Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by AkE »

Hvordan vil forskjellig lie-angle påvirke ballbane og treff? Testet ut selv og med Callaway fittingen så kom det fram at jeg burde ha 1* upright, men spiller jo fortsatt på mine standard køller men dette gnager jo i bakhodet hele tiden. Så hva blir feil hvis man skulle hatt 1* upright og spiller standard, og hva blir feil i motsatt tilfelle?

Og vil callaway fittingen være overførbar til f.eks cobra s3 køllene?
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
kevin
Guru
Guru
Posts: 17373
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 291 times
Been thanked: 361 times

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by kevin »

Jeg testet RAZR køllene i standard først og traff mye dårlig. Så testet jeg 2* upright og treffene ble betydelig bedre, men hadde fortsatt litt å gå på. Endte med 3* upright
Synes det var en vekker å få sjekket akkurat lie, følte det var ganske stor forskjell. Fikk også en litt høyre og mer riktig ballbane

Men om jeg måtte ha det? Nja, hadde helt sikkert klart meg med standard også og levd med det. Men nå har jeg det som er riktig for meg, så da ligger ansvaret på meg...ikke utstyret ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by furu »

Jeg har fått varierende resultater med forskjellige merker. Man må/bør nok teste dette hver gang og ikke bare anta at alle køller vil gi samme resultat.
Instagram @christianfuru
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by Fredrikkm »

Mener ikke å hijacke tråden, men jeg lurer på noe i nogenlunde samme baner :) Jeg har i det siste lurt litt på å sjekke lie på køllene mine, og evt. få det justert. Noen som vet om noen som er flinke i Asker/Bærum (evt. Oslo)? Er medlem på Bærum, og proshopen der driftes av Golf-link. Noen som har erfaring med dem?
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by mciljoy »

AkE wrote:Hvordan vil forskjellig lie-angle påvirke ballbane og treff? Testet ut selv og med Callaway fittingen så kom det fram at jeg burde ha 1* upright, men spiller jo fortsatt på mine standard køller men dette gnager jo i bakhodet hele tiden. Så hva blir feil hvis man skulle hatt 1* upright og spiller standard, og hva blir feil i motsatt tilfelle?

Og vil callaway fittingen være overførbar til f.eks cobra s3 køllene?
Dersom du har for flatt lie og burde hatt en upright justering vil tåen på kølla di møte bakken først. Dette fører til at køllehodet åpner seg og ballen går høyre.

Motsatt dersom du har for uprighte køller: Kølla lukker seg når den treffer bakken og ballen går til venstre
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by veggiss »

Man har ingen forutsetning for å slå et rett slag med feil lie, det blir også vanskelig å skru ballen motsatt vei. Jeg tør påstå at korrekt lie er det viktigste på et jern- og wedge-sett. På wooder har det ikke så mye å si annet enn at det påvirker loften på kølla i forskjellig grad hvis den har åpent eller lukket hode.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 462
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by norrbaggen »

Lievinkeln gir mer utslag på køller med mye loft (wedger og korte jern) en på lange jern, hybrider og woods.

Det finnes ingen standard for lie angle. Mizuno er kjent for og ha flattere lie angle en mange av sine konkurrenter.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by Golffreak »

Lie er det aller viktigste å få sjekket og tilpasset, og spesielt hvis du har for flat lie-vinkel så blir det veldig vanskelig å få gode balltreff. Generelt så går den mer til høyre, men holder du hardt så kan det hende at det oppleves som at du duffer.

I (nærheten av) Oslo så kan jeg anbefale Custom Golf på Sandaker og køllemaker på Losby, men de fleste proer har et lie-board og kan hjelpe deg med å finne ut dette. Det er HELT UMULIG å finne ut om man skal justere lie bare ved å ta en fitting på nettet... Alle slår forskjellig, og hvordan man slår ned på ballen og lie vinkel er veldig individuelt. Samtidig har køller ulike spesifikasjoner. En lie test er inkludert når du går et sted for å få dette sjekket/justert, og tar max en halvtime (kontrollen). Det er IKKE noe du bør gjøre selv, med mindre du har relativt dyrt utstyr til dette. Ta fart med slegga er ikke å anbefale i tilfellet du skulle fristes av dette.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by Hiks »

Ta den mest loftede kølla du har. Sett en lang pegg i midten av den og vipp tå/hæl opp og ned slik som det egentlig justeres så ser du hvor mye ballen vil gå bort fra målet du sikter på. med en 56 grader blir 1 grad fort 5-10 meter høyre eller venstre for der du sikter.
Lie-angle kan ofte være forklaringen på hvorfor man alltid slår noen meter til ene siden eller aldri klarer å slå en draw eller fade.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by AkE »

Tok den dynamiske fittingen eller hva callaway kalte det, men bør nok kanskje ta en fittig med de køllene jeg bestemmer meg for ja. Men da vil jeg egentlig tro at mine nåværende køller faktisk er for upright, uansett pokker så går mine misser venstre. Men er veldig usikker på om jeg skal sjekke og tilpasse mitt nåværende sett, eller bare gi pokker i de og kjøpe ett nytt sett.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by veggiss »

det koster bare 400 spenn...er lett verdt hver krone.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by AkE »

På custom golf på sandaker?
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by veggiss »

Vet ikke, men er 400 på Losby hvert fall.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by stianm »

Samme opplevelse som flere her. Fikset lie vinkel på jerna mine i fjor da jeg merket at tåa var mer slitt en resten av såla, og jeg hadde en tendens til å dra jerna mot høyre. Tok en test og fant ut at jeg måtte endre 2' upright.

Sjekk denne videoen

I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by Golffreak »

Men da vil jeg egentlig tro at mine nåværende køller faktisk er for upright, uansett pokker så går mine misser venstre.
Husk at det ikke alltid er utstyret ;) , men at det kan hende du kommer for mye "utenfra og inn" slik at du pull-hooker (går rett venstre). Har du derimot en skru fra høyre mot venstre som er for kraftig (hook), så kan det derimot hende de er for uprighte..

Justere et jernsett koster 500 hos Customgolf. Sikkert omtrent det de andre tar også. Det viktigste når du velger sted du velger å gjøre dette, er at de har demokøller (mest mulig lik dine) som er justert upright/flat slik at du får testet om det funker! Å bare bruke lie-board og tape på undersiden av dine egne køller, for dermed å justere dem f.eks. 2 grader upright uten å ha testet køller som faktisk har denne lie vinkelen kan bli feil... De som satster noenlunde på custom fitting har selvsagt dette. De som er ekstra nøye har en matte hvor lie-boardet er nedfelt, slik at man ikke slår på et underlag som ligger en halv centimenter over deg selv. Vil ikke tro at det er kritisk da.

Finner du noen køllehoder du liker, får noenlunde riktig skaft og justert lie skikkelig så har du gjort mer enn god nok "custom fitting".. Prøv litt ulike grep og juster tykkelsen etter hva du liker etterhvert. Det kan du gjøre med ekstra tape under grepet, eller kjøpe større (f.eks. midsize) grep.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Abede
Rookie
Rookie
Posts: 23
Joined: 25 May 2011, 14:30
Hcp: 0,8
Hjemmeklubb: Haga GK

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by Abede »

Snakk med Ping-mannen(Mark) på Ballerud. Han fikser alt av lie og custom fitting og har holdt på i mange år. Hvis du vil være sikker på resultatet lar du han ta seg av køllene dine.
Ping Anser 9,5
Ping I20 3 wood
Ping S55 3-P
Ping Gorge 51,56,60
Ping Piper C
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by veggiss »

Han er muligens flink, men han må være den minst serviceinnstilte mannen i hele golfnorge.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Bruum
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 31 May 2011, 12:57
Hcp: 38
Hjemmeklubb: Stranda GK

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by Bruum »

Hei.

Jeg skulle handle meg nytt jernsett. reiste opp på Losby og tok en time med Tom Horley for og teste nettop lie/angel og hvilken køller som passer best for meg..
Jeg er fersk spiller som har 38 hcp.
Det endte med Nike Pro Cavity 4-pw køller, 3"uprigt, 1/2" forlengelse, KBS-Tour-R skaft og medsize grep. Man så klart og tydlig forbedring når vi justere køllene og jeg fikk sett ballbanen.. Opplevelsen jeg fikk Hos Tom er absolutt og anbefale, dog det er dyrt er det verdt det :) Han fikser lie / angle for deg.. (Han var køllemaker på europatouren for Adams, hvis jeg husker riktig)
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by viz0id »

Kanskje et veldig nybegynnerspørsmål men:

Man kan gå til en køllemaker med sine køller å få justert lie angle? Eller må dette gjøres/bestilles når man kjøper køllene?
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvilken rolle spiller egentlig lie- angle?

Post by veggiss »

Du kan til en viss grad gjøre det i etterkant, men kjøper du f.eks. Taylormade er det et helvete å bøye de.

Var hos Tom på lørdag selv, og kan definitivt anbefale han, utrolig peiling på hva han gjør, og dyktig også.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply