Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by furu »

Skal kjøpe nye jern og har en liten liste. Tenker altfor mye nå og trenger noen innspill fra dere :D

Cobra S3
- ganske rimelige med grafittskaft, noe jeg egentlig ønsker å ha

Callaway Razr Tour

Callaway Razr Forged

Adams CB2

Mizuno MX300

Noen som har meninger om disse? Jeg slo Razr Tour og Forged på demoen og begge var veldig bra. Holder faktisk en knapp på Tour. Prisen er litt høy på Callaway akkurat nå, et sett Razr Tour koster nesten $100 mer enn S3 med grafittskaft.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by Kaffekannen »

Du kan i alle fall ikke kjøpe razr. Alle kjøper jo dem og du har jo tidligere sagt at du setter litt ære i å være annerledes. Hva med prøve costum fra f.eks. Wishon eller noe sånt?

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by furu »

Wishon blir for spesielt for meg. Dessuten så selger jeg jo stort sett alt etter en stund og Wishon blir ikke enkelt å selge brukt.

$450-500 for Adams CB2 frister. MX300 til $450 er ikke dumt.Cobra S3 grafitt til $500.

Razr Forged er sikkert litt på kanten selv om de var overraskende lette å slå med.
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by Sticho »

Jeg har ikke prøvd de nye til Callaway, men slått litt med X Forged og de er meget bra. Små sharpe hoder, men veldig tilgivende. Ser for meg at de ikke har laget neste generasjon noe dårligere.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by kevin »

Mizuno, siden det virker som om få av oss spiller med de, mens verdens beste spiller,Luke Donald blant annet,spiller Mizuno
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by furu »

Fornuften tilsier S3 med grafittskaft. Razr Forged frister ekstremt men er litt for dyre. $649 er ikke voldsomt dyrt men i forhold til de andre er det litt for mye.
Instagram @christianfuru
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by Yngvebol »

Jeg ville valgt et sett med ikke alt for sterke loft. Imponerende hvis du klarer å slå 130 meter med Pitchen, men greien er for liten avstand mellom de lengre jernene og behovet for flere wedger.
Av de "snille" køllene har Titleist AP1 noenlunde riktige loft, men pass på å få med Gap-wedgen som følger med settet. Et 7 køllers sett fra 5-Gap er nok den mest optimale løsningen med så sterke loft som spilleforbedrende køller har. Taylormade og Callaway har alt for sterke loft i de lettspilte køllene for å gi middelshandicapperen følelsen av "å slå langt med f.eks et 6-jern".

Som et eksempel har Titleist 755- 4 jern og Callaway RAZR 6-jern kun 1* i forskjell.

En annen ting som er undervurdert er bounce og såleprofil i forhold til forholdene på hjemmebanen. Pass på å få prøve køllene under realistiske forhold, rangematter er alt for tilgivende i forhold til fairway.
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by furu »

Har sett på sett med 5-GW nettopp på grunn av dette. PW til 50* skaper et stort gap hos meg med Machspeed. Mye ebaysurfing nå :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by Yorkie »

Helt enig med KK, Mizuno ruler! Skal du rule enda mer er det bare å kjøpe Miura :)
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by spiderboy »

Her er de du trenger, bare å slå til det: http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... K:MEWAX:IT

Hvis du ikke går for disse ville jeg gått for mx300. Forged-jerna til Callaway er tilgivende, men tåler ikke tykke treff. Den sålen vil være som en knivsegg på en litt våt Bergensbane....

En annen ting er vel at smidde køller fort vil se ganske stygge ut. Bagchatter..... Mens støpte holder seg pene lengre og vil være lettere å selge igjen. Kanskje et moment å ta med i vurderingen?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by veggiss »

med 100mph i svinghastighet på 6-jern bør vel ikke Furu ha noe i nærheten av regular flex...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by furu »

veggiss wrote:med 100mph i svinghastighet på 6-jern bør vel ikke Furu ha noe i nærheten av regular flex...
Jeg kan bare beklage at jeg har høy svinghastighet. Har roet litt ned etter at jeg kom ut. Syns det er dritgøy at noen gidder å trekke det fram bare for å vise skepsisen sin :lol: Takk for bidraget ditt i tråden, det hjelper så j***** mye 8-)

Stiff i stålskaft passer meg dårlig siden jeg har en anelse leddgikt. Får vondt i albuer og spesielt håndleddene. Derfor er Cobra S3 i stiff grafitt et veldig fornuftig valg.

I fremtiden skal jeg svinge veldig rolig slik at forståsegpåere klarer å holde seg unna trådene jeg skriver.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by veggiss »

jøss...har du uka di eller? jeg skrev da bare et tilsvar til spiderboy, men beklager at det ikke levde opp til dine kvalitetskrav. skal jeg sende innleggene til deg for godkjenning før jeg poster fremover?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by Golffreak »

Vel, jeg er sikkert ikke "objektiv" ettersom jeg har X-forged men som du selv skriver så er disse utrolig deilige å slå med. Jeg er veldig fornøyd, og har spilt med dem i 2 år og skal ikke bytte på mange mange år. Hvorfor kjøpe jernkøller hvor du tenker på videresalg nå?? Er jo bedre å kjøpe køller du kan spille med leenge, og strengt talt så har det ikke skjedd store revolusjoner på jernkøller så du kan ha dem lenge uten å "henge etter" i utviklingen. Det har jo skjedd en del ting på woods og hybrid fronten de siste årene, og puttere bytter man jo når man har perioder med dårlig putting...(er jo køllens feil). Selv vil jeg nok i større grad bytte ut woods og hybrider i årene fremover, men sannsynligvis så skjer det ingen store revolusjoner her heller iløpet av 4-5 år.

Jeg har selv solgt to jernsett og en driver siden jeg startet å spille golf, men bruktmarkedet for golfutstyr er vel ikke superbra uansett så jeg ville kjøpt akkurat hva jeg tror jeg ville trives best med helt uavhengig av hva andre synes og videresalg;-). Pris og budsjett er en annen sak, og mulig at Callaway køllene er litt dyre nå.

Følelsen du får ved gode balltreff med X-forged (og TM Penta ball) er bare ubeskrivelig:-). Ballbanen er bra med Project-X skaftene, men prøv å få testet de i de forskjellige flexene. Jeg har 6.0, og selv om det nok er rett for meg så blir de nok tunge hvis man har lavere svinghastighet. Skal du ha grafittskaft pga leddgikten?
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by AkE »

S3 er iallefall det settet jeg har valgt å bruke pengene mine på utover sommeren.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by furu »

Golffreak wrote:Skal du ha grafittskaft pga leddgikten?
Har merket det veldig godt det siste året. Når jeg trener med først og fremst køller med grafittskaft så føler jeg meg bra. Når jeg bruker køller med stålskaft så får jeg ofte rett og slett veldig vondt. Må ta det seriøst nå og ha noen skaft som hjelper meg litt. Aldila NV skaftene i S3 er sikkert gode. Alternativet er å kjøpe sett med stålskaft, bruke dem en stund og bytte til grafitt når jeg føler at det er 100% nødvendig.

Razr Forged med grafitt blir for dyrt. Samme med Razr Tour. MX300 med grafitt dukker opp til hyggelig pris fra tid til annen. Leter videre :)

Hva tror dere om S3? Dette er vel køller som holder en stund? Er jo ikke typisk store køller som man kanskje blir "lei av"?

Legene mener forøvrig at jeg har fått leddgikt pga. en nyresykdom jeg hadde som liten. Merkelige greier. Satser på at jeg får en bedre kropp i mitt neste liv :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by Golffreak »

Fatt mot Furu, så lenge du kan spille golf så leker livet :). Om du må ha grafittskaft så er vel ikke det noe problem, spilte med det selv i mitt forrige sett. Det kjøpte jeg fordi jeg likte følelsen, sannsynligvis svingvekten og "kicket" ved gode slag. Dessverre så slo jeg for høyt med det settet (kombinasjon av tilgivende hoder og skaft), og følte jeg fikk bedre kontroll med mitt nye sett. Var nok også et utslag av at jeg ønsket et sett jeg kunne vokse med når jeg ble bedre, for å kunne skru ballen enklere. Liker å tro at jeg hadde rasjonelle grunner for å bytte iallefall ;) .

Skjønner at Callaway settene med grafitt er for dyrt og kanskje ikke "best value for money" akkurat nå. Prøvde såvidt S3 køllene mener jeg å huske når det var golfmesse på Fornebu, og likte dem. Er mange gode jernsett om dagen, jeg kunne enkelt siklet på 4-5 sett men foretrekker mine X-forged. Putter og hybrid (og kanskje 3W) vurderer jeg å bytte ut da.

Poenget mitt var bare du jo må kjøpe settet som er best for deg, og ikke tenke på om du får solgt det eller ikke.. Kjøp noe du vil bruke i mange år, da er det ikke så nøye om du ikke får så mye igjen for det.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by veggiss »

Golffreak wrote:Poenget mitt var bare du jo må kjøpe settet som er best for deg, og ikke tenke på om du får solgt det eller ikke.. Kjøp noe du vil bruke i mange år, da er det ikke så nøye om du ikke får så mye igjen for det.
Hear hear
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by Hiks »

Ta en titt på acer eller dynacraft på nordicagolf, så kan du sette sammen dine egne akkurat som du vil ha dem:) du er jo ikke fremmed for å montere sammen køller selv :)

Satte nylig sammen ett sett for en kompis sammen med ichbin, og testet de i dag. rett og slett gode jern å spille med. Acer xk hybriden med aldila NV hybridskaft stiff var rett og slett en meget god kølle! meget lettspilt :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nye jern - trenger litt hjelp - tenker for mye!

Post by furu »

Har et Dynacraft Prophet Tour Forged 6i med grafittskaft. Meget bra kølle.
Instagram @christianfuru
Post Reply