Øvelser for å øke svinghastigheten?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by AkE »

Har ikke den dessverre, men en Madeira fra 1952 er vel ikke noe dårlig erstatning? ;)
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by veggiss »

Det får gå, til nød.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by AkE »

:D
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by JanB »

I din topic skriver du "svinghastighet". Dette er etter, vil jeg tro, en sammenblanding av
1.) Rotasjonshastighet på kroppen
2.) Køllehodehastighet

Som du sikkert vet er det 1 eneste ting som genererer lengde og det er hastigheten på køllehodet. Det oppnås ved 2 ting.
1.) Riktig timing på release
2.) Rotasjonen av kroppen.

Dermed ser du det kjernen i spørsmålet ditt. Det er altså flere elementer enn bare riktig release og det å holde hendene forand ballen ved impact.
Dersom du ser på de som slår lengst i verden er det en ting de gjør som vi vanlige spillere ikke gjør. Nemlig en vanvittig hastighet i rotasjonen av kroppen.
På siden min http://www.jasol.eu" onclick="window.open(this.href);return false; har jeg beskrevet PowerGame og hvordan man oppnår kraft / lengde i slaget.

Her er dagens Quickfix på riktig release:
Ta en wood eller hybrid og stå med samlede ben. Føttene helt sammen. Ballplassering helt i midten. Ellers normal stance. Slå nå slag med så stor baksving du bare klarer uten å miste balansen. Det du får er en fantastisk følelse av riktig release. Slår du riktig vil du normalt oppnå 75-80% av normal lengde.
Lykke til.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by Long-Hit-Wonder »

Min måte å få til powerdrive er enkel.

1. Bred stance. Bredere enn skulderbredde.
2. Vid sving. Både bakover og fremover.
3. Bruk din råsterke høyrearm til å strekke ut i nedsvingen for å generere maks svinghastighet.
4. Få hele din kroppsvekt inn i ballen. Ikke bare bein og hofter, men også hele overkroppen.
5. Strekk ut armene i treffet og ikke trekk armene til deg etter ballkontakt. Fortsett den vide svingen og overfør all kroppsvekt.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by AkE »

Noe av dette har funket, dro 6`er jernet mitt 170 meter inn på green i dag, helt utrolig! Men fortsatt uvjevn.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by AkE »

Noen tips da disse forandringene har ført til en drøy draw til hook?
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by furu »

Vi hookere kaller det en "powerdraw" :lol:

Klarer du å holde følge med hoftene og kroppen? Eller er det bare superfart på køllen mens kroppen blir stående igjen?
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by AkE »

Powerdraw høres bra ut! :D Tror jeg får med meg kroppen, men kan nok hende jeg blir litt passiv der. Ble egentlig bare frustrert i kveld, så prøvde vel litt av hvert. Skal prøve å ta en litt mer seriøs økt i morgen å se om jeg kan komme med litt bedre tilbakemeldinger.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by Zeph »

Hopping (jumping) kan hjelpe med å auke hastigheten, men det er ein fordel om du har framoverlenande skaft ved impact først.
Denne svingen er av ei long drive dame, så den er ganske ekstrem, men viser ganske greit kva jumping går ut på. Ganske enkelt strekker du ut beina for å skyte fart oppover, dette vil hjelpe med å få fart på kølla når den kjem ned.



Det vart nevnt "release" litt lengre her oppe. Eg er heilt uenig i at det å prøve å release noko som helst vil bidra til meir lengde. Release er ofte forbundet med håndleddene, dei kan gjere to ting. Det første er å flippe, det andre er å rotere. Med perfekt timing kan kanskje ein liten flip auke hastigheten litt, men det er så vanskeleg å time at du bør like greit la tanken være. Dei fleste flipper litt, men hos dei beste er det veldig lite. Ved å rotere håndleddene oppnår du kun ein ting, eit køllehovud som lukkes kjappare. Prøv å legg ein ball på bakken og slå den ved å rotere håndleddene. Du produserer bortimot null kraft. Det einaste du oppnår er ein timing i svingen som gjer det heile langt vanskelegare.

Det ein bør strebe for å oppnå er ein sving der sweetspoten på køllehovudet er på svingplan så lenge som mogeleg. Køllehovudet vil alltid åpne seg i baksvingen, men frå det er parallell med bakken på nedsvingen og til det er parallellt etter treffet kan ein halde det ganske bra på linje. Jo lengre ein har køllehovudet på riktig linje, jo større feilmargin er det. Å lukke hovudet aktivt gjennom nedsvingen bidrar kun med å gjere svingen vanskelegare, unøding vanskelegare. Her eit eksempel på ein som held køllehovudet veldig bra på linja. Han har ein snodig sving, men måten han held køllehovudet på linje er vakkert.



Hoftene er ein viktig faktor for hastigheten, så sant du har synkroniseringa i orden. Det å svinge armane kjappare vil og hjelpe. Dersom du har hendene for langt bak i treffet kan det å svingen hendene kjappare utan å flipper kjappare bidra til auka lengde. Om du ikkje har hendene godt framfor ballen ved treffet ville eg fokusert på å få det på plass først.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by AkE »

Powerdrawen er borte! Fikk en del tips på svingen min i dag, og har begynt å endre litt igjen og dette virker bra!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by Hiks »

"Zeph"
Det vart nevnt "release" litt lengre her oppe. Eg er heilt uenig i at det å prøve å release noko som helst vil bidra til meir lengde. Release er ofte forbundet med håndleddene, dei kan gjere to ting. Det første er å flippe, det andre er å rotere. Med perfekt timing kan kanskje ein liten flip auke hastigheten litt, men det er så vanskeleg å time at du bør like greit la tanken være. Dei fleste flipper litt, men hos dei beste er det veldig lite. Ved å rotere håndleddene oppnår du kun ein ting, eit køllehovud som lukkes kjappare. Prøv å legg ein ball på bakken og slå den ved å rotere håndleddene. Du produserer bortimot null kraft. Det einaste du oppnår er ein timing i svingen som gjer det heile langt vanskelegare.


er det en ting som virkelig generer høy køllehastighet så er det håndleddene. de store muskelgruppene i kroppen starter svingen, mens det er håndleddene som lager den kjappe "piskeeffekten" som virkelig genererer køllehastighet. at retningen kan bli noe mer ustabil er det ingen tvil om, men så er det vel ikke som regel de som slår lengst på tourene som oftest ligger i fairway heller:)

vil du slå lenger, så hold vinkelen mellom skaft og armer så liten så lenge som mulig før releasen kommer foran ballen.

legger du en ball ned på bakken og slår denne med 1/2sving og fokuserer på å holde håndleddene igjen lenge slår du mest sannsynlig nesten like langt som du gjør med full sving. :) og i og med at svingen er kortere skal du ikke se bort i fra at det er mer stabilt og. :)
Last edited by Hiks on 04 May 2011, 19:10, edited 2 times in total.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by AkE »

Du traff ganske bra på hva jeg har jobbet med i dag Hiks! Føler at jeg har 1/3 av hva jeg kan svinge, men de som har greie på det sier at det er sånn det skal være. Bare jeg får med meg hoftene hver gang nå så har jeg trua på litt fremgang snart.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by Hiks »

slår heller ofte minst en kølle en hva som trengs og bruker 3/4 sving eller 1/2 sving. blir veldig mye mer presist med en gang:)
men selvsagt, noe funker bedre for noen enn andre:) må nesten bare teste mye forskjellig og bruke det som funker best ute på banen:)
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by Zeph »

Hiks wrote:
"Zeph"
er det en ting som virkelig generer høy køllehastighet så er det håndleddene. de store muskelgruppene i kroppen starter svingen, mens det er håndleddene som lager den kjappe "piskeeffekten" som virkelig genererer køllehastighet. at retningen kan bli noe mer ustabil er det ingen tvil om, men så er det vel ikke som regel de som slår lengst på tourene som oftest ligger i fairway heller:)

vil du slå lenger, så hold vinkelen mellom skaft og armer så liten så lenge som mulig før releasen kommer foran ballen.
Handleddene er ein del av det heile, men dei beste lager ikkje hastighet ved å flippe. Dei fleste har ein liten flip, kanskje så liten at den er vanskeleg å sjå, men å bevisst gjere dette er feil. Hastigheten til kølla er ein direkte effekt av hastigheten på armane og hendene. Med jern er det spesielt viktig å få hendene framfor ballen i treffaugeblikket, det oppnår ein best ved ikkje å release.

Hastighet genereres med dei store musklane, som til slutt fører til høgare svinghastighet. Som sagt, prøv å slå ein ball kun ved å rotere handleddene, ballen går ingen vei. Du får litt meir fart ved kun å flippe, men det er ikkje nødvendig sidan hendene vil bevege seg saktare rundt impact og køllehovudet få fart nok til å ta dei igjen uansett. Å time ein sånn flip perfekt er så vanskeleg at det ikkje er noko poeng i å prøve.

Spol fram til 1:00.
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by Hiks »

flipp har ingen hensikt enig der. dersom ein holder vinkelen i håndleddene så lenge som mulig blir det ikke en flipp. en flipp er jo når releasen skjer alt for tidlig og hendene da er bak ballen. dette gir ingen kraft og ballen går som regel litt over alt.

skal ein få fart på køllehodet så er det å holde vinkelen i håndleddene lenge og hendene foran ballen i impact som gjelder. se bare på hastigheten en tourspiller roterer med, den ser som regel roligere ut enn hvilken som helst amatørgolfer i din hjemmeklubb. sammenlign video av de samme to golferene ved ca kvartsving og frem til impact(i nedsvingen) så vil du se den store forskjellen som ligger i håndleddene og dermed kraft og lengde på slaget.
men klart de store muskelgruppene er ein del av svingen de og. ingenting er svart kvitt:)
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Re: Øvelser for å øke svinghastigheten?

Post by Hagen »

Hadde trening i går hvor det var chipping og pitching på prog. Særlig det å få med hoften på fremsvingen i pitch ser ut til å ha hvjulpet meg, sikkert sammen med at man ikke tar i. For når jeg gikk på rangen etterpå slo jeg plutselig mye lenger enn jeg noen gang har gjort. 7i feks har jeg stort sett slått 125m, nå slo jeg det 150.
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
Post Reply