Høye slag

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Høye slag

Post by Fornii89 »

Kompisen min har et problem at han slår ballen så utrolig høyt. og mister veldig mye lengde.
Han har grafitt skaft. kan dette ha noe med saken å gjøre? det er også veldig lettspilte køller.

Fint hvis noen kunne hatt noen svar på denne problemstillingen.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Høye slag

Post by veggiss »

ja, det kan bidra til problemet, men med 99% sikkerhet flipper han håndleddene i balltreffet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
GrammatonRetard
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 28 Mar 2011, 13:17
Hcp: 7.9
Hjemmeklubb: Tyrifjord Golfklubb

Re: Høye slag

Post by GrammatonRetard »

Evt. så kan det gjerne hende han slår utenfra og inn med åpent hode.
på en driver blir jo det en ren de-lofting som skaper høyde, spinn, slice og krymping av lengde...

mye som kan være galt med slike resultater...
Retard, Returd, tomato, tomatoe
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Høye slag

Post by Kaffekannen »

Jeg hadde samme problemet og har det av og til fortsatt og det skyldes bare delvis at jeg flipper håndleddet. Mitt problem er at jeg flytter vekten til høyre(eller ikke nok til venstre) ved impact. Dette fører til en slags "scooping" av ballen som gir høye og korte slag. En annen mulig feilkilde er en utenfra og inn sving(over the top) hvor køllehodet kutter gjennom ballen og likevel er square mot målet. Dette gjør at køllehodet er åpent og dermed mye mer loftet enn det egentlig er. Omtrent som når man åpner køllehodet ved bunkerslag.

Hva kompisen din kan gjøre:

Sørge for at armer og håndledd kommer før køllehodet i fremsvingen også etter at han har truffet ballen. Slå 70% slag hvor køllehodet aldri kommer foran hendene. Hvis det er "flipping" som er problemet, vil han mest sannsynlig slå lengre med 70% sving på denne måten enn han gjør med fullsving og håndledd som flipper.

Passe på at all vekten flyttes fremover til venstrefoten i gjennomsvingen. Når svingen er ferdig skal han kunne løfte høyrefoten fra bakken.

Han kan sjekke om han kommer utenfra og inn ved å sette en peg 15 cm til høyre og 10 cm lengre fra kroppen og en peg 15 cm til venstre og 10 cm nærmere kroppen enn ballen han slår på. treffer han en av disse peggene i svingen sin har han noen hyggelige problemer som må fikses.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Høye slag

Post by mciljoy »

En annen måte å se det på er at man releaser kølla for tidlig. Prøv å slå noen slag der du releaser kølla så sent du klarer og se om det hjelper :-)
User avatar
GrammatonRetard
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 28 Mar 2011, 13:17
Hcp: 7.9
Hjemmeklubb: Tyrifjord Golfklubb

Re: Høye slag

Post by GrammatonRetard »

Men, dersom han releaser for tidlig (premature release :D ) vil vel køllehodet være lukket ved impact?
Retard, Returd, tomato, tomatoe
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Høye slag

Post by mciljoy »

Trenger ikke å bli det hvis han holder køllehodet åpent når han releaser. Har en kompis som releaser kølla uten at høyre hånd går over venstre mens venstre albue opp og ut.

Vi vet jo ikke hvordan ballbanen hans er heller... og det kan jo være 100 grunner til at ballen går høyt ;-)
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Høye slag

Post by Grønne greener »

Jeg er ganske sikker på at det er køllene.
Lettspilte køller er laget for å få ballen opp i luften.
Har hatt samme problemet selv og nytt utstyr løste problemet.
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Høye slag

Post by Zeph »

Prøv denne.

Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Re: Høye slag

Post by Fairway »

En liten ting han også kan se på er sin egen oppstilling.
Hvordan er køllen plassert i oppstilling i forhold til venstre foten?
Plassering mer mot venstre lår skal jo kunne gi en lavere ballbane, mens en mer rettere kølleplassering gir mer høyde.

Dette avhenger selfølgelig på hvilken bane køllen svinges i og hvordan den ser ut i balltreffet.

La alle andre variabler være lik som før, bare prøv å vær mer fokusert på at køllen skal mer mot venstre i oppstillingen. Sammenlign og se om det hjelper...
bare husk at ballplasseringen skal være lik som før:)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Høye slag

Post by Kaffekannen »

Det kan selvsagt være utstyret. Prøvde en clevelandspade 3i på rangen i sted og slo den høyere enn min egen 8i %/

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Høye slag

Post by Grønne greener »

Jeg er ikke enig i at det gir lavere slag hvis du flytter ballen mot venstre.
Det som da skjer er at du får en større sideforskyvning i stedet for rotasjon med hoftene.
Dette igjen gjør det enklere å duppe med høyre skulder og hjelpe ballen opp i luften.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Høye slag

Post by sumo »

tror ikke det var det han mente, gg.
han tenkte nok mer at du delofter kølla ved og ha selve skaftet rettet mer mot venstre lår, enn midt på. skjønner? tenk på samme måten som du setter opp til en chip.
ballen ligger som vanlig. men jeg er enig at plasserer du ballen lenger mot venstre så vil du ikke få lavere ballbane, men høyere.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Høye slag

Post by Grønne greener »

Jeg forstår :)
Masif
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 11 Apr 2011, 08:37
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: Hakadal GK

Re: Høye slag

Post by Masif »

Hei.
Jeg også sliter veldig med dette problemet. Har en ballhøyde uten like med alle mine køller. Kan slå med et 6 jern og få en høyde slik andre vil få med en pitch. Samme gjelder driver. Får en forferdelig høyde. :( Jeg har Callaway X22 Tour med reg. stålskaft og de skal vel ikke gi slik loft. Har vendt meg til å spille slik men i vind er det jo håpløst. Retningen er rett og fin men lengden er jo tragisk. Kan lirke meg opp til 140 meter med et 6 jern ved et godt treff og null vind. Fikk noen tips her som jeg skal prøve på. Har også tatt opp dette med min pro men følte at jeg ikke fikk den hjelpen jeg trengte. Vurderer og reise til en annen klubb og prøve en pro men er usikker om jeg i det hele tatt tørr. :P Sjenert av meg. Noen som kan anbefale noen pro'er som er tålmodige og "enkle" å ha med å gjøre, tas tips i mot med takk.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Høye slag

Post by veggiss »

1. Hvor bor du? Litt dumt å anbefale en pro i Oslo om du bor i Bergen
2. Øv på å punche ballen
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Masif
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 11 Apr 2011, 08:37
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: Hakadal GK

Re: Høye slag

Post by Masif »

Bor på Jessheim. :)
Skal trene litt på det i morra og se hvordan ting utarter seg. Fikk en del tips her. :)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Høye slag

Post by veggiss »

Ross Robertson på Losby. En av norges aller beste proer.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
dallascowboys
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 28 Dec 2010, 21:58
Hcp: 19,5
Hjemmeklubb: Sorknes, Nes
Location: Eidsvoll

Re: Høye slag

Post by dallascowboys »

Ulf og Sebastian Kruger på Nes. Hadde/Har samme problem med at ballen gikk himmelhøyt, tok protime på mandag og jeg flippet hendene og ballen gikk himmelhøyt og jeg slo nesten alle jernene omtrent samme lengde. Et annet problem var at jeg ikke startet nedsvingen med hoftene og jeg hadde dårlig balanse, dette var veldig tydlig på videoen Sebastian tok av meg. Fikk flere driller som jeg prøvde under/etter protimen og sakte med sikkert ble lengdene bedre og jeg fikk en bedre ballbane. Trente idag, og idag satt slagene ennå bedre. Hadde en økning på ca 20-30 meter pr kølle og jeg slår rettere. Eneste jeg angrer på at jeg ikke tok pro time før.....Men har to timer igjen på kortet jeg fikk i bursdagsgave, de skal brukes ;-)
In the bag:
Taylormade RBZ 10,5 grader driver
Taylormade RBZ 5 wood
Callaway Diablo Edge 3 hybrid
Callaway Razr X 4 hybrid
Titleist AP1 5-P
Mizuno TP-10 52,56,60 wedger
Odyssey White Ice Theron
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Høye slag

Post by Golffreak »

Som mange har vært inne på så er det sannsynlig at du releaser du for tidlig, flipper med håndleddene og/eller står for mye igjen med hoftene/kroppen så du kommer bakpå. Du treffer ikke ballen på nedturen, men i beste fall helt i bunnen av svingbuen. Da får du mye mer høyde, dårligere balltreff og mindre lengde. Mye du kan trene på, men jeg har slitt med det samme og har begynt å få skikk på det nå. En enkel tanke når jeg trener, som er en av tingene jeg lærte av proen min, er å kort og godt fokusere på et punkt ca. 10cm ETTER ballen som du prøver å treffe. Du skal slå ned i gresset/matten og ta en divot. Klarer du det, så slår du garantert en mye lavere, mer penetrerende ballbane og får mer carry og betydelig mer rull.

Med det sagt så spilte jeg også med game improvement køller med grafittskaft, men etter at jeg byttet til mer "players clubs" og stivere stålskaft så fikk jeg ned ballbanen en del også. Det er ikke bare utstyret, jeg kan slå høyt med de nye køllene også men det hjelper å ha køller som hjelper å få ballbanen ned. Er dog ikke køllemaker/pro så spør om råd før du evt. kjøper nytt!
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Post Reply