Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by Procli »

spiderboy wrote: Å trene putting og chipping er for de fleste den enkleste måten å redusere handicapet på.
Ja, det har jeg også trua på. Har fått trent bra på nærspill denne vinteren. Håper (og tror) at det kommer til å gi seg utslag i løpet av sesongen!
spiderboy wrote:Er du i fairway istedet for i skogen er det langt enklere å få god score.
Vi har igrunn ikke så mye rough i Tromsø :P Begynner vell å komme seg litt i august... da er forsåvidt greenene også ganske bra!
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by veggiss »

Jeg har spilt med ned to runder på rad, og jeg kan si at jeg ikke har hatt mer enn to-tre slag pr runde som jeg er fornøyd med. Det eneste som har berget scoren er bra chipping og putting.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by mciljoy »

Kjenner meg veldig igjen i veggiss her..., slutter aldri å bli fascinert over hvor lite de lange slagene har for scoren. Hvis man er på et visst nivå så er man alltid i nærheten av greenen på normert antall slag. Med "i nærheten" mener jeg innenfor 50 meter og da kan man ofte redde par og alltid redde bogey. Bogey er vel et helt greit resultat for de fleste av oss her inne.

Viktig å ikke miste humøret selv om det lange spillet er ræva :-)
Robban
Forumvant
Forumvant
Posts: 53
Joined: 24 Feb 2011, 08:41

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by Robban »

Jeg gikk fra 36 til 30 i hcp den første golfrunden jeg spilte. Spilte meg så raskt ned til 18- 19. Da måtte jeg begynne å jobbe litt mer med sakene. Byttet ut 1000 kroners settet, og begynte å bli litt mer bevist ift

Spilte mye golf en liten periode, og gikk ned til 10.

Fikk hjelp av en pro (3 timer), der vi kun trente på å lengde. Dvs å kunne bruke 80/90 % slag for å få til samme lengden hver gang. Kom ved hjelp av dette ned til 5 i hcp.

Etter dette har det gått gradvis oppover, jo mindre jeg spiller. Får jeg tre runder inn på en uke, skal jeg nok klare under 80 slag(Dvs skrive meg ned igjen). Dette fordi jeg er for dårlig på nærspill og er avhengig av å få rett feeling. Hodet begynner først å spille på lag, når jeg har lykkes en del ganger. Ellers blir det mye tull.

Ligger i dag rundt 10, og mangler chip/bunker/putter spill fra å være 5 hcp. Jeg syns det er fryktig morsomt å trene pitch/innspill, men syns det er fryktelig kjedelig å trene chipping/bunker/putting. Og for slagturneringer er det utrolig hvor enkelt hodet får det, hvis hodet vet at det ikke er så farlig å bomme greenen. Da treffer man som regel greenen.

Lykke til!
pinchcliffe
Forumvant
Forumvant
Posts: 68
Joined: 09 May 2011, 15:37
Hcp: 25,6
Hjemmeklubb: Asker og Holtsmark

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by pinchcliffe »

Jeg tok grønt kort (som det ennå het da) høsten 09, så i fjor var min første hele sesong som golfer. Grunnet en drøss kompiser med lavt hcp satte jeg meg som mål å fullføre sesongen med under 30 i hcp, men bommet med ett fattig poeng. Merker at jeg ikke er like fokusert på dette med hcp i år, men har mer lyst til å rett og slett spille bedre golf...da kommer resultatene av seg selv. :)
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by spiderboy »

veggiss wrote:Jeg har spilt med ned to runder på rad, og jeg kan si at jeg ikke har hatt mer enn to-tre slag pr runde som jeg er fornøyd med. Det eneste som har berget scoren er bra chipping og putting.
Amen til det. Spilte min første runde under 80 slag i helga. Uten å slå mer enn noen få gode jernslag. Det handlet mest om en superdag på og rundt greenen.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by mciljoy »

Spilte også i helga og drivet som en gud. Har vel aldri slått så langt noen gang, tror jeg.

Scoren ble årets desidert dårligste.
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by JensK »

Det kan vere eit skikkeleg slag for sjølvtilitten å sjå kor fort enkelte rasar ned i hcp. Eg er definitivt ikkje ein av dei, har spelt sidan 2007, og er ikkje komen lenger ned enn til 26,5. På dei aller verste dagane spør eg meg ofte om dette er noko for meg, men heldigvis er golf ein av få ting som er gøy sjølv om ein sjølv sucks :)
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by goffy »

JensK wrote:Det kan vere eit skikkeleg slag for sjølvtilitten å sjå kor fort enkelte rasar ned i hcp. Eg er definitivt ikkje ein av dei, har spelt sidan 2007, og er ikkje komen lenger ned enn til 26,5. På dei aller verste dagane spør eg meg ofte om dette er noko for meg, men heldigvis er golf ein av få ting som er gøy sjølv om ein sjølv sucks :)
Enig i det du sier her, leser om folk som tar kurset for så å skrive seg ned til 20 tallet i løpet av kort tid.
De må jo ha et enormt talent :P

For min del så skriver jeg meg kun ned når jeg går 18 hull.
Jeg har inntrykk av at mange har brife HCP.
Dersom jeg går en knallrunde men føler at det nye HCP'et ikke stemmer i forhold til golfen jeg spiller så skriver jeg meg ikke ned.
Men dersom jeg har flere runder med mye poeng så skriver jeg meg ned.
Jeg synes det er dumt å skrive seg ned for så å slite med og spille til HCP'et sitt, men det er min mening da.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by Kaffekannen »

Det er faktisk meningen at man skal slite litt med å spille til hcp'et sitt. Heller for lavt enn for høyt. JensK; Har du tatt protimer? 2-3 timer med en person som viste meg hvordan man faktisk skal slå en golfball gjorde underverker.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by goffy »

Kaffekannen wrote:Det er faktisk meningen at man skal slite litt med å spille til hcp'et sitt. Heller for lavt enn for høyt. JensK; Har du tatt protimer? 2-3 timer med en person som viste meg hvordan man faktisk skal slå en golfball gjorde underverker.
Min mening er at jeg skal spille stabile runder før jeg skriver meg ned. Men dette gjelder jo bare de knallrundene på 42+.
Runder hvor jeg går på 37-40 har jeg ingen problemer å skrive meg ned på...
Det optimale er jo å skrive seg ned hver gang man spiller men folk må føle litt på om der er riktig for dem å skrive seg ned.
Sunn fornuft er det vel noe som heter ;)
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by viz0id »

Man gjør seg selv bare en bjørnetjeneste ved å skrive seg ned for fort. Men jeg fører alt nå, sånn at jeg ikke skal bli merka som en sandbagger :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by JensK »

Om hcp skal stemme 100% bør ein vel egentlig registrere alt, både dårlige og gode runder. Finns nok av dei som berre skriv seg ned, for å ha eit lavast mogleg hcp å skryte av. Forundrar meg litt over at disse ikkje forstår at dei skyt seg sjølv i leggen...

Har ikkje karra meg til å ta pro-timar endå, det blir liksom litt for mykje tiltak når ein må reise eit stykke for å finne nærmaste pro... Men ser ikkje vekk i frå at dette hadde gjort underverker :)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by Keyser »

Hmm - har sett flere innlegg her i det siste der folk lager sin egne handicap-regler, f.eks kun nedskriving på 18 hulls runder, og selv vurdere justering dersom de har gode/dårlige runder.

Handicapsystemet vi har er nok ikke feilfritt, men poenget med det er at man skal kunne konkurrere med hverandre på noenlunde lik fot, med "like" forutsetninger for å vinne. For at dette skal fungere, så må jo alle praktisere hcp-bestemmelsene likt!

Som Kaffekannen sier, man skal slite for å spille til handicappet sitt. Forventet stablefordscore til spiller i kategori 5, er ikke 36 poeng, men 28! Man skal regne med oppskriving i over halvparten av rundene sine.
</Keyser>
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by panserjohan »

Tok grøntkort tilbake i 2007, spillte så å si hver dag i èn sessong. Kom meg ned på rundt 19 i HCP i løpet av den våren/sommeren/høsten. Skal sies at vi spillte så å si hver dag. Deretter måtte jeg flytte på meg, bodde i Oslo som student fra 08`til vinteren 09`. Ble vanskelig å spille golf uten å kjenne noen, pluss at settet stod igjen i Tr.Heim på den tiden.

Plukket fram køllene først i vår, meldte meg på nytt inn i klubb hvor jeg noterte HCP 36. Har i dag et HCP på 27 etter å ha spillt i snitt 2 runder pr uke, og føler at det er sånn ca riktig.
I og med at jeg ikke har snakket med en pro siden grønt kort kurset for mange år siden, har jeg i bestillt meg pro- time, der jeg ønsker at han skal se litt på nærspillet mitt, samt litt på om svingen min og alt det innebærer (grep, stands, hasighet etc) er ok.

Om jeg skal ha noe uttalt mål vedr. HCP denne sessongen, tenker jeg at om jeg lukter på 22-23, skal jeg si meg fornøyd for i år.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by JanB »

mciljoy wrote:. Bogey er vel et helt greit resultat for de fleste av oss her inne.
...og det sier han med 8 i HCP ;)
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by Long-Hit-Wonder »

En bogey i ny og ne er fullstendig ventelig. Det er heller ikke så rart med tanke på mitt hcp. Jeg kan tåle helt opp mot 9 bogeys på en runde, og fremdeles spille opp til mitt hcp. På enkelte hull er jeg faktisk fornøyd med bogey. De fleste av oss, inkludert meg selv, er tross alt bare glade amatører. :D
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by JanB »

Ikke fortvil. Jeg spiller selv med Course Management opp til en boogey. Det jeg ville sette fokuset mot var å tenke på "hva jeg ville spille". Skal jeg spille boogey eller forsøke par. Hva er risikoen ved mitt andreslag. Er det 50% ut til skogen til høyre? Skit, jeg piller en kort og kjører en boogey eller en perfect pitch for par.

Sånn tenker de gode. På min skole lærer elevene hvor og når de skal ta risiko, alt etter hvordan deres profil er.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by panserjohan »

Kjenner det er veldig lett å være enig med deg JanB, men hvordan kan jeg tenke slik når jeg faktisk står på banen? Når jeg går runder, forsvinner den fornuftige og rasjonelle tankegangen med en gang. Spiller nesten aldrig safe, og går for pinnen med svært varierende hell omtrent hver gang.

I bilen på tur mot banen, tenker jeg at i dag skal vi ta det easy, kontrollert og om mulig legge vekk driveren for å gå for fairway. En tankegang som forsvinner som dugg for solen når peggen settes i jorden og jeg står å speider utover hull 1.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Spille seg ned i handikap pr. sesong?

Post by JanB »

Svaret er enkelt: Planlegg og hold deg til planen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply