Push!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Push!

Post by panserjohan »

Hei, her kommer mitt første innlegg i et forum som til nå har hjulpet meg en del.

Jeg tok GK som det hetet den gangen i 2007 og spilte veldig mye, men har hatt et opphør på 3 år fra golfen av forskjellige grunner fram til i år. Startet på for fullt nå i vår, og spiller ofte.

Siden jeg ikke har snakket med en pro siden jeg tok GK for lenge siden, tenkte jeg at det kunne vært greit å få snakket med noen for å kurrere et par småting som har irritert meg i spillet mitt.

Problement jeg presenterte var:

Sikting.
Jeg har ikke vært noen videre god sikter. Føler jeg har stilt meg opp rimelig riktig i forhold til hvor jeg ønsker å slå. Lengden stemmer stort sett, men bommer både til høyre og venstre med proporsjonalt antall meter jo lengre kølla er. Så vi gikk gjennom standsen, grepet, og hvor ballen ligger mellom beina.

Grepet er nå lengre ut i fingertuppene, ballen ligger mer mot venstre i standsen, og jeg står mer på tærne i oppstillingen, samt mindre knekk i knærne, men mer bøy i overkroppen.

Det meste gikk greit mens jeg stod sammen med pro, men i går skulle jeg gå 18 hull, og opplevde å pushe pallen på omtrent hvert slag. Ballen går beint, men mot høyre. Spes ille er det med driveren. (seff)
(ikke misforstå å tro at jeg slicer, ballbanen er rett som en snor, men ut høyre).

Oppstilling med driver er også forandret, ballen ligger omtrent på venstre stortå, vekten er flyttet over på høyre fot med ca 70%, og jeg pegger litt høyere.

Jeg har lest meg til at jeg sannsynligvis kommer ned på ballen med et åpent køllehode, slik at jeg da følgelig pusher ballen, men hvorfor gjør jeg dette? Hva gjør jeg feil?
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Push!

Post by Grønne greener »

Hvis du stiller deg opp riktig med bena, sjekk ved å legge ned en kølle så kan likevel hoftene dine peke en annen vei. Eller skuldrene.. Igjen, sjekk ved å sikte etter en kølle.
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Push!

Post by panserjohan »

Tenker du en kølle forran beina, og en ved ballen for å se at de er paralelle?

Det skal også sies at etter å ha pushet en drive, når jeg står på venstre fot etter svingen, ser jeg at beltespenna peker i ballretningen. Så jeg er veldig med på at oppstillingen er "feil".
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Push!

Post by veggiss »

Sikt venstre.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Push!

Post by panserjohan »

Mener du det, er det normalt?
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Push!

Post by Friedman »

Kan være mange grunner:

-Du er for rask med hoftene, og kommer foran ballen ved impact som gir en block rett ut til høyre
-Skuldrene er peker til høyre
-Du "slider" for mye inn i ballen uten å rotere godt nok
No laying up
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Push!

Post by veggiss »

Hvis du pusher alle slag ut høyre, så har du to løsninger.

1) Sikte venstre
2) Fikse problemet

Hvis du opplever dette på banen, så er ikke valg 2 spesielt smart, ergo...sikt venstre. Spill med det slaget du har.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Push!

Post by viz0id »

Jeg har begynt å gjøre det motsatte. Det jeg har fått beskjed at jeg gjør feil er at armene/skuldrene roterer for raskt i forhold til resten av kroppen.

Runden jeg gikk igår, etter en halv ukes pause, gikk mye bedre igjen. Slo mer rolig og kontrollert.

Grunnen til jeg deler "min opplevelse", er kanskje at det er motsatt med deg? At du roterer hofta og overkroppen før armene?
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Push!

Post by panserjohan »

Kan nok stemme det du sier der viz0id. Ringte (!!) proen jeg hadde time med nå for å komme til bunns i dette, fikk beskjed om at siden vi hadde endret litt på grep, stands etc, ville dette forekomme til jeg var komfortabel med justeringene vi gjorde.
Pro`en sa jeg kom til å duffe og pushe litt i starten. ikke spesiellt god timing mtp sessongen.

Så lenge den ikke skrudde (slice), var dette normalt.

Mulig jeg må bare kjøpe meg et par bøtter, å rusle ned på rangen å trene litt. Tenke lavt tempo en periode til alt det nye har satt seg. Har bestillt oppfølgingstime om en måned.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Push!

Post by spiderboy »

Hvis oppstillingen din er grei og du pusher alt rett ut høyre vil jeg kanskje tro du kommer mye innenfra til ballen (da snakker jeg altså om svingsporet til kølla). Da vil en push være normalt. Du kan prøve å lukke kølla ved adressering av ballen, altså sikte køllehodet til venstre. Hvis svingsporet ditt er bra skal du da få en draw (venstreskru) på ballen.

Fiksen på banen vil være å sikte venstre som Veggiss sier. Det har vært spillere på pga-touren som har spilt med en push på alle slag. Gjør ikke noe det, så lenge du kompenserer med siktingen.

Den litt tyngre løsningen er å bruke tid på rangen. Etter hvert vil du bli lei av å dytte alt ut til høyre og hjernen din vil enten kompensere med å fikse svingsporet, så det blir mer ut til inn (ikke så bra, da er det slice neste). Eller du kan forsøke å jobbe med å få høyre hånd til å passere over venstre gjennom balltreffet. Da vil du få en naturlig draw, som starter ut til høyre og skrur tilbake dit du sikter.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Push!

Post by mciljoy »

Når du endrer svingen din er det viktigste at du stoler på pro'en din og ikke kaster endringene på sjøen fordi du får noen "rare" resultater av og til.

Så lenge du tar timer til pro ville jeg absolutt ikke hørt på tips fra oss her inne.... ;-)

Vær tålmodig og hør på pro'en din, det kan være veldig mange grunner til at du pusher; alt fra oppstilling, via grep og til release. Men det er umulig for oss å si noe om... hvis ikke du legger ved en video da..
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Push!

Post by panserjohan »

Slo 3 bøtter på rangen i dag med varierende hell. Startet med 7'er jernet, helt ok mtp nytt grep, oppstilling og lay for ballen i standsen. Snittet på rundt 120 meter, men opplevde litt pushing. Dro frem 5'er jernet og slo 10-15 baller, men la det raskt ned i baggen igjen. push, slice, duff you name it.

Hentet meg 2 bøtter, dro frem driveren og begynte å slå. Push, push, push. Etter èn bøtte pushet jeg 20 meter "mindre" mot høyre, så kom jeg på noe både pro og Friedman kommenterte. Min venstre skulder pekte omtrent mot dit jeg pushet ballen.
Jeg holdt fast på alle fornadringene pro'en gav meg, men fin justerte hvor jeg siktet, og vred venstre skulder mer mot hvor jeg ønsker å få ballen.

Føltes litt merkelig, da det kjentes ut som høyre kne vrides litt.

Etter denne justeringen gikk omtrent 80% av drivene rimelig rett fram (etter en med 27 i HCP sin standard), og landet på omtrent 200m. 20% traff "halsen" på driveren, og gikk raka vegen inn i nettet etter 20 meter.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Push!

Post by kristianffs »

Sliter selv med pushing. Tror skuldrene sikter noglet mye mot høyre, samtidig som køllehodet ikke er 100% square ved adressering. Skal teste litt på rangen i morgen.
Golf.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Push!

Post by JanB »

panserjohan wrote:
Etter denne justeringen gikk omtrent 80% av drivene rimelig rett fram (etter en med 27 i HCP sin standard), og landet på omtrent 200m. 20% traff "halsen" på driveren, og gikk raka vegen inn i nettet etter 20 meter.
20% shank forteller at du står for nærme ballen. En full sving med driver trekker armene dine utover på grunn av sentrifugalkraften. Hold derfor allerede ved oppstilling hendene litt lenger ut fra kroppen. De skal altså ikke henge rett ned som ved korte jern.
Mange med stor hastighet på køllehodet adresserer ballen med ballen mot tåen på driveren. Dette gjøres nettopp fordi man blir dratt lenger utover grunnet sentrifugalkraften.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Push!

Post by spiderboy »

mciljoy wrote:Når du endrer svingen din er det viktigste at du stoler på pro'en din og ikke kaster endringene på sjøen fordi du får noen "rare" resultater av og til.

Så lenge du tar timer til pro ville jeg absolutt ikke hørt på tips fra oss her inne.... ;-)

Vær tålmodig og hør på pro'en din, det kan være veldig mange grunner til at du pusher; alt fra oppstilling, via grep og til release. Men det er umulig for oss å si noe om... hvis ikke du legger ved en video da..
+1
Regner med du har Eva i Klæbu. Hun er dyktig, og har sikkert en plan for deg. Lurt å fortsette med det hun har gitt deg, selv om det ikke funker enda.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Push!

Post by panserjohan »

stemmer det, det er henne jeg går til. Føler hun har rimelig god kontroll. Ny time blir første uka i august, sjekke om jeg har holdt meg til planen, noe jeg intenderer å gjøre. Who am I to disagree.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Push!

Post by panserjohan »

Kan vel fortelle at jeg gikk 9 hull på sommersætra i går, nydelig sommervær til tross, ingenting å skryte av.

Med fornyet selvtillit og iver, tok jeg frem driveren i god tro om forbedring, og opplevde for første gang i år å slice ballen noe inn i h*****e hver gang. Tror ballen gikk flere meter til høyre enn den gikk framover i lengderetningen.
Skjønner halvveis mekanikken i en slice, og mener å tro at jeg kommer med kølla inn - ut, slik at det legges en vanvittig skru på den. Mener å tro at standsen var slik jeg ble fortalt av pro`at den skulle være, det samme gjelder grepet. Prøvde å legge svingsporet mer "utover", eller mindre bak meg for å si det slik, uten at det hjalp nevneverdig. Til nå i år, har ikke driven min vært noe problem, kan heller si at den var en av styrkene mine, og nå har den forrått meg!

Siden en del baller fant veien til skogen, slo jeg utslag 2 med 5`er jernet eller 3`er hybriden som gikk fint. Men det endte opp med alt for mange "slag 3 fra tee", og antall slag ble vel rundt 60 på 9 hull.

Hilsen frustrert.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Push!

Post by kristianffs »

Slice får man hvis man har et svingspor som kommer utenfra/over the top og inn og/eller ved åpent kølleblad ved baltreffet.

Bruk noen baller på rangen til å se hva feilen er
Golf.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Push!

Post by mciljoy »

Som jeg skrev tidligere ville jeg ikke prøvd på noe annet enn å gjøre hva pro'en din sa, det er det rett og slett bortkastet... En push kan være et bra utgangspunkt fordi du skal jo treffe ballen fra innsiden og når du prøver å rette på det selv ved å legge svingsporet mer "utover" som du sier... ja, da MÅ det bare bli feil, er jeg redd.

Bare for å rette litt opp i begrepene så det grovt sett to ting man ser etter:
1. Hvor ballen starter i forhold til hvor du siktet; høyre, rett frem eller venstre
2. Hvilken vei skrur ballen, eller hvor endte den opp

Punkt 1 sier noe om du puller eller pusher mens punkt 2 sier noe om køllebladet ditt er åpent, square eller lukket ved impact.

Hvis man er bevisst på dette blir det enklere å bedømme selv hva man gjør bra/dårlig :-)
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Push!

Post by panserjohan »

takker mciljoy. Bruker rangen mye for tiden for å få god følelsen. Spilte en 9'er runde i dag, gikk bedre enn de forrige rundene jeg har beskrevet.

Har kortet ned baksvingen min noe, tror jeg har oversvinget litt i det siste for å "ta igjen" de dårlige slagene om du/dere skjønner. Tok det veldig med ro i dag, og slagene satt bedre enn før. Ikke 100%, men en bedre hitrate enn før.

Tror dette er en case of et steg tilbake etter protimen, og to steg frem i løpet av juli/august.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
Post Reply