelig før jeg handler, og er veldig fornøyd med det mest jeg har nå så skal nok ha disse køllene i en god del år. Håper jeg iallefall...;-).
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Golfmesse

Post by sumo »

Friedman wrote:@Sumo: Hadde de 2011 Nike-sko? Har kjøpt et par Lunar Control fra USA. BEST.SHOES.EVER! Hvis de har de nye 2011-modellene kjøper jeg glatt et par til i en annen farge.
tror ikke det, men er ikke sikker. så ikke etter de akkurat. fant bare tilfeldigvis 2010 varianten i "billigkroken" :D
forøvrig veldig deilige sko. strs 43 som jeg vanligvis bruker, ble for smale og små, men strs 44 med foot balance active såle ble helt perfekt!
kjøpte meg altså foot balance såle på intersport igår. utrolig behagelig og gå med. tror dette er et produkt som kan anbefales til alle.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfmesse

Post by furu »

Prisene faller først på ebay og det er ikke akkurat mangel på R11 for tiden. I regnestykket brukte jeg faktisk ikke den laveste prisen jeg fant. Nei, det er ikke en kinesisk selger med 3 feedback ;)

Er problemet at norske leverandører får så dårlig pris inn til seg at de må selge dyrt videre til butikkene for å tjene "nok"? Er de så dårlig til å forhandle fram en god pris?
Er det fordi de bare bestiller et lite antall sammenlignet med andre land? Slå dere sammen med svenskene og danskene. Skandinavisk innkjøp.

Ligger problemet i høye kostnader hos leverandørene? At de bruker for mye penger på mange ansatte som administrerer mange merker?
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Golfmesse

Post by veggiss »

furu wrote:En norsk butikk kan kjøpe utstyr direkte fra ebay, selge videre her hjemme og fantastisk nok tjene mer penger. Forbrukerkjøpslov osv. jada. Legg på noen kroner ekstra på hvert produkt så er man dekket.
Ikke hvis varen kommer fra USA.
Jeg lurer veldig på prisene på utstyr her i Norge. Hvor havner profitten?

TaylorMade R11
- 3.195,- + frakt i Norge.
- 2.400,- inkl. frakt, mva og gebyr fra USA. Fra de dyrere nettbutikkene får man den fremdeles inn under 3.000,-

Poenget er ikke å illustrere hvordan man sparer 200,-, men hvor havner pengene? Jeg har hørt at en norsk butikk som selger denne driveren til 3.200,- knapt tjener penger.
Hvis den koster under 2.000,- i butikk i USA så må det jo være mulig for en norsk leverandør å få en lavere pris inn til seg. I hvert fall litt lavere. Jeg er sikkert litt naiv her, men jeg syns det er tåpelig hvis det firmaet som har agenturet på et merke her i Norge skal tjene 1.000,- på en driver mens butikken tjener 200,-. Er det derfor de er så fornøyd med seg selv?
Er jo bare å se på f.eks. Skins. Jeg kjøpte to stk fra england, for under prisen det koster for én stk her i norge. Tilbakemeldingene fra butikkene er at Skins er veldig dyrt, dvs at importør/distributør tar en veldig stor del av kaken.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Golfmesse

Post by Friedman »

sumo wrote:tror ikke det, men er ikke sikker. så ikke etter de akkurat. fant bare tilfeldigvis 2010 varianten i "billigkroken" :D
forøvrig veldig deilige sko. strs 43 som jeg vanligvis bruker, ble for smale og små, men strs 44 med foot balance active såle ble helt perfekt!
kjøpte meg altså foot balance såle på intersport igår. utrolig behagelig og gå med. tror dette er et produkt som kan anbefales til alle.
Ok. 2010 TW er knall den og ;)
No laying up
User avatar
jex
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 138
Joined: 08 Jan 2011, 13:55
Hcp: 9,3
Hjemmeklubb: Kongsberg

Re: Golfmesse

Post by jex »

Nike var der :) testa hele dagen :)
Cobra fly z+
Nike vr_s 3 wood
Nike vr forged pro combo 3-P
Nike vr pro 52 wedge
Nike tiger woods wedge 56 grader
Nike vr pro ds wedge 60 grader
Odyssey 1 wide versa
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Golfmesse

Post by sumo »

jex, du er nike tilhenger ser jeg, hehe :D
kjøpte du noe på messa? hvordan liker du methoden din? jeg har samme modellen.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
jex
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 138
Joined: 08 Jan 2011, 13:55
Hcp: 9,3
Hjemmeklubb: Kongsberg

Re: Golfmesse

Post by jex »

Jeg er veldig fornøyd med putteren. Litt uvant med blade pga at jeg hadde nike ic 20-20 som er en stor putter før. Kjøpte ingenting på messa. Har akkurat kjøpt pro driveren og combo settet så testa de mens jeg var der. De virka veldig bra! :)
Cobra fly z+
Nike vr_s 3 wood
Nike vr forged pro combo 3-P
Nike vr pro 52 wedge
Nike tiger woods wedge 56 grader
Nike vr pro ds wedge 60 grader
Odyssey 1 wide versa
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Golfmesse

Post by TinCup »

Du har kjøpt deg en kanonputter ihvertfall.. :-)
Post Reply