Jakten på sesongen 2011

Her finner du oversikt over en rekke norske golfbaner, med oppdaterte innlegg om forholdene.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by Keyser »

Bjørnefjorden åpner sommerbanen skjærtorsdag....da er vi i gang!
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by kevin »

Sandefjord åpner hele banen onsdag 20.april og Borregaard åpner sin bane tirsdag 19.april
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by furu »

Bjørnefjorden åpner 21.april.
Instagram @christianfuru
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by Matshino »

Arendal og Omegn golfklubb åpnet på lørdag, banen er litt tørr men i ganske bra stand til å være 18. april :D
Greenene er myke og tar godt i mot innspill, men litt trege, det kommer seg garantert om de vanner litt nå!
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by Yorkie »

kevin wrote:skulle du spille Vallda på vei hjem Yorkie? har de åpna? hjemmesiden deres er "ute av drift" for øyeblikket. Vi skal til Sverige onsdag, ikke langt unne Skövde. Men skal en tur til GB og vurderer å spille en bane i nærheten, da kunne Vallda vært aktuell

Tar nok en telefon til Vallda for å sjekke, takk for tipset Kevin, planen var å spille den lørdag. Må jo kontrollere den siden den er på Wide Open planen.
Hills, Forsgården og Göteborg er jo ikke dårlige alternativer i området, selv om det er helt andre typer baner. Retning Linköping står på planen til sommeren, og Skövde er vel en av banene på listen såvidt jeg husker
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Rene
Rookie
Rookie
Posts: 31
Joined: 27 Mar 2011, 21:27
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Sola Golfklubb

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by Rene »

Endelig fikk jeg kommet meg ut til årets første (skikkelige) runde på Sola GK hovedbanen i dag. Kortermet, knallvarmt og angret skikkelig på at jeg ikke tok shorts. Knallvarmt i sola, kjenner den tok litt på armer og i ansiktet. Banen var tørr og fin, greenene var helt greie.

Jeg skal holde meg for god til å plage dere med snakk om score fra runden, men det ble opptil flere gode slag! Klart bedre enn Himmerland New Course sist mandag...
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by Yorkie »

Liten oppdatering etter de to siste rundene. Björnhult ved Falkenberg bør på lista når men er nedover her, designet av en lokal helt, men med særdeles vellykket resultat. Banen er flat, men de har bygd opp litt hauger og kuler her og der så noe vriene slag må påregnes. Ellers mye vann, både sidevann og bekker og småvann som må carres, ikke fryktelig spennende greenområder, men alt i alt en positiv opplevelse (scoren min kan diskuteres, men da må en noe selektiv hukommelse aktiveres, m.a.o øl)

Varberg Västra må stå på lista nedover her. Naturlig nok ikke Barsebäck nivå på vedlikehold, men design og helhet henger absolutt på greip. Vind er ofte en utfordring, og med mange kryssende bekker og godt plasserte bunkere bør man ofte legge opp kort og akseptere lange innspill, greenene er store og ekkelt godt bunkra, så Varberg fortjener omtalen "kanskje den tøffeste utfordingen på vestkysten når det blåser" Forbedra scoren med 8 slag ift forrige runde så er godt fornøyd til tross for ett osean av treputter i dag, 5 totalt er svært sjelden kost (heldigvis så ble det også 5 en putter (som er på det jevne) så total blei det trist men greit antall putter)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by Yorkie »

Dagens runde gikk på Falkenberg. En helt annen type bane enn de foregående. Falkeberg er en skogsbane, dog ikke sånn typ Onsøy skog. Her var det hull som lå side om side separert med alleer av bjørketrær og kort rough, litt skeiv så finner man ballen enkelt, selv om man kanskje må chippe ut på fairway, punche under, eller fade eller drawe rundt for å komme videre. Mye morsommer å spille golf enn å lete etter golfballer. Mange morsomme hull f.eks hull 9 kort par fire på 280 meter, men, man må legge ballen mellom 200 og 230 meter for å få åpning til green. Ikke fryktelig lang men endel opphøyde greener og snedig greenbunkering gjør at man skal tenke nøye gjennom køllevalg på innspill (jeg klarte å treffe 5 greenbunkere i løpet av runden;). Absolutt en bane man kan legge på lista hvis man er på tur nedover her. Runden, vel hva skal man si, vekslet mellom himmel og hel... Åpna bra, par 5 på 470 meter, god drive og en 3wood ligger 8 meter fra pinnen, grei eagle putt som faller av på slutten (og som jeg ikke fikk med meg i lesinga), men en oppover 1 meter for birdie var plankekjøring. Hull 2, grei drive til venstre fairway, slår 5-jernet 2 meter venstre for green, ballen ligger på dødt gress, tenker først "putter", men velger en chip, blader litt, ballen ruller forbi flagget, og trikler ned i green bunkeren. Flagget står bare 2 meter fra kant, er noe grådig og slår bunkerslaget til kanten, ballen trikler tilbake, tar endelig til fornuften og slår bunkerslaget opp på green, 4 meter til flagget, misser putten og har en fin fin tap in trippel. Hadde forøvrig min korteste par putt noensinne på hull 10. Legger en 3wood midt i fairway og 9 jernet 3 meter pin high venstre, slår putten dønn på linja, den ruller og ruller, og akkurat idet den skal ramle, stopper den, 1 cm putt for par, aaaarghh.
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
jex
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 138
Joined: 08 Jan 2011, 13:55
Hcp: 9,3
Hjemmeklubb: Kongsberg

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by jex »

Idag blir det syk golf på Holtsmark! :)
Cobra fly z+
Nike vr_s 3 wood
Nike vr forged pro combo 3-P
Nike vr pro 52 wedge
Nike tiger woods wedge 56 grader
Nike vr pro ds wedge 60 grader
Odyssey 1 wide versa
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by kevin »

Oppfordrer alle som spiller diverse baner disse dagene om å skrive om banestatus I eksisterende trãd for de aktuelle banene, evt opprette ny hvis det ikke finnes noen träd fra før :)

Spent pã forholdene til mikla, evje, tyrifjord og holtsmark.

En veldig positiv ting er at mange klubber har blitt opptatt av â gi mest mulig info og har oppdatert sine hjemmesider og FB sider med bilder og info jevnlig :D
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by Yorkie »

Siden alle driver å kakker rundt på nyåpna baner med trege hoppegreener så koser jeg meg her nede i syd Sverige. Idag var det Vasatorp Tournament Course, å herremin hatt, denne MÅ på lista er man nedover her. Utrolig bra design med bulkete fairwayer og klurige greenområder. Klart links preg på banen med hauger som om sommeren er dekket av gult bølgende gress, masse steep face bunkere, flotte steingjerder, litt vann her og der
(sjekk hull 13, http://www.vasatorpsgk.se/extra/pod/?id ... &navid=234" onclick="window.open(this.href);return false; ) rett og slett bare masse morro. Veldig tydelig at det er ett Hills/Forrester design. Og hvilke greener, selv så tidlig på sesongen var de raske, og helt, dønn totalt jevne

La meg si det sånn, hadde jeg bodd her nede så hadde jeg vært medlem på Vasatorp, de har 54 :shock: hull å velge mellom, fantastiske treningfasiliteter, nesten så jeg gråt en skvett, 4 treningsgreener for putting, chipping og bunkerspill, digert wedge område, range med greenområder.

Runden, vel, spillte bra på front, og starte back med to par, så kollapsa jeg litt etter ett innspill, hadde 90 meter til pinnen, slår en full gap, og klarer på etter eller annet vis å slå den 110 meter med ett clean balltreff, lurer fremdeles på hvordan jeg fikk det til. Veldig hyggelig selskap av far og sønn (junior med 4,5 som slo noen sykt bra 3-wooder) litt språkproblemer til jeg ga etter og kjørte Svorsk resten av runden, var dog ett par meldinger på kjapp litt grøtete Skånsk som jeg må innrømme at jeg ikke helt fikk med meg. Men 30 putter og under 90 er jeg fornøyd med :D

I morra står PGA Links for tur :lol:
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by furu »

Det var litt av en bane og et vanvittig bra golfanlegg. Bra du koser deg Yorkie :D
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17371
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by kevin »

Tipper Lakes course på PGA er kanonbra, er oppstart for Nordea Tour der neste uke. Super-misunnelig Yorkie :)

Ellers er jeg selv I sverige I pâsken og har sjekket ut banene som ligger I nærheten av her vi er. Mye â velge mellom som skal spilles I løpet av året. I morgen skal vi en tur til Gøteborg og har booket tid pâ Torrekulla. Blir nok bare en golfrunde I løpet av turen, denne gang :)
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by Mats »

Spilt Mjølkerød i dag... Bra vær og relativt tørr bane. Greenene var raske og stort sett jevne, men litt brunere enn forventet. Spennende bane i grunn, mye doglegs og høydeforskjeller, samtidig som det var mange åpne områder.

Spillet var det så som så med. Ups and downs hele veien. Nærspill rundt greenene og putting kostet et tosifret antall slag. Ellers satt svingen ganske bra, slår lengre i år enn i fjor av en eller annen grunn. 120meter med pitchen og 200m med hybrid er ikke hverdagskost :O.

Tror sesongen blir bra jeg!
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by Grønne greener »

Jeg var så heldig å få spille en runde med deg på forsesongen i fjor og jeg er overhodet ikke forundret over de lengdene du snakker om.
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by bentzen »

Da åpner endelig Stiklestad GK kommende lørdag. Etter et par dager nå med vel 20 varmegrader har vel vinteren blitt nødt til å slippe og banen tørker fort. Går ut klokken 12.00 lørdag, meldt sol og 15 grader foreløpig, blir bra!
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

Jakten på sesongen 2011

Post by Santa »

Losby åpner vist ikke på noen uker ennå etter at nesten alle greenene døde og måtte såes på nytt. Bummer!
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by Mats »

Spilt på østmarka i dag, i 21 grader og disig, deilig sommervær! Helt utrolig flotte greener der ute nå, skulle tro vi var i juli måned men kalenderen sier april. Fantastiske forhold!

Når man da i tillegg spiller bra, sier det seg selv at dagen var vellykket :). Alle unntatt ett utslag satt midt i fairway eller på green. Spilte på samme ballen hele runden, det er jaggu ikke hverdagskost. 32 poeng på årets tredje runde er jeg veldig fornøyd med :)
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by Smilende Sam »

På Miklagard er greenene grønne, men litt trege - og i de få brune flekkene stikker det gress opp og viser at klubben har utrolig gode forhold på gang. Har ikke sett makan til forhold på Østlandet i april noen gang.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Jakten på sesongen 2011

Post by sumo »

helt enig, sam. forholdene på østlandet om dagen er upåklagelig bra. lover veldig godt for sesongen.
spilte mikla igjen idag. greenene er grønne og flotte, men nå syntes jeg gresset begynner og bli vel langt. de er betydelig tregere nå enn sist gang jeg spilte - for tre dager siden.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Post Reply