Nye sko - gnagsår.......

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Nye sko - gnagsår.......

Post by furu »

Jeg får gnagsår av mine nye Ecco Street Premiere :cry: Prøvde på i proshopen, de passet godt og alt var i orden. Men.....når jeg går med dem glipper de rundt hælen. Noen som har noen tips? Har vurdert en gummihæl (typen som demper støt).

Dette er en av grunnene til at jeg liker å handle hos butikker som XXL og G-Sport. Der kunne jeg gått tilbake og byttet til en annen sko. Fornøydgaranti er gode saker. Nå sitter jeg her med et par sko til 995,- som gir meg noen j*****e gnagsår :evil: I utgangspunktet syns jeg faktisk at også en liten proshop burde kunne ta tilbake skoen som reklamasjon og la meg bytte til en annen modell. Da hadde jeg gått opp i pris og prøvd Biom.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by veggiss »

Mange runder har du gått med de? Tar gjerne 2-3 runder før skoene sitter skikkelig. Bare å sette på et Compeed før neste tur så går det nok greit.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by furu »

18 hull + tre gåturer på golfbanen + 5 økter på range. Føler at skoene er inngått men at de rett og slett ikke blir bedre....
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by Smilende Sam »

Mange sko tar litt tid å gå inn. Mine Ecco Street gnagde ikke første dagen, men gnagde litt den andre. Smell på sportstape eller compeed noen runder......her kan du stole på veggiss!
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by Smilende Sam »

Så innlegget ditt. Har du testet å bytte såler? Er ofte små detaljer!
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by norrbaggen »

Köp ett par True Linkswear. Som att gå på bomull. Överlägsna i street-sko kategorien. Får man gnagsår med de så är det bara att amputera.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by furu »

Det føles ikke riktig å legge mine føtters skjebne i veggiss hender :lol: Jeg skal gi dem en sjanse eller to. Har ikke byttet såler.

True Linkswear skal kjøpes :D Venter på nye farger, vil se om det kommer noe spennende.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by veggiss »

jeg har et par hull i hælene mine etter fire runder med adipure z i påsken, men en ukes hvile for bena nå, og litt teip neste helg så tipper jeg det er i boks.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
totenoid
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 126
Joined: 06 Apr 2011, 09:37
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GK
Location: Oslo

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by totenoid »

Har du vurdert sokkene? Etter en del runder med bomullssokker og gnagsår har løsningen vært et par gode løpesokker for min del. Gjerne Nike Dry Fit, men har også prøvd andre typer med hell!

* Dette innlegget ble skrevet i en god rus i lys av at United har rundspilt Schalke i CL, så jeg er nok overdrevent positiv... *
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by furu »

Nike dri-fit løpesokker og tynne Bavac ullsokker har vært på føttene mine under gnagsårturene. Verre med dri-fit, faktisk.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by sumo »

har du testet de nike golf sokkene som sitter utrolig stramt på føttene. nærmest kompresjons sokker. de sitter såpass stramt at det ikke vil bli noen form for vridning.

http://www.discountgolfworld.com/produc ... socks.html" onclick="window.open(this.href);return false;

disse sokkene er de beste jeg har hatt på bena på en golfbane noen gang. anbefales!
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by Smilende Sam »

Kan åpenbart være smart for furu å teste sko ut fra fottype og lite annet. Jeg er så vant til gnagsår med nye sko at jeg er bevisst på dette. Derfor jobber jeg også alltid med hælkappene på skoene før bruk. Jeg masserer dem, myker dem opp og det hjelper alltid!
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by furu »

Hva mener du med "teste sko ut fra fottype"?

Jeg er ekstremt kresen når det kommer til sko. Har sikkert prøvd Ecco Street 10-12 ganger i butikk og proshop. Jeg kjøper bare sko jeg er helt sikker på. True Linkswear blir unntaket :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by Smilende Sam »

Noen sko er smale i lesten, andre brede. Noen sko er smalere over tåpartiet, andre bredere. En av de tingene jeg setter pris på med Ecco er at de har bred lest sammenlignet med tradisjonelle golfsko. Hvis du har gjort grundige tester og like fullt får gnagsår så var tanken min at du kanskje burde analysere hva slags fottype du har og se etter sko som matcher det. Det innebærer at "butikktestene" blir mindre viktige, mens skoens oppbygning blir mer viktig. Løplabbet hjalp meg med en slik analyse i sin tid og når jeg bryr meg om det de sa så går jeg sjelden feil.....(men innimellom kjøper jeg med hjertet - og da tåler jeg lengre gnagisperioder.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by furu »

Jeg er med Sam. Føler at jeg har tatt hensyn til det her. Ecco 42 passer meg godt i alle andre tilfeller. Dette er den eneste modellen jeg har hatt problemer med. Den "skal" passe foten min og det gjør den egentlig. Det er noe med hælen på venstrefoten. Er bare der jeg får gnagsår. Hælkappen føles lavere og hardere enn på den høyre. Jeg tror nesten at det er noe galt med venstreskoen. Har solgt firesifret antall skopar opp gjennom årene (hos G-Sport) og det skjer faktisk at de gjør feil i produksjonen.
Instagram @christianfuru
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by ShooterMacgavin »

Jeg taper alltid føttene når jeg skal gå 18 + ....vanesak etter forballen...

Image
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
emerica
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 248
Joined: 22 Mar 2009, 00:06
Hcp: 5,9
Hjemmeklubb: Sunnfjord GK
Location: Førde
Has thanked: 1 time
Been thanked: 15 times

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by emerica »

Vaselin, så unngår du friksjonen som skaper gnagsår
diablo
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 24 Feb 2010, 19:53
Hcp: 15,6
Hjemmeklubb: Salten Golfklubb

Re: Nye sko - gnagsår.......

Post by diablo »

Hadde samme problemet med ett av mine par. Også Ecco. Måtte legge et par lag med sportstape over begge hælene før hver runde. Funket mye bedre det enn gnagsårplaster, for meg da. Dette gjorde jeg hele føste sesongen med skoene. Etter det gikk det bra. Du får ha lykke til! Irriterende å ha fokus på gnagsår på golfrundene ihvertfall...
I bagen:
Driver: Callaway Diablo
3 wood: Taylor Made r7
5 wood: Taylor Made Burner
4 Hybrid: Taylor Made r7
Jern: Callaway X-18
Wedger: Callaway X-Tour 52 & 56 & Jaws 60
Putter: Taylor Made Rossa Spider
Post Reply