Fana GK i lokalavisen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Fana GK bør legge ned #16 og bygge en 5 etasjes blokk rett foran dette huset :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Yngvebol »

kevin wrote:Har aldri spillt Fana så dere får unnskylde min uvitenhet, men det hull 16 som vises på de første bildene her, ser ut til å bli(er?) et skikkelig møkkahull
Hmm, det er flere hull på banen som ikke er helt optimale og hull 16 er blitt betydelig verre etter at de siste husene ble bygget og kom med krav om staker, nett og nye utslagssteder.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by kevin »

Kjipt at det skal bli så mye styr med naboer etc. Vet at Vestfold GK har slitt med endel støy med minst 1 av husene som ligger ganske nærme driving rangen. Der var det vel noen nye som flyttet inn også og tror jeg leste et sted at det ble iallefall ikke bedre "naboskap" etter det.

Drøbak har vel også hatt litt "uroligheter" rundt noen av hullene sine fra naboer

Dette er vel noe NGF burde kunne hjelpe til med, de burde vel ha folk innen for anleggsområdet som har erfaring med sånt som dette og som kan utarbeide felles retningslinjer og hjelpe til når klubene har slike problemer.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Jeg fant nettopp løsningen på #5, 6, 16 og 17 :arrow: simulatorutslag :D Setter opp en simulator på hver tee. Etter utslaget går man ut på fairway/rough og plasserer ballen eller dropper der det er nødvendig. Når vinteren kommer setter klubben simulatorene inne og har plutselig en klubb som faktisk slipper å stenge fra midten av oktober til slutten av april :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Yngvebol »

Kjempelurt. Eller en random-knapp som anviser hvor du kan droppe på fairway
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Lynet
Rookie
Rookie
Posts: 19
Joined: 03 Jun 2009, 15:40

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Lynet »

Tenkte jeg skulle fylle på med mine tanker angående problemene på Fana. Jeg spiller denne banen ca 3-5 ganger pr år så noe stort problem for meg vil ikke dette være. Ang. hull 16 så mener jeg de skaper mere trøbbel med å flytte tee stedet lenger bak. De oppnår jo bare at folk får lengre andreslag og dermed må benytt en lavere kølle og faren for feilslag desto større. Ikke pokker om jeg skal måtte legge meg opp fordi det ligger et hus som jeg muligens kan treffe, når jeg kan nå greenen i 2 med drive + 5j. Slik hullet har blitt spillt så når jeg det med drive+7j. De som bygger hus som ligger i sonen til golfbaner må skjønne at det av og til havner noen golfballer i hagen, og det må noen straks fortelle de. Mitt forslag til hull 16 er å flytte gul/hvit tee til der rød er i dag og la rød tee være der droppsonen er idag. Dersom det blir for mye bråk og styr med å spille denne banen så tror jeg at Meland vil få langt flere greenfee gjester og Fana færre. Det er synd for Bergen trenger 2 stk bra 18-hulls baner.
Driver: King Cobra X-Speed x-Stiff
3-Wood: Callaway big-bertha (kina kopi)
Hybrid: 19 grader Acer XP 905
Jern: Titleist DCI Gold / Acer XP 905 / Ttileist AP1
Putter: Yes
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Kan legge til at denne damen (som er banens kanskje største fiende? ) er lokalpolitiker i bydelen vår. Om noen skulle lure på hvordan hun klarer å få fram sakene i kommunen så er vel det litt av forklaringen.
Instagram @christianfuru
DREIVER
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 29 Mar 2011, 12:14
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Fana

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by DREIVER »

Nå er vel Fana GK i dialog med Bybanen, hvor bybanen overtar området mellom hull 1 og 2 samt der hvor skuret står, mot at de bygger 6 hull i området ved siden av 12.
Da vil du få bukt på 2 problemer, hull 5 og 6.
Etter hva jeg har hørt av de som driver Fana GK, så er situasjonen med hull 16 mer eller mindre avklart, dog endrer de tee. Hull 17 er heller ikke sett på som et stort problem.
Håper selv at de kan få en full 18 hulls opp å gå på "rette" siden av motorveien, gjerne med å endre 17 til par 4, for så å bygge 2 par 5 i området ved hull 12.
Herjer de mer med Fana nå i forhold til lengde etc, er banen rett og slett ikke utfordrende å spille lenger.
R9 9,5 stiff
Burner 5 wood
Nike 4 hybrid
Nike V Red split cavity 4-pw
Callaway 52,58 vedge
Ping Redwood series
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Kaffekannen »

Velkommen DREIVER. Godt med en Fanaspiller til her inne ;) Dette med bybanen har vært utrolig mye frem og tilbake. Tidligere har det vært snakk om at 3,4 og 5 blir tatt, eller at traseen skal gjennom 2, 6 og 7 mens det siste jeg hørte var at bybanen kommer såpass langt nord at banen ikke blir berørt. Har du hørt noe annet nylig?

16 er forsåvidt avklart. Det er kommunen som har stilt krav om at tee flyttes og dermed hadde ikke klubben noe valg. At jeg tror løsningen overhodet ikke vil hjelpe på problemet men snarere forverre det er en annen sak. 17, som jeg personlig synes er det farligste hullet, har vel ikke vært tema før den nevnte saken i fanaposten og vi får se hva som skjer videre.

18 hull på sørsiden hadde, hvis de nye blir gode, hevet Fana minst et par hakk. Det er faktisk en del svært gode golfhull på sørsiden av veien i dag.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Linje D er den eneste som ikke berører golfbanen. Slik jeg har forstått det så går de for en blanding av hvit og blå linje og banen vil krysse golfbanen ved Steinsviken.
Bybanen vil kunne kome i konflikt med nordleg del av Fana golfbane, eventuelt må
bybanen sin trasé leggast om. Planprogrammet bør vere noko tydelegare på kva planprosessen vidare
må ta opp av tema og problemstillingar for å finne omforente løysingar, t.d. om det er mogleg med
omdisponering av restareal for golfbane, ev. erstatningsareal.
De nevner også at banen enten krysser golfbanen på bakkenivå eller på bro. Mener de at banen kan bli liggende slik den er hvis de går for bro :?: :lol: Litt utfordrende - "Nei, ikke slå, det kommer et tog!"

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Keyser »

furu wrote:De nevner også at banen enten krysser golfbanen på bakkenivå eller på bro. Mener de at banen kan bli liggende slik den er hvis de går for bro :?: :lol: Litt utfordrende - "Nei, ikke slå, det kommer et tog!"
Det blir en fin lokal regel...

Hvis en ball treffer et tog, togbane eller tilhørende stolper, skal slaget annulleres, og spilleren skal uten straff spille en ball på stedet ikke nærmere hullet så nær som mulig hvorfra den opprinnelige ballen sist ble spilt.
</Keyser>
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Kaffekannen »

Dette er de gamle traseeforslagene. Kom et nytt forslag tidligere i år som er omtalt HER
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
DREIVER
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 29 Mar 2011, 12:14
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Fana

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by DREIVER »

Hei Kaffekannen.
Den info jeg har fått, er gjennom bekjentskaper i ledelsen i Fana GK. Om det er endelige besluttninger er jeg usikker på, men slik jeg forstår det skulle saken mer eller mindre være avklart.
Ved å gå for den løsningen vil man jo i teorien kutte hull 16 til par 3 (vanskelig sådan typ 180/90 meter) og hull 17 til par 4 med ok vanskelighetsgrad. Da betinger det at man bygger 2 par 5 samt 4 par 4 ved siden av hull 12. Banen ville da bli par 71, og kunne holde på sine golfere.

Kutter de banen til par 70 eller nedover, melder jeg meg inn i Meland.
R9 9,5 stiff
Burner 5 wood
Nike 4 hybrid
Nike V Red split cavity 4-pw
Callaway 52,58 vedge
Ping Redwood series
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Kaffekannen wrote:Dette er de gamle traseeforslagene. Kom et nytt forslag tidligere i år som er omtalt HER
Ja, det er de gamle forslagene men det siste de har beskrevet som mest aktuelt er en blanding av hvitt og blått forslag på den gamle planen. Jeg fant bilde av dette men fikk lagt det inn her. Det har samme sving innom #3 som vi ser på den blå linjen.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Keyser wrote:
furu wrote:De nevner også at banen enten krysser golfbanen på bakkenivå eller på bro. Mener de at banen kan bli liggende slik den er hvis de går for bro :?: :lol: Litt utfordrende - "Nei, ikke slå, det kommer et tog!"
Det blir en fin lokal regel...

Hvis en ball treffer et tog, togbane eller tilhørende stolper, skal slaget annulleres, og spilleren skal uten straff spille en ball på stedet ikke nærmere hullet så nær som mulig hvorfra den opprinnelige ballen sist ble spilt.
Eller - "Dersom ball blir liggende på toget skal neste slag spilles fra første tilgjengelige stasjon".

Jeg har sagt det før, sier det igjen og kommer sikkert til å gjenta det til det kjedsommelige - jeg vil heller spille en god bane enn en bane som prøver å være noe den ikke, par 71 eller 68 og 6400 eller 5400 meter er fullstendig likegyldig for meg. Lag en god golfbane! 90% av golferne i Fana GK trenger ikke bekymre seg hvis banen blir kortere og "lavere par". De har mer enn nok med å klare å spille den på under 100 i dag.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Kaffekannen »

Misforstå meg rett. Jeg er absolutt tilhenger av de planene du skisserer, men mine samtaler med samme ledelse tilsier at det er en noe lenger tidshorisont på gjennomføringen så lenge bybanens trasèe ikke "stjeler" hull. utad til media må man selvsagt si hvor forferdelig det blir å miste hull til den grusomme bybaneutbyggingen, mens man innerst inne håper at de kjører trikken tvers over samtlige hull på nordsiden av flyplassveien og dermed fremskynder prosessen med 18 hull i sør.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Grønne greener »

Ang. hull 16.
Hvorfor ikke flytte tee enda lenger bak, fylle i vannet og lage par 5?
Det ville blitt et bra hull. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by furu »

Tror ikke de har lov til å gjøre noe med vannet. Naboene klaget til kommunen da klubben bygget mur foran rangen og kommunen var enig i at det ikke var lov.

Tapatalk
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Fana GK i lokalavisen

Post by Sticho »

Tror det stemmer at vannet og arealet som grenser mot vannet er "fredet".
Post Reply