Solbriller

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Solbriller

Post by sumo »

Fredrikkm wrote:Jeg er enig med de som sier at sportsbriller på golfbanen ser litt teit ut... Det syns jeg forsåvidt gjelder det meste av sportsinspirert utstyr på golfbanen. Man spaserer jo bare rundt i bedagelig tempo, så hvorfor man skal ha på seg raske briller og joggesko har jeg aldri skjønt.
mulig jeg har misforstått her, men er ikke golf en sport? for meg er det helt naturlig med sports inspirert/relatert utstyr på golfbanen. skjønn det den som kan.
for min egen del er raske briller og sporty sko en innertier 8-) .
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solbriller

Post by furu »

Heldekkende solbriller hjelper veldig. Vi svinger tross alt driveren i 100mph! Tenk den luftbølgen vi må beskytte oss mot! Kan jo også få ting på øyet når det spruter jord når vi bommer på ballen!

Zach Johnson er dritkul. Bondegutt og toppidrettsutøver. Kun det beste er godt nok for ham.
Instagram @christianfuru
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Solbriller

Post by Fredrikkm »

sumo wrote:mulig jeg har misforstått her, men er ikke golf en sport? for meg er det helt naturlig med sports inspirert/relatert utstyr på golfbanen. skjønn det den som kan.
for min egen del er raske briller og sporty sko en innertier 8-) .
Jo, for all del, golf er en sport, akkurat som croquet, sjakk, bowling, og andre sporter der man har et intensitetsnivå nær null. Poenget mitt er bare det at jeg ikke ser poenget med å bruke sportsinspirert utstyr når man beveger seg ca. like fort som en skilpadde stort sett hele runden. I mitt hode er det hvertfall ikke noe tvil om at f.eks. sportssolbriller er ganske langt ned på utseendeskalaen, og når jeg ikke er i nærheten av å trenge funksjonaliteten til et par raske briller slenger jeg heller på meg et par jeg syns ser bra ut.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Solbriller

Post by sumo »

Fredrikkm wrote:
sumo wrote:mulig jeg har misforstått her, men er ikke golf en sport? for meg er det helt naturlig med sports inspirert/relatert utstyr på golfbanen. skjønn det den som kan.
for min egen del er raske briller og sporty sko en innertier 8-) .
Jo, for all del, golf er en sport, akkurat som croquet, sjakk, bowling, og andre sporter der man har et intensitetsnivå nær null. Poenget mitt er bare det at jeg ikke ser poenget med å bruke sportsinspirert utstyr når man beveger seg ca. like fort som en skilpadde stort sett hele runden. I mitt hode er det hvertfall ikke noe tvil om at f.eks. sportssolbriller er ganske langt ned på utseendeskalaen, og når jeg ikke er i nærheten av å trenge funksjonaliteten til et par raske briller slenger jeg heller på meg et par jeg syns ser bra ut.
jeg skjønner ikke hvorfor dette diskuteres en gang. jeg bruker mine raske sportsbriller på banen fordi de er behagelige, og ikke minst ser kule ut. ihvertfall i mine øyne, og det er forsåvidt det eneste som betyr noe.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Solbriller

Post by Fredrikkm »

Hvorfor skal det ikke diskuteres? I en tråd om solbriller er det jo naturlig å presentere sine synspunkter rundt nettopp solbrillebruk.

Som du sier er det jo hva en selv mener som betyr noe, men jeg har da like stor rett til å mene det jeg mener som du har til å mene det du mener. Forøvrig lages jo sportssolbriller mtp. funksjon framfor utseende, så det vil jo være naturlig å tro at de fleste syns "vanlige" solbriller ser bedre ut, siden de ofte lages med lite annet enn utseende i fokus.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solbriller

Post by furu »

Klart vi diskuterer det litt. Dette er litt "enten-eller-briller". Så lenge disse rammene til Oakley lages med glass spesifikt for golf så er det selvsagt golfbriller.

Pilotbriller gir meg forøvrig ekstreme Gjerdalen-assosiasjoner :D
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Solbriller

Post by AkE »

Har sett ett par solbriller fra Callaway som så veldig bra ut, husker ikke navnet, men prisen blir for drøy for meg. Mister, knuser og roter bort solbriller relativt ofte, så blir ikke lagt veldig mye penger det fra meg.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Solbriller

Post by Golffreak »

Solbriller på golfbanen bruker man vel for å beskytte øyne mot sterkt sollys, behagelig av ulike grunner, "kult" eller som de forsøker å markedsføre: "fremhever" ballen..

Uansett, solbriller eller ikke på banen er smak og behag, men på dager med sterkt sollys kan det være behagelig å ha solbriller fremfor å myse. Det er ikke vindmotstand som gjør at en må bruke briller (som i langrenn)....
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Solbriller

Post by sumo »

det er vel ikke bare derfor de bruker solbriller i langrenn, pga vinden mener jeg.
vil absolutt tro at både solen og snøen også er en stor faktor. kan vel bli ganske desorientert/skadet av sterkt sollys og kritt hvit snø.

her i oslo i det nye operahuset/bygget, så er alle servitører pålagt til og bruke mørker solbriller tilnærmet lik hele dagen, spesielt på de solfylte dagene.
hele bygget er kritt hvit så det er skadelig for øynene om du ikke bruker beskyttelse. blir nærmest som og bli snøblind.

linsene på brillene mine er fotokromatiske, altså skifter farge etter lysforhold. de er ikke golf spesifikke. kan brukes under alle forhold, og det elsker jeg med de brillene.
bruker selv brillene utenfor golfbanen. harry? kanskje, men who cares.

@fredrik: du har selvsagt rett til og mene akkurat det du vil :D. folk er forskjellige.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Solbriller

Post by Golffreak »

Er nok flere grunner til at Northug bruker solbriller, men vinden i utforkjøringene er jo en av dem. Riktig at de nok bør bruke solbriller for å beskytte øynene mot sterk sol som forsterkes av hvit snø, og selv om det ikke er så mye hvitt (forhåpentligvis) under en golfrunde så rådes det jo ofte til å bruke solbriller for å beskytte øyne. Har spilt litt ørkengolf i utlandet, og da merker man fort at all sanden forsterker den fra før sterke sola. Da kan solbrillerl være gode å ha. Vurdererer et par selv, til å bruke både for golf og langrenn..
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solbriller

Post by furu »

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Solbriller

Post by Golffreak »

Ta bilde hvis du bruker de brillene på golfbanen da Furu....;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solbriller

Post by furu »

Kan også kombinere det med viktig sikkerhetsutstyr på golfbanen - som en fin, liten hjelm :D

Image
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Solbriller

Post by Golffreak »

Tights og tilnærmet goggles.. Lækkert på golfbanen...

Angående noen som nevnte at Oakley sportsbriller ser harry ut, så vil jeg si at pilotbriller på golfbanen i tilfellet er enda mer harry..(samme i langrennssporet forøvrig). Pilotbriller på kafe, i bilen etc er JA, på golfbanen er NEI. Motsatt med Oakley sportsbriller...

Burde nesten hatt solbriller igår, myste litt når sola stod imot. Søren, tror tråden her har gjort meg mer oppmerksom på behovet. Dyrt å lese innlegg her inne....;-)
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Taz
Rookie
Rookie
Posts: 7
Joined: 10 May 2011, 10:05
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Drammen GK

Re: Solbriller

Post by Taz »

Hei alle :)

Jeg bruker radar pitch med G30 og er kjempefornøyd... ikke bare for solen men jeg slet med at når det blåste litt så fikk jeg lett tårer i øynene som gjorde det vanskelig å fokusere over ballen...
Til å begynne med trodde jeg at det bare var tårene som presset på pga elendig spill... men da fenomenet gjentok seg også på hyggelige runder skjønte jeg etter ihuga forskning at det måtte være vinden. G30 linsene er ikke så mørke så de er fine å bruke også når det er litt skyer.
Vet ikke om det er fordi jeg bruker linser men hvis det er noen som har samme problemet så fungerer disse utmerket som windbreaker :)
Lancaster
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 05 Jun 2009, 08:31

Re: Solbriller

Post by Lancaster »

Fortsatt fornøyd med å bruke mine Roxor briller på golfbanen. Kjøpte de i fiskeutstyrsbutikken Stram Line.
Litt overrasket over at ingen har nevnt Roxor som gode golfsolbriller.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Solbriller

Post by veggiss »

Etter en runde med mine nye Oakley Radar Pitch kan jeg ikke si meg annet enn storfornøyd. De sitter veldig bra, og beskytter godt. Anbefales!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Solbriller

Post by Grønne greener »

Jeg har et par polaroid solbriller som jeg kjøpte for å bruke på fisketurer. Ikke noe kjent merke og en billig brille.
Jeg prøvde de på golfbanen og så ikke en dritt..
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Solbriller

Post by sumo »

Grønne greener wrote:Jeg har et par polaroid solbriller som jeg kjøpte for å bruke på fisketurer. Ikke noe kjent merke og en billig brille.
Jeg prøvde de på golfbanen og så ikke en dritt..
:lol:

kan tenke meg at de pola linsene er mørke gråe. det er ganske vanlig med slike mørkegråe linser, men da til bruk i skarpt sollys.
det er mer vanlig med brun/kobber farge, men dette blir nok også ganske mørkt på en golfbane.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Solbriller

Post by eivaan »

Da har jeg bestilt Oakley Radar Path VR50 Photocromic Vent :) Noen som har erfaring med disse?
Post Reply