iGolf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: iGolf

Post by furu »

Jeg har bare prøvd det på en gammel iPod Touch. Fungerte bra det. Enkelt å velge artikler.

Appen er gratis - hvis man velger å kjøpe en utgave så koster det penger. Mars-utgave (den første) er som nevnt også gratis.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: iGolf

Post by furu »

iGOLF har passert 1.000 nedlastinger. Det er veldig bra men det viktige er selvsagt om de kjøper magasinet når neste nummer kommer.
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: iGolf

Post by AkE »

Kommer til å sjekke det ut så fort det kommer alternativer til iepple produktene!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: iGolf

Post by furu »

iGOLF for Android er som nevnt på vei men dato for release er så vidt jeg vet avhengig av utviklerne. Så lenge man ikke kan gjøre slike ting selv så blir det vanskelig å komme med løfter om dato.
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: iGolf

Post by AkE »

Skjønner den, men ser frem i mot at det kommer! :D
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
igolfnorge
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Apr 2011, 12:52
Hcp: 5,5
Hjemmeklubb: Mørk GK

Re: iGolf

Post by igolfnorge »

Det er vel på tide å hive seg på debatten... Hei alle sammen. Jeg er mannen bak iGOLF Norge, som til tider har vært heftig debattert her på golfsnakk.

Å svare på noen innlegg melder seg:
Hvorfor lansere noe på lesebrett/smarttelefoner?
1. Webben er opptatt. De eneste som klarer å holde en nyhetsside i gang på webben er de virkelig "gale" og som ikke minst tjener pengene sine ved siden av selve nettstedet. Kracht klarer det fordi han kan gjøre det samtidig som han jobber for Viasat/Interspons. Espelid og Ramnefjeld har reklameinntekter, men må supplere med andre "kommersielle" oppdrag for at golf skal være et fullverdig levebrød. Fra andrehåndskilder er det nettopp jobben med norskgolf.no som har tatt knekken på redaksjonen til SportMedia. Det svarer seg rett og slett ikke økonomisk å leve opp til en forventning om at man skal ha med seg resultater etc fra USA når turneringene avsluttes natt til mandag. Tenk selv hvilken timebetaling dere skulle hatt om dere måtte vært på jobb 02.00 natt til mandag uke ut og uke inn... Forholdet kan overføres til de store avisene (som jeg kjenner veldig, veldig godt etter å ha jobbet i Dagbladet i 16 år og nå det siste året i VG). Det er bare markedslederen som tjener penger (les, VG). Så lenge norskgolf.no ikke klarer - evner - å opparbeide seg denne possisjonen vil det heller aldri svare seg å bruke ressurser på nettet.
2. Hvorfor ikke utgi et vanlig papirmagasin? Ingen forlag vil satse på å utgi et trykt golfmagasin (jeg har vært hos nesten samtlige, både med norsk utgave av GolfDigest og norsk utgave av Golf Monthly). Da jeg så kikket på min egen lommebok, fant jeg fort ut at bare å trykke et magasin hadde tatt knekken på økonomien min. Ca 70-80 000 koster en utgave. Så skal det distribueres gjennom Interpress. De stikker av med ca 60 prosent av salgsinntektene for å la deg være tilstede i Narvesen, etc... Det sier seg selv at det ville vært å spille hassard med hus, bil, kone og barn.

I august i fjor (etter runden hos forlagene) så jeg at et magasin på lesebrett var posisjonen i markedet som var åpent. Et ganske viktig poeng. Jeg gikk da i nye forhandlinger med Golf Monthly og fikk en avtale jeg kunne leve med (og som lommeboken min tåler en stund). Utfordringen var - og er - selvsagt at ingen vet hvor mange i målgruppen som har lesebrett. Men med en fornuftig avtale med GM og det faktum at jeg ikke må trykke magasinet, så går det akkurat rundt med ca 35000 inn i annonseinntekter og ca 1000 solgte per utgave. Men da har jeg ingen ansatte. Må mao gjøre alt selv. Selge, skrive, redigere, brekke/designe, etc.

En eller annen etterlyste mer interaktivitet, noe helt nyskapende. Han får kikke på sin egen lommebok og vurdere selv om han kan komme med noe bedre. Texterity ga meg en plattform hvor jeg betaler en fornuftig pris per utgave. MAO ingen utviklingskostnader. Det er helt avgjørende for en liten bedrift som ikke har en anelse om hvordan markedet vil utvikle seg. Er jeg forsiktig med pengene, så kanskje jeg klarer meg en god stund til. Hadde jeg hatt 1 mill i lån nå fordi noen skal ha det siste hotte som ingen har sett før, så hadde banken tatt huset mitt før sommeren. Vi er ikke akkurat der at golfaktørene i Norge kaster penger etter innholdsleverandørene. Spesielt ikke de som foreløpig har veldig få konkrete tall å vise til.

Ser frem til å høre fra dere og håper dere leser magasinet (dere som har tilgang). Ønsker noe å lese en webversjon av de to første utgavene, så kan dere sende en mail til anders@kolbergmedia.no. Prekæs
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: iGolf

Post by Smilende Sam »

furu wrote:Det er mulig jeg tar feil men jeg tror at markedet for elektronisk golfmagasin til iPad er svært lite i Norge. Å lese dette på iPhone eller iPod er vel ikke spesielt brukervennlig. Hva tror dere?
....sa furu - og nå er han bidragsyter :-) Misforstå ikke furu - det er prisverdig å skifte mening og jeg ønsker iGolf all lykke til!
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: iGolf

Post by Smilende Sam »

Hei, jeg er en av de som etterlyste interaktivitet, men først av alt - ryddig forklaring på bakgrunnen for iGolf.

Du sier at den som etterlyste interaktivitet; "får kikke på sin egen lommebok og vurdere selv om han kan komme med noe bedre".

Tror kanskje du selv også ser at det var et litt flåsete svar?

Jeg tror du misforstår innleggene og tonen litt og det er selvsagt leit. Når CharlieB og jeg etterlyste interaktivitet så er det fordi vi vil deg og prosjektet ditt vel. Vi kjente ikke bakgrunnen for prosjektet og visste da heller ikke at du ikke hadde et mediehus i ryggen som kunne fikse lisenser for flere publikasjoner. Når andre publikasjoner på iPad bruker mulighetene for multimedievisning og interaktivitet så var det vel ikke så underlig å spørre rundt det ift. ditt magasin heller? Har forøvrig kikket i min lommebok slik du ber om og jeg fant ikke penger til en bedre publiseringsplattform der :-)

Uansett; lykke til - håper du får det til å fly.
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: iGolf

Post by furu »

Smilende Sam wrote:
furu wrote:Det er mulig jeg tar feil men jeg tror at markedet for elektronisk golfmagasin til iPad er svært lite i Norge. Å lese dette på iPhone eller iPod er vel ikke spesielt brukervennlig. Hva tror dere?
....sa furu - og nå er han bidragsyter :-) Misforstå ikke furu - det er prisverdig å skifte mening og jeg ønsker iGolf all lykke til!
Ja, jeg tok rett og slett bare feil. Jeg ser på antall personer som har lastet ned appen at det er langt flere i målgruppen enn jeg trodde. Det er også lettere å lese enn jeg trodde, jeg tok feil også der. Jeg har ikke noe problem med å innrømme det.
Instagram @christianfuru
igolfnorge
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Apr 2011, 12:52
Hcp: 5,5
Hjemmeklubb: Mørk GK

Re: iGolf

Post by igolfnorge »

Ikke meningen å være flåsete, men innholdsproduksjon er ekstremt dyrt. Ikke minst om man skal gjøre noe som IKKE er tilgjengelig på nett. Vi kunne helt sikkert dynget ned magasinet med YouTube-golfvideoer etc, men da kunne vi jo like gjerne vært et nettsted - som det er blitt påpekt. Jobber nå med to av Norges fremste proer for å lage en instruksjonsapp for det norske og det svenske markedet. Forsiktige anslag sier meg at det fort vekk koster 2-300 000. 1/3 produksjon, 2/3 markedsføring. At iGOLF Norge koster noe i nærheten av det samme før vi kan se at det begynner å tikke inn noe penger fra folk vi ikke kjenner fra før, er jeg rimelig sikker på. (Ups, ikke fortell det til kona. Hun ville egentlig til Spania i sommer...)
igolfnorge
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Apr 2011, 12:52
Hcp: 5,5
Hjemmeklubb: Mørk GK

Re: iGolf

Post by igolfnorge »

Bare så det er nevnt, responsen på Pinmaster-konkurransen var veldig dårlig. Kjører ny runde i neste utgave. Gode forslag til konkurranse???
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: iGolf

Post by AkE »

Har klikket meg fort igjennom første utgaven, og litt av andre utgaven, liker veldig godt det jeg ser. Spesielt baneartiklene!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: iGolf

Post by Fredrikkm »

furu wrote:
Smilende Sam wrote:
furu wrote:Det er mulig jeg tar feil men jeg tror at markedet for elektronisk golfmagasin til iPad er svært lite i Norge. Å lese dette på iPhone eller iPod er vel ikke spesielt brukervennlig. Hva tror dere?
....sa furu - og nå er han bidragsyter :-) Misforstå ikke furu - det er prisverdig å skifte mening og jeg ønsker iGolf all lykke til!
Ja, jeg tok rett og slett bare feil. Jeg ser på antall personer som har lastet ned appen at det er langt flere i målgruppen enn jeg trodde. Det er også lettere å lese enn jeg trodde, jeg tok feil også der. Jeg har ikke noe problem med å innrømme det.
Litt rart at du mener at det er lett å lese, for det er stikk motsatt av det jeg og flere andre jeg kjenner har erfart. Jeg bruker iPad og iPhone regelmessig til lesing av både e-bøker og magasiner, og jeg må si at leseropplevelsen jeg hadde med iGolf var rimelig dårlig i forhold til det jeg er vant til. På iPhone var det rett og slett håpløst, men også på iPad var det rimelig dårlig.

For all del, innholdet i bladet var godt, men når plattformen (texterity, eller hva det nå kalles) det presenteres på er såpass dårlig ødelegger det for totalopplevelsen. Når det er sagt kommer jeg sikkert til å kjøpe neste utgave uansett...
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
igolfnorge
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Apr 2011, 12:52
Hcp: 5,5
Hjemmeklubb: Mørk GK

Re: iGolf

Post by igolfnorge »

Hva reagerte du mest på da? Det har vært en utfordring å finne ut hvordan jeg setter opp leveringene korrekt - spesielt gjelder det til iPhone. April-utgaven leses best i landskap-modus (liggende telefon). Da finner du en fane i midten nede som du kan klikke på på alle sidene. I fanen kan du klikke på artikkel, eller linker. Klikker du på artikkel kommer saken opp i et eget vindu. Da skal teksten være ganske fin. På iPad jobber jeg med å gå gradvis oppover på skriftstørrelsen. begynte på 11,5, i april-utg var den på 12, men jeg må nok fort opp i 13 slik at man ikke må ta opp et lesevindu for å hygge seg med teksten. Utfordringen er at sakene blir så ekstremt lange/store at det nesten ikke blir plass igjen til bilder.
User avatar
Santa
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 05 Jul 2010, 08:42
Hcp: 35,5
Hjemmeklubb: Losby

iGolf

Post by Santa »

Jeg bruker kun Iphone versjonen, så det er den jeg her kommenterer.
Liker veldig godt at hvert nummer er lagt opp som om jeg leste det i et blad, altså med side layout som et ordentlig magasin, men på Iphone er det helt umulig å lese noe annet enn overskriftene i denne versjonen da oppløsningen er som et frimerke.

Oppdaget etter tips her inne på forumet at jeg kan trykke på artiklene for å få opp en lesbar variant, men savner da oppsettet og følelsen jeg får av magasin versjonen, det blir litt for mye nettside følelse på denne lesbare varianten etter min mening, men det funker jo greit. Men det hadde vært litt fint om vi kunne bla i magasinet og zoome inn og lese artikklene der også på iphone.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: iGolf

Post by Smilende Sam »

Meget bra at du videreutvikler lesbarheten og forsøker deg frem på det. Det er positivt. Som flere andre har sagt; innholdet i seg selv er jo bra - og langt bedre enn mye av det som ligger på nettet. Med bakgrunn fra DB og VG har du sikkert også den journalistiske ballast og erfaring som kreves og det lover godt. Burde sagt det ovenfor; det er utrolig tøft gjort å satse på egenhånd i dette markedet - det fortjener du kred for !
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: iGolf

Post by Procli »

Jeg syns det er kult at du satser på dette Anders... liker konseptet!
Bra at man kan klikke seg inn på artiklene og lese i større tekst hvis man vil - blir veldig kornete på iphone (som andre har nevnt).. litt synd det for det er liksom der opplevelsen av å lese blir best, spør du meg!

Hva koster magasinet å laste ned?
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: iGolf

Post by CharlieB »

igolfnorge wrote: En eller annen etterlyste mer interaktivitet, noe helt nyskapende. Han får kikke på sin egen lommebok og vurdere selv om han kan komme med noe bedre. Texterity ga meg en plattform hvor jeg betaler en fornuftig pris per utgave. MAO ingen utviklingskostnader. Det er helt avgjørende for en liten bedrift som ikke har en anelse om hvordan markedet vil utvikle seg. Er jeg forsiktig med pengene, så kanskje jeg klarer meg en god stund til. Hadde jeg hatt 1 mill i lån nå fordi noen skal ha det siste hotte som ingen har sett før, så hadde banken tatt huset mitt før sommeren. Vi er ikke akkurat der at golfaktørene i Norge kaster penger etter innholdsleverandørene. Spesielt ikke de som foreløpig har veldig få konkrete tall å vise til.
Jeg har ingen problemer med å se at du må etablere deg i ett marked der du kan få ett aldri så lite fotfeste og bygge stein på sten derfra. Mine invendinger til å begynne med kom nettopp fordi jeg ikke kunne se hvorfor iPad/iPhone var/er/kunne være ett fornuftig alternativ gitt de parameterene du jobber under.

I forhold til min kritikk rundt det interaktive - jeg vet veldig godt hva utviklingsarbeid koster, enten du leier konsulenter eller du har en in house avdeling. Dette er milevis unna det du kan forholde deg til pr i dag. Så før vi hiver imaginære millioner ut vinduet så skal jeg forsøke å utdype litt hva jeg mente: Devicene du publiserer på er koblet til nettet så interaktivitet kan være så enkelt som lenker til facebooksider, lenker til comunities, forum etc etc. Eller engasjere leserene på forskjellig vis. For eksempel, en av de tingene jeg likte med det av iGolf jeg har sett er at det var banebesøk på umiddelbart tilgjengelige baner i blant annet Sverige. Hva med å finne måter å trekke leserens opplevelser av disse banene inn i ditt innhold? - Poenget er at innholdet vil da bokstavelig talt leve sitt eget liv og være interaktivt.

Ikke enkelt nødvendigvis, men i alle fall billigere enne å lage 3D modeller av Augusta National :-)

Som Smilende Sam sa, vi vil deg vel - vi er sulteforet på gode golf publikasjoner så iGolf trengs.
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

iGolf

Post by Smilende Sam »

Bra innlegg CB!
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: iGolf

Post by CharlieB »

igolfnorge wrote: Jobber nå med to av Norges fremste proer for å lage en instruksjonsapp for det norske og det svenske markedet. Forsiktige anslag sier meg at det fort vekk koster 2-300 000. 1/3 produksjon, 2/3 markedsføring.
Spennende!
Post Reply